3439
Sök

VW Caddy, råd angående högtalare o.dyl

8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har en Caddy som jobbarbil och ska uppgradera ljudet lite, har en Kenwood 4x50 watt mosfet med lågnivåutgång på, samt originalhögtalarna.
Det sitter bara högtalare i dörrarna, borde vara 6.5-tums flervägs nånting. Men det finns tomma uttag i instrumentpanelen med plats för nånting som liknar 3 eller 4 tumshål.
Efter att ha läst här och googlat omkring så känner jag mig bara lite mer okunnig om vad som behövs.
Det jag vill uppnå är ett ljud som spelar högt och rent med någorlunda bra tryck i, lyssnar mest på hårdrock som Slayer och liknande.

Så mina frågor är lite ang. högtalarna och vad jag ska driva dem med. Ska jag helt enkelt bara ersätta de gamla med nya flervägs 6.5-tummare drivna av ett slutsteg, eller bör jag komplettera med någon form av bas?

Alternativt kitsystem, lite osäker på placering av diskanter dock, samt en bas till.

Eller nånting i dörrarna samt i instrumentbrädan, när det ändå finns uttag där. Känns dumt att lämna det utrymmet oanvänt, liksom.

Ytterligare en grej jag snubblat över i mitt sökande är 8-tums flervägshögtalare, kan det vara något att satsa på?

Huvudsaken är ett bra ljud och budgeten är väl svårt att säga egentligen, det är ju arbetsbilen så några större summor vill jag väl inte kasta ut, men en 3-5 tusen borde det väl gå att få till nåt bra för?


Ursäkta om det blev lite snurrigt, men jag vore grymt tacksam om jag kunde få något råd eller länkar som kan hjälpa mig.

Mvh

173 Inlägg
6 mars 2010
#2
Jag hade satsat på ett bra 2 eller 3 vägs kitsystem fram, och en 10 tums bas i sluten låda till den musik du lyssnar på, allt drivet på steg. Ett monoblock för basen och ett 2 kanals steg för framsystemet, alternativt allt drivet på ett 4 kanals steg. Din budget är lite låg men kolla Blocket och liknande så kan du göra riktigt bra köp. Kom ihåg att kablar, dämpning av dörrar samt lådmaterial kommer kosta ca. tusenlappen. Monteringen är väldigt viktig för att få ett bra ljud.

Jag kan rekommendera Hertz, välljudande produkter som inte kostar skjortan. Har själv en Hertz ES300 12'' som spelar fint och rappt i en sluten låda, passar till den sorts musik som du lyssnar på. Hertz kitsystem har jag också, de är också väldigt bra tycker jag.

DLS stegen är rätt billiga och låter bra, borde vara lätta att hitta begagnade.


8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#3
Hmm, jaså ja då kan jag väl utöka budgeten lite om det behövs, jag vill ju ha bra ljud nu när jag ändå tänkt fixa till det en gång för alla. Hertz ska jag kolla på, verkar som basarna inte behöver så stora lådor till dem. Har egentligen bara under sätena jag kan placera en bas, om man inte kan lägga den bak i skåpet?

Tusen tack för svar, det verkar som det drar iväg mer än jag trodde det här projektet men nu har man blivit lite biten av det (varför blir det alltid så, nåt som man tänkte fixa lite lätt och billigt slutar alltid med mer jobb och dyrare?tongue).  Men jag har förstått det som att kitsystem och bas drivna av ett slutsteg är det som gäller för bästa resultat? Isåfall undrar jag bara hur långt från midbasen kan man dra tweetern? Finns det några riktlinjer eller är det bara att prova sig fram som gäller?


Mvh

stRaend
6 mars 2010
#4
jag rekommenderar en 6,5" midbas i dörrarna och sedan ett par 3,5" koaxialer i instrumentbrädan. sedan så anser jag att du bör satsa på bra högtalare ifram innan du börjar snurra in dig bland basar osv. För om du inte har ett bra framsystem så kommer du inte kunna njuta av ditt hårdrockslyssnande. Sedan när du installerat framsystemet och känner att du saknar basen så kan du kolla runt efter någon mindre bas då du inte har så mycket plats i en caddy antar jag? Och jag rekommenderar dig att köra på ett 4 kanalssteg som du sedan bryggar, då sparar du ström och plats smile

EDIT: Absolut viktigast är att du monterar allt stabilt och bra, dämpar plåt osv, då får du ut mer glädje av dina högtalare.

