2974
Sök

Lådvolym 6x9" ?

1 150 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Tja.

Hur viktigt är det med att ha rätt volym för 6x9or? Jag antar att man bör ta hänsyn till detta även när det gäller denna storleken på högtalare. Hur gör jag för att få reda på vilken volym mina 6x9" bör ha?

Tacksam för svar!

/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

stahre
3 februari 2010
Dom flesta 6x9 är till för att spela open air = stooor låda men det går ju att bygga lådor med, vad är det för några du har? skillnad i ljudkarraktären blir det med lådor eller ej smile

1 150 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Model: NW69SPX
Cone: 6x9” Electro Plated
Magnet: 25oz
Tweeter: 38mm Titanium Mid & 20mm Tweeter
RMS Watts: 150W
Max Power: Watts 300W
Frequency Response: 40Hz – 22kHz
Impedance: 4ohms
Sensitivity: 90dB
Mounting Depth: 85mm

Det är alla specifikationer..

a slice of lemon
and a shot tequila..

4 693 Inlägg
3 februari 2010
Runt 5-10 liter brukar det vara. Men kör dom OA istället

Booyakasha!

1 150 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Softis skrev:

Okej.. Ska jag bara skära ut ett hål då i hatthylan till exempel och trycka i dom där?

a slice of lemon
and a shot tequila..

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 februari 2010
S_Henjer skrev:
Softis skrev:

Okej.. Ska jag bara skära ut ett hål då i hatthylan till exempel och trycka i dom där?

Ja, då får du lagom "låda"

Se bara till så det är tätt runt högtalaren i monteringshålet. Får bäst ljud då
Senast redigerat av _DamnIt (3 februari 2010)

4 693 Inlägg
3 februari 2010
S_Henjer skrev:
Softis skrev:

Exakt, då får du bäst resultat. Se bara till så att det är som TT säger, helt tätt. Även om du har ventilation i hyllan (vissa bilar har det) så kan du täta där också. Det skadar inte smile

Booyakasha!

1 150 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
_DamnIt skrev:
S_Henjer skrev:
Softis skrev:

Ja, då får du lagom "låda"

Se bara till så det är tätt runt högtalaren i monteringshålet. Får bäst ljud då

Okej, förjävla knepigt en del med det här.. Tack !

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
Softis skrev:
S_Henjer skrev:
Softis skrev:

Exakt, då får du bäst resultat. Se bara till så att det är som TT säger, helt tätt. Även om du har ventilation i hyllan (vissa bilar har det) så kan du täta där också. Det skadar inte smile

Okejokej.. Jag tänkte göra en ny hylla i nån skiva, för att det ska smälta ihop bättre med baslådan jag bygger.. Så då ska de bannemej bli tätt..

a slice of lemon
and a shot tequila..

4 693 Inlägg
3 februari 2010
S_Henjer skrev:
Softis skrev:
S_Henjer skrev:

Okejokej.. Jag tänkte göra en ny hylla i nån skiva, för att det ska smälta ihop bättre med baslådan jag bygger.. Så då ska de bannemej bli tätt..

Ska du ha en baslåda under 6x9"?

Booyakasha!

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 februari 2010
Om du dessutom har baslåda i skuffen så kommer inte dina 6x9" jobba som dom ska, dom kommer mest fladdra i takt till basen!

2 914 Inlägg
4 februari 2010
om du dessutom ska ha ha baslåda så tycker jag du ska bygga en sluten låda på ca 5-10L precis som Softis säger annars så bygger du dom i en STADIG baffel och låter dom spela rakt ut i skuffen. tongue

372 Inlägg
4 februari 2010
eller så bygger du en bandpasslåda med rör upp i hatthyllan. Det du ska undvika är att lägga en baslåda i en annan högtalares "låda". Kör du 6x9orna openair blir bakluckan deras låda.

1 150 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
Okej. Tack för alla svar. Då får jag tänka om lite till. Om man sätter 6x9orna i en baffel som riktas frammåt i bilen, då är ju inte baslådan i vägen på samma sätt. Dock kommer ju basarnas reflexer blandas med dom från 6x9. Kommer det vara märkbart? Det blir kanske några lådor istället då. Ska det sitta någon form av port i dom? Eller det ska vara tätt, helt tätt?

/S_Henjer

a slice of lemon
and a shot tequila..

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 februari 2010
Jag skulle påstå att 5-10L är på tog förlite till en 6x9" högtalare då 95% är byggda för att spela OA.

20-30L st skulle jag bygga om de ska spela som de är tänkta för.

MVH//Björn

1 150 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
dbakuten skrev:
Jag skulle påstå att 5-10L är på tog förlite till en 6x9" högtalare då 95% är byggda för att spela OA.

MVH//Björn

Okej okej.. Jo tankearbetet fortsätter...

a slice of lemon
and a shot tequila..

88 Inlägg
12 februari 2010
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Om man ska sätta dom i dörrpanelen då?

Kommer det inte att bli nån bas alls?

Tänkte att jag skulle ha 6x9 + 4 + 1 i främre dörrpanelen. Finns ju en del utrymme i 740.
Ska även ha en 12 i skuffen.

MVH

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

16 197 Inlägg
12 februari 2010
MSR_VOLVO skrev:
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Om man ska sätta dom i dörrpanelen då?

Kommer det inte att bli nån bas alls?

Tänkte att jag skulle ha 6x9 + 4 + 1 i främre dörrpanelen. Finns ju en del utrymme i 740.
Ska även ha en 12 i skuffen.

MVH

skulle inte rekomendera att blanda 6*9" å 4" i samma dörr..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 693 Inlägg
12 februari 2010
dbakuten skrev:

MVH//Björn

Dom är ju inte till för att spela bas i detta fall då TS tänkt ha en baslåda i skuffen.
Onödigt att lägga en låda på 40-60 liter i hatthyllan när det inte behövs.
Går precis lika bra med 5-10 liter/st i detta fall.

Booyakasha!

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
14 februari 2010
Jo vist är de flesta högtalare bygda för att spela OA men ALLA högtalare spelar bättre i låda. Mitt tipps är en portad låda, volym vet jag inte hur man räknar ut. Tänk dig själv, ljudet går ut båda på baksidan och framsidan av en högtalare. Om du har en portad låda kan du rikta ut allt ljud dit du vill ha det. Ut i kupén. Vem fan vill ha ljudet i skuffen?? Inte jag iallafall.
Dock är det helt klart lättare att bygga en sluten låda för då behöver du inte räkna på storlekar lika noga och reflex röret behöver du inte heller tänka på.
Hitta någon som kan räkna på portade lådor eller bygg slutna lådor.

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

Sök