2538
Sök

Ford Scorpio 1995- med -1994 front?

Fordmaffian87
30 mars 2010
#21
de finns på www.burtonpower.com.. visst de kostar ju lite men de  blir ju mycket driftsäkra och "lagliga" att besiktiga...

The Electrician
64 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#22
Fordmaffian87 skrev:
de finns på www.burtonpower.com.. visst de kostar ju lite men de  blir ju mycket driftsäkra och "lagliga" att besiktiga...

Har kollat lite på den sidan förut, kollade nu med, hittar inte en ända del som är till Scorpio?! :s

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Meister
6 763 Inlägg
31 mars 2010
#23
Johansson7 skrev:
Hej igen.

Nu måste någonting göras åt prestandan i min bil. Blev dragen av en 240 GLT, Opel Omega, och en MB 320 idag. Vid TVÅ tillfällen.

Kom med förslag!

Helst ska den gå igenom besiktningen men mindre justeringar innan och efter är ju inget problem.

Hjälp mig!

(Jag vet att det inte hör till det ursprungliga ämnet men tänkte eftersom att det är endel scorpio kunniga här så är det bäst att fortsätta här.)

En 240 ska inte vara några problem att dräpa om din bil går som den ska


The Electrician
64 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#24
Nu har jag funderat igen.

Hur är det med vad jag utgår ifrån är cosworth automatlådan? Den med sport och ekonomiläge, har sätt att det sitter såna i Scorpio cosworth som är från -95 och framåt i alla fall.

Skulle det fungera att på en vanlig V6? Passar den överhuvudtaget?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Fordmaffian87
4 april 2010
#25
Johansson7 skrev:
Nu har jag funderat igen.

Hur är det med vad jag utgår ifrån är cosworth automatlådan? Den med sport och ekonomiläge, har sätt att det sitter såna i Scorpio cosworth som är från -95 och framåt i alla fall.

Skulle det fungera att på en vanlig V6? Passar den överhuvudtaget?

de jag iaf vet är att själva lådan passar på motorn, sen är de väl någon data box som förlänger växlingare osv när du trycker på knapparna, eller så bestäms allt i själva lådan utan någon box överhuvudtaget..

Fordmaffian87
4 april 2010
#26
Två typer av automatiska växellådor är installerade i Ford Scorpio, även om de ser identiska. Den DOHC 8V, 16V och 16V DOHC2300 och Cosworth 24V alla använder A4LDE, som fullt ut kontrolleras av EECV drivlinan modulen (PCM). V6 12V Köln motorn och 2,5 VM diesel använda A4LDe autobox, en hybrid elektronisk låda där endast 4. Redskap och momentomvandlare lock-up koppling kontrolleras av PCM, i detta fall den äldre EECIV.

Den automatiska på 2,5 diesel infördes först 1997, inte ens ett år innan produktionen upphörde, dessa kommer så att vara mycket sällsynta. står såhär på den engelska scorpio sidan iaf. E:et i slutet tror jag står fär Elektrisk, därutav dom 3 växlings alternativen..  googels översättnings tjänst är underbar smile

The Electrician
64 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#27
Fordmaffian87 skrev:
Två typer av automatiska växellådor är installerade i Ford Scorpio, även om de ser identiska. Den DOHC 8V, 16V och 16V DOHC2300 och Cosworth 24V alla använder A4LDE, som fullt ut kontrolleras av EECV drivlinan modulen (PCM). V6 12V Köln motorn och 2,5 VM diesel använda A4LDe autobox, en hybrid elektronisk låda där endast 4. Redskap och momentomvandlare lock-up koppling kontrolleras av PCM, i detta fall den äldre EECIV.

Den automatiska på 2,5 diesel infördes först 1997, inte ens ett år innan produktionen upphörde, dessa kommer så att vara mycket sällsynta. står såhär på den engelska scorpio sidan iaf. E:et i slutet tror jag står fär Elektrisk, därutav dom 3 växlings alternativen..  googels översättnings tjänst är underbar smile

Oj, det var mycket och krånglig info, Så då borde det alltså gå att ta en cosworthlåda och trycka dit på en vanlig 6:a utan att behöva databoxar.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

Fordmaffian87
5 april 2010
#28
jo går går de, iom att de är i princip samma låda som du har. Vissa säger att den är förstärkt modell till cossin

The Electrician
64 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#29
Hej igen, Jag vet att detta inte har med trådens ursprungliga ämne att göra men efter som att kunnigt folk är samlade här så.

Jag har en Scorpio -94 med automatlåda och vill byta till manuell. Passar en låda från vilken 2,9 V6 som helst eller måste det vara från rätt modell? Har en bil från -88 på g, skulle den kunna passa?

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

7 398 Inlägg
14 september 2010
#30
Johansson7 skrev:
Hej igen, Jag vet att detta inte har med trådens ursprungliga ämne att göra men efter som att kunnigt folk är samlade här så.

Jag har en Scorpio -94 med automatlåda och vill byta till manuell. Passar en låda från vilken 2,9 V6 som helst eller måste det vara från rätt modell? Har en bil från -88 på g, skulle den kunna passa?

Mvh Erik

ja den passar från vilken 2,8 2,9 som helst, men den har elektrisk hastighetsmätare så den måste vara från en scorpio wink


2 024 Inlägg
14 september 2010
#31
Johansson7 skrev:
Hej igen, Jag vet att detta inte har med trådens ursprungliga ämne att göra men efter som att kunnigt folk är samlade här så.

Jag har en Scorpio -94 med automatlåda och vill byta till manuell. Passar en låda från vilken 2,9 V6 som helst eller måste det vara från rätt modell? Har en bil från -88 på g, skulle den kunna passa?

