2889
Sök

110 amp. Kabel Storlek?

723 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej! Jag har parallelkopplat två batterier och dom e på 110 amp tillsammans. hur tjock kabeln vara för att den inte ska överbilastas? Jag vill komma unda så billigt som möjligt så den behöver inte vara onödigt mkt större än vad som krävs? Sen undrar jag om 3m kabel räcker för att dra genom en s40? Och vad ska jag säkra av med för säkring? big_smile

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

low_and_loud
2 februari 2010
#2
menar du från batteriet fram och bak till skuffen så får du nog allt räckna med 5 meter kabel.bättre o ta en för grov kabel än tvärtom så slipper du byta om du ska i fler prylar i framtiden,så jag skulle köra med en 35mm2
kabel.

723 Inlägg
2 februari 2010
Trådstartare
#3
project_black_v70N skrev:
menar du från batteriet fram och bak till skuffen så får du nog allt räckna med 5 meter kabel.bättre o ta en för grov kabel än tvärtom så slipper du byta om du ska i fler prylar i framtiden,så jag skulle köra med en 35mm2
kabel.

Okej jobbigt. tänkte om det räkt att köpa 3 meter för det fanns i 3 och 6 meters rullar. okej smile Men jga parralel kopplar ju batterierna. så Styrkan på strömen från det i fram blis som mest 55 amp väl ? och det som blir mest styrka är i bak ? Alltså från plus på battrit ibak kommer det ut 110 amp? eller tänker jag fel nu?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

low_and_loud
2 februari 2010
#4
pararellkoppla plus till plus minus till minus. man rekommenderar ju att ha 2 identiska batterierinte bra att blanda olika tex gammal o nytt.

864 Inlägg
2 februari 2010
#5
Du blandar ihop ampere med amperetimmar.

Amperetimmar(Ah) är storheten för batteriets kapacitet. Har du ett batteri på 55Ah och belastar det så att en ström på 1A flyter i kretsen kommer du kunna köra på i 55h.

Dimensionering av kabel görs utifrån förbrukarna i anläggningen.

251 Inlägg
2 februari 2010
#6
UltseriuZ skrev:
Men jga parralel kopplar ju batterierna. så Styrkan på strömen från det i fram blis som mest 55 amp väl ? och det som blir mest styrka är i bak ? Alltså från plus på battrit ibak kommer det ut 110 amp? eller tänker jag fel nu?

Nej, du ska säkra av kabeln efter hur stora steg du sätter i. Amp på batteriet är bara ett mått på hur "stort" det är. Momentant kan de lämna flera hundra ampere. Så kabeln ska avsäkras efter kabelgrovlek och hur mycket effekt du kommer ta ur stegen.

/TiGgR.

21 761 Inlägg
2 februari 2010
#7
UltseriuZ skrev:
Men jga parralel kopplar ju batterierna. så Styrkan på strömen från det i fram blis som mest 55 amp väl ? och det som blir mest styrka är i bak ? Alltså från plus på battrit ibak kommer det ut 110 amp? eller tänker jag fel nu?

Som Tuffhaggman skriver, du blandar ihop sakerna. Ett sånt där batteri kan ge ut flera hundra A om det skulle behövas, fast då sjunker även spänningen förstås. smile

35 mm2 kabel mellan batterierna , som project_black_v70N föreslår, kommer att räcka till gott och väl tror jag. Den kabeln får ha upp till 150 A säkring enligt flera rekommendationstabeller, då kan du sätta såna.
Senast redigerat av Drönirettab (2 februari 2010)

723 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#8
Okej. ja jag bandar ihop det såg jag nu när jag såg det svart på vitt. Ursäktar mig för det men tur att ni förstor iaf! Tack för alla svar nu vet jag hur jg ska bära mig åt big_smile MVH

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 februari 2010
#9
Kom ihåg nu att sätta säkring i båda ändar av kabeln! Både vid det främre och det bakre batteriet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

864 Inlägg
4 februari 2010
#10
Det är inget att be om ursäkt för. Värre med dom som svarar i trådar utan att ha en aning...

97 Inlägg
4 februari 2010
#11
Det man bör tänka på är väl hur mycket generatorn laddar?

Om du kopplar in det bakre batteriet med ett "koppla in ett batterit till" kit så kan du koppla det på så vis att batteriet där fram används till att starta bilen, men när den är igång så laddar du bägge.
Detta för att slippa att batteri 2 lämnar ström till startmotorn när du startar. En startmotorn ligger på e hel del gissar jag på.
Dock vet jag inte några siffror.
En sk solenoid(?), det finns säkert relän som klarar de spänningarna men de är säkert dyra som as.

När jag kopplade det på detta via hade jag 50mm kabel och 200A säkring. En säkring innan solenoiden och en innan det andra batteriet.
sedan avsäkrat mellan det andra batteriet och stegen.

En sak till att tänka på är ju att generatorn ska klara att ladda upp bägge batterierna.
Dock kommer du slippa spela slut på bägge så du alltid kan starta bilen. . .


low_and_loud
5 februari 2010
#12
Tuffhaggman skrev:
Det är inget att be om ursäkt för. Värre med dom som svarar i trådar utan att ha en aning...

va? och med det syftar du på vem?

864 Inlägg
6 februari 2010
#13
project_black_v70N skrev:
Tuffhaggman skrev:
Det är inget att be om ursäkt för. Värre med dom som svarar i trådar utan att ha en aning...

va? och med det syftar du på vem?

Det var inte menat till någon i den här tråden. Snarare ett allmänt påstående....

low_and_loud
6 februari 2010
#14
Tuffhaggman skrev:
project_black_v70N skrev:
Tuffhaggman skrev:
Det är inget att be om ursäkt för. Värre med dom som svarar i trådar utan att ha en aning...

va? och med det syftar du på vem?

Det var inte menat till någon i den här tråden. Snarare ett allmänt påstående....

det är så sant. man kan få väldigt många olika svar hit o dit. det bästa är fan o göra alla misstag själv o lära sig själv.


Sök