3224
Sök

VW Polo 1,4 tdi-01:Vibrationer vid acceleration.

5 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#1
Min VW polo 1,4tdi-01 vibrerar kraftigt när jag accelererar eller kör i uppförsbackar (speciellt med släp). Det är inte hela tiden utan den kan vara bra i några mil sen dålig i några mil. När jag släpper gasen så slutar skakningarna direkt. Har nya och balancerade hjul och inga missljud från drivknutarna när jag svänger. Känner inget glapp i nåt när jag drar och sliter i hjulen.
Några ideer om vad det kan vara?
Mvh Lennie

Motborgare
1 099 Inlägg
16 februari 2010
#2
LennieVindebro skrev:
Min VW polo 1,4tdi-01 vibrerar kraftigt när jag accelererar eller kör i uppförsbackar (speciellt med släp). Det är inte hela tiden utan den kan vara bra i några mil sen dålig i några mil. När jag släpper gasen så slutar skakningarna direkt. Har nya och balancerade hjul och inga missljud från drivknutarna när jag svänger. Känner inget glapp i nåt när jag drar och sliter i hjulen.
Några ideer om vad det kan vara?
Mvh Lennie
En trasig tändspole, gissar jag.

TDI, ser jag nu! Gah! --Att man inte kan läsa!
Jag hade såna problem på min. Då var det dålig sprutbild på en injektor.

-- K
Senast redigerat av Kavli (16 februari 2010)

5 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#3
så det är motorn som vibrerar så jävligt. Hur kan jag kolla det? jag är kass på dieselmotorer, jag kör bara med dem och lagar bensinare (billigast så)

2 024 Inlägg
16 februari 2010
#4
Skulle snarare gissa på en inre drivknut. Min betedde sig precis så när den ena inre knuten hade gett upp. Bara att krypa under och kolla glapp.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

5 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#5
Har oxå tänkt på det, är det i "fram och tillbaka" rörelse eller" vrida runt"rörelse jag ska känna efter?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 februari 2010
#6
LennieVindebro skrev:
Har oxå tänkt på det, är det i "fram och tillbaka" rörelse eller" vrida runt"rörelse jag ska känna efter?
Både och

En knut som inte gett upp helt ger ett litet glapp fram och tillbaka

En knut som är körd ger hugg när man vrider runt den, beror lite på hur den är vinklad osv men din borde inte vara så kass. Beror lite på vad de är för sorts knut också, inte så inne på polo wink



Sök