2663
Sök

Råd angående hjulbult, special. Torx i skallen.

1 150 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
Tja.

Det ligger till som så att jag har tillverkat hålborrade spacers, 25mm, vilka jag ska ha till mina aluminiumfälgar. Vad jag kan se, så är det ursprungliga bultmönstret nerfräst, vilket har fått följden att jag måste ha bultar med riktigt liten skalle, om inte bultarna ska vara väldigt långa. I dagsläget har jag nämligen 50mm gänga.

Så har jag kollat lite olika alternativ och har hittat bultar/muttrar med liten skalle och torx. Men bultarna på dessa har MAX 28mm gänga, vilket blir för kort. Så hittade jag ett andra alternativ, om jag tar motsvarande mutter (nr 16) samt köper pinnbultar (nr 9) och gör som en egen bult. Kan detta funka?

Jag har hört att den formen av bult som är liten sitter på nyare bilar, och vad jag kan se verkar det vara mindre skalle.

Men om detta inte skulle funka, hur gör jag då?

/S_Henjer

https://www1.garaget.org/gallery/archive/69353/854013_hmo8wt.jpg
Hjulbult

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Ingen som vill lätta på hjärtat?

a slice of lemon
and a shot tequila..

3 235 Inlägg
7 februari 2010
Om bulten/muttern du tänker använda är menade för detta (alltså användas som hjulbultar), så ska det inte vara något problem.

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 februari 2010
Menar du att det är nr 15 som inte finns längre än 28mm?
Var har du letat? Brorssons, Svenska fälg, Specialfälgar är ju några du bör kolla hos om du inte redan gjort det.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 150 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Menar du att det är nr 15 som inte finns längre än 28mm?
Var har du letat? Brorssons, Svenska fälg, Specialfälgar är ju några du bör kolla hos om du inte redan gjort det.

Specialfälgar hade detta sortiment. Har även varit på Euromaster där dom sa att längsta va 28. Och det är bild 15 jag menar.

a slice of lemon
and a shot tequila..

12 086 Inlägg
10 april 2010
Nr 16 har en polare på sin bil, de är små som du säger.

Sök