3450
Sök

WD40 metoden Hur går den till?

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej allihopa. Jag har nu börjat fundera över oljebyte och tänkte försöka mig på wd40 metoden(tänkte dock köra med 5-56) anledningen till att jag vill köra den här metoden är att min bil dricker olja så som svenskarna dricker nubbe vid midsommar....

Om jag fattat rätt så gör man såhär?

*Tömmer motorn på olja
*Brorsan sa att det kanske kunde vara bra att ställa alla cylindrarna i noll läge. (Jag vet dock inte vad det är...)
*Fyller varje cylinder med ca 2dl (5-56)
*Låter det stå över en natt eller mer om det behövs


Nu är jag dock lite osäker... fortsätter det såhär?

*Om det inte var fel bör all 5-56 vara kvar?
*Om det var fel bör 5-56 ha runnit igenom och man bör då fylla på mer?
*Om det var så att allt var kvar. Försöka suga upp så mycket man kan med något och sen köra startmotorn(utan tändstift) för att det resterande ska rinna igenom?
*Montera ett nytt oljefilter och fylla upp med ny olja
*När man rullat några mil med den nya oljan säg.. 40mil? Så byt olje filter och olja igen.

Anledning till wd40 metoden har jag hört har att göra med att saab snålade när dom byggde motorerna som jag har i min bil och monterade då en mycket tunn kolvring som lätt rostar/kärvar fast och då samlar på sig oljekoks vilket gör att motorn drar mer olja än den ska. Vet inte hurvida detta stämmer...

Har jag fått rätt uppfattning om hur det här går till?
Nu vet jag att många skrattar och säger att wd40 metoden är ett skämt... men vet att saabverkstaden i stan har gjort detta minst 2ggr..
Jag räknar inte med att detta kommer hjälpa mig utan det är ett försök att få ner olje förbrukningen och med wd40 metoden om jag fattat rätt kan man få tillbaka lite vrid i motorn också.


Vill gärna veta till 100% hur detta går till innan jag börjar och även hur mycket 5-56 jag bör ha hemma.. Har redan bestämt mig för detta så har inhandlat 800ml 5-56 men det kanske inte räcker?

/Tribbe.


4 506 Inlägg
28 februari 2010
#2
Detta var något nytt för mina öron i alla fall. En fråga bara, Varför testar du inte att göra ett Kompprov istället? Och det kan ju lika gärna vara turbon som är boven.

//W

Kan du andas kan du dö.

712 Inlägg
28 februari 2010
#3
Senast redigerat av T16_AeRo (28 februari 2010)


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
28 februari 2010
#4
Har också provat denna metoden, men tyvärr för min del så var det inget som fungerade för mig...men vid renovering så var det rätt uppenbart att det inte skulle har hjälpt ändå.

Om någon cylinder dricker extra mycket wd40/5-56 så fyll på mer, 2-3 omgångar (kan ta nån dag) .Om du har tur så löses det upp och "stänger till". Men beror helt på hur mycket koks man har runt oljeringarna, kolvringarna. Annars är det bara plocka ut och rengöra för hand.

Vet inte om wynns eller nån typ av maskin som spolar/rengör motor invändigt kan fungera.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
#5
_Wallis_ skrev:
Detta var något nytt för mina öron i alla fall. En fråga bara, Varför testar du inte att göra ett Kompprov istället? Och det kan ju lika gärna vara turbon som är boven.

//W

Det är väll kanske inte så vanligt detta.. vet inte om man gör så här på andra motorer än just saabs T7 motor.. det är den enda som dykt upp när jag googlat.. När jag pratat med folk har jag bara stött på en som fattat vad jag pratat om och han var anställd på saab verkstad. Han som gav mig uppgiften om att dom hade gjort detta 2ggr sen han började. Har inte tillgång till att göra något kompprov. Jag ska vara ärlig och säga som det är... Jag kan absolut ingenting om motorer... har haft en bekant som kollat på min turbo och han säger att den ser ut att vara i bra skick. Nu ska jag ju ändå byta olja och funderade på den här metoden i sommras och införskaffade mig därför 800ml 5-56 i höstas. Men det blev inget av det hela så nu när jag ändå ska byta olja tänkte jag prova.. Det kommer kosta mig en omgång olja.. men känns som att jag börjar bli van att lägga ut pengar på olja..

T16_AeRo skrev:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ilit=WD40*

Läst den tråden..?

Ja.. men den är mycket rörig tycker jag. Därför har jag gjort en steg för steg här för att se om jag fattat rätt.. I den där tråden verkar det finnas lite olika idér och ja.... jag tycker det blir rörigt och känner mig osäker..

supersupra87 skrev:
Har också provat denna metoden, men tyvärr för min del så var det inget som fungerade för mig...men vid renovering så var det rätt uppenbart att det inte skulle har hjälpt ändå.

Okej för mycket koks eller var det något annat som var boven?

supersupra87 skrev:
Om någon cylinder dricker extra mycket wd40/5-56 så fyll på mer, 2-3 omgångar (kan ta nån dag) .Om du har tur så löses det upp och "stänger till". Men beror helt på hur mycket koks man har runt oljeringarna, kolvringarna. Annars är det bara plocka ut och rengöra för hand.

Okej, är det svårt? Jag är inte så kunnig inom detta...

supersupra87 skrev:
Vet inte om wynns eller nån typ av maskin som spolar/rengör motor invändigt kan fungera.

Låter som verktyg som endast verkstäder har? Om inte annat gissar jag på att det är ganska dyra saker så kanske inte värt för mig att tänka på?


Tack för alla svaren vore skönt om någon kunde stryka att det går till så som jag fattat det?

/Tribbe.


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 mars 2010
#6
Okej för mycket koks eller var det något annat som var boven?

Extremt mycket koks, samt slitna oljeringar.

Okej, är det svårt? Jag är inte så kunnig inom detta...

Du får plocka ut kolvar, ringar, stakar m.m. Då kan du lika bra renovera motorn egentligen. Cylinderväggarna ska honas m.m och då måste toppen av... Är en del arbete.

Låter som verktyg som endast verkstäder har? Om inte annat gissar jag på att det är ganska dyra saker så kanske inte värt för mig att tänka på?

Jo, finns bara på verkstäder/firmor vad jag vet. Har för mig att det kostar ca: 1.000Kr+-.

Brorsan sa att det kanske kunde vara bra att ställa alla cylindrarna i noll läge.

Cylindrarnas noll läge = alla kolvar i samma höjd. Vrid runt vevaxeln och mät med en LÅNG pinne i tändstifts hålen big_smile

------------------------------------------

1: Tömmer motorn på olja

2: Ställ alla cylindrarna i noll läge.

3: Fyller varje cylinder med ca 2dl (5-56)

4: Låter det stå över en natt eller mer om det behövs

5: Återanvänd den uttömda oljan om den inte är förorenad med grus m.m. Också ett bra tillfälle att använda Wynns engine flush för att rengöra ordentligt. (wynns blandas med motoroljan)

6: Stå på förhöjd tomgång i 15min. ~1000-1500rpm (wynns)

7: Stäng av motorn, töm ut oljan och låt det rinna ut ordentligt. Byt filter och i med ny olja. Ut & kör, hoppas på det bästa smile


Wynns kan du köpa på Mekonomen. Om du INTE kör med wynns, så byt olja och filter efter 1-5mil. inte så bra med WD40 i oljan, det rinner längs cylinderväggarna och vevaxeln. tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
1 mars 2010
#7
supersupra87 skrev:
Cylindrarnas noll läge = alla kolvar i samma höjd. Vrid runt vevaxeln och mät med en LÅNG pinne i tändstifts hålen big_smile

Ehh.. alla kolvar i samma höjd? Konstig tändföljd då va..?

supersupra87 skrev:
2: Ställ alla cylindrarna i noll läge.

För att förtydliga detta..

Lägg ner en lång skruvmejsel i cylinder ETT, dvs, den längst till vänster (framför motorn sett). Snurra manuellt tills du ser att mejseln precis börjar doppa. Vrid tillbaka tills den är så långt upp som det bara går. Det ska även gå att se en markering på svänghjulet genom lådans "kontrollucka".. i överkant. Detta är ödp.

Vill du vara HELT säker kan du plocka av ventilkåpan och stämma av kamkedjan mot drevens markeringar.

edit.

Jag hade inte återanvänt den gamla oljan. T7-motorerna har det svårt nog som det är med oljan, byt till en fräsch olja som uppfyller GM-LLA-025. T.ex Q8 Excel.
Senast redigerat av charlz (1 mars 2010)


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
1 mars 2010
#8
Har du verkligen läst igenom allt, känns som du har missförstått lite grann ? (eller är jag trött hmm?)

Att ha kolvarna i samma nivå är för att underlätta avläsningen av WD40 i cylindrarna m.m. vi ska inte göra några inställningar på motorn eller byta kamremmen här.

Återanvända oljan går bra så länge den inte är.....väl använd, den ska ändå "kastas" efter 15min på tomgång. Men skulle köra på en billig biltema olja i så fall om man vill ha fräsch olja i vid "motortvätten".

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Jaha, vad kostar det den här gången?
64 Inlägg
1 mars 2010
#9
supersupra87 skrev:
Har du verkligen läst igenom allt, känns som du har missförstått lite grann ? (eller är jag trött hmm?)

Att ha kolvarna i samma nivå är för att underlätta avläsningen av WD40 i cylindrarna m.m. vi ska inte göra några inställningar på motorn eller byta kamremmen här.

Återanvända oljan går bra så länge den inte är.....väl använd, den ska ändå "kastas" efter 15min på tomgång. Men skulle köra på en billig biltema olja i så fall om man vill ha fräsch olja i vid "motortvätten".

Häh.. läste för fort. Du har helt rätt med kolvarna, tänkte på toppbyte.

För att försvara mig en smula så betyder "nolläge" eller ÖDP, det jag skrev.
Senast redigerat av charlz (1 mars 2010)


3 121 Inlägg
1 mars 2010
#10
Vad använder du för olja?
Jag hade en bil med T7 som drack mycket olja. Jag brukade köra på Castrol Magnatec men fick tipset att köra på GMs egen olja (finns hos din Saab handlare), då drog den betydligt mindre olja.
Båda oljorna hade samma viskositet och klarade klassningarna.
Senast redigerat av viccoA (1 mars 2010)


926 Inlägg
1 mars 2010
#11
Intressant tråd!
Gemensamt för WD40 och 5-56 är att det innehåller i stor sett bara lacknafta. Man skulle lika väl kunna köpa en flaska lacknafta istället och hälla i.
Man kan ju prova på någon gamal skrotkolv om lacknaftan/WD40/5-56 löser upp koks utan mekanisk hjälp. Värme brukar påskynda sådana reaktioner. Kan nog vara lämpligt att låta motorn vara lite varm när man häller i vätskan. Men ändå inte så varm så att tändstiftsgängorna skär när man gängar ut stiften.
Kanske lämpligt att låta motorvärmaren sitta i under tiden.
Om man ska kunna hälla i vätska i cylindrana är det inte lämpligt att ha kolvarna i topp. Vrid fram 90 grader så är, som sagt alla kolvarna i samma höjd, Då rymmer det ca 2,5 dl i alla cyl.

Finns en del som har "Sotat" med hjälp av att spruta in vatten när motorn går på hög tomgång.
Har man sett en topplockspackningshaveri, så ser man ofta att kolven är helt ren där det har sugit in vatten i förbränningsrummet. FUngerar bra i förbränningsrummet i alla fall. Kanske inte lika bra i kolvringsspåren.

MEN.... det är frågan om det överhuvud taget fungerar. Jag tror att mekanisk rengöring är det enda seriösa.

Mats

749 Inlägg
1 mars 2010
#12
mats757 skrev:
Intressant tråd!
Gemensamt för WD40 och 5-56 är att det innehåller i stor sett bara lacknafta. Man skulle lika väl kunna köpa en flaska lacknafta istället och hälla i.
Man kan ju prova på någon gamal skrotkolv om lacknaftan/WD40/5-56 löser upp koks utan mekanisk hjälp. Värme brukar påskynda sådana reaktioner. Kan nog vara lämpligt att låta motorn vara lite varm när man häller i vätskan. Men ändå inte så varm så att tändstiftsgängorna skär när man gängar ut stiften.
Kanske lämpligt att låta motorvärmaren sitta i under tiden.
Om man ska kunna hälla i vätska i cylindrana är det inte lämpligt att ha kolvarna i topp. Vrid fram 90 grader så är, som sagt alla kolvarna i samma höjd, Då rymmer det ca 2,5 dl i alla cyl.

Finns en del som har "Sotat" med hjälp av att spruta in vatten när motorn går på hög tomgång.
Har man sett en topplockspackningshaveri, så ser man ofta att kolven är helt ren där det har sugit in vatten i förbränningsrummet. FUngerar bra i förbränningsrummet i alla fall. Kanske inte lika bra i kolvringsspåren.

MEN.... det är frågan om det överhuvud taget fungerar. Jag tror att mekanisk rengöring är det enda seriösa.

Mats

Diesel är väl också ganska rengörande, löser iallafall upp oljor.
Vet också att Mercedes har ett speciellt medel för att just ta bort koks eftersom de har problem med sina dieselinjektorer.

Har också hört talas om att rengöra motorn med vatten?
Hur utförs det egentligen?


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#13
Hejsan alla. Ser att det tillkommit en hel del svar nu smile
Vet dock inte vad jag ska svara på allt big_smile
Kan ju börja med att säga att jag kör med gm's egna olja..

En till fråga. motortvätten Jag hade bara hört alternativet där man köper en skit olja och kör några mil med för att sedan byta olja igen till "fin" olja. Hursomhelst.. hur vet man att man fått bort all "5-56" ur cylindrarna innan man drar igång?

/Tribbe.


5 710 Inlägg
1 mars 2010
#14
mats757 skrev:
MEN.... det är frågan om det överhuvud taget fungerar. Jag tror att mekanisk rengöring är det enda seriösa.

