2589
Sök

Ford Scorpio 1995- med -1994 front?

The Electrician
64 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag undrar hur mycket jobb det är att byta till den gamla fronten?
Alltså byta från den mer rundade fronten med de runda lyktorna till den med de mer Ford-aktiga och kantigare utseendet med fyrkantiga lyktor.

Sen undrar jag om Ford Scorpio Cosworth finns som fyrhjulsdriven?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

120 Inlägg
3 mars 2010
#2
Ford Scorpio Cosworth finns endast med bakhjulsdrift. Finns en som bytt till NYA fronten vet jag, utan större ansträngning, så borde inte vara svårt att göra tvärt om.


1 697 Inlägg
3 mars 2010
#3
http://www.garaget.org/?car=183052

Han har gjort tvärt om. Är ju i grunden samma bilar om jag minns rätt, så det borde ju inte va några stora problem. Men hör med honom, han vet en hel del.

Men det fanns fyrhjulsdrivna "vanliga" i.a.f.
Senast redigerat av Juvakka (3 mars 2010)


Meister
6 763 Inlägg
3 mars 2010
#4
Juvakka skrev:
http://www.garaget.org/?car=183052

Han har gjort tvärt om. Är ju i grunden samma bilar om jag minns rätt, så det borde ju inte va några stora problem. Men hör med honom, han vet en hel del.

Men det fanns fyrhjulsdrivna "vanliga" i.a.f.

Varför gör man så? Gamla fronten är ju sjukt mycket snyggare.

Jag skulle sälja 95:an och köpa en 94 istället. Då får du bakdelen som är snyggare på den gamla.


Meister
6 763 Inlägg
3 mars 2010
#5
Juvakka skrev:
http://www.garaget.org/?car=183052

Han har gjort tvärt om. Är ju i grunden samma bilar om jag minns rätt, så det borde ju inte va några stora problem. Men hör med honom, han vet en hel del.

Men det fanns fyrhjulsdrivna "vanliga" i.a.f.

Varför gör man så? Gamla fronten är ju sjukt mycket snyggare.

Jag skulle sälja 95:an och köpa en 94 istället. Då får du bakdelen som är snyggare på den gamla.


The Electrician
64 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#6
Okej. tack så mycket för svaren.

Jag förstår inte riktigt heller hur man byter från gamla till nya fronten.

Anledningen till att jag undrar är att jag vill ha en cosworth men måste ha kombi, och det finns bara med nya karossen. I och med att det verkar ganska lätt att byta front så är det väl att föredra i stället för att byta motor och drivlina.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Meister
6 763 Inlägg
4 mars 2010
#7
Johansson7 skrev:
Okej. tack så mycket för svaren.

Jag förstår inte riktigt heller hur man byter från gamla till nya fronten.

Anledningen till att jag undrar är att jag vill ha en cosworth men måste ha kombi, och det finns bara med nya karossen. I och med att det verkar ganska lätt att byta front så är det väl att föredra i stället för att byta motor och drivlina.

Jag skulle satsa på gamla karossen och flytta över motor, låda, bromsar m.m ifrån en nyare.


The Electrician
64 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#8
camaro67 skrev:
Jag skulle satsa på gamla karossen och flytta över motor, låda, bromsar m.m ifrån en nyare.

Varför skulle du det? Är gamla karossen bättre?

Jag har i och för sig en Scorpio Kombi -94 med vanliga v6:an som är nästintill rostfri så det kanske är smart att satsa på det.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Fordmaffian87
13 mars 2010
#9
Johansson7 skrev:
camaro67 skrev:
Jag skulle satsa på gamla karossen och flytta över motor, låda, bromsar m.m ifrån en nyare.

Varför skulle du det? Är gamla karossen bättre?

Jag har i och för sig en Scorpio Kombi -94 med vanliga v6:an som är nästintill rostfri så det kanske är smart att satsa på det.

Ett litet tips om du vill ha samma power som en cosworth, bygg turbo på sexan, då har du någonstans kring 250 - 300 hk ganska lätt vid ca 0.8 bar.. hiskeliga siffror för en i övrigt standard motor

The Electrician
64 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#10
Fordmaffian87 skrev:
Ett litet tips om du vill ha samma power som en cosworth, bygg turbo på sexan, då har du någonstans kring 250 - 300 hk ganska lätt vid ca 0.8 bar.. hiskeliga siffror för en i övrigt standard motor

Okej det låter intressant, men då är det väl bara att glömma gatregningen?
Krävs det ommapning av motorn vid turbobygge? Tänkte att om det inte krävs så kan man ju byta till original grenrör till besiktningen och sedan byta tillbaka.

Finns det några effektiva sätt att klämma ut extra hästar och ändå få den igenom besiktningen?
Då tänker jag inte på effektavgassystem och sportluftfilter som i det stora hela knappt gör någon skillnad.

Har tyvär automatlåda på min vanliga 6:a och det tycker jag begränsar kraften rejält, bara utav den anledningen är jag sugen på skaffa en annan Scorpio. Men jag är inte säker på att 95- cosworth kombi finns med manuell.

Jag vill återigen tacka för alla bra svar, tips och idéer.

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

2 024 Inlägg
15 mars 2010
#11
Johansson7 skrev:
Okej det låter intressant, men då är det väl bara att glömma gatregningen?
Krävs det ommapning av motorn vid turbobygge? Tänkte att om det inte krävs så kan man ju byta till original grenrör till besiktningen och sedan byta tillbaka.

