är det kallt ute osv kan den ladda 0.5bar men ändå uppnå rätt luftmassa... är det varmt o man drar släp tex kanske den behöver 1.5bar för att uppnå rätt luftmassa.
så du borde inte haka upp dig så mkt på vad bilen laddar om den bara går som den ska i övrigt
Var inne på Saab igår och de sa att turbonålen inte går in på det röda om bilen är helt original (vilket min är). Det är tydligen ett referensvärde, och om bilen är original ska den alltså inte gå in på det röda området. Detta tycker jag verkar konstigt, men de stod på sig. Ingen medelålders Saab-ägare vill att nåt går in på ett rött område. Varken gällande bensinmätaren, varvmätaren eller turbomätaren. Sånt kunde verka "farligt" enligt honom.
Grabbar, kan detta verkligen stämma? Min bil är som sagt helt original, inga som helst modifikationer är gjorda, men visst borde turbonålen gå in på det röda när man tok-gasar?
Ha det gott!
Mätaren som är i bilen är ingen turbotryksmätare, utan en luftmassemätare. Är bilen helt original så SKA mätaren gå till strecket mellan gula och röda. Eventuellt en millimeter in på röda under en kortare stund.
Om du däremot chippar bilen (och därmed säger åt styrboxen att begära mer luft) så kommer mätaren i bilen att gå till slutet på röda.
Jag kör en Saab 9-5 Aero från 03 och min turbomätare VÄGRAR gå in på det röda. Stannar precis innan. Oavsett hur jag kör eller hur mycket jag drar på så vägrar mätaren samarbeta!
Vad är problemet? Saab själva rånar ju folk, så är detta något som en Icke-märkesverkstad kan fixa? Jag frågade Saab om de kunde titta på det, men ville först ha 1500 kr i felsökning. Sjukt.
Med hopp om svar.
Känns dumt att sno denna tråden. Men rött betyder ju i regel ett nånting inte är bra, enligt mig iallafall. Och är den standard ska den absolut inte gå upp på rött.
TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.
TS = Trådskapare = Calleklutt
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.
Yup! Tänkte uppgradera styrsystemet med program från Maptun. Vidare blir det större luftintag, annat avgassystem, sportluftfilter, större inloppsrör...med mera. Jag kör på tills frugan sätter ner foten.
Det brukar hon göra jäkligt tidigt så man får vara smart. Först köper man och installerar allt som inte syns för en vanlig dödlig. Sen är det upp till ödet.
TS; Ryker den nåt? har varit med om turboagg som lagt av över natten, varit hur bra som helst när man ställde den på kvällen sen på morgonen har de varit tokslut. Kolla ev glapp i axeln.
Ryker inte något ovanligt vad jag har sett..
Jag va inne och kolla felkoder men hade inga alls, skulle inte förvåna mig om turbon börjar ge sig..
Skriver här i stället för att göra en ny tråd. Jag kör en Saab 9-5a från 02 som är bsr steg 1 chippad och jag har fått liknande problem. Jag läste mig fram till att det antagligen skulle vara fel på magnetventilen, jag köpte en ny sådan men det hjälpte inte. Jag har gått igenom slangarna och dom är hela, vissa vacum slangar är rätt torra men det är inget hål på dom vad jag kan se. Check engine lyser inte, den rycker inte och den drar ingen olja. Någon som har en ide om vad det kan vara?