Jag e fortfarande inte överbivisad.
En mineralolj kan sabbas snabbare vid högre temperaturer JA
En syntet olja ger ofta lägre friktion och e tunnare än en mineral olja ( har aldrig sett tex 20/50 som syntet )
Det e additiv i alla oljor jamer eller mindre desto större temperatur område desto mer additiv.
Den bästa oljan du kan ha e egentligen en ren olja förutsatt att du alltid har samma temperatur på din motor med en rak olja menar jag en som heter tex 80 å inte en som heter 10w 40.
Desto större temperatur område det e på oljan desto större kompromiss.
Har ju jobbat en längre tid med Volvo å vad med när dom började med sin 3000 mila intervall på oljebytena.
Under den tiden så använde vi Mobil´s oljor. Oljorna som vi hälde på motornerna som skulle gå 3000 mil va en 0w/30 olja. oljan e tunn som äppel juice ungefär redan vid rumstemperatur. Volvo har haft stora problem med förslitningar på vetilmekanismen i sina D5 motorer efter detta. Taxibilarna fick tom satt ner sin intervall från 3000 mil till 2000 mil..
Vi hade en från Mobil som var ute hoss oss å föreläste om oljorna och det han sa va att den nya 0w30 oljan va jättebra skapade väldigt låg friktion va inte så tjock å eftersom den var lättare att pumpa runt i motrn så blev det lägre bränsle förbrukning.
5w40 oljan som vi använde tidigare hade därimot än mt bättre smörjande förmåga...
Känns konstigt att man skall ha oljan som har bättre smörjförmåga i en bil som inte skall gå lika länge på oljan eller hur..
Det tyckte väll kanske han med men han sa att oljan motorn var utvecklad för att fungera med den nya oljan...
Det gjorde den ju dock inte så värst bra.
Nu kanske man inte kan skylla alt på oljan mkt beror nog på att den får ta hand om mkt mer föroreningar än vad den gamla oljan fick pga mkt flitigare bruk av EGR bla.
En sak e säker D% mootrn hade alldrig problem med förslitningar på ventilmekanismen innan vi gick över till den tunna 0w30 oljan å jag kan nästan garantera att det va samma delar till ventilmekanismen i den gammla motorn som den "nya". Delarna passar iaf rakt över.
Har vart ute för förslitnigar i ventilmekansimen på bilar som tom har kört med ett extra oljebyte imellan service intervallerna så jag ger inte mkt för den oljan.
Då va det sagt
En gammal motor som har stora toleranser i sig funkar nog absolut bäst att köra på en mineral olja om man kör lugnt å fint å kanske "glömmer" å byta
En nyare modern motor med små toleranser ställer dock mkt srre krav på oljan å mår absolut bäst av en Syntet olja. Men den e också lika noga att man byter den som att man har en bra olja.
Synte oljan innehåller mer additiv än vad mineral ojan gör å det e mkt vad fr additiv det e i oljan som bestämmer hur bra den e under den tiden den skall brukas.
Additiven bryts dock ner fortare än vad oljan i sig gör
Därav "skärvätska" liknelsen
Senast redigerat av JaggaChafen (8 februari 2010)
The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash