3481
Sök

Kommer ingen olja ur nippeln när jag luftar, volvo 740

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 februari 2010
Mrsladdinen skrev:
Efter o ha läst en skitbra förklaring på hur man luftar ett bromssystem tidigare i tråden, så tänkte jag tipsa om hur man gör om man inte har nån till hjälp när bromsarna ska luftas..

Ta en flaska till hälften fylld med bromsvätska.
Sätt en slang på luftnippel(ska sluta tätt mot nippel) och fördel om den är genomskinlig.
Stoppa ner slangen i flaskan(viktigt att slangens ände är under oljenivån hela tiden).
Öppna luftnippeln.
Sätt dig i bilen o pumpa på bromspedalen.
Håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren o fyll på innan den är tom.
När det kommer ren fin bromsvätska och det inte syns några luftbubblor, stäng nippeln o upprepa på nästa.

Funkar för mig och borde göra det för fler, så hoppas nån har nytta av tipset.

Precis så! Jag har berättat ovanstående flera gånger och FATTAR inte varför folk envisas med att hålla på och pumpa tryck och öppna/stänga luftventilen flera gånger. DET ÄR INTE SÅ MAN LUFTAR BROMSAR!!!
Börja vid hjulet längst bort från behållaren, ner med en slang i en behållare, öppna luftentilen och pumpa fram vätskan lungt och försiktigt. Se till att bromsvätskebehållaren vid huvudbromscylindern är fylld hela tiden och när inga luftbubblor kommer fram  genom slangen så stänger man ventilen och luftningen vid det hjulet är klart. Fortsätt och gör samma procedur vid övriga hjul, jobba dej fram mot huvudbromscylindern och ta närmaste nippeln sist. Finns ingen som helst anledning att hålla på och pumpa tryck, LÄS PÅ hur ett bromsystem på en bil fungerar och gör om, gör rätt.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 februari 2010
Hmm okej, vad krångligt smile varför inte åka till feltema och köpa deras bromluftare?
hehe de är ju skit simpelt...
Bara att de till att innan du trycker på slang och ventil att de kommer ut olja och luft.. inte tvärrt om..
vipps så kan du lufta systemet själv..
MEN med detta sätt så försvinner bromsoljan skit fort i behållaren

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Sök