3409
Sök

Köpråd: Volvo v50 T5

535 Inlägg
10 april 2010
#21
Busgrabb skrev:
Jag ska filma ratten i min V40 med 260 Hkr när jag stämplar fullt så ska du se att det inte är speciellt dramatiskt och då är ändå V40:n är mindre och lättare bil.

Vad har du gjort åt den då?

Jag har kört en orginal. Upplevelsen var allt annat än trevlig.

Det tyckte nog dom flesta som vad med i bilen också när jag sicksackade fram över vägen vid gaspådrag...
Senast redigerat av aha_100 (10 april 2010)


263 Inlägg
10 april 2010
#22
Jag hade valt AWDn. Visst bättre grepp mm, men om ja skulle trimma mkt så väljer man FWD för tror att drivlinan kan pajja i AWDn, och det är inte billigt att fixa. Förresten, de där me 220 hp i en framhjulsdriven bil är skitsnack. Har 310 i min 850 R och fan vad folk överdriver med rycket i ratten, det stämmer inte att det rycker så mycket, känner knappt av det om man ska vara ärlig. Och den spinner inte så mkt, inte ens nu gör den det med mina 17'' åretruntdäck (inte så bra däck), bara lite på ettan. Om inte man kommer upp i ca 400 hk så är det ingen fara..

Och Rquired eller va du heter, skulle nästan satsa pengar på att du alltid tar upp BMW bilar i trådar som inte har ett piss att göra med någon bmw.. ''M3 killer'' ryktet stämmer inte heller så bra, ja har chippad 850 men har aldrig sagt att jag piskar på en bmw m3, jag vet att jag inte gör det med 310 hk, möjligtvis cabben eftersom den är tyngre.. Men aja.. Till trådskaparen, om du ska trimma lätt så välj gärna AWD, men över ca 350 hk så kör på FWD, Ha det gott = )

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Hobby Fotograf
650 Inlägg
10 april 2010
#23
Hedning skrev:
Rquired skrev:
Pippolei skrev:
Jag hade definitivt köpt AWD framför FWD.
Har en V50 T5 FWD utan trim, men fan vad den "torque styr" (ursäkta svengelskan)vid stort gas-pådrag.
Spinner från stillastående gör den väldigt lätt också, då har jag testat 2 olika däck (Michelin och Nokian) och varierat däcktrycket.

Och ska XtremeStreetR även trimma bilen så är AWD ju nästan ett måste!!!

Kolla en ärlig Volvo-fwd ägare, det är nästan så att jag hejjar på trådlyftet! wink

Klart man skall köpa AWD om man har ambitioner att trimma smile

Det vore roligare att träffa på en Bmw ägare som inte tror att deras Bmw är formel-1 räcer, hybridbil, en rolls royce och en rymdfärja på samma gång:)

Tror inte det finns en köptråd om någonting på det här forumet som inte efter max 3-4 timmar fått svaret "Tycker du ska kolla på en Bmw, då dessa är överlägsna i allt", trots att trådskaparen var ute efter en ny tv.

Bästa någonsin!!!!

Nej men åter till topic.
Jag skulle också valt AWD. Det ÄR helt enkelt bättre i din situation smile


535 Inlägg
10 april 2010
#24
Hedning skrev:
Tror inte det finns en köptråd om någonting på det här forumet som inte efter max 3-4 timmar fått svaret "Tycker du ska kolla på en Bmw, då dessa är överlägsna i allt", trots att trådskaparen var ute efter en ny tv.

Har också tänkt på det här.

Oavsätt krav kommer vi alltid få se en massa rekommendationer på div olika bmws vid köpråd.


Tycks vara en otroligt populär och omtyckt bil?


Konstigt att inte det syns på försälningsifforna isf.

Vet inte hur många bilar som säljs world wide, men bara i tyskland har ja läst mercedes säljer 10 tusen mer Cklassar per år än vad bmw säljer 3 series.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 april 2010
#25
aha_100 skrev:
Hedning skrev:
Tror inte det finns en köptråd om någonting på det här forumet som inte efter max 3-4 timmar fått svaret "Tycker du ska kolla på en Bmw, då dessa är överlägsna i allt", trots att trådskaparen var ute efter en ny tv.

