3411
Sök

VW Caddy, råd angående högtalare o.dyl

183 Inlägg
29 juli 2010
#21
Har en delikat fråga.

Har en Caddy life och vill med enklast tänkbara sätt koppla in två högtalare bak i bagageutrymmet. Har en Blaupunkt stereoenhet, och original högtalare i framdörr och instrumentpanel (tror jag).

Vad behövs för att som sagt på enklaste vis koppla in två högtalare, samt hur gör jag. Normalt sett har jag höga krav på ljudet typ hemma, och tycker faktiskt inte att stereon idag låter helt kass. Kan kanske vara andra burkar än original, men som sagt jag vet inte. Då jag i detta fall inte har så höga krav, samt begynnande arbetslöshet och pappaledighet, kan nån rekommendera nåt bra svar på min fråga.

Arbetar som hantverkare titt som tätt, hade det varit extra bonus om jag kan koppla ur högtalarna på ett snabbt sätt.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2010
#22
Du har alltså i dagsläget 4st högtalare inkopplade till huvudenheten? Då får du antingen koppla ur ett par av dom eller så driva ett par med slutsteg, annars blir belastningen för hög på huvudenheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
29 juli 2010
#23
Okej, slutsteg med två 6x9:or typ.

En baslåda, är den helt mono? Om jag bara kopplar in en baslåda, kommer det kännas som om det sitter högtalare bak, eller är den bara för lågbasen?

Surrade med min svåger nyss, och han hade två 6X9or med ett slutsteg som han har haft i en bil för länge sen. Vad krävs då? Kabeldragning från huvudenheten bak till högtalarna känns ju logiskt. Hur drar man det snyggast? Under mattan eller vad tros?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2010
#24
En baslåda kan spela stereo, men det är inget som man har nån direkt nytta av om man inte ska tävla på hög nivå och då har man inte en normal baslåda heller så. Rätt inställd och med ett bra framsystem så kommer du inte märka av att baslådan står bak, den ska ju bara spela dom allra lägsta frekvenserna.

6x9or däremot kommer du märka att dom sitter bak, och för att kunna koppla in dom så behöver du som sagt antingen köra med ett slutsteg eller koppla bort ett par av dom högtalare som redan är inkopplade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
29 juli 2010
#25
Tack för dina svar. Är helt uppe på läktaren när det kommer till billjud.

Hur drar man kabeln då? Funkar det under mattan, eller finns det nån annan väg?


Kan man bygga en låda med två 6x9:or och slutsteg i samma? Hade varit gött att kunna koppla ur allt snabbt. Finns det nån slags snabbkoppling?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 juli 2010
#26
Kablarna kan du gömma under golvmattan eller listerna, vet inte hur det ser ut i en Caddy men för det mesta så får man plats med rätt så grova kablar där. Att montera steget på lådorna till 6x9orna är absolut inget problem, vet inte om det finns nån snabbkoppling för alltihop men det går ju att köra en för strömmen och sen bara dra ur signalkablarna ur steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
16 augusti 2010
#27
Hej igen. Antar att jag måste igenom torpeden på nåt sätt till slutsteget? Hur funkar det med extraljus? Finns det risk att mitt batteri är för klent?

Har hittat ett 3-vägs system på  blocket i en låda, behöver man alltid slutsteg till typ två 6x9:or?

Har idag dom fyra framhögtalarna inkopplade på 2 av 4 högtalarutgångar, och det står 4x45 w på HU. Blaupunkt essen cd33 Btw. Det borde ju betyda att jag kan driva två högtalare till med 45 w till vardera? Hur mkt kräver två 6x9:or? Kanske inte går att generalisera dock...

Tack på förhand.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 augusti 2010
#28
Ja du lär igenom torpedväggen på något vis om du ska dra ström till ett slutsteg, hur du ska göra mer exakt i din bil kan jag dock inte svara på. Du måste inte ha slutsteg till 6x9or men vill du kunna utnyttja dom fullt ut (gäller dock typ alla högtalare) så är det att rekommendera då uteffekten från en huvudenhet är väldigt låg (ca 20-30Wrms).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
17 augusti 2010
#29
Jaha, då har jag kopplat in två 6.5" med lysande resultat när det gäller kabeldragningen iaf. Inser ju nu att jag är tvungen att bygga bra lådor då dom inte låter speciellt mkt utan.

Så, hur skall jag bygga lådan? Material, storlek? Vill ha en låda med båda högtalarna i pga smidighet. Storleken är mindre viktig, dock inte 500 liter.

Byggde en provisorisk låda av en gammal postback och redan där lyfte det. Jag insåg även att framsystemet har väldigt mkt bas, så om man kan bygga en låda med baskaraktär hade det varit fint.

All hjälp mottages tacksamt.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#30
Vad är det för 6,5or och vart sitter dom monterade nu?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
17 augusti 2010
#31
Dom är lösa, tvåvägs för typ 300:- på Ullared. Svärfar var så vänlig och köpte högtalare utan att jag visste det.

CAD heter dom.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#32
Aaaha, men vart tänkte du montera dom då? Föra sån koaxialer brukar vilja ha en hel del volym för att kunna spela någorlunda djupt, uppåt 40L/st eller så är inte ovanligt. Enklast och bäst vore nog att montera dom i dörrarna eller nåt sånt så dom får en rejäl "låda" att spela i.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
17 augusti 2010
#33
Jag tänkte köra en låda.

40 liter pr låda är det då 80 liter pr 2 st?

Hur kan jag annars göra om jag inte vill koppla in slutsteg och ha två eller fler lösa lådor bak? Skippa 6.5:orna och bara köra baslåda? Har ju varken hatthylla eller någon inredning därbak. Snikmodell av Caddy.

Jag ville ha lite mer kräm bakåt, och tycker att jag kan ana ett resultat, men behöver ju en låda som kan låta.


183 Inlägg
17 augusti 2010
#34
Kvitto finns.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#35
Du kommer ju inte få samma tryck från ett par koaxialer som från en baslåda, men om du är ute efter ljud för dom som åker bak så är det rätt väg att gå. Men du kan inte få plats med ett par 3,5" eller 4" högtalare nånstans där bak då? Köra dom på huvudenheten då tänkte jag och sen en baslåda som du kör på steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
17 augusti 2010
#36
Helt soprent bak. Bara plåt, förutom i bakdörrarna, där sitter det en slags skiva. Bakdörrarna är dock skjutdörrar.
En låda med allt i verkar vara svårt tycker jag mig läsa mellan raderna...

Finns ju iofs taket, men det känns vanskligt.

Är detta något att tänka på?;
http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4525


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 augusti 2010
#37
Kan fungera med såna där lådor ja. Om du inte har alltför stora krav annars så kan du nog göra lådor till dina 6,5" koaxialer, men ju mindre du gör dom desto mindre bas kommer dom kunna spela samt att mellanregistret kommer bli hårt och peakat, så gör helst lådor på iaf 10L/högtalare om du ska få det någorlunda bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
17 augusti 2010
#38
Äh vafan jag lämnar tebax dom och satsar på en baslåda istället. Finns det inga baslådor som går lite högre i frekvens? Så det låter som det kommer lite bakifrån? Eller färdiga högtalare med kräm i? Låt gå för ett slutsteg, men ser inte fram emot torped+batterijobbet...

Tack återigen för svar.


183 Inlägg
18 augusti 2010
#39
Kanske kan dessa lösa mina problem?

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=910ve69.jpg

Då behövs ju nya 6x9:or som jag prövar att driva med HU. Funkar det inte blir det väl steg.


16 197 Inlägg
18 augusti 2010
#40
5komma2racing skrev:
Kanske kan dessa lösa mina problem?

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=910ve69.jpg

Då behövs ju nya 6x9:or som jag prövar att driva med HU. Funkar det inte blir det väl steg.

dom lådorna är försmå..  en 6*9" behöver typ 15 liter styck för att spela nån vettig bas, å ska du nu ha dom i dessa lådor så måste du driva dom med steg efter som dom blir mer tungdrivna i en låda än om dom sitter open-air.

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök