3197
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

2 656 Inlägg
23 februari 2010
#281
EmilHammarlund skrev:

just de "raggers" kör ju volvo eller hur va de nu=)


3 259 Inlägg
23 februari 2010
#282
EmilHammarlund skrev:
JonR skrev:
Ja att just volvo skulle vara så avsevärt mycket billigare i reservdelar(då pratar vi givetvis nya) är verkligen inget som stämmer, knappast så mycket billigare än till nån annan bil så att det skulle vara värt att harva runt i en gammal 240 för 15-20kr/mil....

Tycker priserna verkar låga och för billigt blir ingen kvalitet.
15-20 kr/mil??????

Hade de kostat 50 kr/mil hade jag inte bytt. Gillar man en bilmodell gör man och man lever bara en gång. Kör inte så mkt heller så...

Jo jag börjar misstänka att du skulle det.. Men alla har vi ju varit 18år så man får ha lite överseende med sånna kommentarer!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#283
Kom på en sak... Volvo 240 är fasiken en bra bil, så bra att den duger till stubbrace!

Den gråa var näst intill rostfri och i stort sett nybesiktad!big_smile

Det här pysslade vi med när vi hade tråkigt och var lite yngre i min umgängeskrets!

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/dsd.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/Bild017.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/Bild014-1.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00053.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00049.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00047.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00043.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00041.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00039.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00038.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00027.jpg

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/IMG00026.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#284
EmilHammarlund skrev:
JonR skrev:
Kom på en sak... Volvo 240 är fasiken en bra bil, så bra att den duger till stubbrace!

Tror inte att trådskaparens flickvän tänker köra stubbrace.

Sluta vara putt nu!big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Amatör
453 Inlägg
23 februari 2010
#286
Har haft 2 skitbilar i mitt liv, den jag har nu, 740 glt -88, allt går sönder på den, gör inget annat än att stå i verkstan. Nästa är en SAAB 9000 T -94. LUGNT körd, rasade ALLTING på. Ingenting fungerade typ som det skulle. Turbo for, toppackningar hit och dit, avgasröret, tändkasetter och allt jävla skit. Annat med ALLA bmw jag har ägt. Absolut ingenting som strulat.

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#287
hmm ge mig gärna en motiverng till varför min volvo 240 är "Dåligt skick / Ointressant / Vinterbil osv".
hade förstått i fall jag lagt ut en bil i dåligt skick.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
23 februari 2010
#288
Bild?

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#289
mange_240 skrev:
hmm ge mig gärna en motiverng till varför min volvo 240 är "Dåligt skick / Ointressant / Vinterbil osv".
hade förstått i fall jag lagt ut en bil i dåligt skick.

21 besiktningar utan anmärkning, norrlandskörd lågmilare.

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#290
mange_240 skrev:
hmm ge mig gärna en motiverng till varför min volvo 240 är "Dåligt skick / Ointressant / Vinterbil osv".
hade förstått i fall jag lagt ut en bil i dåligt skick.

Och vem pratar du med?big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#291
Takashi skrev:
Bild?

ja om den inte blivit låst fanns det ju bilder.

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#292
JonR skrev:
mange_240 skrev:
hmm ge mig gärna en motiverng till varför min volvo 240 är "Dåligt skick / Ointressant / Vinterbil osv".
hade förstått i fall jag lagt ut en bil i dåligt skick.

Och vem pratar du med?big_smile

den som låst den.

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#293
mange_240 skrev:
JonR skrev:
mange_240 skrev:
hmm ge mig gärna en motiverng till varför min volvo 240 är "Dåligt skick / Ointressant / Vinterbil osv".
hade förstått i fall jag lagt ut en bil i dåligt skick.

Och vem pratar du med?big_smile

den som låst den.

Jaha är han också här!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 562 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#294
JonR skrev:
mange_240 skrev:
JonR skrev:

Och vem pratar du med?big_smile

den som låst den.

Jaha är han också här!smile

gissar på de.

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#295
mange_240 skrev:
JonR skrev:
mange_240 skrev:

den som låst den.

Jaha är han också här!smile

gissar på de.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30235

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

749 Inlägg
23 februari 2010
#296
JonR skrev:
Ja att just volvo skulle vara så avsevärt mycket billigare i reservdelar(då pratar vi givetvis nya) är verkligen inget som stämmer, knappast så mycket billigare än till nån annan bil så att det skulle vara värt att harva runt i en gammal 240 för 15-20kr/mil....

Vadå värt att harva runt i en gammal 240??
Finns faktiskt människor som har intresse för och tycker om äldre Volvobilar.
En del människor tycker det är roligt att meka med bilen själv och då är givetvis en äldre Volvo ett bra val.

Vill man köpa en Volvo 245 så gör man förmodligen det för att man tycker om bilmodellen.
Det finns fortfarande Volvo 245 i mer eller mindre nyskick som inte har blivit misshandlade av vandaler.
Volvo 240 har tillverkats i nästan 20 år, givetvis har många människor ett band till dem.
Det finns folk som har intresse för att bevara gamla bilar och även restaurera gamla bilar.
Jag tycker iallafall det är roligare att köra en gammal bil i nyskick, än en ny bil.
Alla kan köpa en ny bil kan de flesta, men alla kan inte restaurera en gammal bil.

Vill man själv inte åka Volvo 240 så behöver man inte.
Då kan man ploga runt med sin Beemer istället, men man behöver inte klanka ner på människor som har intresse för klassiska och bra bilar.


21 Inlägg
23 februari 2010
#297
Elda skrev:
turboforssen skrev:
saabar är ju dyra att äga

Fakta?
För en 740 av motsv modell som min kostar 300 kroner mer i månaden i skatt, dubbelt till tre gånger så mkt i inköpspris, drar 0.3L/mil mer försäkringen är såklart olika men på mig skulle skillnaden bli 2000/år extra.

Men det e ju klart, bara för att det heter volvo ska man betala mkt mer i inköp för "volvo är billiga o laga". att sedan räkna på att volvon ska gå sönder men inte räkna på att du ska krocka med bilen..?

Sen komma och påstå att en volvo finns det mtk mekkunskap men inte en saab? vad är det egentligen som går sönder på bilar som är så svårt att fixa och skiljer mkt mellan en saab och en volvo? Byta bromstillbehör är närapå identiskt på alla bilmodeller.

Eller nej! saab kör med skivor bak sedan 90orna vilket gör det bra mkt enklare att byta belägg på skiva än på trumma.

Kom med konkret fakta och källhänvisningar eller var tysy om sådan du inte har en aning om.

öhh nu är jag inte helt säker på vad typ 340 har men annars vet jag att alla riktiga volvo har haft skivor runt om som stadnard sen 140in kom dvs 67 och framåt sen hade amazonen trummor back fram till 70 när den las ner vad jag vet

3 259 Inlägg
23 februari 2010
#298
Bjornn skrev:
JonR skrev:
Ja att just volvo skulle vara så avsevärt mycket billigare i reservdelar(då pratar vi givetvis nya) är verkligen inget som stämmer, knappast så mycket billigare än till nån annan bil så att det skulle vara värt att harva runt i en gammal 240 för 15-20kr/mil....

Vadå värt att harva runt i en gammal 240??
Finns faktiskt människor som har intresse för och tycker om äldre Volvobilar.
En del människor tycker det är roligt att meka med bilen själv och då är givetvis en äldre Volvo ett bra val.

Vill man köpa en Volvo 245 så gör man förmodligen det för att man tycker om bilmodellen.
Det finns fortfarande Volvo 245 i mer eller mindre nyskick som inte har blivit misshandlade av vandaler.
Volvo 240 har tillverkats i nästan 20 år, givetvis har många människor ett band till dem.
Det finns folk som har intresse för att bevara gamla bilar och även restaurera gamla bilar.
Jag tycker iallafall det är roligare att köra en gammal bil i nyskick, än en ny bil.
Alla kan köpa en ny bil kan de flesta, men alla kan inte restaurera en gammal bil.

Vill man själv inte åka Volvo 240 så behöver man inte.
Då kan man ploga runt med sin Beemer istället, men man behöver inte klanka ner på människor som har intresse för klassiska och bra bilar.

Du ta o vakna till lite nu... Hur många seriösa volvo 240 renoveringar är utförda och utförs i sverige? Är ju långt under ett hundratal garanterat! Och det är ju knappast det som försigår i dom flesta volvo 240 ägares garage.. Jag har full respekt om man vill renovera en 240 till nyskick, kan till och med tänka mig det själv, men att ha en sunkig sopphög till bensinslukare som bruksbil är inget som tilltalar mig! Och det är ju också det som tråden handlar om...  Argumentera gärna men hitta inte på saker själv massa att argumentera emot!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

749 Inlägg
23 februari 2010
#299
JonR skrev:
Bjornn skrev:
JonR skrev:
Ja att just volvo skulle vara så avsevärt mycket billigare i reservdelar(då pratar vi givetvis nya) är verkligen inget som stämmer, knappast så mycket billigare än till nån annan bil så att det skulle vara värt att harva runt i en gammal 240 för 15-20kr/mil....

Vadå värt att harva runt i en gammal 240??
Finns faktiskt människor som har intresse för och tycker om äldre Volvobilar.
En del människor tycker det är roligt att meka med bilen själv och då är givetvis en äldre Volvo ett bra val.

Vill man köpa en Volvo 245 så gör man förmodligen det för att man tycker om bilmodellen.
Det finns fortfarande Volvo 245 i mer eller mindre nyskick som inte har blivit misshandlade av vandaler.
Volvo 240 har tillverkats i nästan 20 år, givetvis har många människor ett band till dem.
Det finns folk som har intresse för att bevara gamla bilar och även restaurera gamla bilar.
Jag tycker iallafall det är roligare att köra en gammal bil i nyskick, än en ny bil.
Alla kan köpa en ny bil kan de flesta, men alla kan inte restaurera en gammal bil.

Vill man själv inte åka Volvo 240 så behöver man inte.
Då kan man ploga runt med sin Beemer istället, men man behöver inte klanka ner på människor som har intresse för klassiska och bra bilar.

Du ta o vakna till lite nu... Hur många seriösa volvo 240 renoveringar är utförda och utförs i sverige? Är ju långt under ett hundratal garanterat! Och det är ju knappast det som försigår i dom flesta volvo 240 ägares garage.. Jag har full respekt om man vill renovera en 240 till nyskick, kan till och med tänka mig det själv, men att ha en sunkig sopphög till bensinslukare som bruksbil är inget som tilltalar mig! Och det är ju också det som tråden handlar om...  Argumentera gärna men hitta inte på saker själv massa att argumentera emot!smile

MVH/Jon

Okej.
Jag ger upp denna tråd nu iallafall. Hehe


21 Inlägg
23 februari 2010
#300
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:
Elda skrev:

OCh detta jämför du med en 245? well fick han en välservad 93 från 00 (vilket e skumt då 93an slutade tillverkas nån gång på 50-60talet) för 6000 så får man la vänta sig att bilen går sönder när den kostar lika mkt som en -75a och är 25 år äldre.

Var inte moderna bilar vi diskuterade här utan volvo 245 vilket är långt ifrån en modern bil, på både gott och ont. En ny bil kostar mkt att äga, kolla på en volvo v70 -00 så är dom inte gratis att laga på verkstaden heller.

Kunskap  om moderna saabar hittar du för övrigt på STCS hemsida och bilar går sönder efter 10 år i trafik inget man kan göra något åt.

EDIT: och över 20 000 på service på en välservad 10 år gammal bil är ju fan ingenting, vet inte riktigt vad du räknar på men 2000/år på verkstadsservice är ju inte speciellt mkt pengar.

har du inge bättre att komma med så du måste märka ord ?
du vet själv att jag inte mena en bil från 50 -talet , bryr mig inte hur saab stavar sina modellnamn å bilen köptes inte för några 6000:- ( vet inte vart du fått det i från )
jag har inte sagt att en nyare volvo inte är dyra att reparera
å bryr mig inte vart man kan hitta info om nyare saabar

säger bara att en 245:a är en bra bil för dom pengarna man lägger ut inte bäst utan bra å det är sällan man står stllastående med dom
å kunskapen av att skruva på en 245:a är finns nästan över allt
det finns nästan en snubbe som kan skruva en gammal volvo i varje kvarte å det finns det inte med saab

men nu eftersom du citerar en enskild bil så drar väl jag upp mina gamla volvos

*första bilen* en volvo 740 88 b230f utrustning blackline = resultat toppackning + kopplingsras

*3dje bilen* volvo 745 turbo utrustning = ingen = resultat efter 2 månadsägande ORGINAL ingen sönder pyst maskin .. motorras 2 gr motorbyte en gång topppackning 2 gr 531 topp med en insjunken kyl kanal 1 gång

*5te bilen*volvo 740 turbo utrutning automat eltaklucka (bortkopplad)=resultat rasad bakaxel 2 gr skev topp 2 gr rasad automatlåda 2 gr topppackning 4 gr

*6re bilen* volvo 745 "vinterbil" 18000 mil utrustning 0 och ingenting = resultat ägande i 2 dagar yikes resulterade i ett bakaxel haveri och en stake ut genomblocket smile

alla dessa bilarna ägde jag under 2009

avgör drift säkerheten själv

då lär du göra nåt fel alla volvos jag har haft har fått gå varvstopp sprängt däck osv o likadant med mina kompisars ingen har rasat en motor eller bak axel ,en har rasat en låda


Sök