Har lite frågor och funderingar kring att vikta/ballansera vevstakar
själv.
Jag har läst och sökt runt lite här och där men inte fått så där ytterst mycket kött på benen.
Så driftig som man är så vart det en sväng till garaget med brevvågen för att se om jag kunde lösa det själv.
Att få en bra vikt på själva staken var ju inte helt svårt.
Tog även separat vikt på överfallen.
Det svåra var ju att få konsekventa siffror från stor och lillände. Det är ju bara differansen mellan måtten jag är ute efter.
Lill änden gick bra. Jag tog om måtten säkert 3 gånger på varje stake och fick samma varje gång. Max ett grams avvikelse.
Men på stor ändan fick jag diffar på 20g hit och dit. Antagligen på grund av bristande mät instrument. Ska åtgärdas!
Efter mycket vägning såg det ut så här:
Jag vet inte hur proffsen gör och jag har ingen aning om vad det gör för skillnad med 1-2 gram hit och dit.
Motorn stakarna ska sitta i är en b230f. Ska bara ha den på isen så det är inget yber seriöst men roligt att lära sig.
Är det någon som har ideer om ett bättre sätt att väga allt utan att ha tillgång till en mekanisk verkstad så är det jätte välkommet. Jag MÅSTE hitta ett sätt att väga storändan konsekvent annars kan jag inte sova=).
Och en fråga till. Om jag får till vägningen efter ordning. Vart på staken får jag slipa utan att försvaga den?
Hoppas på att någon av er har bättre koll än jag.
MVH Nicklas