EDIT 2: Du kör alltså med 2 kanaler på slutsteget till midbasarna, sedan så bryggar du dom två andra till en bas. Eller så kan du köpa ett 5 kanals steg och även driva koaxialerna på slutsteget.
Senast redigerat av stRaend (6 mars 2010)

173 Inlägg
6 mars 2010
#5
Ja det brukar bli både mer jobb och dyrare än vad man tänkt sig smile Dock så kan jag råda dig att köpa bra grejer och göra en bra installation från början, annars kommer du bara ångra dig senare och börja om från början. Diskanten ska du placera där det låter bäst enligt dig, den ska helst ligga rätt nära midbasen (20cm) men det är inte ett måste. A-stolparna brukar vara ett bra alternativ, eller intill dem på i-brädan. Dock så kan du ju göra som stRaend sa, och köra med separata midbasar i dörrarna och sedan små koaxer i brädan, så behöver du inget kitsystem.

Jag hade satsat på en bas i en liten sluten låda från början med, utan bas kommer du nog sakna det extra trycket.


stRaend
6 mars 2010
#6
Jag hade helt klart monterat in framsystemet först, lägg din budget där till att börja med. Sedan om du känner att du vill ha det lilla extra i botten så skaffar du ett bassystem, så lägg hellre pengarna på framsystemet, det är där du hör musiken

8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#7
Ja, det kanske inte är så tokigt och vänta med bassystemet lite, kan ju bränna allt på framsystemet nu på  en gång isåfall. Men samtidigt vill man ju fixa allt på en gång... Jag får fundera lite. Har kollat in Hertz nu på nätet ang. priser och så, tror jag kör på det. Men vad är för och nackdelar med midbas + koaxialer eller midbas + diskanter? Är det någon variant som är "bättre" eller hur skiljer det sig i ljud, liksom?
Hursom, tack för svaren, känns som att jag börjar greppa det här lite bättre nu.

stRaend
6 mars 2010
#8
Du får ju ingen midbas + diskant, då får du köpa 3-vägs system, för om du köper 2-vägs kitsystem så får du mellanregister + diskant. Om du kör med midbas + koaxial så får du ett 3-vägs system. Eftersom midbasen spelar midbas , och koaxialhögtalaren spelar mellanregister och diskant.

EDIT: Du kan ju såklart köpa ett 3-vägs kitsystem, rekommenderar det men då får du ju fixa en plats åt den separata diskanten.
Senast redigerat av stRaend (6 mars 2010)

8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#9
Aha, så om jag kör ett tvåvägs kitsystem så måste en bas sättas in samtidigt då? Men om jag kör med midbas och koaxialer så sköts basen av midbasen då eller? För att senare kompletteras med en extra bas, om jag skulle vilja det?

Tjänar jag mycket på att även driva koaxialerna med slutsteg också?

Mvh

stRaend
6 mars 2010
#10
Alltså, du får ju inte ut den djupaste basen med mellanregister. men med midbas så får du ut lite mer bas än med mellanregister. fast om du bara kör med mellanregister så MÅSTE du inte sätta i basen direkt heller, du kan ju vänta tills du får lite pengar över till det. Men se till att göra en bra montering osv med framsystemet och lägg pengarna på det i första hand.

Det låter klart bättre med slutsteg än om du driver de på stereon. Hur mycket bättre beror på steg, installation osv.

8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#11
Ok, då fattar jag. Tack så mycket:) bara att sätta igång nu då!

stRaend
6 mars 2010
#12
bara skriva i forumet om du stöter på problem smile finns många trevliga själar här

VW Ägare
1 011 Inlägg
6 mars 2010
#13
Vilken årmodell av Caddy är det?

Henrik Eberlund

8 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#14
Eberlund skrev:
Vilken årmodell av Caddy är det?

2010 är det, helt splirrans ny. Kom nu bara inte och säg att det blir något extra krångel...smile

VW Ägare
1 011 Inlägg
6 mars 2010
#15
stratta skrev:
Eberlund skrev:
Vilken årmodell av Caddy är det?

2010 är det, helt splirrans ny. Kom nu bara inte och säg att det blir något extra krångel...smile

Nej jag tänkte bara berätta vad jag gjort i min caddy.

Har en Caddy 05 så det är samma kaross.

Jag har inte gjort mer i dagsläget än att jag dämpat både ytterplåten samt mellanplåten. Sedan bytte jag högtalarna i dörrarna till andra 6,5 tums midbasar samt lät original 4" (tror jag det är) i instrumentpanelen jobba som diskater. Sedan driver jag dessa på originalstereon.

Jag kommer vid ett senare tillfälle byta ut min huvudenhet till en annan och då kommer jag koppla detta systemet över ett tvåkanalssteg.

Jag är faktist nöjd som fan med ljudet som det är idag. Inget man tävlar med men ett ljud som är grymt bra som underhållning när man kör 6000 mil per år. Har planer på att eventuellt bygga en baslåda som jag placerar under passagerar stolen för att förstärka basen. Dock är detta inget som är prioriterat eftersom basen är bra redan idag.

Henrik Eberlund

8 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#16
Eberlund skrev:
stratta skrev:
Eberlund skrev:
Vilken årmodell av Caddy är det?

2010 är det, helt splirrans ny. Kom nu bara inte och säg att det blir något extra krångel...smile

Nej jag tänkte bara berätta vad jag gjort i min caddy.

Har en Caddy 05 så det är samma kaross.

Jag har inte gjort mer i dagsläget än att jag dämpat både ytterplåten samt mellanplåten. Sedan bytte jag högtalarna i dörrarna till andra 6,5 tums midbasar samt lät original 4" (tror jag det är) i instrumentpanelen jobba som diskater. Sedan driver jag dessa på originalstereon.

Jag kommer vid ett senare tillfälle byta ut min huvudenhet till en annan och då kommer jag koppla detta systemet över ett tvåkanalssteg.

Jag är faktist nöjd som fan med ljudet som det är idag. Inget man tävlar med men ett ljud som är grymt bra som underhållning när man kör 6000 mil per år. Har planer på att eventuellt bygga en baslåda som jag placerar under passagerar stolen för att förstärka basen. Dock är detta inget som är prioriterat eftersom basen är bra redan idag.

Jaha, vart nästan lite orolig där.. 
I min bil så sitter det inget alls i instrumentbrädan, bara tomma hål under gallrena. Känns som att det borde ju utnyttjas när det finns möjlighet liksom.
Kör ju många mil om året jag med, så det ska bli skönt och få lite bättre ljud. Originalljudet var inget roligt, skränigt och jobbigt, iaf när man drog på lite. Jag gav bort originalstereon till kollegan, för hans hade pajat och jag tänkte att den kan man nog inte få nåt vettigt ur, kanske var lite förhastat men men.

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 mars 2010
#17
stRaend skrev:
Du får ju ingen midbas + diskant, då får du köpa 3-vägs system, för om du köper 2-vägs kitsystem så får du mellanregister + diskant. Om du kör med midbas + koaxial så får du ett 3-vägs system. Eftersom midbasen spelar midbas , och koaxialhögtalaren spelar mellanregister och diskant.

EDIT: Du kan ju såklart köpa ett 3-vägs kitsystem, rekommenderar det men då får du ju fixa en plats åt den separata diskanten.

Njae lite sanning med modifikation där, många 2-vägs kit innehåller samma komponenter som ett 3-vägs kit, fast utan det separata mellanregistret och med ett annat filter. Båda kitten kan alltså spela lika djupt i frekvens (fast i 3-vägs kittet så behöver midden inte spela mer än midbas, i 2-vägs kittet lär den även ta hand om mellanregistret).

I TS bil så röstar jag också helt klart på ett par midbasar till dörrarna tillsammans med koaxialer till brädan!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
7 mars 2010
#18
ChriZtoffer skrev:
stRaend skrev:
Du får ju ingen midbas + diskant, då får du köpa 3-vägs system, för om du köper 2-vägs kitsystem så får du mellanregister + diskant. Om du kör med midbas + koaxial så får du ett 3-vägs system. Eftersom midbasen spelar midbas , och koaxialhögtalaren spelar mellanregister och diskant.

EDIT: Du kan ju såklart köpa ett 3-vägs kitsystem, rekommenderar det men då får du ju fixa en plats åt den separata diskanten.

Njae lite sanning med modifikation där, många 2-vägs kit innehåller samma komponenter som ett 3-vägs kit, fast utan det separata mellanregistret och med ett annat filter. Båda kitten kan alltså spela lika djupt i frekvens (fast i 3-vägs kittet så behöver midden inte spela mer än midbas, i 2-vägs kittet lär den även ta hand om mellanregistret).

I TS bil så röstar jag också helt klart på ett par midbasar till dörrarna tillsammans med koaxialer till brädan!

Okej, man lär sig något nytt varje dag smile

8 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#19
Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att ha midbasar i dörrarna och koaxialer i instrumentbrädan, och driva dessa med 4-kanaligt slutsteg. Basen får nog vänta till senare. Jag har kollat på  Hertz HV 165.4L som midbas och Hertz ECX 87.3 som koaxial, behöver jag något filter till högtalarna eller sköter slutsteget det, med sina hög/lågpass? Eller finns det inbyggt i högtalarna? Vill ju beställa allt på en gång så det bara är att installera grejerna när de kommer.
Allt ska ju installeras enligt konstens alla regler med isolering av dörrar, nya bafflar till högtalarna och slutsteget kopplas in. Är det något jag glömt (förutom eventuella filter)?

Återigen tack för alla svar, det är kanon och kunna ställa frågor och få bra svar. Känns som att det här kommer bara bli toppen när allt är klart. smile

Mvh

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 mars 2010
#20
Filter bör finnas både i huvudenhet och steg, så du ska nog kunna få till det bra. smile Koaxialerna behöver ju bara högpassfilter men midbasarna bör du ha både hög och lågpassfilter till, annars kan du lätt få en konstig ljudbild om dom får gå för högt i frekvens.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök