Vi går tillbaka lite i tiden , Närmare bestämt hösten 2010
Bilden är tagen sista turen till vinterförvaringen för vintern 2010-2011
Bilen på sin vinterförvaring tanken var att den skulle bo här några månader tills vägarna var torra igen
Efter att bilen stått några veckor var det dags att starta upp och varmköra, När bilen var varmkörd och allt var klart klev jag ur och såg bilen bakom ... olja!
Tittade stickan och oljan jag bytt för 4veckor sedan såg inte glad ut
Grillade en köttbit och tog det rätt cool för nu fick jag ju en anledning att köpa dendär 455an jag drömt om
Slet ur org 400an och kastade mig över blocket och sökte en 455a
Hittade en 455a i självaste Delsbo och det säljaren hade att säga om motorn var "Det funkade när jag skruvade ur den" vilket räckte för mig då jag ändå skulle gå igenom den
Hem upp i motorstödet och börjar riva, Redan när jag river insuget inser jag att nått är fel då bultar fattades och packningar och silikonen var inte fäst vid båda ytor på insuget vilket tydde på att motorn var öppnad sedan den kördes sist, Tittar loppen och 7ans cylinder hade skurit
När jag plockat ner motorn till bara blocket var arbetsordern följande
Blocket skuret på en cylinder krävdes 0,30 borr för att åtgärda
Blocket hornat som ett timglas 0,30 på sina ställen
Kammen var bara sopor
Vevaxeln måste slipas på både ram och stakar
=Om motorn "funkade" innan den lyfter ur bilen så kan den inte ha gått bra, Jag tappade suget totalt och halsade en whiskey
Inte nog med att jag köpt ett bojsänke för 15 000 jag hade hunnit köpa och renovera ett par 455toppar som ajg nu inte hade någon användning av längre, Dessa är förövrigt till salu för 5000kr
455an packades ner på pall och pallkragar för att gömmas på vinden för ajg orkade helt enkelt inte se skiten men lyckades faktiskt sälja blocket till en snubbe från norra norrland som byggt en 455a med 0,30 överdim men hittat en spricka vid uppstart så han ahde redan 0,30kolvar och gjorde det inget att det behövde borras så där räddade jag 5k av mina 15 000
Här bestämde jag mig för att riva 400an jag just lyft ur bilen och satsa på denna istället
400an plockades ner och skickades till Becks Motorslip för mätning och bearbetning
Blocket behövde bara hornas och putsas av och veven poleras men stakar mm var i fint skick
Prylar från Ta Performence på andra sidan sjön inhandlades, bla bröstkåpa med oljepump för att ta bort alla barnsjukdommar buicks bigblock har