Mats

Helt klart har ganska många motorer blivigt tätare (mätt med hur mycket vätska som länger ner över en viss tid) efter behandlingen än innan och tar mindre olja.
Mekanisk rengöring är ju så klart bättre....men i förhållande till arbetsinsatsen så kan ju "WD40-metoden" vara värd att prova först.

Tribbe skrev:
En till fråga. motortvätten Jag hade bara hört alternativet där man köper en skit olja och kör några mil med för att sedan byta olja igen till "fin" olja.

Ja, det är den säkra metoden av "urskölning" utan hokuspokos-medel diesel och annat.
När man häller ut oljan stannar en hel del kvar i tryckarbrunnar, oljekyl mm. Denna blandas sedan upp med den nya oljan vilket gör att man bara bytt x-antal delar av den totala oljevolymen.
Köra man 2 täta byten får man ur mer av den gamla oljan.
Vinsten av detta vet jag ej och jag har heller aldrig känt behovet av att testa.
Har man skött oljebytena inom intervallet kan "metoden" och vinsterna av den kännas tveksam.

Tribbe skrev:
Hursomhelst.. hur vet man att man fått bort all "5-56" ur cylindrarna innan man drar igång?

Det vet man inte......men det spelar heller inte så stor roll om det skulle vara lite spår kvar.
I en förbränning är det över 1000 grader varmt så det försvinner av sig självt.
Det viktiga är att det inte står vätska kvar i cylindern när man försöker starta, vätska kan man nämligen inte komprimera.....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#15
Okej. Aja känns som att "ful" olja kommer bli mitt alternativ. Hur långt/länge bör jag köra med denna och någon som har tips på billig olja?

En annan fråga.. oljefiltret kostar ju inget så blir att byta det också båda ggr'na men duger det här? http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/97,4445.jpg eller bör jag lägga till 10kr få saabs egna? Det första är ju finare big_smile och står så här om det så känns ju som att det skulle funka fint. Passar alla Saab's bensinmotorer från 72- till nu (förutom V6 och 9-3 03-)
Tillverkas av samma tillverkare som tillverkar Saabs oljefilter med samma specifikation som Saab Original filter


/Tribbe.


5 710 Inlägg
1 mars 2010
#16
Biltema helsyntet skulle jag välja. Oljan blandar sig fort, du behöver ju inte ens köra den utan det räcker med att starta motorn. Skulle tippa på att det räcker med att den blir driftsvarm (10-15min)

Med tanke på att du bor i Katrineholm och måste beställa blir det ju inte billigare än att köpa SAAB original. Nu kan man ju lägga med ett om man ändå skall handla andra prylar iofs.
En annan sak.....SAAB bytte filter för några år sedan från "longlife" i blå färg till ett nytt bättre målat svart.
Nu vet jag ju inte vilket filter SP har men med tanke på text och färg skulle man ju kunna misstänka att det är av den gamla generationen.
Fungerar det oxo men det nya är bättre.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
1 mars 2010
Trådstartare
#17
Så här ser det som speedparts säger är saab original ut http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/97,6554.jpg
Och det är ju någon typ av svart i mina ögon iaf. Inget av dom där två filtrena kostar speciellt mycket. Men jag kanske skulle tjäna på att köpa både filter och olja på saab i stan. Är dock lite sugen på att beställa olja till mitt luftfilter och det tror jag inte att saab har i sitt sortiment.


/Tribbe.


Edit: Var på saab förra veckan igenom jobbet och hämtade en lånebil då såg jag att oljan jag brukar köra med kostar 428kr. För 5l
Senast redigerat av Tribbe (1 mars 2010)


5 710 Inlägg
1 mars 2010
#18
Missuppfattade dig med filtrena där, en titt på SP:s hemsida så klarnade det.
Det svarta är av den nya typen = skaffa ett sådant.

Filterolja kan köpas lite varstans om du inte vill skicka efter.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#19
Var nere i garaget nyss och fyllde cylindrarna med ca 200ml 5-56 per cylinder nu så får se hur det blir. Är glad om jag får bilen att starta sen.
Olja blir gm's egna..

Synd dock att jag inte gjorde ett kompprov innan och ett nu efter..

OT: Köpte även olja till mitt luftfilter idag så ska in i duschen och tvätta det nu så får det torka under natten.
Undrar även hur ett tändstift som suttit ett år ska se ut.


SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#20
I fredags fyllde jag som sagt på med 5-56 i cylindrarna nu på eftermiddagen runt 15:00 så var det tomt i 1,3,4 så fyllde på dom med lite mer 5-56 samt wd-40 och nu vid 00:00 så var det tomt i 2 och 4 lyser man ner i 4'an ser man att det är massa svart skit där... Detta är inte bra vah? Har inget mer att fylla på med nu heller..

Edit:Undrar fortfarande hur tändstiften ska se ut, har hört att dom ska vara ljusbruna? Mina var ljusgråa..
Senast redigerat av Tribbe (28 mars 2010)



Sök