3944
Sök

Volvo 855 t5 94 lite problem med laddet

11 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
hej laddade 0.5 0.6 och har hört att man kan ladda 0.9 utan att göra så stora föändringar och dom jag pratat med säger att jag skulle skruva på wastegatestaget. jag lossa muttern och skruva in den 2 varv och så prova jag då ladda den 0.8 presis i börjag på var växel sen går det ner och lägger sig på orginal hur gör jag för att behålla trycket på 0.8/0.9? någon som kan hjälpa mig eller det är chipp som gäller? och är det något spesielt jag skall tänka på om jag skall skruva tillbax det till orginal? sad tack på färhand

NilssoN€

8 255 Inlägg
27 februari 2010
Att trycket sjunker tillbaks kan vara en av variationerna i original laddtryckskurva. 2 varv på staget gör i princip igenting, utan du lär vrida på lite mer. Men sen är det som så att original acgassystem stryper rejält. Och även om det funkar att bar ställa upp trycket så ger ju ett chip en klar effektökning  medans att bara ställa på mest ger lite rappare gassvar.

11 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
men går det ej att koppla förbi acgassystem så där blir längre "kurva" ? och har läst lite om någon mangnet vad gör en sådan? och var sitter den är det den där det går in en kontakt och 3 vakumslangar=?

NilssoN€

8 255 Inlägg
27 februari 2010
Magntventilen styr tillsammans med wastegaten laddtrycket. Sitter på luftburken, och det är den med 3 slangar och en kontakt. Nja, avgassystemet* ska man väl inte koppla förbi utan byta ut. Original downpipe stryper brutalt mycket.

*det skulle så avgassystemet i förra inlägget, men jag råkade skriva fel ser jag nu.

11 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
kan man koppla förbi mangnet ventilen och vad händer ?

NilssoN€

8 255 Inlägg
28 februari 2010
Man kan koppla förbi den. Kopplar man bara rakt förbi den så får man bara 0,4 bars tryck om man inte skruvar på wastegaten. Alternativet är ju den berömda rasventilen, eller pysventil som dem oftast kallas. Nackdelen med pys är att man får upp laddtrycket för fort vilket ökar rasrisken markant, men kör man med förstånd så går det oftast bra. Men det finns ingen som kan säga att stakarna i just din motor med ditt körsätt kommer att överleva, utan det märker man. Antingen höll det, eller inte...

546 Inlägg
28 februari 2010
vill du ha mer ladd tycker jag du ska sätta i ett chip bara:)

Sök