3297
Sök

Turbon laddar inte fullt, Saab 9-5 Aero -00

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 mars 2010
#21
Haha nej, den går inte in på det röda om den är original, du har inte funderat på att ta upp instruktionsboken och läsa innan du ställer frågor?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

50 Inlägg
5 mars 2010
#22
Du är riktigt trevlig du... lol
Varför läsa igenom X antal sidor, när man har ett helt forum med experter?


50 Inlägg
5 mars 2010
#23
Så du menar att turbonålen inte går in på det röda om den är original överhuvudtaget?
Oavsett om det är en 2,0, 2,3 eller Aero?


629 Inlägg
5 mars 2010
#24
Nej, den ska inte gå in på röda!


STREETRACER
892 Inlägg
5 mars 2010
#25
eehm..  den kan visst gå in på det röda..


oftast gör juh Aero detta wink 

Det är T7 system o styr inte av laddtryck!! 

är det kallt ute osv kan den ladda 0.5bar men ändå uppnå rätt luftmassa...
är det varmt o man drar släp tex kanske den behöver 1.5bar för att uppnå rätt luftmassa.

så du borde inte haka upp dig så mkt på vad bilen laddar om den bara går som den ska i övrigt wink

Bmc Crew

1 497 Inlägg
5 mars 2010
#26
Christian9-5 skrev:
Så du menar att turbonålen inte går in på det röda om den är original överhuvudtaget?
Oavsett om det är en 2,0, 2,3 eller Aero?

Min 300hp 9-5 Aero gick inte in på det röda.

Din "turbomätare" styrs via luftmassa och LMM.
Inte laddtryck.
Senast redigerat av AxlSam (5 mars 2010)

mästarenen o_O
92 Inlägg
5 mars 2010
#27
Christian9-5 skrev:
Hej!

Var inne på Saab igår och de sa att turbonålen inte går in på det röda om bilen är helt original (vilket min är).
Det är tydligen ett referensvärde, och om bilen är original ska den alltså inte gå in på det röda området.
Detta tycker jag verkar konstigt, men de stod på sig.
Ingen medelålders Saab-ägare vill att nåt går in på ett rött område. Varken gällande bensinmätaren, varvmätaren eller turbomätaren. Sånt kunde verka "farligt" enligt honom.

Grabbar, kan detta verkligen stämma?
Min bil är som sagt helt original, inga som helst modifikationer är gjorda, men visst borde turbonålen
gå in på det röda när man tok-gasar? hmm

Ha det gott!

Mätaren som är i bilen är ingen turbotryksmätare, utan en luftmassemätare.
Är bilen helt original så SKA mätaren gå till strecket mellan gula och röda. Eventuellt en millimeter in på röda under en kortare stund.

Om du däremot chippar bilen (och därmed säger åt styrboxen att begära mer luft) så kommer mätaren i bilen att gå till slutet på röda.

Så det dom har sagt till dig stämmer.
Senast redigerat av m0s (5 mars 2010)

50 Inlägg
5 mars 2010
#28
Tack för svaret!

Då verkar det vara som det ska. Skönt!


Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2010
#29
Christian9-5 skrev:
Tjabba!

Jag kör en Saab 9-5 Aero från 03 och min turbomätare VÄGRAR gå in på det röda. Stannar precis innan.
Oavsett hur jag kör eller hur mycket jag drar på så vägrar mätaren samarbeta!

Vad är problemet?
Saab själva rånar ju folk, så är detta något som en Icke-märkesverkstad kan fixa?
Jag frågade Saab om de kunde titta på det, men ville först ha 1500 kr i felsökning.
Sjukt.

Med hopp om svar.

Känns dumt att sno denna tråden. Men rött betyder ju i regel ett nånting inte är bra, enligt mig iallafall. Och är den standard ska den absolut inte gå upp på rött.


TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

50 Inlägg
5 mars 2010
#30
Nej, den ryker inte. Den går riktigt bra faktiskt.
Så det verkar ju vara som det ska.

Men, med min tur har väl bilen totalhavererat och brunnit upp innan man har hunnit äta middag! lol


STREETRACER
892 Inlägg
5 mars 2010
#31
bara att sätta igång o trimma så syns vi på linjen i sommar smile

Bmc Crew

50 Inlägg
5 mars 2010
#32
Jepp! Det gör vi!
Ska börja nu till helgen! Får se vart det slutar hehe big_smile


218 Inlägg
5 mars 2010
#33
Vad ska du göra me bilen? chip?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 mars 2010
#34
MantaRobin skrev:
TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.

TS = Trådskapare = Calleklutt

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

50 Inlägg
5 mars 2010
#35
tomtemat skrev:
Vad ska du göra me bilen? chip?

Yup!
Tänkte uppgradera styrsystemet med program från Maptun.
Vidare blir det större luftintag, annat avgassystem, sportluftfilter, större inloppsrör...med mera.
Jag kör på tills frugan sätter ner foten. tongue

Det brukar hon göra jäkligt tidigt så man får vara smart. Först köper man och installerar allt som inte syns för en vanlig dödlig. Sen är det upp till ödet. lol


1 497 Inlägg
5 mars 2010
#36
m0s skrev:
Hej!

Om du däremot chippar bilen (och därmed säger åt styrboxen att begära mer luft) så kommer mätaren i bilen att gå till slutet på röda.

Så det dom har sagt till dig stämmer.

Du programmerar mätaren för sig själv.
Den behöver inte gå längre bara för att du begär mer luftmassa.

241 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#37
MantaRobin skrev:
TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.

Ryker inte något ovanligt vad jag har sett..

Jag va inne och kolla felkoder men hade inga alls, skulle inte förvåna mig om turbon börjar ge sig..


241 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#38
Ojdå, hade missat de du skrev där. Ska kolla på de smile


241 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#39
Hittade felet idag, en vakuum slang som gick från insuget till någon box under framrutan hade hoppat lös. En slang från dumpen gick till samma box.

Någon som vet vad de kan vara för box?


1 Inlägg
28 april 2011
#40
Skriver här i stället för att göra en ny tråd.
Jag kör en Saab 9-5a från 02 som är bsr steg 1 chippad och jag har fått liknande problem.
Jag läste mig fram till att det antagligen skulle vara fel på magnetventilen, jag köpte en ny sådan men det hjälpte inte. Jag har gått igenom slangarna och dom är hela, vissa vacum slangar är rätt torra men det är inget hål på dom vad jag kan se. Check engine lyser inte, den rycker inte och den drar ingen olja.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
Senast redigerat av Brobrip (28 april 2011)



Sök