3193
Sök

Bygga baslåda hängandes under hatthyllan

187 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
#1
Som ämnet beskriver... Har ju en volvo s40 vilket innebär avskillt bagagerum.
Så har tänkt bygga 2 stycken mindre lådor med en 8" bas i varje! Finns högtalare
i hatthyllan som jag tänkt ta bort så 8" basarna kan spela igenom!

Är det någon som har provat detta och om de skulle fungera bra?

Basarna jag tänkt mig är JBL GTO 804 som bara kräver 8,5 liter sluten låda vilket funkar
utmärkt under min hatthylla!  Samt ett U-Dimension EL-D61 monosteg! Någon som är bekant
med U-Dimension?? Något att lägga pengar på?

Om andra förslag så kom gärna med råd!


Mvh Nicke

Nya planer..

372 Inlägg
3 mars 2010
#2
Denna typ av låda är ett väldigt bra val i en bil med avskiljt bagageutrymme, har ej testat varken steg eller basar men JBL å u-dimension är ju inget kina skit så det ska nog vara mkt bra.

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
3 mars 2010
#3
Ger hellre en peng för my-dimension än JBL förtillfället big_smile så om svaret duger, dom funkar kanon!


stahre
3 mars 2010
#4
Det steget är ett mkt bra steg, har det själv så talar av egen erfarenhet smile

187 Inlägg
5 mars 2010
Trådstartare
#5
stahre skrev:
Det steget är ett mkt bra steg, har det själv så talar av egen erfarenhet smile

Okej smile Trevligt men de blir nog två JBL 8" och ett JBL-steg 700.1 tror jag de heter eller liknande. Typ 600watt i 2ohm... 75Amp.

Så tror 8" basarna kommer poppa gött ;D

Nya planer..

ljudfantast
1 372 Inlägg
5 mars 2010
#6
700 w tillomed enligt spec, men 75 A drar inte steget. Skulle gissa på 60 som allra mest vid 12v.

340 Inlägg
6 mars 2010
#7
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.


102 Inlägg
6 mars 2010
#8
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Fäster man någon skiva i hatthyllan så går det säkerligen att få det rätt stumt. Har inte provat själv men det låter logiskt.

1 785 Inlägg
6 mars 2010
#9
snirrealm skrev:
Som ämnet beskriver... Har ju en volvo s40 vilket innebär avskillt bagagerum.
Så har tänkt bygga 2 stycken mindre lådor med en 8" bas i varje! Finns högtalare
i hatthyllan som jag tänkt ta bort så 8" basarna kan spela igenom!

Är det någon som har provat detta och om de skulle fungera bra?

Basarna jag tänkt mig är JBL GTO 804 som bara kräver 8,5 liter sluten låda vilket funkar
utmärkt under min hatthylla!  Samt ett U-Dimension EL-D61 monosteg! Någon som är bekant
med U-Dimension?? Något att lägga pengar på?

Om andra förslag så kom gärna med råd!


Mvh Nicke

Varför inte köra med ett par DLS OA8 http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_120 så behöver du ingen låda alls!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

187 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#10
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Har tänkt att hänga en hel låda under hatthyllan o sedan dämpa baffeln emot hatthyllan med någon form av dämpmaterial! Plus att jag ska dämpa hela hatthyllan med Dynamat eller liknande! Men de är bara en teori om att de inte kommer att skramla! Men detta är nog min bästa lösning på baslådebygge så de får bära eller brista! yikes

Nya planer..

187 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#11
dbjanoz skrev:
snirrealm skrev:
Som ämnet beskriver... Har ju en volvo s40 vilket innebär avskillt bagagerum.
Så har tänkt bygga 2 stycken mindre lådor med en 8" bas i varje! Finns högtalare
i hatthyllan som jag tänkt ta bort så 8" basarna kan spela igenom!

Är det någon som har provat detta och om de skulle fungera bra?

Basarna jag tänkt mig är JBL GTO 804 som bara kräver 8,5 liter sluten låda vilket funkar
utmärkt under min hatthylla!  Samt ett U-Dimension EL-D61 monosteg! Någon som är bekant
med U-Dimension?? Något att lägga pengar på?

Om andra förslag så kom gärna med råd!


Mvh Nicke

Varför inte köra med ett par DLS OA8 http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_120 så behöver du ingen låda alls!

Tack för förslaget. Jag har fått för mig att open air inte ska funka så bra, aldrig hört på en sådan lösning! Känns som man kommer att få ut mer av elementen om man gör en låda till dom! ....

Nya planer..

187 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#12
michieff skrev:
700 w tillomed enligt spec, men 75 A drar inte steget. Skulle gissa på 60 som allra mest vid 12v.

Enligt Nårdik är den avsäkrad med 75A... Ström finns de nog så de räcker till två lättdrivna 8:or smile

Nya planer..

21 761 Inlägg
7 mars 2010
#13
Steget arbetar i klass D och verkningsgraden för såna steg kan ligga på 70-75%, räknar man på 70% så hamnar den teoretiska förbrukningen vid 700 W och 14,4 V inmatad spänning på ca 69 A. Spelar man med motorn avslagen så får steget lägre spänning och ger inte ut lika mycket effekt, vilket också sänker förbrukningen en del.

Kommer säkert att fungera bra med det steget. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 mars 2010
#14
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Konstigt att detta har funkat för tävlande på HÖG internationell nivå då......
Handlar mer om hur man genomför det.

Har själv planer på ett par mindre lådor (runt 15l styck) i en polares kommande bygge monterade i hatthyllan.

Plåten är klen ja, dock är de utformade som så med sin stansning att ge en BRUTAL styvhet i sidled då hatthyllat är mer konstruerad för att hjälpa till med styvhet i sidled för sidokrafter. Inte krafter upp och ner på hyllan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

187 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Steget arbetar i klass D och verkningsgraden för såna steg kan ligga på 70-75%, räknar man på 70% så hamnar den teoretiska förbrukningen vid 700 W och 14,4 V inmatad spänning på ca 69 A. Spelar man med motorn avslagen så får steget lägre spänning och ger inte ut lika mycket effekt, vilket också sänker förbrukningen en del.

Kommer säkert att fungera bra med det steget. smile

Aboslut så försvinner ju en del ström... Sen om man drar ner gainen så "försvinner" ju mer effekt. Även om man i slutänden bara får 200w till varje bas så räcker de för mig ändå smile

Nya planer..

1 785 Inlägg
9 mars 2010
#16
snirrealm skrev:
Drönirettab skrev:
Steget arbetar i klass D och verkningsgraden för såna steg kan ligga på 70-75%, räknar man på 70% så hamnar den teoretiska förbrukningen vid 700 W och 14,4 V inmatad spänning på ca 69 A. Spelar man med motorn avslagen så får steget lägre spänning och ger inte ut lika mycket effekt, vilket också sänker förbrukningen en del.

Kommer säkert att fungera bra med det steget. smile

Aboslut så försvinner ju en del ström... Sen om man drar ner gainen så "försvinner" ju mer effekt. Även om man i slutänden bara får 200w till varje bas så räcker de för mig ändå smile

Sänker du gain så sänker du amplituden på den styrande signalen in i steget.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

340 Inlägg
9 mars 2010
#17
Lonefox skrev:
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Konstigt att detta har funkat för tävlande på HÖG internationell nivå då......
Handlar mer om hur man genomför det.

Har själv planer på ett par mindre lådor (runt 15l styck) i en polares kommande bygge monterade i hatthyllan.

Plåten är klen ja, dock är de utformade som så med sin stansning att ge en BRUTAL styvhet i sidled då hatthyllat är mer konstruerad för att hjälpa till med styvhet i sidled för sidokrafter. Inte krafter upp och ner på hyllan wink

Konstigt är det nog inte, tävlar man så har man mer tid och motivation att fixa så att att det funkar. Jag menade bara att det är svårt att få till det. Inte att det är omöjligt. Jag gjorde inte alla åtgärder som var möjliga men jag gjorde det som har beskrivits i tråden och det blev inte bra.

Det var mest att jag insåg att jag kommer lättare och snyggare undan med reserv hjuls bas istället. Anser själv därför att det finns rätt många andra (bättre) sätt att bygga/montera en liten låda innan man ger sig på hatthylleiden.


187 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#18
newBadboy skrev:
Lonefox skrev:
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Konstigt att detta har funkat för tävlande på HÖG internationell nivå då......
Handlar mer om hur man genomför det.

Har själv planer på ett par mindre lådor (runt 15l styck) i en polares kommande bygge monterade i hatthyllan.

Plåten är klen ja, dock är de utformade som så med sin stansning att ge en BRUTAL styvhet i sidled då hatthyllat är mer konstruerad för att hjälpa till med styvhet i sidled för sidokrafter. Inte krafter upp och ner på hyllan wink

Konstigt är det nog inte, tävlar man så har man mer tid och motivation att fixa så att att det funkar. Jag menade bara att det är svårt att få till det. Inte att det är omöjligt. Jag gjorde inte alla åtgärder som var möjliga men jag gjorde det som har beskrivits i tråden och det blev inte bra.

Det var mest att jag insåg att jag kommer lättare och snyggare undan med reserv hjuls bas istället. Anser själv därför att det finns rätt många andra (bättre) sätt att bygga/montera en liten låda innan man ger sig på hatthylleiden.

OKej?! Hmm, får lite o fundera på men tror de lutar åt hattyllemonterade basar i alla fall, de får bära eller brista (A) funkar de inte så får jag bygga något annat... Typ bandbass o dra portarna upp genom hatthylehålen eller något!

Nya planer..

21 761 Inlägg
9 mars 2010
#19
Väljer du JBL GTO804 så har jag ett förslag på trekammars bandpasslåda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 8 liter inklusive bas, dämpmatta på innerväggarna.
Portad kammare: 18 liter exklusive port, dämpmatta på innerväggarna.
Port: 1 st 4", själva röret görs 14 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Förslaget är uträknat i ett beräkningsprogram, jag har inte testat basen själv. Porten är inte inräknad i portade kammarens volym eftersom jag inte vet hur mycket som ska sitta i kammaren. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 mars 2010
#20
newBadboy skrev:
Lonefox skrev:
newBadboy skrev:
Av egna misslyckande kan jag varna starkt för att hänga grejor på hatthyllan. Jag har gjort det med två små lådor och det lät fruktansvärt. Du få så sjukt mycket plåtvibrationer att det låter extremt dåligt. Hatthyllor är oftas av mycket klen plåt. Visst går det att dämpa osv men det är ett jättejobb att lyckas.

Konstigt att detta har funkat för tävlande på HÖG internationell nivå då......
Handlar mer om hur man genomför det.

Har själv planer på ett par mindre lådor (runt 15l styck) i en polares kommande bygge monterade i hatthyllan.

Plåten är klen ja, dock är de utformade som så med sin stansning att ge en BRUTAL styvhet i sidled då hatthyllat är mer konstruerad för att hjälpa till med styvhet i sidled för sidokrafter. Inte krafter upp och ner på hyllan wink

Konstigt är det nog inte, tävlar man så har man mer tid och motivation att fixa så att att det funkar. Jag menade bara att det är svårt att få till det. Inte att det är omöjligt. Jag gjorde inte alla åtgärder som var möjliga men jag gjorde det som har beskrivits i tråden och det blev inte bra.

Det var mest att jag insåg att jag kommer lättare och snyggare undan med reserv hjuls bas istället. Anser själv därför att det finns rätt många andra (bättre) sätt att bygga/montera en liten låda innan man ger sig på hatthylleiden.

Själv ligger planen för våran del att plasta mot hatthyllan för att få dem fullt kloss an mot denne och vid originalhålen låta baffeln till basarna lyfta upp basarna ngt så att de hamnar så nära originalgallren som möjligt. Så nej...omöjligt är det inte, men som du sade. Tidsödande smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök