Jag är i precis samma sits, fast till min Mustang. Så jag är rätt påläst om att sugtrimma nu (dock kanske knappast en expert, så ni får rätta mig, men en poäng har jag iaf
!).
Med turbo är det ju enkelt att få mycket hk, du bara pressar in mer luft med turbon, motorn i sig behöver inte göra så mycket. Och mer luft betyder ju mer hk som vi alla vet (med rätt mängd soppa såklart), men det gäller ju även för en sugmotor eller hur?
Bara det att där lär motorn själv SUGA i sig all luft som behövs, vilket kommer betyda jävligt höga varvtal, för motorn (toppen och insuget) ska flöda den mängd luft som krävs för den effekten. Vilket då i sin tur betyder att motorn kommer utveckla den mesta effekten väldigt högt upp i varv right? Right, hur är den då att köra typ i stan, på låga varvtal?...inte så rolig. Du kommer behöva väldigt aggresiva kammar, och då hamnar effekten högt upp i varv, där det är som mest luftflöde, och väldigt dåligt med effekt på låga varv, och orolig tomgång (vilket kan va ballt iof).
Du kommer bli TVUNGEN att byta utväxling i bakaxeln för att få upp varvtalet så att bilen ska gå att köra, annat än på en tävlingsbana.
Du vet ju hur en rallybil går på låga varv (som exempel).
Med höjd kompression och mycket oktan är det absolut möjligt, men du lär tänka på om bilen kommer bli körvänlig oxå. Vill du över huvud taget kunna göra rödljusrace, utan att behöva lägga sig på 5000 rpm först osv.