2705
Sök

Köpråd - Bmw 525 E34 - Vw Corrado Vr6

487 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#1
Jahopp, då äre snart dags att köpa första bil.roll
Dom bilarna jag har kollat på är Bmw och Corrado,
Tänkte kolla lite vad ni rekomenderar här smile

Och är det något spec man ska kolla på corradon? något vanligt fel eller något sånt ?? smile´

Bmwn är väll roligare för det är rwd, men corradon accelererar bättre än Bmwn? och smidigare på småvägar och sånt smile
Och jag har verkligen fastnat för Vr6ans Avgasljud och Stuket som är på corrados wink

Ajja säg nu vad ni tkr smile

Mvh//Robin
Senast redigerat av Golfnik (4 februari 2010)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 februari 2010
#2
BMW 525 är en slitstark och trevlig leksak som första bil, finns i olika priser, det berör på hur är kvalitet på bilen och hur mycket du vill lägga ut i det som finns.
Rekomenderar stark E34 525. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

12 086 Inlägg
4 februari 2010
#3
Jag har ingen kunskap om Corrado, men jag kan instämma i att Bmwn är en bra bil smile

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 februari 2010
#4
vilken årsmodelll av 525 hade du tänkt dig? gamla med M20 motor eller nya med M50?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
vilken årsmodelll av 525 hade du tänkt dig? gamla med M20 motor eller nya med M50?
Den nyare med M50B25 motorn smile
Men vi får se, jag har fastnat ganska mkt för Corradon...

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

626 Inlägg
4 februari 2010
#6
bmw finns ju i mycket större utbud. corradon är inte lika vanlig till salu.. hmm

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

564 Inlägg
4 februari 2010
#7
Det är ju helt olika bilar. Corradon är ju säkert skitkul och snygg men inte lika praktisk. BMWn får du en bil som är rolig att köra och praktisk, men självklart inte lika busig som Corradon är.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2010
#8
Du skrev att du gissade att Corrado är smidigare på "småvägar och sånt", hur tänker du då? Bmw E34 är lätt på foten och dess storlek och tyngd är som bort trollade om man kastar ut den längs en kurvig väg. Jag har inte kört just Corrado, men i just detta avseendet upplevs inte 525i som klumpigare än en Golf VR6 tex.

Dessutom, när det gäller vägegenskaper och uppträdande är Bmw bättre än Golf VR6 (antar att Corrado bygger på denna?) Mer neutral i uppträdandet och bättre balanserad, även om Golf vinte är en dålig bil på den punkten heller.

Däremot är det en större bil att köra runt med inom stad, eller att tex. parkera. Också det med förbehåll för att jag inte kört Corrado, många coupéer låter linjer gå före sikt och kan vara svåra att se vad de slutar vid parkering.

Kan även jag instämma i att E34 är en bra bil, speciellt med skottsäkra M50. Och motorljudet är mycket en smakfråga, men Bmws sexor har ingen dålig sångröst så gillar du VR6 kommer du troligen inte tycka dom låter illa i alla fall. Svårt att hitta klipp som ger en bils motorljud rättvisa, mobiltelefon a´la Youtube gör det inte. Men försöka duger:
http://www.youtube.com/watch?v=XFQfB6EAJJI

Strunta i det trevliga knackandet från motorn, så låter det gärna när ekonomi går före oljebyten. Visst är det tufft med tokgasningen i början, men det var mer accelerationen from 0:50 och framåt jag tänkte på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Öpc designchef
163 Inlägg
4 februari 2010
#9
Jag lägger min röst på en Corrado endast pga den är snyggare/coolare, har inte kört nån av dom så kan inte yttra mig om nåt annat än utseendet smile

hej hopp

1 482 Inlägg
4 februari 2010
#10
Rquired skrev:
Du skrev att du gissade att Corrado är smidigare på "småvägar och sånt", hur tänker du då? Bmw E34 är lätt på foten och dess storlek och tyngd är som bort trollade om man kastar ut den längs en kurvig väg.
Håller inte med för 5öre men E34 är trevliga bilar. Vet inget om Corrado.

BLT Service
Theracords Music Label

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2010
#11
Noxxer skrev:
Rquired skrev:
Du skrev att du gissade att Corrado är smidigare på "småvägar och sånt", hur tänker du då? Bmw E34 är lätt på foten och dess storlek och tyngd är som bort trollade om man kastar ut den längs en kurvig väg.
Håller inte med för 5öre men E34 är trevliga bilar. Vet inget om Corrado.
Så E34 är lika tung på foten som tex. en Volvo 940, en Audi A6, eller dess övriga konkurrenter? Jag skrev inte "vikten är som bort trollad och bilen känns som en Lotus". Men att E34 är en sedan i E-segmentet känns inte i kurvorna, och en framtung Golf VR6 (Antar fortfarande att Corrado är snarlik, ingen har protesterat än...) går inte "bättre".

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

196 Inlägg
4 februari 2010
#12
Självklart ska du införskaffa dig en E34:a. Ser bara till att hitta ett fräscht exemplar, finns många nerkörda ex tyvärr.