Har också tänkt på det här.

Oavsätt krav kommer vi alltid få se en massa rekommendationer på div olika bmws vid köpråd.


Tycks vara en otroligt populär och omtyckt bil?


Konstigt att inte det syns på försälningsifforna isf.

Vet inte hur många bilar som säljs world wide, men bara i tyskland har ja läst mercedes säljer 10 tusen mer Cklassar per år än vad bmw säljer 3 series.

Nu är det som så att Bmw vid ett flertal tillfällen tillverkat fler bilar totalt sett än vad Mercedes gjort, första gången 1994 sedan har det varierat men de båda märkena ligger på samma nivå och 10.000 bilar är inget att orda om när man tillverkar en bra bit över 1 miljon bilar per år. Om ditt påstående, vilket helt saknar källa, stämmer är det 0.1%.

Dessutom har Mercedes ett större modellutbud än Bmw, exempelvis kom Mercedes första småbil 1997 och Bmws dröjde till 2004 (1-serien syftas). Dessutom har Bmw aldrig tillverkat någon Minibuss a´la vito eller någon "vad det nu är för något" a´la R-klass och det är först i år som Bmw kommer med en konkurrent till CLS.

Dessutom vet jag inte om Mercedes tillverkning av lätta lastbilar räknas in i deras totala tillverkning, i så fall är det ännu mer ojämt.

Och framför allt, Bmw är idag ett fristående bolag som står på egna ben. Bmw är ingen förening av varumärkena Bmw, Mini och Rolls Royce utan företaget Bmw äger rätten att tillverka bilar med dessa namn.

Det är en enorm skillnad mellan ovanstående och en förening av en grupp bilmärken, tex VAG där flera olika företag har slagits ihop. Bmw är fortfarande enbart Bmw, även om vissa av de bilar de tillverkar har ett annat emblem. Mercedes däremot  ingick  i sin tur i DaimlerChrysler, om det fortfarande ser ut så idag vet jag däremot inte.

Jag jämför inte eller påstår inte att det ena är bättre än det andra, men att hävda att det inte syns på försäljningssiffrorna är bara dumt. Och Bmw är trots allt tillsammans med Toyota ensamma om att fortfarande stå på egna ben.

Så kort sammanfattat tycker jag det förträffliga Bmw syns alldeles utmärkt i både försäljningsstatistik, företagets ekonomi och antalet nöjda kunder.

Källor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_R32#Mo … llverkning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes_Benz
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz

Och nej, om du läser noggrant ser du att motorcykeltillverkningen inte räknas in i siffrorna ovan. Bmw motorcykeltillverkning inte en bråkdel av biltillverkningen, de bygger ungefär lika många bilar per år som de sålt motorcyklar sammanlagt sedan starten 1923.

Men detta har inget med tråden att göra, vill du tvunget ta upp ämnet är du välkommen att göra det via PM.
Senast redigerat av Rquired (10 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
10 april 2010
#26
Nu blandar du in storleken på hela företaget när jag jämförde antal sålda bilar ur en specifik modell?

Bmw är otroligt litet bolag jämfört med mercedes, det är nog inte en nyhet för någon.

Det är just p.g.a att mercedes säljer så mycket mer olika fordon.

http://money.cnn.com/magazines/fortune/ … full_list/

Som du ser i länken åvan är mercedes världens 23de största företag.

Bmw hamnar på plats 78.

Men dom siffrorna jag gick på tidigare var från en nyhetsartikel jag läst förut om hur många bilar som såldes i Tyskland.

Har för mig bmw sålde 88 tusen 3serie och merca 98 tusen cklass per år.
Vet att det skiljde 10 tusen bilar iaf.

Ganska märkligt med tanke på hur högt folk värderar bilarna i alla dessa köprådstrådar osv. Fast när det verkligen gäller ett köp själv så är det kanske annorlunda?

Allt annat du tog upp var rätt oväsentligt, för att mercedes är mer än dubbelt så stort företag än bmw var väl ingen nyhet för nån?

Lika lite som att Mercedes varumärke är värt betydligt mer än bmws.
Samt anses i dom flesta länder också ha betydligt mer exlusiva än det lite mer alldagliga bmw.

Alltid roligt att diskutera med dig Rquired.


Men nu blev det lite mycket offtoic
Senast redigerat av aha_100 (10 april 2010)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2010
#27
aha_100 skrev:
Nu blandar du in storleken på hela företaget när jag jämförde antal sålda bilar ur en specifik modell?

Bmw är otroligt litet bolag jämfört med mercedes, det är nog inte en nyhet för någon.

Det är just p.g.a att mercedes säljer så mycket mer olika fordon.

http://money.cnn.com/magazines/fortune/ … full_list/

Som du ser i länken åvan är mercedes världens 23de största företag.

Bmw hamnar på plats 78.

Men dom siffrorna jag gick på tidigare var från en nyhetsartikel jag läst förut om hur många bilar som såldes i Tyskland.

Har för mig bmw sålde 88 tusen 3serie och merca 98 tusen cklass per år.
Vet att det skiljde 10 tusen bilar iaf.

Ganska märkligt med tanke på hur högt folk värderar bilarna i alla dessa köprådstrådar osv. Fast när det verkligen gäller ett köp själv så är det kanske annorlunda?

Allt annat du tog upp var rätt oväsentligt, för att mercedes är mer än dubbelt så stort företag än bmw var väl ingen nyhet för nån?

Lika lite som att Mercedes varumärke är värt betydligt mer än bmws.
Samt anses i dom flesta länder också ha betydligt mer exlusiva än det lite mer alldagliga bmw.

Alltid roligt att diskutera med dig Rquired.


Men nu blev det lite mycket offtoic

Det är en stor skillnad mellan företag och produkt, betyder ett större företag automatiskt bättre bilar? Grattis, i så fall skulle General Motors bygga världens bästa bilar (med tanke på deras tid som största tillverkaren) och det är en sak du och jag förmodligen kan komma överens om att det inte stämmer.

Kollar vi istället på antalet sålda produkter, så ligger de båda märkena på samma nivå oavsett om Mercedes säljer fler C-klass i Tyskland eller ej. Det spelar ingen roll, Bmw tar ju uppenbarligen igen det någon annanstans i och med att de totalt sett säljer lika många bilar.

Och Mercedes högre status än Bmw? Absolut inte efter de senaste årens prestationer. Eller vad sägs om:

-Världens säkraste småbil som visade sig välta i promenadfart. Dessutom tog Mercedes strid mot alla
kunder och halva motorjournalistkåren innan de till slut fick ge sig.

-Våra bilar rostar inte, med dessa ord slopade Mercedes rostskyddsgarantin. Vilket var inledningen till "ett av de största tappen i kvalité i modern historia". Vilket visade sig gälla mer än rostskyddet, citat a´la Collin.

Nej, Mercedes har levt på gamla meriter länge. Och därmed tappat många kunders förtroende, det gäller jävlar att de nya modellerna håller klassisk Merca-kvalité för att märket inte skall springas om av Bmw, Audi och Lexus tex.

Bmw må vara mindre än Mercedes, men å andra sidan står bayrarna på egna ben och säljer lika många bilar trots ett smalare produktsortiment.

Jag håller Mercedes och Bmw som varandras likar, precis som resten av världen verkar göra. Vill du leva i någon trångsynt vision av att din pappas bil är bäst i världen så var så god.

Men detta är inget jag tänker diskutera längre, åtminstone inte i forumet.
Senast redigerat av Rquired (11 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

535 Inlägg
11 april 2010
#28
Rquired skrev:
Men detta är inget jag tänker diskutera längre, åtminstone inte i forumet.

skickar ett pm.


347 Inlägg
11 april 2010
#29
Får hålla med om vad folk säger om mycket hp i en fwd. Anledningen till att många säger att dom inte tycker att starka fwd-bilar slingrar sig vid gaspådrag tror jag är att man är så van vid att köra fwd så det är först när man sätter sig i en kraftfull rwd eller awd-bil som man märker skillnaden.
Provkörde T5an fwd när jag skulle köpa V50 och testade alla motoralternativ och jag tyckte inte om den alls. Den drar enheldel i ratten som alla andra motorstarka fwd gör och kändes väldigt onaturlig på något sätt då man inte fick en känsla alls av hur bilen betedde sig utan det kändes som att det fanns ett filter från bilen till föraren som tog bort all känsla förutom slingrandet då.
Mitt val föll tillslut på 1.8F motorn eftersom det är en bruksbil jag ska ha och en T5 ansåg inte jag var så mycket mer spännande med mina referenser förutom att omkörningar hade vart mer smidiga...
Innan du väljer en T5a så föreslår jag att du provkör en bil som är byggd för körkänsla och snabbhet istället för att försöka bygga en då V50 är byggd för komfort och trygghet inte sport... Det är jätteskillnader mellan snabb och snabb bil och efter att jag köpte porsche för några år sen så har jag verkligen insett vad man betalar för och hur mycket känsla en bil faktiskt kan förmedla.

Trodde verkligen jag skulle ta en T5 för jag har alltid älskat motorstarka bilar men jag tyckte verkligen att glädjeskillnaden i den bilen jämfört med service och bensinkostnader var så små att det blev minsta motorn istället...


309 Inlägg
11 april 2010
#30
Jag kan inte förstå varför ni skriver i denna tråden och tjabbar om ett och annat. Det besvarar inte TS fråga/frågor. Håll er till ämnet eller skriv inte alls, herregud asså.. Ska ni komma och attackera mig också ifall jag skulle starta en onödig tråd? TS startade denna tråden för att han ville veta utav er som har kört/äger/ägt eller känner till dessa bilar om hur dem är och vilken typ av drivning som är att föredra men ni gör denna tråden ganska onödig med era inlägg om tidningar och om hur General Motors och mercedes säljer bilar.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

2 982 Inlägg
11 april 2010
#31
XtremeStreetR skrev:
Hej:) kollar runt efter en ny bil, det lutar starkt mot en volvo v50 T5, skulle gärna vilja höra vad folk som äger elr ägd en vad dom tycker om den? T.ex ska jag satsa på awd elr fwd? är det mycket el/mekaniska fel? Nån viss årsmodell värt att satsa på? det som jag skulle vilja göra på den är:
Chippning
Öppet filter
3" avgas
Dump

Är det nåt som kanske ger upp vid sån uppgradering?

Mycket tacksam för svar;)

¨ev så tillför jag inget till tråden annat än en rekommendation!

surfa in på www.svxc.se där hittar du mer info om just v50. jag skulle AVRÅDA från köp av V50 T5 och ev satsa på en V70 T5/2,4T/2,5T
Senast redigerat av Residence (11 april 2010)


535 Inlägg
11 april 2010
#32
_Nas_ skrev:
Jag kan inte förstå varför ni skriver i denna tråden och tjabbar om ett och annat. Det besvarar inte TS fråga/frågor. Håll er till ämnet eller skriv inte alls, herregud asså.. Ska ni komma och attackera mig också ifall jag skulle starta en onödig tråd? TS startade denna tråden för att han ville veta utav er som har kört/äger/ägt eller känner till dessa bilar om hur dem är och vilken typ av drivning som är att föredra men ni gör denna tråden ganska onödig med era inlägg om tidningar och om hur General Motors och mercedes säljer bilar.

Som du kanske såg har vi gått över till PM.


Frågan är då varför du efter det beskedet tar upp ämnet igen?


57 Inlägg
11 april 2010
#33
HEHE här var det mkt snack!!
Jag har en V50 T5 är hur nöjd som helst, Sen är de ju så att V50 är ju inte direkt lika rymlig som en V70 är om man säger så, är man lång så blir de inte så mkt ben utrymme bak.
Sen om man vill ha Awd eller Fwd, smaken avgör.
Sen uppgraderingen du nämnde de har jag gjort på min plus lite till, och ja lär säga biljäveln går Grymt bra även fast de är fwd!!

Pm om det är nå

Mvh tobbe


Sök