Nu minns jag inte exakt vilka årsmodeller som hade mest bekymmer med "sludge" (tror det var nånstans mellan 98-04), men anledningen till problemet är dels lite väl genrösa serviceintervaller samt att körprofilen är ogynsam, det finns även de som säger att oljevolymen i 1.8 spisen är snålt tilltagen. Det som händer är att oljan KAN "koksa", oljekanaler/oljesil KAN sättas igen, smörjningen till turbon KAN bli dålig, o precis som Panzar skriver kan vevhusventilationen frysa/gegga igen, varvid motorn töms tämligen fort på olja, oljan brukar hamna i cylindrarna, har man otur så kröker man vevstakarna...Just detta med täppt vevhusventilation är något som drabbar flerar märken/modeller, alltså inte specifikt för VW 1.8T, däremot är "sludge" (koksad olja) specifikt för just den motorn. Om jag vore spekulant på en 1.8T så skulle jag definitivt plocka loss tråget efter inköp o rengöra både tråg och pump, skulle även lyfta på ventilkåpan. Har för mig att det finns en uppgraderad variant av smörjrören till turbon som minimerar risken för att oljan koksar i röret varvid turbon inte får smörjning. Finns säkert folk som kan svara bättre än jag, annars kan du googla på´"1.8t sludge"
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure