2607
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

en armad bandit
63 Inlägg
24 februari 2010
har en liten fråga till alla här som pratar om krocksäkerhet, hur i helvete kan ni ens jämföra en 20-25 år gammal bil mot en ny bil? är väll klart att nyare bilar är krocksäkrare än en gammal 240.
köp en 245 till din tjej om du vill de, skit i vad andra säger.
en polare till mig köpte en 240 till sin tjej och hon blev skit glad över de smile

4 637 Inlägg
24 februari 2010
Robban_89 skrev:
Only-volvo skrev:
Opelmadness skrev:
Jo det kan du ju intala dig.

Gå in på folksam så får du svart på vitt att 240 är en säker bil än idag. Statistiken är baserad på VERKLIGA olyckor.

Råkade själv ut för en fartglad idiot i en bmw 525 för några årsen, kan säga så mycket att jag är glad att jag satt i en 240 just då.

Kan ni inte alla enas om en sak bara så man kan släppa detta.
240 är inte dålig att sitta i om det smäller, Nej det är självklart bättre att sitta i den säkraste bilen 2010.
Men 240 är inte dålig bara för det och nya bilar hör inte dit eftersom det inte är tal om dom.
Hellre i en 240 än folkabuss från samma år. Hellre i en ny folkabuss än en 240.

Vart ligger problemet i allt ni gnäller om? tongue

Där har du helt fel! 240 kan inte vara minst 20% säkrare än medelbilen eftersom alla andra bilar som rullar på vägarna är en stor, säker V70. lol I Sverige rullar inga farliga småbilar från 80- och 90-talet.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdf

Volvo 240 är unik då det är en väldigt gammal konstuktion som fortfarande klassas som säker och eftersom de är så pass mycket säkrare än medelbilen så krävs det mer än lite ytrost på balkarna för att de ska vara farliga. Volvo satsade mycket på säkerhet och det gav resultat. Krockuddar mm är bra men mest nytta ska de visst göra i lägre hasigheter, mjukhet och krockbalkar är oftast viktigast. Även tyngd verkar vara en fördel.

En Volvo V70 är självklart säkrare (grön markering betyder bara minst 20% säkrare än medelbilen.)
Och i Folksams statistik som anses som den bästa kanske även baksätespassagerarna är inräknade vilket ger Volvo en fördel jämfört med diverse nyare småbilar.  http://www.bytbil.com/motornyheter/Nyhe … d=nvvedkyg (Euroncap går bara efter framsätet.) En del nya småbilar är inte ens säkra fram, Matiz t ex.

Volvo 240 är en säker bil. För 10 år sedan ansågs den ännu säkrare än den gör idag. Om tio år kanske den anses som småfarlig. Jag ser det som en fördel att bilarna blir säkrare med åren.

Jag gillar din sammanfattning och kan nu lämna diskussinen.
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 februari 2010)

2 656 Inlägg
24 februari 2010
Only-volvo skrev:
Opelmadness skrev:
EmilHammarlund skrev:

För att det inte är kritik utan lögner.

Gå in på folksam så får du svart på vitt att 240 är en säker bil än idag. Statistiken är baserad på VERKLIGA olyckor.

Råkade själv ut för en fartglad idiot i en bmw 525 för några årsen, kan säga så mycket att jag är glad att jag satt i en 240 just då.

vad viktigt det kändes att poängtera att devar just en BMW va :p löjlig man får vara smile hoppas inte de  var en modell e28 alt e34 som krockade med dig för som du blossar upp de låter de som att de gick relativt fort

och faktum är att e28/e34 e bland dom krockkosäkraste bmwrna som gjorts :p så han lär ju dött eller blivit allvarligt skadad isåfall smile

en armad bandit
63 Inlägg
24 februari 2010
EmilHammarlund skrev:
740_Hannu skrev:
har en liten fråga till alla här som pratar om krocksäkerhet, hur i helvete kan ni ens jämföra en 20-25 år gammal bil mot en ny bil? är väll klart att nyare bilar är krocksäkrare än en gammal 240.
en polare till mig köpte en 240 till sin tjej och hon blev skit glad över de smile

Jag tror alla här hellre skulle krocka sitta i en V70, 9-3 eller någon annat nytt vid en krock än i en 240. T o m många moderna småbilar är säkrare än en gammal Volvo, åtminstone i framsätet.

joo de är klart dom flesta skulle. men fattar fortfarande inte hur i helvete man kan ens genomföra en 20-25år gammal 240 med en ny bil..

2 656 Inlägg
24 februari 2010
740_Hannu skrev:
EmilHammarlund skrev:
740_Hannu skrev:

Jag tror alla här hellre skulle krocka sitta i en V70, 9-3 eller någon annat nytt vid en krock än i en 240. T o m många moderna småbilar är säkrare än en gammal Volvo, åtminstone i framsätet.

joo de är klart dom flesta skulle. men fattar fortfarande inte hur i helvete man kan ens genomföra en 20-25år gammal 240 med en ny bil..

vad är det du inte förstår ? varför ska man inte kunna jämföra en gammal bil med en ny ? klart som  fan man kan utvecklingen går ju framåt de e ju bara bra att lite folk med hjärna kollar på dessa statestiker så man inte kör runt med sina barn i dödsfällor ..

en armad bandit
63 Inlägg
24 februari 2010
ekelund88 skrev:
740_Hannu skrev:
EmilHammarlund skrev:

vad är det du inte förstår ? varför ska man inte kunna jämföra en gammal bil med en ny ? klart som  fan man kan utvecklingen går ju framåt de e ju bara bra att lite folk med hjärna kollar på dessa statestiker så man inte kör runt med sina barn i dödsfällor ..

att man ens ids sitta och genomföra en gammal 240 med nya bilar. de är väll inte så jävla konstigt att en ny bil är krocksäkrare än en gammal bil....

685 Inlägg
24 februari 2010
lol
ekelund88 skrev:
Only-volvo skrev:
Opelmadness skrev:

vad viktigt det kändes att poängtera att devar just en BMW va :p löjlig man får vara smile hoppas inte de  var en modell e28 alt e34 som krockade med dig för som du blossar upp de låter de som att de gick relativt fort

och faktum är att e28/e34 e bland dom krockkosäkraste bmwrna som gjorts :p så han lär ju dött eller blivit allvarligt skadad isåfall smile

Har inget med märket att göra i sig. Hade det nu varit en annan 
säker bil som varit inblandad så hade jag nämnt det. Givetvis syftar jag på att en 525:an är en stor bil och att 240:n klarade smällen bra. Så det har inget med bmw att göra.

Vad förvånad man blev att du ägde en bmw förresten, det kan inte vara så att jag trampade på en öm tå

No turbo shit - just real power!

2 656 Inlägg
24 februari 2010
Only-volvo skrev:
lol
ekelund88 skrev:
Only-volvo skrev:

säker bil som varit inblandad så hade jag nämnt det. Givetvis syftar jag på att en 525:an är en stor bil och att 240:n klarade smällen bra. Så det har inget med bmw att göra.

Vad förvånad man blev att du ägde en bmw förresten, det kan inte vara så att jag trampade på en öm tå

läs om mitt inlägg igen smile jag säger ju själv en bil jag äger är en av dom krockOSÄKRASTE bmw byggt den har fått mer än URUSELT betyg i alla krocktest :p

märkväl med att jag POÄNGTERAR att din volvo är KROCKSÄKER

****caps på vissa ord för att du ska förstå**** smile

2 656 Inlägg
24 februari 2010
740_Hannu skrev:
ekelund88 skrev:
740_Hannu skrev:

att man ens ids sitta och genomföra en gammal 240 med nya bilar. de är väll inte så jävla konstigt att en ny bil är krocksäkrare än en gammal bil....

det är ju inte så i alla fall .. de e ju just därför listorna finns statestik ljuger sällan smile

1 944 Inlägg
24 februari 2010
köp du en 245 kom hon dumpa dig tongue

nja, men kan vara praktiskt med en rymlig 245 smile bara om hon gillar o tanka wink

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
24 februari 2010
lowandslow skrev:
Minst 20 kommentarer: "volvo är en traktor", åker fan hellre runt i en gammal volvo än en gammal saab iaf! även att ja har en!!

Förstår det, du har ju inte äns turbo i den!? roll

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 339 Inlägg
24 februari 2010
jonnielahti skrev:
Opelmadness skrev:
Varför är det bara just volvoägare som tar åt sig så fruktansvärt åt kritik? lol

+1 lollollollollollollollollollollollollollollollollollollollol

Ehh, det är ju folk som attackerar bilen med faktafel och sprider konstiga kommentarer. Ska man inte få försvara bilen då? Om jag kom o sa att Saab är ful, värdelös och osäker, skulle inte du säga emot det?

Fattar inte hur vissa tänker..

Forummoderator
26 349 Inlägg
24 februari 2010
Volvo740an skrev:
jonnielahti skrev:
Opelmadness skrev:
Varför är det bara just volvoägare som tar åt sig så fruktansvärt åt kritik? lol

+1 lollollollollollollollollollollollollollollollollollollollol

Ehh, det är ju folk som attackerar bilen med faktafel och sprider konstiga kommentarer. Ska man inte få försvara bilen då? Om jag kom o sa att Saab är ful, värdelös och osäker, skulle inte du säga emot det?

Fattar inte hur vissa tänker..

Detta påminner lite om mobbingen från skolan som man fick uppleva.
Om fyra, fem personer står och kastar glåpord efter dig - dag ut och dag in- kastar sten och puttar på dig. Du går iväg. Springer iväg för att försöka få vara ifred men de är snabbt framme och jävlas med dig igen - skulle inte du också till slut få kortslutning i huvudet och hoppa på dem för att försvara dig själv?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Pan
24 februari 2010
Driftkungen skrev:
lowandslow skrev:
Minst 20 kommentarer: "volvo är en traktor", åker fan hellre runt i en gammal volvo än en gammal saab iaf! även att ja har en!!

En Volvo måste man inte ha turbo i för att den ska bli rolig! Så jävla gött att åka Volvo

Visst endel Volvos är ju bara patetiska! Vingar och plast nee ush. På motorvägen får jag spö av Saab Turbos men det kan jag ta. För jag behöver ju inte tatta Mcdonalds brickor för att få överstyrning wink Tycker det är riktigt gött när folk hackar på Volvo vem bryr sig.

fälg fantast
1 086 Inlägg
24 februari 2010
fyfan va volvopojkarna skriver

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

VW-nörd?
4 332 Inlägg
24 februari 2010
Elda skrev:
Jag vet inte ritkigt men ajg blir faktiskt lite irriterad när det jämnt ska snackas skit om saab, volvo BMW elr vadfan som helst.. jag förstår inte varför bilintresse ska förknippas med hat? jag älskar min bil och jag tycker att älska bilar borde räcka för att få folk att mötas halvvägs men detta duger inte? istället måste det smutskastas och snackas skit om andras bilar.

Jag är fullt medveten om att min bil inte är bäst i världen, väldigt krocksäker mot en modern bil osv men jag bryr mig inte, för jag älskar min bil. är det så svårt att acceptera detta utan att behöva snacka skit hela tiden? är ni så osäkra på er själva och era bilar att ni måste klanka ner på andra för att känna er bra?

bara radera den här tråden och låt det va. Förstår inte varför det skall vara sådan negativ stämning.

Och jag måste bara tilläga att jag inte bryr mig om vem som började, hur kul tror ni det är att gå i en klass och bli utfryst enbart för att man kör Saab? gör detta att jag hatar alla som kör volvo bara för det?

Största problemet av allt är att allt sägs med tangentbord, och de e som att prata med någon i ett och samma tonläge.
Oerhört svårt att läsa om personen är hatisk, förbannad, elak, snäll, ironisk osv.
Tror bara de egentligen handlar om många som är dåliga (inkl mig själv rätt ofta big_smile) på att uttrycka vad de egentligen vill ha sagt med tangentbordet, samt att man kanske bör räkna till tio innan man börjar skriva ett inlägg så adrenalinet inte sköter skrivandet tongue

685 Inlägg
24 februari 2010
ekelund88 skrev:
Only-volvo skrev:
lol
ekelund88 skrev:

läs om mitt inlägg igen smile jag säger ju själv en bil jag äger är en av dom krockOSÄKRASTE bmw byggt den har fått mer än URUSELT betyg i alla krocktest :p

märkväl med att jag POÄNGTERAR att din volvo är KROCKSÄKER

****caps på vissa ord för att du ska förstå**** smile

Herregud Mr Noll koll! Jag krockade med en 525 från 97 och dom räknas som krocksäkra enligt folksam. Mellan 96-03 så hade dom bättre krocksäkerhet. Det är du som tar för givet att det var en äldre bmw. Jag skrev som jag gjorde pga att jag visste att den modellen är krocksäker, så jag såg mycket väl vad du skrev innan.

Innan du uttalar dig ta reda på FAKTA!!
Senast redigerat av Only-volvo (24 februari 2010)

No turbo shit - just real power!

5 111 Inlägg
24 februari 2010
Förbannade pajastråd...

För att stävja alla fördomar måste jag väl inleda tråden med följande:
Jag har keps ibland, som dock ALLTID vänds åt rätt håll.
Har inte rört en snusdosa på fyra år och var inte mer än sporadisk nyttjare före det.
Jag uppsöker bara en korvkiosk i undantagsfall.
Jag avskyr både baslådor och biltemastyling.
Jag tycker inte alls att Volvo är världsmästare på allt, eller ens nånting.
Jag äger tre bilar av märket, två stycken 164 som ska säljas och en PV 544 under renovering, kör dock Mercedes till vardags. En fan så mycket bättre bil i mitt tycke...
Damer under 18 år är inte av det minsta intresse för mig.

Nåväl, då inleder jag med mina synpunkter.

Jag begriper inte varför folk blir halvt hysteriska i denna tråd egentligen. Säkerhet hit och säkerhet dit, förvisso förnuftigt att tänka på, men det har tagit orimliga proportioner.

Volvo 245 är egentligen en ganska bra bil ur den synvinkeln. Till exempel, mellan 1988 och 1993 så inträffade inte en enda dödsolycka i USA i en Volvo 240. Inte EN. Det är ett resultat som ingen annan bil kommit upp i hittills! Gällande bilar som är tillräckligt vanliga för statistiken då så klart, ferraris och lamborghinis av exklusivare modell är säkert inte inräknade där t.ex., men det säger ju ändå en del då det finns betydligt fler modeller än Volvo 240, både nyare och med mer utrustning som ingår i den statistiken.

Volvo 245 är inte alls en stenhård bil utan deformationszoner, utan i likhet med föregångaren 145 så är front och akter konstruerade för att knycklas ihop och absorbera energi vid en kollision. Kupéutrymmet är mycket starkt för sin tid, och i dörrarna sitter riktigt kraftiga sidokrockbalkar.

Köper man en sen 245 kan man mycket väl få både ABS och airbag. Angående den aktiva säkerheten, så visst är den bättre i bilar med ESP och dylikt - men till syvende och sist så handlar det om förarens skicklighet, man kan aldrig skylla ifrån sig på bilen.

Skyddet som en bakvänd barnstol ger är någonting fantastiskt - även när den monteras i en dålig bil. Såpass bra redan i det fallet att det är någonting som man som vuxen framåtvänd passagerare kan vara oerhört avundsjuk på - även med airbag och krockbalkar till höger och vänster. Dessutom - han vill ha en bil där barnstolen sitter bra. DET är däremot en rätt så viktig faktor att beakta.

Innebär då detta att en Volvo 245 är en säker bil jämfört med dagens bilar?
Nja, inte lever den upp till modern standard, men å andra sidan handlar det så mycket om hur den eventuella olyckan inträffar, med mera...

Man kan dö i en krock med en ny XC90 likväl som man kan överleva en krock i en VW Bubbla från -53 utan säkerhetsbälten... Sen är nu givetvis chanserna större i XC90n, men man kan aldrig vara helt säker.

Men dock, jag hade förstått reaktionerna om det nu HANDLAT om en Bubbla från -53, men en Volvo 245 är väl inte så hemskt... Som synes i statistiken så finns det många bilar som man ser användas som familjebilar som är både sämre och mycket sämre än en Volvo 245. Och jag tror att de flesta här är i den åldern att de åkt både Volvo 245 och betydligt äldre, mindre och krockfarligare bilar i sina yngre år, och de flesta av oss har ju överlevt det utan större men...

Man kan inte skydda sig från allting heller, finns många saker som är betydligt farligare för ett barn att göra än att åka i en gammal Volvo. Ska man låta dem bada, de kan ju drunkna... Ska man låta dem cykla, de kan ju bli överkörda... Det funkar inte att resonera så i längden.

Sen så är ju inte en fräsch Volvo 245 farligare att krocka med idag än för 10, 20 eller 30 år sedan (annat med en rosthög så klart), så att den nu var bäst 1975 gör den ju inte sämre idag, bara för att det kommit bilar som är bättre.

Sen fattar jag inte varför det pratas om teknologiska underverk och dylikt, det är det ju inte trådskaparen som sagt att det är, och ej heller att han sökt, jag tror att han är fullt medveten om att en Volvo 245 inte är särskilt modern.

Och visst klarar jag av att höra kritik angående Volvo, till exempel så är en 245 varken körglad, bränsleekonomisk, har ingen bra ljudkomfort, inredningen är knappast ett ställe där man badar i läder och ädelträ, och det är definitivt inte idealbilen för att köra fort på autobahn, det blundar jag inte alls för. Jag gillar bara inte att det ska urarta i tramstrådar hela tiden..

Jag tror till exempel att om han nämnt nån annan bilmodell som inte håller modern säkerhetsnivå men som har mer "cool" stämpel än 240, då hade folk inte alls gnällt på att den var krockfarlig osv, utan då hade det helt plötsligt varit skitfränt...

Och allt tjat om att hon får skämmas, att hon kommer dumpa honom osv... Det är väl hennes problem trots allt? Hon kanske tycker att 245or är det tuffaste som finns? Det vet väl inte ni någonting om?

Till trådskaparen vill jag säga att det inte alls behöver vara dumt att köpa en sådan, helt duglig andrabil/dagisracer som verkar vara syftet med den. Köp ett fräscht och gärna relativt nytt exemplar, så är det inte alls någon dålig bil. Gärna någon med få och äldre ägare och inte den som tuffa bosse säljer med neon, vita blinkers och snusprillor i taket.
Senast redigerat av Volvo544special65 (24 februari 2010)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
24 februari 2010
Pan skrev:
Driftkungen skrev:
lowandslow skrev:

En Volvo måste man inte ha turbo i för att den ska bli rolig! Så jävla gött att åka Volvo

Visst endel Volvos är ju bara patetiska! Vingar och plast nee ush. På motorvägen får jag spö av Saab Turbos men det kan jag ta. För jag behöver ju inte tatta Mcdonalds brickor för att få överstyrning wink Tycker det är riktigt gött när folk hackar på Volvo vem bryr sig.

Kommenterade att han inte hade turbo i sin Saab annars.. tongue

Men aja inget snack om Saab mer här nu, Hoj.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

4 637 Inlägg
24 februari 2010
Tycker tråden kan vila nu efter inlägget av Volvo544special65 Bra skrivet och jag håller med om det mesta.
Senast redigerat av EmilHammarlund (24 februari 2010)

Sök