3434
Sök

VW Caddy, råd angående högtalare o.dyl

183 Inlägg
18 augusti 2010
Vad tycker du att jag skall göra då? Ingen möjlighet att sätta högtalare i bakdörrarna, skulle vilja ha lite ljud bakifrån.
Förslag?

183 Inlägg
19 augusti 2010
Lådan var såld. Tanken var givetvis att sätta i Blaupunktkoaxialerna i stället.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2010
Men vad är du ute efter egentligen, vill du ha mer bas eller vill du ha mellanregister och diskant bakifrån (och isåfall, varför?). Nån låda lär du väl kunna slänga ihop själv så att den passar i bilen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

183 Inlägg
19 augusti 2010
Jag vill ha ljud bakifrån, inget High-end, men ändå så att det matchar framsystemet. Kanske räcker med en baslåda som man låter gå lite högre i registret, eller färdiga burkar. Evilaudio tyckte att 6x9-lösningen inte funkade så tänkte att man kan ha lite större lådor till koaxialerna.

Tycker bara att det är så boring med ljud framifrån. Lyssnar mest på rock och radio.

297 Inlägg
19 augusti 2010
5komma2racing skrev:
Jag vill ha ljud bakifrån, inget High-end, men ändå så att det matchar framsystemet. Kanske räcker med en baslåda som man låter gå lite högre i registret, eller färdiga burkar. Evilaudio tyckte att 6x9-lösningen inte funkade så tänkte att man kan ha lite större lådor till koaxialerna.

Tycker bara att det är så boring med ljud framifrån. Lyssnar mest på rock och radio.

ursäkta of topic men måste fråga, hur står du på konsärer? roll ljud ska komma framifrån ju^^ man står inte med ryggen vänd mot bandet tongue

183 Inlägg
19 augusti 2010
Jag är basist...

Ok, fråga alla andra som vill ha bakhögtalare varför dom vill ha ljudet bakifrån. Jag anser att jag vill ha det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2010
Okej du vill ha ljud bakifrån, inger som jag (och många andra här på forumet) gillar men men. En bas som går högt i registret tror jag inte är din lösning, då är det bättre med midbasar/mellanregister eller koaxialer. Midbas/mellanregistren i flera kit nöjer sig med ganska så liten låda och kan ändå spela bra, men frågan är hur mycket ljud som behövs bakifrån. Som sagt ett par mindre 3,5"/4" koaxialer nånstans kanske räcker för den delen kombinerat med en smidig liten baslåda för att få lite tryck.
Senast redigerat av ChriZtoffer (19 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

183 Inlägg
19 augusti 2010
Ok, men framsystemet är trevägs, hur låter det då med bara mellan bak?

Hur tror ni Blaupunkt-8:orna med lådor funkar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 augusti 2010
Det kan väl fungera men om du ändå ska ha ljud bakifrån så kan det lika gärna vara med diskant också tycker jag, koaxialer innehåller ju båda delarna. Dom kan nog fungera helt okej, men bygg egna lådor som är anpassade bättre till bilen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

183 Inlägg
19 augusti 2010
Hmm, är förvisso hantverkare, men bygga eget kommer inte bli bra. Har försökt hitta nån 2x8"-låda utan resultat.

Behövs slutsteg till dessa?

183 Inlägg
21 augusti 2010
Det blev en baslåda med slutsteg.

Fyf*n va bra  det blev!

Ett sådant:

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8047.4697/

Samt en begagnad baslåda med en Infinity Reference 1240w. Rejält byggt.

Skall mecka lite med inställningarna och dra strömmen genom torpeden, sen får jag vara nöjd.
Tack för all hjälp! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 augusti 2010
Det förstår jag, det är den absolut bästa lösningen om du vill få rejält med tryck. Kul att du blev nöjd! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök