Elda skrev:
Noxxer skrev:
EMP funkar alltså bara på bilar med Direktinsprutning?
nja.. är ju snarare tändningen som e intresant. beror ju lite på, men en normal gammal hederlig brytarfördelare borde klara en EMP puls. EMP kortsluter alla chip osv och orsakar permament skada.
Sen att säga "men om det löste ut airbags skulle dom inte släppa det". jovisst.. när polisen i sverige tar upp EMP och anser det vara säkert så accepterar jag ditt resonemang Kolvas. sen att
insinuera att jag är rädd för ny teknik är ju lite väl. vet inte riktigt hur insatt du är på EMP och exakt hur EMP fugnerar? sj är jag iaf mkt intreserad av detta, dock ur ett militärs perspektiv och inte civilt. dom stora nackdelarna med EMP är just det att elektroniken blir permanentutslagen och att det är svårt/omöjligt att skydda sig själv mot pulsen alltså att dirigera en "stråle"
det var inte menat mot dig utan mer generellt som jag sa det.
jag är inte speciellt insatt i EMP annat än att jag vet vad det är och läst lite om det just i militära syften.
Biltillverkare gör säkerhetsystemen som t.ex airbag på det viset att dom hellre ser 10 st som inte löser ut än 1 som löser ut när den inte ska.
men visst fan kan vad som helst hända om man inte provar utrustningen, jag tror dessutom att dom som testar EMP-systemen åt polisen har kontakt med biltillverkare för att få info om hur sådana system är utvecklade för att tillsammans komma fram med en säker teknisk lösning.
Torpis// jo, jag förstår poängen men jag har svårt att se att något sådant någonsin kommer att hända och blir det 1 på miljonen gånger som det händer så har ju faktiskt polisen en fungerande bil för att fortsätta färden till akuten och då med blåljus så denna minut som detta fördröjer kan köras in igen
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må