Tilläggas bör att VR6:an låter fint, nästan i klass med BMW´s motorljud. Men bara nästan... ;-)

Mvh:
Thomas

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

653 Inlägg
4 februari 2010
#13
Välj BMWn, Riktigt gött ljud, RWD o kan bli mycket snyggare än corradon smile

Smoke tires not drugs

1 482 Inlägg
4 februari 2010
#14
Rquired skrev:
Noxxer skrev:
Rquired skrev:
Du skrev att du gissade att Corrado är smidigare på "småvägar och sånt", hur tänker du då? Bmw E34 är lätt på foten och dess storlek och tyngd är som bort trollade om man kastar ut den längs en kurvig väg.
Håller inte med för 5öre men E34 är trevliga bilar. Vet inget om Corrado.
Så E34 är lika tung på foten som tex. en Volvo 940, en Audi A6, eller dess övriga konkurrenter? Jag skrev inte "vikten är som bort trollad och bilen känns som en Lotus". Men att E34 är en sedan i E-segmentet känns inte i kurvorna, och en framtung Golf VR6 (Antar fortfarande att Corrado är snarlik, ingen har protesterat än...) går inte "bättre".
Dom rör på sig duktigt det gör dom.

Dom har helt okej vägegenskaper men när det börjar gå fort så känns dom inte lika stabila ( 120+ ). På motorväg kan man lätt ligga i 200 och bränna på. Men på landsvägar där det svänger mycket tycker jag det känns läskigt över 120.

Jag har bara kört E34 540IA touring och sedan. Sedanen ligger bättre på vägen men samma här, i hög hastighet känns dom inte så bra.

Dock är det ju som du säger. Man får mycket av allting.

BLT Service
Theracords Music Label

Turbo lover
555 Inlägg
5 februari 2010
#15
Inte är en E34 speciellt smidig att kasta runt på småvägar. Då är efterföljaren E39 betydligt trevligare.

Har ägt en 528 och äger nu en 525.

Sen har jag fått intrycket att hyfsat många E34 lider av en glappig styrsnäcka, det förstör ju körkänslan en hel del tyvärr.

Det beror ju helt på vad du är ute efter, busbil eller familjebil.
Senast redigerat av Turbovin (5 februari 2010)


1 364 Inlägg
5 februari 2010
#16
Har haft 3st 525 e34 dock ingen corrado 525an är sjukt skön att köra känns som en mycket nyare bil än vad det egentligen är och bakhjulsdrift är ju inte fel heller, dock skulle jag tro att corradon är snabbare.

Detta är min åskit och andra får gärna tycka annat men ni behöver inte komentera det! smile


Egenföretagare
999 Inlägg
5 februari 2010
#17
Har haft en 525 -93 och en Golf VR6 -94 (som antagligen är ganska lik Corradon)

525'an var var inte rolig att köra alls om man är ute efter körglädje. Motoreffekten och accelerationen är det inget fel på, men det är ingen sportig bil. Men bekväm är den, och definitivt mer körglad än Volvo 940 som nämts i tråden.

Golf III VR6 däremot är flera gånger roligare än 525'an! Upplevde den som piggare än 525'an. Visst är den lite framtung, men skall du inte köra bana är det ingen problem! Min var sänkt ca 40mm, annars original. Och den lockade alltid till bus!  Underbart motorljud! Dålig komfort...

Försäkringen är dyr på båda bilarna, speciellt för en 18-åring. VR6'an ännu dyrare att försäkra än BMW'n.
Senast redigerat av weeeman (5 februari 2010)


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 februari 2010
#18
Har varken kört Corrado eller E34 525 men om du prioriterar körglädje så blir du nog inte besviken på någon av dem.

Men oavsett vilken du väljer så studera din tilltänkta bil noga, ett slutkört exemplar kan bli en riktigt kostsam affär oavsett hur lågt inköpspriset är.

Personligen hade jag valt Corradon enbart pga utseéndet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

12 086 Inlägg
5 februari 2010
#19
Köp en 325a och få körglädjen plus kvaliten och motorn.
Jag har 2 E34 och dom är inte direkt snabba i kurvorna, även om min 540 svarar riktigt bra på vägen så är de ändå nästan 2ton man släpar omkring på. 525 är inte mkt lättare

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 februari 2010
#20
Det är ett knepigt område att försöka ge sig in på detta, mycket på grund av att både erfarenheter och åsikten om vad vägegenskaper är skiljer sig åt. Vad jag menar, i ett kort försök att pröva att få fram min punkt, är att det finns två saker att betrakta; det är tyngden (vilket E34 lider av) och så finns det hur bilen hanterar tyngden.

Och det sista stycket tror jag är mycket viktigare än vad vågen visar, det är bla. på grund av detta som 2.3ton sportbil (tex Bentley GT, Ferrari 612 etc) kan kastas runt kurvor i farter som varken E34 eller VW kan drömma om. Och det är detta jag syftar på, E34 hanterar sina kilo bra mycket bättre än den lätt framtunga VW. Det ger, enligt mitt sätt att se och uppleva saker, ett mycket bättre kurvbeteende.
Senast redigerat av Rquired (5 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök