dannnej skrev:
Vad är det som är bättre med A armar?
Jag har förstått att det är så, i alla fall ur racingsynpunkt, men jag har inte förstått vilka egenskaper det är som gör dom bättre?
bildoktorn förklarade ju inte så mycket av just det.. visst stämmer det som stod skrivet bra, men inget ingående i dess vägegenskaper mer än ett konstaterande att dubbla a-armar ger bättre väghållning.
dubbla a-armar ger förutsatt att det är rätt konstruerat vissa geometriska fördelar. en av dessa är en bra/lagom camberförändring, en annan är att rollcentret håller sej relativt stadigt genom hela fjädringsvägen. båda dessa saker leder till goda möjligheter att utnyttja däckens grepp så maximalt som möjligt och båda dessa saker blir väldigt lidande med fjäderben, särskilt det sistnämnda. dessutom lämpar det sej bra att konstruera en sådan hjulupphängning med breda justeringsmöjligheter.
även fast dubbla a-armar tar upp mycket plats i chassit går det att bygga så det väger lite och samtidigt blir väldigt vridstyvt, något vi alla vet är viktigt i ett racechassi. åker man dessutom med öppna hjul, exempelvis F1, indy osv har det även stora aerodynamiska fördelar om man kör med sk 'pushrods'.
men sen kan man ju diskutera fram och tillbaka vilket som blir lättast av dessa två. en fullt justerbar hjulupphängning i ett racechassi typ rörchassi eller monocoque, täckta hjulhus eller ej, byggt för extrema bromsar och annat som ställer höga krav på vridstyvhet är enligt mej dubbla a-armar att föredra, alla dar i veckan.
i en självbärande kaross med täckta hjulhus är det inte längre lika solklart.
själv håller jag på att bygga rörchassi för att åka rakt fram. där kommer jag bygga fjäderben fram i tron om att det är vad som kan byggas så lätt som möjligt. men i detta fall ligger prioriteringarna kring justeringsmöjligheter och annat en bra bit ifrån vad som prioriteras i banracing. vridstyvheten i ett dragracechassi är också på ett väldigt annorlunda sätt än på en banracingbil.
mvh!