3835
Sök

Dåligt batteri!? bör bytas!?

164 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Tja! Batteriet i min Audi 80 verkar ganska kasst. Om man sitter och lyssnar på musik utan att bilen är igång, i 2-3 min, går det inte att starta den sen.  Batteriet verkar ganska dåligt, lr?

Hardstyle, my lifestyle -'

5 198 Inlägg
18 februari 2010
Byt,,,

164 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:
Byt,,,

Haha, jag får nog fan göra de smile Det finns inget annat som kan vara felet heller va?

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
18 februari 2010
Mathy91 skrev:
Tja! Batteriet i min Audi 80 verkar ganska kasst. Om man sitter och lyssnar på musik utan att bilen är igång, i 2-3 min, går det inte att starta den sen.  Batteriet verkar ganska dåligt, lr?

Ja batteriet verkar ganska dåligt och du bör byta...
Borde du kunnat räkna ut själv.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

21 761 Inlägg
18 februari 2010
Mathy91 skrev:
Det finns inget annat som kan vara felet heller va?

Beror ju på. Batteriet kan tex helt enkelt vara väldigt dåligt laddat av en eller annan anledning och egentligen behöver en ordentlig uppladdning.

Är det gammalt?

164 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Ubbe83 skrev:
Mathy91 skrev:

Kan ju faktiskt va som folk under skrivit?

164 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Mathy91 skrev:
Det finns inget annat som kan vara felet heller va?

Beror ju på. Batteriet kan tex helt enkelt vara väldigt dåligt laddat av en eller annan anledning och egentligen behöver en ordentlig uppladdning.

Är det gammalt?

Det har blivit ordentligt laddat X antal ggr. Har ägt bilen sen i september, så vet inte riktigt. Ser dock inte jätte nytt ut...

164 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Eller...kan batteriet vara i sjukt bra skick, men kan vara kontakt fel på anslutningarna till batteriet, bilen kan starta och men batteriet får inte 100% laddning ifrån generatorn.Jordsladd som ärjat, eller skavt av......kanske, mätt batteriet med en batteri testare, komntrollera volt antalet på generator och batteri.

Precis. Jag får göra de, se vad ja får fram smile

1 150 Inlägg
19 februari 2010
Har du laddat batteriet flera gånger så är ju risken att det är dåligt. Behövs det laddas om och om igen så brukar man aldrig få bukt på det..

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
19 februari 2010

Tydligen inte eftersom han frågade?

a slice of lemon
and a shot tequila..

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
19 februari 2010
Hur långa sträckor kör du med bilen? Korta resor brukar ju resultera i att batteriet inte hinner ladda ordentligt, ta loss batterikablarna och använd lite smärjelduk och se till att det är rent från oxider! Kan vara så litet "fel" som dålig kontakt där!

Four rings to rule them all!

164 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
S_Henjer skrev:
Har du laddat batteriet flera gånger så är ju risken att det är dåligt. Behövs det laddas om och om igen så brukar man aldrig få bukt på det..

Okeyokey. Har fått ladda det 5-6 gånger sen ja köpte bilen, och det var i september 2009 :S

164 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Danne_gg skrev:
Hur långa sträckor kör du med bilen? Korta resor brukar ju resultera i att batteriet inte hinner ladda ordentligt, ta loss batterikablarna och använd lite smärjelduk och se till att det är rent från oxider! Kan vara så litet "fel" som dålig kontakt där!

Oftast kör ja långa sträckor, så det brukar hinna ladda upp. Okeyokey. Jo, jag kan ju ha sån tur så att det är så enkelt

1 150 Inlägg
19 februari 2010
Mathy91 skrev:
S_Henjer skrev:

Okeyokey. Har fått ladda det 5-6 gånger sen ja köpte bilen, och det var i september 2009 :S

Ja då är det ju inte friskt. Men om du inte vill köpa nytt batteri än så prova det som föregående sa, slipa polerna lite. Kolla jordflätan, samt jordpunkten. Sen när du slipat så tar du lite vaselin och smörjer poler och polkontakterna. Detta får eventuell smuts att inte dra nån ström. Kolla vattennivån med.

Lycka till!

a slice of lemon
and a shot tequila..

Motborgare
1 099 Inlägg
19 februari 2010
Mathy91 skrev:
Danne_gg skrev:

Oftast kör ja långa sträckor, så det brukar hinna ladda upp. Okeyokey. Jo, jag kan ju ha sån tur så att det är så enkelt

Kolla gärna vilken laddspänning du har. (med halvljuset på) Är laddspänningen för låg, så sulfaterar batteriet med reducerad livslängd som resultat. Det optimala vid 20 grader Celcius är 14.4V, och mer ju kallare det är. (mätt på batteripolerna)

-- K
Senast redigerat av Kavli (19 februari 2010)

164 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
S_Henjer skrev:
Mathy91 skrev:
S_Henjer skrev:

Ja då är det ju inte friskt. Men om du inte vill köpa nytt batteri än så prova det som föregående sa, slipa polerna lite. Kolla jordflätan, samt jordpunkten. Sen när du slipat så tar du lite vaselin och smörjer poler och polkontakterna. Detta får eventuell smuts att inte dra nån ström. Kolla vattennivån med.

Lycka till!

Tack! smile

164 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
Kavli skrev:
Mathy91 skrev:
Danne_gg skrev:

Kolla gärna vilken laddspänning du har. (med halvljuset på) Är laddspänningen för låg, så sulfaterar batteriet med reducerad livslängd som resultat. Det optimala vid 20 grader Celcius är 14.4V, och mer ju kallare det är. (mätt på batteripolerna)

-- K

Tack för tipset! smile

164 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
jonnielahti skrev:
1, kör slut på batteriet
2, häll ut all batterivatten
3, häll i nytt vatten
4, ladda ca 2-3 dygn
5, ska vara som nytt big_smile
va en polare som bygger billjud som tipsa wink
m.v.h. Jonnie Lahti

Haha okey. Och detta funkar verkligen? ;O

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 februari 2010
Mathy91 skrev:
jonnielahti skrev:
1, kör slut på batteriet
2, häll ut all batterivatten
3, häll i nytt vatten
4, ladda ca 2-3 dygn
5, ska vara som nytt big_smile
va en polare som bygger billjud som tipsa wink
m.v.h. Jonnie Lahti

Haha okey. Och detta funkar verkligen? ;O

är en sak som är lite fel

batterin laddas fullt innan man fyller på vatten.. för att uppnå bäst effekt. och alla som gått en truckförar utbildning vet de.

206 Inlägg
20 februari 2010
Kan vara skit mellan plattorna så dom jordar imellan sig inne i batteriet, ta och kör slut på strömmen med en lampa och sen laddar du det fel vänt i polerna så minus blir pluss på laddaren och ladda det fult, helst med en puls laddare skonsammare och mer ström, sen kör du slut på det igen och laddar det rätt vänt igen. är utbildad elektriker så jag vet att det inte tar skada, men viktigt att batteriet är helt slut när du polvänder det får inte bli någon kortslutning alls då är det fortfarande lite ström kvar,  ett lite jobbigt sätt kanske men slipper köpa nytt om nu felet är att det ha rblivit för mycket skit i det,  skiten kommer från strömmen så det är inte skit utifrån om någon skulle anmärka på det
Senast redigerat av Dark-Red (20 februari 2010)

Rub Dub a Dubstep

Sök