3200
Sök

Opel Rekord goes BOOOOST!

141 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#41
Tackar för positiva kommentarer! smile

Automatlådan blir det för att jag aldrig någonsin provat automat i ett bygge och då måste man ju prova, av någon anledning är det ju många automatare på strippen..
Skulle det visa sig tråkigt är det ju en smal sak att byta till manuell, dit med en pedal och en manuell låda från camaro eller corvette som då är mer eller mindre bolt-on smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

3 650 Inlägg
141 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#43
Den här motorn är ju felkonstruerad igentligen, någon fjolla har ju fått för sig att montera den på tvären... Måste varit för mycket sprit på den firmafesten..  roll

Vänstersidan är ju iallafall hyffsat lätt, där finns tre stadiga bulthål till fästet för AC kompressorn som jag använder mig av.

På högersidan är det värre, använder ett hål som är till för staget upp till insuget samt två hål till lagerblocket för höger drivaxel när motorn är tvärmonterad.
Känns som det blev hyffsat stadigt ändå..


http://i39.tinypic.com/21l4ydx.jpg

http://i40.tinypic.com/i74upx.jpg

http://i41.tinypic.com/sp7lv5.jpg

http://i42.tinypic.com/2lxutmv.jpg

http://i43.tinypic.com/2ql4ya9.jpg

http://i42.tinypic.com/303b62b.jpg

http://i40.tinypic.com/ou33pi.jpg

http://i39.tinypic.com/dfbz5.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

68 Inlägg
20 mars 2010
#45
svincoolt bygge!! blir lite avis. men vad du än gör lacka inte om den!! den är 80-tals guld/brun aktiga färgen är ju underbar :p
Senast redigerat av Toem (20 mars 2010)

125 Inlägg
20 mars 2010
#46
grymt projekt ! kul med överladd och automat, hoppas man får se den i sommar ? funderat på en omlackering ? smile


Mvh


141 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#47
Denna bilen kommer inte få någon ny lack eller några andra synliga karossmodifieringar.

Denna bilen är ganska fin på lite håll, kollar man närmre så ser man att det bytts skärmkanter och rostlagats lite här o där men håller ett ganska bra yttre, tittar man under så är den lite halvrutten här o där så tanken nu är att konstruera och utprova ett komplett drivlinepaket där så små karossmodifieringar som möjligt behövs.
Detta för att sedan leta upp en kanonfin Rekord som är värd att strippas ner i beståndsdelar och ge en riktigt fin lack och sedan flytta över drivlinepaketet till.

Så sommaren 2010 kommer att gå till att få drivlinan 100 klar.

Sådan är planen.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
#48
Högersidans motorfäste lackat och monterat med 12.9 insexbult.

http://i41.tinypic.com/1059t91.jpg


Vänstra fästet.
http://i39.tinypic.com/2cyli1h.jpg
Visade sig inte passa helt hundra utan måste modifieras något.



Hade tänkt att använda ett grenrör från ett tidigare projekt. (se bilder något inlägg bakåt)
Då skulle turbon monterats bredvid toppen och ganska högt upp, avgashuset rakt bakåt och avgasröret ner vid sidan av blocket.
Dock så är styrsnäckan där och pendelarmsrörelsen gör ju att hela tomrummet där behövs...

Planerar något likt detta:
http://i39.tinypic.com/18f215.jpg
Sedan dra downpipen framför motorn och under motorn ta typ ett 1,5" rör, spräcka det på mitten (längden) och göra det platt, ovalt, för att inte bygga för mycket neråt på markfrigången..
(så invändiga arean blir typ 3 - 3½")


Vad tror ni om det?

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#49
Fortsätter med byggandet.

Termostathus, vem fan kom på att det skulle riktas rakt in mot torpeden? tongue
Här måste ju donas en anslutning åt sidan/frammåt
http://i43.tinypic.com/5u21xy.jpg

Jag har en aluminiumsvets, men dålig tillgång till alu-material och känner mig inte helt hundra på att svetsa i alu ännu...

Fram med ett gammalt plattjärn och rita upp flänsen.
http://i44.tinypic.com/25ouix0.jpg

Efter utsågning, svetsa på en bit lämpligt rör.
http://i41.tinypic.com/e64uoo.jpg

Sedan svetsade jag dit ett mindre rör (samma dim som alla andra kylaranslutningar har) något vinklat.
Och säg mig, finns det något träligare en en svetspor som bjuder på ett glykol-läckage??
Nä sådant hatar jag, därför blev det till att löda över magsvetsarna.
http://i43.tinypic.com/34nglk8.jpg



Blaska på lite etsprimer och silverlack så ser det ju inte så dumt ut sedan

http://i39.tinypic.com/ae1k41.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 mars 2010
#50
Ballt som tusan

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

126 Inlägg
21 mars 2010
#51
Grym!

141 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#52
Elda skrev:
Fräf,tm en ska du inte ha en termostat..?

Jodå, det är en termostat där.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#53
Lite el måste motorn ha oxå, har donat till en kabelstam under några kvällar lite då och då.

http://i41.tinypic.com/152mhe0.jpg

http://i44.tinypic.com/k3agk5.jpg

http://i42.tinypic.com/2e1y7ev.jpg

http://i44.tinypic.com/n6yv6d.jpg

Kabelstammen är uppdelad i två delar, en del som går mellan original varvräknare/oljetryck/oljelampa/vattentemp/laddningslampa/startmotor och dom nya delarna.
Sedan en del till allt annat.

Dvs original instrumenttavla kommer användas till det mesta, allt för sleeperstuket. big_smile

I huvudinstrumentet finns även en gul lampa med tanksymbol precis mitt i instrumentet.
Denna lampa tror jag bara används på dieselbilar, fanns ingen lampa i mitt instrument iallafall.
Denna symobl är numera inkopplad till Nira-boxen och tänds så fort något går över/utanför inställda värden.
Dvs den funkar som en Check-Engine varningslampa när något inte är som det ska.

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#54
Här syns den enkla kabelstammen, den mot bilens originalsystem.
Oljelampa/tryck (ny givare)  "start" och laddning inkopplat.
B+ på startmotor inkopplat mot B+ på generator med.
( "+" kabel till batteri saknas på bild, batteriet ska hamna bak)

http://i44.tinypic.com/j0l09d.jpg



Vänstra motorfästet har justerats lite oxå, passar som det ska nu big_smile

http://i42.tinypic.com/1smlax.jpg

Har med flit lämnat lite gods framför fästet, funderar på att ev sätta dit en kudde till där, vinklad 90grader för att hålla emot motorns vridning.
Blir förmodligen något liknande längst upp på toppen oxå av samma anledning
(sitter ju ett original där på saab 9000 t.ex och fästet i toppen finns i alla saab-toppar)

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#55
Överblick:
http://i42.tinypic.com/2rgm0rc.jpg

http://i41.tinypic.com/dmfur4.jpg

Strålkastare, grill och stötfångare är oxå tillbaka.
http://i41.tinypic.com/34i3i1v.jpg



Måste jaga tag på en Diesel motorhuv... eller tillverka en egen.
http://i40.tinypic.com/atrjgg.jpg

http://i40.tinypic.com/nvw2kg.jpg


En liten chassimodifiering till behövs..
http://i39.tinypic.com/65detj.jpg

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

1 290 Inlägg
22 mars 2010
#56
Skönt bygge smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 mars 2010
#57
Klart att du ska ha en diesel huv, gärna ett par dieselemblem på med smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Med lem
768 Inlägg
22 mars 2010
#58
Hehe, går den rekordfort sen? wink

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

141 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#59
Haha, jo man får ju hoppas det smile

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!

141 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
#60
Hoppat över insuget ju... Här kommer det:





Ett par flänsar:
http://img231.imageshack.us/img231/6877/insug1dr8.jpg

Ett par konade runners:
http://img215.imageshack.us/img215/1666/insug2zt0.jpg

Provmontering:
http://img232.imageshack.us/img232/9660/insug3gg1.jpg

Spridarfäste:
http://img215.imageshack.us/img215/7008/insug4yn7.jpg

Kortat runners och helsvetsat mot fläns, påbörjat plenium:
http://img215.imageshack.us/img215/9232/insug5tg7.jpg

http://img228.imageshack.us/img228/2686/insug6lv1.jpg

Svetsat ihop pleniumet samt grovslipat svetsarna: (Sierra Turbo i bakgrunden)
http://img221.imageshack.us/img221/9209/insug8na5.jpg

Innuti plenium: (innan slipning av svetsar)
http://img221.imageshack.us/img221/5016/insug8bcj1.jpg

Tillverkat en fläns för spjällhuset:
http://img215.imageshack.us/img215/3302/insug9bng7.jpg



Har tagit bort spridarfästena och lagt igen hålen...
Tagit upp nya hål precis framme vid flänsen, vet inte riktigt varför jag satte dom så långt bak först, pekar ju helt knasigt...   roll
Hoppas på en bättre spridarbild nu, spridaren skickar in bränsle i en mer liggande vinkel och i stort sett rakt mot ventiltallriken.

(har kapat bort en insugskanal från en skrotad topp, min topp är likadan fast kanalen är upptagen ett par mm både i ovankant och undertill)

http://img510.imageshack.us/img510/3162/insug9ctb0.jpg

http://img228.imageshack.us/img228/5869/insug9dhy9.jpg

Vad tror ni om det?

Sponsorer: Inga...
Betalar varenda krona själv!


Sök