3679
Sök

Använda vatten för att få laddtryck tidigare

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 mars 2010
#41
Buffon_mk3 skrev:
vad beträffande energin som "försvinner" för att få vatten till gasform

Värme Energin i Avgaserna är ren förlust, värmen i sig har ingen funktion.

Ja värme energin i avgaserna är ren förlust energi från motorn, kan vara upp emot 30%- 40% av energiinnehållet i insprutat bränsle... MEN det är JUST DEN ENERGIN som turbon tar till vara på! Om man mäter avgastemperatur före/efter turbon kammer man se en temperaturskillnad på upp emot 150-200 grader C! Vad händer med den energin? Jo den används för att komprimera den luft vi vill ladda motorn med.

Att före turbon i grenröret spruta in vatten kommer att sänka temperaturen och därmed också sänka turbons (avgasturbinens) verkningsgrad. Till viss del kommer detta motverkas av tryckökningen som bil av vattnets volymökning, men kom ihog mina kära vänner; vad är det som hindrar trycket, Jo bara turbinen så tryckfallet över turbinen kan inte bli hur stort som helst, utan mottrycket i avgasröret kommer att öka eftersom en större volymmängd avgaser ska ut! Framförallt om du har en katalycator eller något annat astma liknande på vägen.

Kan bara hänvisa till matten.... Allmänna gaslagen:

pV = nRT

Vilket innebär att Volymen gas = V = nRT / p

Behöver ni veta mer finns wikipedia här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideala_gaslagen

Här syns tydligt hur temperatur kontra tryck påverkar volym eller om man så vill hur temperaturen i en fast volym påverkar trycket

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

10 287 Inlägg
8 mars 2010
#42
Man kan spruta in väteperoxid genom silvermunstycken.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

5 710 Inlägg
8 mars 2010
#43
Sharky skrev:
Man kan spruta in väteperoxid genom silvermunstycken.

/Göran

Vilket uttömmande svar herrn bjöd på idag wink
Berätta mer, jag är nyfiken:)

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 mars 2010
#44
jonTe skrev:
Sharky skrev:
Man kan spruta in väteperoxid genom silvermunstycken.

/Göran

Vilket uttömmande svar herrn bjöd på idag wink
Berätta mer, jag är nyfiken:)

mvh Jonas

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati … 616529.ece

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 mars 2010
#45
Är det inte problem med att väteperoxid självantänder vid högre koncentrationer? vill minnas det iaf...


10 287 Inlägg
8 mars 2010
#46
Så bra koll har jag inte. Förslaget härrör från en man med sju fingrar i behåll....roll
Janne "Gulan" Lundin om han är bekant. Men han var seriös när han föreslog det fast kommentaren var att det kanske inte var det absolut säkraste sättet men sannolikt bland det effektivaste. Och antänder gör det vid kontakt med silver som katalysator.
Jag ser att b l a A4 raketen (känd som V-2) hade 80% väteperoxid som drev huvudbränslepumpen.
Länkade artikeln berättar dessutom att det går att lagra högkoncentrerad väteperoxid i flera år.

/Göran


Big Al skrev:
Är det inte problem med att väteperoxid självantänder vid högre koncentrationer? vill minnas det iaf...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

261 Inlägg
8 mars 2010
#47
Sharky skrev:
Janne "Gulan" Lundin om han är bekant

Har Lundin sagt det så får vi lita på honom...  Den mannen har huvet på skaft, om man säger så!!
Alltid lika trevligt å läsa hans inlägg. Fullspäckat med fakta, varje gång...   (Många bra inlägg, både på amazonforumet och savarturbo.se)

Dr. Turbo
459 Inlägg
8 mars 2010
#48
Ahh nu är jag med, dvs tanken är inte att spruta in väteperoxid rent utan låta det delas som väte och syre före.
Det förklarar endel eftersom om man blandar det i bensinen och låter det komma in i motorn den vägen så kan man få problem med självantändning vid högre koncentrationer.

Vars är tanken man ska spruta in det då? plenum eller grenrör?
Senast redigerat av Big Al (8 mars 2010)


854 Inlägg
8 mars 2010
#49
Om det nu fungerar med Väteperoxid, hur ska majoriteten av svenskarna köpa det? För vad jag vet är det inte så lätt att få tag på tongue

Har inte en aning om hur mycket det kan tänkas gå åt men det är ju inte gratis direkt om man lyckas köpa. Så det ända användningsområdet jag kan se är strippen.

Men men, jag kanske har fel tongue


10 287 Inlägg
8 mars 2010
#50
Grenrör. Raketbränsle i grenröret sätter fart på turbinen. Biprodukterna är dessutom ofarliga.

/Göran

Big Al skrev:
plenum eller grenrör?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
8 mars 2010
#51
Det är en hake, ja.
Liknande bränslen finns dock. Finessen är ett bränsle som självantänder mha metallisk katalysator (silver) och som inte är cancerogent eller har restprodukter som fräter hål på bil/asfalt.