Mvh Erik

Glöm bara inte att montera stödlager i veven för växellådans ingående axel. Sitter inte på automatbilarna och jag vet av eget misstag att koppling och låda inte håller länge utan det......tongue

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

7 398 Inlägg
14 september 2010
#32
Expoze skrev:
Johansson7 skrev:
Hej igen, Jag vet att detta inte har med trådens ursprungliga ämne att göra men efter som att kunnigt folk är samlade här så.

Jag har en Scorpio -94 med automatlåda och vill byta till manuell. Passar en låda från vilken 2,9 V6 som helst eller måste det vara från rätt modell? Har en bil från -88 på g, skulle den kunna passa?

Mvh Erik

Glöm bara inte att montera stödlager i veven för växellådans ingående axel. Sitter inte på automatbilarna och jag vet av eget misstag att koppling och låda inte håller länge utan det......tongue

ja det glömde jag skriva,, plus det finns två storlekar på lagren


2 266 Inlägg
14 september 2010
#33
Johansson7 skrev:
Fordmaffian87 skrev:
de finns på www.burtonpower.com.. visst de kostar ju lite men de  blir ju mycket driftsäkra och "lagliga" att besiktiga...

Har kollat lite på den sidan förut, kollade nu med, hittar inte en ända del som är till Scorpio?! :s

De kan ha och göra med att i england heter dom granada, fanns både med sexan och vanliga turbo spisen
cosworth v6 är en 2,9 bottendel cosworth byggde egen kamkejdedrivning och gjorde nya toppar med 24v teknik då topparna i en original 2,9 är helt värdelösa ur flödesmässigt

svetsdiff !!!

The Electrician
64 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#34
granadadr skrev:
Expoze skrev:
Johansson7 skrev:
Hej igen, Jag vet att detta inte har med trådens ursprungliga ämne att göra men efter som att kunnigt folk är samlade här så.

Jag har en Scorpio -94 med automatlåda och vill byta till manuell. Passar en låda från vilken 2,9 V6 som helst eller måste det vara från rätt modell? Har en bil från -88 på g, skulle den kunna passa?

Mvh Erik

Glöm bara inte att montera stödlager i veven för växellådans ingående axel. Sitter inte på automatbilarna och jag vet av eget misstag att koppling och låda inte håller länge utan det......tongue

ja det glömde jag skriva,, plus det finns två storlekar på lagren

Okej. Då kanske det blir av att jag köper den scorpion då. Men hur vet jag vilken stor lek på lager jag ska ha? Sitter det en på den manuellväxlade som man kan kolla storleken på? Och om den inte passar så ska man ha den andra eller?

Fresten växellådor som har gått långt +30 000 mil, ska man se upp för dom eller är dom lika driftsäkra som de som inte gått lika långt?
Senast redigerat av Johansson7 (14 september 2010)

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

The Electrician
64 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#35
PMPerformance skrev:
Johansson7 skrev:
Fordmaffian87 skrev:
de finns på www.burtonpower.com.. visst de kostar ju lite men de  blir ju mycket driftsäkra och "lagliga" att besiktiga...

Har kollat lite på den sidan förut, kollade nu med, hittar inte en ända del som är till Scorpio?! :s

De kan ha och göra med att i england heter dom granada, fanns både med sexan och vanliga turbo spisen
cosworth v6 är en 2,9 bottendel cosworth byggde egen kamkejdedrivning och gjorde nya toppar med 24v teknik då topparna i en original 2,9 är helt värdelösa ur flödesmässigt

Okej, tack så mycket. Skulle man då alltså kunna byta ut toppen på en vanlig V6:a till en cossie topp?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

2 266 Inlägg
14 september 2010
#36
vet inte hur cosworth gjorde med drivningen lättast är nog att flytta hela motorn och elen

svetsdiff !!!

2 024 Inlägg
14 september 2010
#37
Johansson7 skrev:
PMPerformance skrev:
Johansson7 skrev:

Har kollat lite på den sidan förut, kollade nu med, hittar inte en ända del som är till Scorpio?! :s

De kan ha och göra med att i england heter dom granada, fanns både med sexan och vanliga turbo spisen
cosworth v6 är en 2,9 bottendel cosworth byggde egen kamkejdedrivning och gjorde nya toppar med 24v teknik då topparna i en original 2,9 är helt värdelösa ur flödesmässigt

Okej, tack så mycket. Skulle man då alltså kunna byta ut toppen på en vanlig V6:a till en cossie topp?

Nej, i den vanliga sexans block så finns uttag för stötstänger, Cossie-blocken är plockade innan de hålen är uppbearbetade.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

The Electrician
64 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#38
Expoze skrev:
Johansson7 skrev:
PMPerformance skrev:

De kan ha och göra med att i england heter dom granada, fanns både med sexan och vanliga turbo spisen
cosworth v6 är en 2,9 bottendel cosworth byggde egen kamkejdedrivning och gjorde nya toppar med 24v teknik då topparna i en original 2,9 är helt värdelösa ur flödesmässigt

Okej, tack så mycket. Skulle man då alltså kunna byta ut toppen på en vanlig V6:a till en cossie topp?

Nej, i den vanliga sexans block så finns uttag för stötstänger, Cossie-blocken är plockade innan de hålen är uppbearbetade.

Okej det är väl typiskt det. Inget ska vara enkelt.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"

2 266 Inlägg
14 september 2010
#39
http://www.fordscorpio.co.uk/CosV6manual.htm här har du lite läsning men allt är på engelska
edit scorpio i england hette granada mk3

svetsdiff !!!

The Electrician
64 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#40
Okej. Men hur är det med lådor från bilar som har gått långt? Ska man passa sig för dom eller är det bra grejer ändå?

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"


Sök