Finns det några effektiva sätt att klämma ut extra hästar och ändå få den igenom besiktningen?
Då tänker jag inte på effektavgassystem och sportluftfilter som i det stora hela knappt gör någon skillnad.

Har tyvär automatlåda på min vanliga 6:a och det tycker jag begränsar kraften rejält, bara utav den anledningen är jag sugen på skaffa en annan Scorpio. Men jag är inte säker på att 95- cosworth kombi finns med manuell.

Jag vill återigen tacka för alla bra svar, tips och idéer.

Mvh Erik

Scorpio Cosworth såldes aldrig med manuell låda överhuvudtaget.
Eftersom motorn delar block med vanliga 2,9 så går det dock utmärkt att plocka mt-75an från en sådan och flytta över.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Hjultomte
1 500 Inlägg
15 mars 2010
#12
är inte baklamporna också annorlunda på dom nyare eller jag e ute o cyklar?? o e inte karossen lite rundare?? big_smile Satsa på den gamla fronten helst hela den gamla karossen ^^ jag har en sådan dock bara 2.0 dohc motorn men där e plats o rymma huuuur mycket som helst big_smile o måste säga rätt bekväm tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

5 111 Inlägg
15 mars 2010
#13
Men har inte Scorpio KOMBI ungefär samma bakdel på den nya modellen som på den gamla?
Så på en sådan blir väl inte utseendeskillnaden mot gamla Scorpio SÅ stor ändå, om man byter front...


The Electrician
64 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#14
TooS skrev:
är inte baklamporna också annorlunda på dom nyare eller jag e ute o cyklar?? o e inte karossen lite rundare?? big_smile Satsa på den gamla fronten helst hela den gamla karossen ^^ jag har en sådan dock bara 2.0 dohc motorn men där e plats o rymma huuuur mycket som helst big_smile o måste säga rätt bekväm tongue

På kombin ser dom i princip likadana ut bakifrån men sedanen har en helt annan bakända.
Jag har skinnklädsel i min och jag måste säga att den känns väldigt väldigt lyxig för en 16 år gammal bil som inte kostade mer än 10,000 kr.

Volvo544special65 skrev:
Men har inte Scorpio KOMBI ungefär samma bakdel på den nya modellen som på den gamla?
Så på en sådan blir väl inte utseendeskillnaden mot gamla Scorpio SÅ stor ändå, om man byter front...

Nej inte bakifrån i alla fall. Framifrån blir det en grov skillnad. Den ser mer ut som en Ford med den gamla fronten.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

The Electrician
64 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#15
Expoze skrev:
Scorpio Cosworth såldes aldrig med manuell låda överhuvudtaget.
Eftersom motorn delar block med vanliga 2,9 så går det dock utmärkt att plocka mt-75an från en sådan och flytta över.

Okej. Det var ju lite trist. Hur mycket jobb är det med att byta låda?
Tänkte på koppling och sådant?

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Fordmaffian87
15 mars 2010
#16
Johansson7 skrev:
Expoze skrev:
Scorpio Cosworth såldes aldrig med manuell låda överhuvudtaget.
Eftersom motorn delar block med vanliga 2,9 så går det dock utmärkt att plocka mt-75an från en sådan och flytta över.

Okej. Det var ju lite trist. Hur mycket jobb är det med att byta låda?
Tänkte på koppling och sådant?

Mvh Erik

När de gäller turbo på V6an å 2,9 är den jäkligt potent maskin, vid 0,8 har du redan där ca 200 hk å leka med, vid 1,5 bar har du ca 340 hk i den sen fortsätter de bara big_smile å dom siffrorna är på en stn maskin!, visseligen på Megasquirt men man kan ha stn systemet å hålla koll på bränslet och tändningen.. är ganska simpelt å bygga

bygga om till manuell är lätt att göra då du bara behöver en st växellåda och kardan+ hastighetsmätarwiren från en -92 till -94 modell med samma svänghjul som är till den bilen + koppling, sen behöver du ett pedalställ å kopplingswire sen kan du börja bygga. är ju bara å skruva dit allt så de är inget som behöver moddas först.
Senast redigerat av Fordmaffian87 (15 mars 2010)

Fordmaffian87
15 mars 2010
#17
När de gäller baken på kombin är de lika.. men ett tränat öga ser att karossvecken på bakskärmarna är annolunda, den nyare är mycket mjukare än MKII modellen men luckan passar ändå mellan dom 2

The Electrician
64 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#18
Hej igen.

Nu måste någonting göras åt prestandan i min bil. Blev dragen av en 240 GLT, Opel Omega, och en MB 320 idag. Vid TVÅ tillfällen.

Kom med förslag!

Helst ska den gå igenom besiktningen men mindre justeringar innan och efter är ju inget problem.

Hjälp mig!

(Jag vet att det inte hör till det ursprungliga ämnet men tänkte eftersom att det är endel scorpio kunniga här så är det bäst att fortsätta här.)

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Fordmaffian87
30 mars 2010
#19
Ja du kan ju skaffa trimkam, extraktor grenrör, lite frächare insug å puts lite här å var.. smile

The Electrician
64 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#20
Fordmaffian87 skrev:
Ja du kan ju skaffa trimkam, extraktor grenrör, lite frächare insug å puts lite här å var.. smile

Okej. Jag har letat efter extraktor rör som en galning, men jag kan inte hitta det nånstans. Finns det färdiga eller måste man tillverka egna?

Finns det nån bra sida som man kan beställa delar ifrån?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"


Sök