/Göran



Kmarcus skrev:
hur ska majoriteten av svenskarna köpa det? För vad jag vet är det inte så lätt att få tag på

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 207 Inlägg
8 mars 2010
#52
Kmarcus skrev:
Om det nu fungerar med Väteperoxid, hur ska majoriteten av svenskarna köpa det? För vad jag vet är det inte så lätt att få tag på tongue

Om man inte jobbar på fabrik så är det svårt att få väteperoxid över 3% (vilket man kan köpa på apoteket). Vilket jag och bror fick reda på när vi försökte oss på att göra acetontricykloperoxid när vi var små. Vilket endast resulterade i en vattnig acetonblandning samt dålig stämning vid middagsbordet när morsan kom på oss (hon är kemist).

35 Inlägg
8 mars 2010
#53
Sharky skrev:
Man kan spruta in väteperoxid genom silvermunstycken.

/Göran

Tycker det verkar vara lite lättare med N2O då, lättare att får tag och systemet verkar lite lättare att bygga in i bilen. Dessutom får man ju lite extra effekt på köpet


20 Inlägg
31 mars 2010
#54
Tack för ut tömmande svar på klantig formulering

Erkänner att jag inte är en vetenskaps man och är tacksam för kommentarerna smile
jag börjar förstå vad värmen har med värkningsgraden på turbon att göra.
skall göra ett eget experiment när jag avslutat lite projekt, och kanske jag förstår då.

Mvh Gustav


3 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#55
forskade lite i detta och hittade en metod man kan använda som kallas ”hyperbar turbocharging" eller HT. det fungerar så att man har en efterbrännarkammere precis innan turbinen, som det sitter ett litet spridarmunstycke i. Sen sprutar man in vanlig bensin, och luft tar man från turbons kompressordel sen sitter det ett litet tändstift som antänder gasen och sätter fart på turbinen. tongue någon som är insatt hur detta system funkar? borde det inte bli riktigt varmt vid turbinen? och hur blir det med avgaserna från motorn,trycks inte dom tillbaka när det smäller i efterbränningskammaren? Läste bara ytligt om detta system men det verkar ju funka ungefär på samma sätt tongue

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 april 2010
#56
th3beast skrev:
forskade lite i detta och hittade en metod man kan använda som kallas ”hyperbar turbocharging" eller HT. det fungerar så att man har en efterbrännarkammere precis innan turbinen, som det sitter ett litet spridarmunstycke i. Sen sprutar man in vanlig bensin, och luft tar man från turbons kompressordel sen sitter det ett litet tändstift som antänder gasen och sätter fart på turbinen. tongue någon som är insatt hur detta system funkar? borde det inte bli riktigt varmt vid turbinen? och hur blir det med avgaserna från motorn,trycks inte dom tillbaka när det smäller i efterbränningskammaren? Läste bara ytligt om detta system men det verkar ju funka ungefär på samma sätt tongue

Du lär ha i princip rätt i ditt resonemang! Visst blir det varmt, men jag tror inte att avgaserna kyls överdrivet mycket på vägen genom avgaskanalerna (i vanliga fall alltså). Dessutom kommer ju effekten sänkas i motorn, då det kommer ge ett visst mottryck. Men systemet blir ju bara meningsfullt en kort stund innan man har byggt laddtryck, sedan bör det ju kopplas ur. Därför tror jag inte att temperaturen blir något problem.

10 287 Inlägg
22 april 2010
#57
Har du sett vad som händer när man backar tändläget mot noll? Det är samma sak , dvs man förlägger förbränningen till grenröret.
Temperaturen i turbinen stiger dramatiskt.

/Göran

axelj skrev:
Därför tror jag inte att temperaturen blir något problem.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
22 april 2010
#58
Sharky skrev:
Har du sett vad som händer när man backar tändläget mot noll? Det är samma sak , dvs man förlägger förbränningen till grenröret.
Temperaturen i turbinen stiger dramatiskt.

/Göran

axelj skrev:
Därför tror jag inte att temperaturen blir något problem.


Jo, men tiden under vilken turbinen utsätts för den ökade temperaturen lär ju bli väldigt kort (det är väl så att säga själva tanken bakom anordningen). Men du tror alltså att det blir trubbel?
Du som har koll, hur mycket värmeenergi avlägsnas från avgaserna mellan förbränningsrum och grenrör?

42 Inlägg
4 maj 2010
#59
intressant tråd.

Vågar inte svara på om ideen skulle fungera men det är värt att diskutera.

Visserligen sänks avgastemperaturen något men det är fortfarande trycket från gasernas rörelseenergin som trycker på turbinflänsarna (sedan vad som händer vet ni själva). Om man ökar densiteten med vattenångan så kommer fler partiklar att träffa turbinflänsarna och trycka på med högre kraft. Temp skillnaden före och efter turbinen beror på tryckfallet för att driva turbinen.

diskutera gärna!

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 maj 2010
#60
Sharky skrev:
Har du sett vad som händer när man backar tändläget mot noll? Det är samma sak , dvs man förlägger förbränningen till grenröret.
Temperaturen i turbinen stiger dramatiskt.

/Göran

axelj skrev:
Därför tror jag inte att temperaturen blir något problem.


Det ni diskuterar finns redan inbyggt i eftermarknadsspruten. Launch controll eller anti lagg kallas det. Varför bygga en efterbrännkammare i grenröret när man kan programmera motorn att göra samma sak, dessutom styra mot EGT givaren så att man inte överstiget max temp...

https://www1.garaget.org/archive/67/66521/62730/62730-825590.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök