aha_100 skrev:
Nu blandar du in storleken på hela företaget när jag jämförde antal sålda bilar ur en specifik modell?
Bmw är otroligt litet bolag jämfört med mercedes, det är nog inte en nyhet för någon.
Det är just p.g.a att mercedes säljer så mycket mer olika fordon.
http://money.cnn.com/magazines/fortune/ … full_list/Som du ser i länken åvan är mercedes världens 23de största företag.
Bmw hamnar på plats 78.
Men dom siffrorna jag gick på tidigare var från en nyhetsartikel jag läst förut om hur många bilar som såldes i Tyskland.
Har för mig bmw sålde 88 tusen 3serie och merca 98 tusen cklass per år.
Vet att det skiljde 10 tusen bilar iaf.
Ganska märkligt med tanke på hur högt folk värderar bilarna i alla dessa köprådstrådar osv. Fast när det verkligen gäller ett köp själv så är det kanske annorlunda?
Allt annat du tog upp var rätt oväsentligt, för att mercedes är mer än dubbelt så stort företag än bmw var väl ingen nyhet för nån?
Lika lite som att Mercedes varumärke är värt betydligt mer än bmws.
Samt anses i dom flesta länder också ha betydligt mer exlusiva än det lite mer alldagliga bmw.
Alltid roligt att diskutera med dig Rquired.
Men nu blev det lite mycket offtoic
Det är en stor skillnad mellan företag och produkt, betyder ett större företag automatiskt bättre bilar? Grattis, i så fall skulle General Motors bygga världens bästa bilar (med tanke på deras tid som största tillverkaren) och det är en sak du och jag förmodligen kan komma överens om att det inte stämmer.
Kollar vi istället på antalet sålda produkter, så ligger de båda märkena på samma nivå oavsett om Mercedes säljer fler C-klass i Tyskland eller ej. Det spelar ingen roll, Bmw tar ju uppenbarligen igen det någon annanstans i och med att de totalt sett säljer lika många bilar.
Och Mercedes högre status än Bmw? Absolut inte efter de senaste årens prestationer. Eller vad sägs om:
-Världens säkraste småbil som visade sig välta i promenadfart. Dessutom tog Mercedes strid mot alla
kunder och halva motorjournalistkåren innan de till slut fick ge sig.
-Våra bilar rostar inte, med dessa ord slopade Mercedes rostskyddsgarantin. Vilket var inledningen till "ett av de största tappen i kvalité i modern historia". Vilket visade sig gälla mer än rostskyddet, citat a´la Collin.
Nej, Mercedes har levt på gamla meriter länge. Och därmed tappat många kunders förtroende, det gäller jävlar att de nya modellerna håller klassisk Merca-kvalité för att märket inte skall springas om av Bmw, Audi och Lexus tex.
Bmw må vara mindre än Mercedes, men å andra sidan står bayrarna på egna ben och säljer lika många bilar trots ett smalare produktsortiment.
Jag håller Mercedes och Bmw som varandras likar, precis som resten av världen verkar göra. Vill du leva i någon trångsynt vision av att din pappas bil är bäst i världen så var så god. Men detta är inget jag tänker diskutera längre, åtminstone inte i forumet.