2940
Sök

Saab 9-5 2.3t -02 Troligen vevhusventilationen men vad mer?

Mohaaaa
95 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej alla kunniga här på forumet, jag behöver hjälp med att kanske få ett hum av vad som kan vara fel på min bil.
Var ute och åkte med vår bil då helt plötsligt så börjar den smårycka. Så som ngt som var löst eller hängt sig i ngn broms.
Jaja nog om det in och tankade lite och då upptäckte jag att tomgången var väldigt låg samt svajig??
Sedan efter en liten stund då det inte var långt kvar till dit vi skulle så öppnade jag motorhuven och såg då till min förvåning att det har sprutat ur olja ur påfyllningsröret??
Själv tror jag att efter lite forskning på detta forum att vevhusventilationen e igensatt, kan ju förklara oljeläckaget men att den sedan verkar bara gå på tre cylindrar är för mig en gåta.

Väldigt tacksam för svar men förstår att det kan vara svårt att få en diagnås, men är inte ute efter det men ändå sugen på ett förslag eller två..

Mohaaaa
95 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#2
jonnielahti skrev:
kanske ispropp hmm

Ja kanske det men det har ju inte varit så kallt just nu. Sedan så har jag mer eller mindre kört bilen hela dagen.  Olyckan hände vid 15:30. Men man vet ju aldrig, Jag tackar iaf för ditt förslag men kan det börja spruta olja på det viset när det är en ispropp??

888 Inlägg
7 februari 2010
#3
En kolv som är paj? ganska vanligt på 9-5 med lite mer hästar än original. Plocka ut stiften och kolla om dom är oljiga.

Mvh Henke

5 710 Inlägg
7 februari 2010
#4
På din beskrivning låter det inte bra.......
Som sagt kolla stiften och. Det är inte fel att  göra ett kompressionsprov, då får du reda på om en kolv är trasig.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Mohaaaa
95 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#5
Tackar för alla svar, en fråga bara borde dt inte rassla eller låta på ngt sätt ifall en kolv gått sönder?? Min tanke var väl lite att ett stift i samband med oljesprutet kanske blivit "nerkläggat" men dt är väl som ni ovan skrivit att en kolv gått sönder. Med tanke på min "tur" så är det troligen så!!!
Ngn som vet vad de exakt gör på verkstaden och mellan pekfingret och tummen vad kalaset går på? Mvh björn.

74 Inlägg
7 februari 2010
#6
Hej Plumpen.

Låter tråkigt det där. Hoppas att det inte är en kolv som har gett upp men det låter tyvärr troligt.

I bästa fall är det i så fall bara att byta just den kolven. Man får plocka loss toppen och tråget och skruva i en ny. Kanske 3000:- i material och vätskor (Om man hittar en begagnad kolv) + arbete då.

Om det har lossnat bitar av kolven så kan topp och block vara skadade och då blir det ju dyrare, en topp på skroten kan man få för kanske 2500:-

Ännu skojigare blir det om motordelar har letat sig ut genom avgasventiler och skramlat ner i turbon. Då får man byta den också men det är nog inte så troligt att så är fallet.

Vad detta kostar om man lämnar in vågar jag inte riktigt spekulera i tyvärr.

Börja dock med kompressionsprov för säkerhets skull.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt.


Mohaaaa
95 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#7
Oilsludge skrev:
Hej Plumpen.

Låter tråkigt det där. Hoppas att det inte är en kolv som har gett upp men det låter tyvärr troligt.

I bästa fall är det i så fall bara att byta just den kolven. Man får plocka loss toppen och tråget och skruva i en ny. Kanske 3000:- i material och vätskor (Om man hittar en begagnad kolv) + arbete då.

Om det har lossnat bitar av kolven så kan topp och block vara skadade och då blir det ju dyrare, en topp på skroten kan man få för kanske 2500:-

Ännu skojigare blir det om motordelar har letat sig ut genom avgasventiler och skramlat ner i turbon. Då får man byta den också men det är nog inte så troligt att så är fallet.

Vad detta kostar om man lämnar in vågar jag inte riktigt spekulera i tyvärr.

Börja dock med kompressionsprov för säkerhets skull.

Hoppas allt löser sig på bästa sätt.

Tjohoo dt lät roligt... E grymt tacksam för alla svar.. Tack. Ja då får vi väl se vad saab har att säga om detta på måndag... Jag har iaf lyckats leta upp att den förlängda motorgarantin fortfarande gäller min bil. Men vi får se om detta täcks av detta!!!  ....Ha det bäst alla forums användare så hörs vi på måndag....

Xenoholic
2 559 Inlägg
7 februari 2010
#8
Been there, done that . Förmodligen en kolv som gått sad
Mitt gick inte på garantin efterssom förra ägaren  kört för långt mellan servicarna (700 mil för mycket) mad
I med kolvar o stakar från en 9000, det gjorde jag big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Mohaaaa
95 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#9
Aerocombi skrev:
Been there, done that . Förmodligen en kolv som gått sad
Mitt gick inte på garantin efterssom förra ägaren  kört för långt mellan servicarna (700 mil för mycket) mad
I med kolvar o stakar från en 9000, det gjorde jag big_smile

Okej. Varför en 9000 e de billigare eller bättre, gissar på det senare.. Tack för svar. Får man fråga vad ditt kalas gick på, men mest av allt vill jag veta varför   du valde delar från en 9000...

1 498 Inlägg
8 februari 2010
#10
B2X5 kolvarna lever farligt redan vid 300hk medans B2X4 kolvarna pallar det dubbla.


74 Inlägg
8 februari 2010
#11
Hola!

9000-komponenterna är mera gedigna än 9-5. Allt är lågfriktion och lite klent i de nyare motorerna. Jag antar att kolvarna per styck blir billigare men om man måste byta alla + stakar så blir det nog dyrare ändå. Du borde kunna ladda mera med 9000-prylar i motorn men i slutändan handlar det nog mest om att få in tillräckligt med bensin i motorn bara.

Snygg bil du har förresten, gott om tid till sommarsäsongen också, bättre med haverier nu än mitt i sommaren smile


5 710 Inlägg
8 februari 2010
#12
Nu får vi hoppas att det inte är så farligt......det behöver ju inte vara så.

plumpen skrev:
... Jag har iaf lyckats leta upp att den förlängda motorgarantin fortfarande gäller min bil. Men vi får se om detta täcks av detta!!!  ....Ha det bäst alla forums användare så hörs vi på måndag....

Det kan du glömma.
Iom att bilen är trimmad så gäller inte motorganantin.

Angående priset på att byta kolv.
Jag skulle tippa 15.000-20.000 om du bara kommer in med bilen och vill ha tillbaka den fixad utan att göra något själv.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Mohaaaa
95 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#13
Fasiken vad gillar detta forum, alla svar e guld värt alla gånger. Jag tackar för alla svar. 

Har varit i kontakt med saab idag men blev inte ett dugg klokare. Fick ändå prata med ett proffs men han var så svävande att man blev ett moln själv  smile .  Han kunde inte ens/eller ville förklara vad motorgarantin gäller.. Men men kontentan blir nog att köpa en del kolv/stakar och lämna in till en som kan skruva motorer.

Är det ngn speciell sort på 9000 som man ska sikta in sig på för att få rätt saker???
HAhahahah alla dessa frågor....

Mohaaaa
95 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#14
Oilsludge skrev:
Hola!

9000-komponenterna är mera gedigna än 9-5. Allt är lågfriktion och lite klent i de nyare motorerna. Jag antar att kolvarna per styck blir billigare men om man måste byta alla + stakar så blir det nog dyrare ändå. Du borde kunna ladda mera med 9000-prylar i motorn men i slutändan handlar det nog mest om att få in tillräckligt med bensin i motorn bara.

Snygg bil du har förresten, gott om tid till sommarsäsongen också, bättre med haverier nu än mitt i sommaren smile

Tackar behöver lite smicker just nu   *ler*

218 Inlägg
8 februari 2010
#15
liknande problem hade ja me min bil förutom de me oljan då, Jag bytte alla stiften o gjorde rent luftfiltret o nu går den som smort big_smile. testa!

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

218 Inlägg
8 februari 2010
#16
liknande problem hade ja me min bil förutom de me oljan då, Jag bytte alla stiften o gjorde rent luftfiltret o nu går den som smort big_smile. testa!

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Mohaaaa
95 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#17
tomtemat skrev:
liknande problem hade ja me min bil förutom de me oljan då, Jag bytte alla stiften o gjorde rent luftfiltret o nu går den som smort big_smile. testa!

Åhh fan tänk om det kunde vara så enkelt. Men det är det väl inte bara för det... Heheheh
Tack för tipset det ska jag göra...cool

Mohaaaa
95 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
#18
Jaha för alla som varit intresserade så ska bilen in på verkstan på torsdag så då får jag domen... Jaja då är det bara att vänta,,, lång väntan men men.. Alla ni som läser detta får iaf ha en trevlig helg..

Mohaaaa
95 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#19
Jaha nu har torsdagen passerat å jag skulle kanske kunnat ha ett svar på vad som hänt men min mek har inte haft tid så ett svar får komma under veckan..

218 Inlägg
21 februari 2010
#20
testade du de ja gjorde?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544


Sök