3359
Sök

Ford Escort mk2 (bana/gatbil) PROJEKT. (Motor och drivlinebygge pågår)

Tvivlare
2 266 Inlägg
14 november 2010
#161
RaGnaR RattmuFF skrev:
MantaRobin skrev:
RaGnaR RattmuFF skrev:

Jag kommer köra med en volvo axel upphängd i bladfjädrarna till att börja med. Bladfjädrar över lag är väldigt underskattade. Är ju inte bara bladen som gör väghållningen. Det kommer bli hårdare dämpare ( eventuellt dämpare med fjädrar i (colovers) för att få lite mer justering i hårdhet. Sen blir det ett panhardstag så axeln inte kan röra sig i sidled som den kan göra orginal med bara bladfjädrar. Sen kommer det svetsas på ett Antitramp kit så jag får 2 armar precis som i en 2 länk så axeln inte kommer kunna flytta dig fram eller bak. Därmed tycker jag att väghållningen bak blir fullt tillräcklig för detta chassit som faktiskt är från 75 och inte är det senaste inom vridstyvhet.

Inte wattlänk? Är väl bättre än ett vanligt panhardstag, om jag inte slagit huvudet riktigt hårt idag.. smile

Vid långa fjäderspel är det ypperligt med wattlänk eftersom axeln inte rör sig i sidled vid de långa rörelserna.

använder man panhardstag när man ska köra rally kommer axeln att röra sig rätt mycket i sidled när axel rör sig så pass mycket upp och ner.

Men eftersom jag ska ha bilen väldigt sänkt och med hårda fjädrar kommer det inte bli mycket rörelser på bakaxeln så panhardstag funkar utmärkt.

Jag tänker bara rally när jag ser MK2:or... big_smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Lång & Smal!
462 Inlägg
14 november 2010
#162
MantaRobin skrev:
Jag tänker bara rally när jag ser MK2:or... big_smile

+1 på den där meningen big_smile

//Henrik Johansson

45 Inlägg
14 november 2010
#163
Sök på "Henrik mk2 cosworth" på youtube, översta träffen.. Det tänker JAG på när jag ser mk2or, och även lite rally med förstås.. Men för mig är det en MK2 en fläskig Escort med breda hjul och snyggt sänkt!

106 Inlägg
15 november 2010
#164
riktigt snygg älskar escort mk1/2.


Fredriktak skrev:
Sök på "Henrik mk2 cosworth" på youtube, översta träffen.. Det tänker JAG på när jag ser mk2or, och även lite rally med förstås.. Men för mig är det en MK2 en fläskig Escort med breda hjul och snyggt sänkt!


45 Inlägg
15 november 2010
#165
Finns det plåtbreddare av den här modellen? Eller hur har dom andra som monterat dem utan popnitar fått dit dem? Hur pass bra håller det? Något som du hört nått om?


mvh

506 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#166
Fredriktak skrev:
Finns det plåtbreddare av den här modellen? Eller hur har dom andra som monterat dem utan popnitar fått dit dem? Hur pass bra håller det? Något som du hört nått om?

Det är breddare i plast och aluminium som erbjuds. Många som monterar dem i alu poppnitar dit dem. slipar ner nite så mycket det går utan att hållfastigheten påverkas och sen på med massa glasfiberspackel. Men vet att aluminium är ett mycket mjukare material så det slår sig mer än plåt när det blir varmt i t.ex solsken.

Om man lyssnar på ett stort plåttak på en t.ex ladugård hör man hur det knäpper och låter när solen steker på. Det rör sig mycket och har man då massa hårt spackel där mellan så spricker det garranterat.

mvh

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

45 Inlägg
19 november 2010
#167
Hur har det gått för dig? Lite surt att man inte kan få tag på dessa breddare i plåt, jag frågar mig "varför" borde ju inte vara svårare att få tillverkade i plåt mot alu?

smile

506 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
#168
Fredriktak skrev:
Hur har det gått för dig? Lite surt att man inte kan få tag på dessa breddare i plåt, jag frågar mig "varför" borde ju inte vara svårare att få tillverkade i plåt mot alu?

smile

Det borde vara precis lika enkelt. Jag håller på att lacka lite saker just nu. Fick hem ett paket från rallydesign idag med lite fler bussningar och länkarmar till bakaxeln. Har stått lite stilla eftersom man har tappat lite av intresset just nu. Men det kommer nog snart igen smile. Måste försöka ordna fram en motor och växellåda också.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

20 Inlägg
26 november 2010
#169
Shit, inte ofta jag får detta intresset för en projekttråd, kanske för att jag är en rallykille, kanske för jag varit med o servat lite åt en som åker Escort MK2 (backtävlingar med rallybil) och sen inte minst för att du gör allt EXAKT så som jag skulle vilja ha det! Helt såld för denna bilen alltså!
När jag var iväg i somras på backtävling på asfalt åkte de flesta mk2 åkare på 17tums och det ser MAFFIGT ut med rallyslicks på smile

http://www.motorsport4sale.com/bilder/r … uhc_1e.jpg

Keep up the good work, och det vore så häftigt om du satsade på en motor med förgasare, mikuni eller weber, så himla kärigt smile

506 Inlägg
26 november 2010
Trådstartare
#170
Rallymarcus skrev:
Shit, inte ofta jag får detta intresset för en projekttråd, kanske för att jag är en rallykille, kanske för jag varit med o servat lite åt en som åker Escort MK2 (backtävlingar med rallybil) och sen inte minst för att du gör allt EXAKT så som jag skulle vilja ha det! Helt såld för denna bilen alltså!
När jag var iväg i somras på backtävling på asfalt åkte de flesta mk2 åkare på 17tums och det ser MAFFIGT ut med rallyslicks på smile

http://www.motorsport4sale.com/bilder/r … uhc_1e.jpg

Keep up the good work, och det vore så häftigt om du satsade på en motor med förgasare, mikuni eller weber, så himla kärigt smile

tusen tack och väldigt roligt att du gillar det jag gör! Står tyvärr lite stilla just nu. Har svårt att veta vilken motor jag ska köra med. Lutar åt en volvo spis vilket blir enklast tillsammans med en m90 låda och 740/940 bakaxel. Har fått ett bra pris på en b230FK tillsammans med en fräsh m90 låda för runt 5000. Problemet är bara att jag har dåligt med utrymme för intercooler. Och ska jag köra med turbo som jag helst vill för då får man lite maffig effekt i biljäveln så måste jag nog sätta kylaren i kofferten vilket blir lite bökigt.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

45 Inlägg
28 november 2010
#171
Du får kapa upp lite i fronten för IC`n har en polare som gjort detta, tillsammans med att massera torpedväggen så har han plats, men det blir jävligt trångt men du får dit allt du behöver.

Bra val av motor / växellåda / bakaxel.. smile

506 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
#172
Fredriktak skrev:
Du får kapa upp lite i fronten för IC`n har en polare som gjort detta, tillsammans med att massera torpedväggen så har han plats, men det blir jävligt trångt men du får dit allt du behöver.

Bra val av motor / växellåda / bakaxel.. smile

Fast nu lutar det åt saab motorn igen. Det är lite mer jobb med att få tid en växellåda som passar med adapterplattor osv men jag har igen det för jag behöver inget nytt sprut för att köra runt 400 hk som jag defenitivt behöver i en gammal volvo spis.

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

185 Inlägg
29 november 2010
#173
tycker du ska sätta i en 2.0L pinto med webrar ist:) mycket maffigare ljud! big_smile

Volvo For Life

Lång & Smal!
462 Inlägg
30 november 2010
#174
lillkjell skrev:
tycker du ska sätta i en 2.0L pinto med webrar ist:) mycket maffigare ljud! big_smile

+1 och detta är dröm utseendet big_smile

http://img.photobucket.com/albums/v676/RallyHenrik/DSC01245.jpg

//Henrik Johansson

506 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
#175
RallyHenrik85 skrev:
lillkjell skrev:
tycker du ska sätta i en 2.0L pinto med webrar ist:) mycket maffigare ljud! big_smile

+1 och detta är dröm utseendet big_smile

http://img.photobucket.com/albums/v676/ … C01245.jpg

MUMS MUMS!! Jävla fet mk2a big_smile

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

45 Inlägg
7 december 2010
#176
pintomotor med turbo då?
http://www.youtube.com/watch?v=LjzxiqRI2jY
Går rätt bra. och kostar knappt nått, och motorn passar fint lika så växellådan.


Jag har tänkt om, tog litet bli break och nu är motivationen tebax..
Jag har hoppat fram och tebax ang motor valet. Men för "enkelhetens skull" så lutar det åt en pinto för mig, med megasquirt eller någe liknande (prisklass) eftermarknads sprut. Billigt och bra, lådan passar sånär på att du för göra om växellåds fästet lite. Verision 1 blir att få bilen lira med sugmotor. Sen får jag köra så första sommaren.
Verision 2 blir pinton med turbo. det inte försen nästkommande sommar när den gått som sugis. Tänkte starta enkelt och så man slipper tröttna och uppgradera smått.
Verision 3 kan vara typ att man uppdaterar med delar från cosworth YB Passar mer eller mindre bolt on, och cosworthkolvarna/stakarna håller för runt 450hk.. Det kostar knappt något heller, då folk uppgraderar kolvar och stakar i YB motorerna. Så dem får man för kaffepengar. Har FÅTT en uppsättning av en kompis som håller på mycket med cosowrth YB. smile Så hamstar lite delar för framtiden. smile

Det blir 120hk orginal först. och sen blir det turbo.. denna pinto på filmen har ju ca 350hk i motorn och den svarvar däck rätt lätt måste jag säga.. räcker nog i en LÄTT i en escort. Vet om fler som plockat 400hk med cosworthdelar i motorn och då utan att tumma för mycket på hållbarheten.. 400hk och sen ett bra inställt chassie = kung på gatan.
Senast redigerat av Fredriktak (8 december 2010)

506 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
#177
Fredriktak skrev:
pintomotor med turbo då?
http://www.youtube.com/watch?v=LjzxiqRI2jY
Går rätt bra. och kostar knappt nått, och motorn passar fint lika så växellådan.


Jag har tänkt om, tog litet bli break och nu är motivationen tebax..
Jag har hoppat fram och tebax ang motor valet. Men för "enkelhetens skull" så lutar det åt en pinto för mig, med megasquirt eller någe liknande (prisklass) eftermarknads sprut. Billigt och bra, lådan passar sånär på att du för göra om växellåds fästet lite. Verision 1 blir att få bilen lira med sugmotor. Sen får jag köra så första sommaren.
Verision 2 blir pinton med turbo. det inte försen nästkommande sommar när den gått som sugis. Tänkte starta enkelt och så man slipper tröttna och uppgradera smått.
Verision 3 kan vara typ att man uppdaterar med delar från cosworth YB Passar mer eller mindre bolt on, och cosworthkolvarna/stakarna håller för runt 450hk.. Det kostar knappt något heller, då folk uppgraderar kolvar och stakar i YB motorerna. Så dem får man för kaffepengar. Har FÅTT en uppsättning av en kompis som håller på mycket med cosowrth YB. smile Så hamstar lite delar för framtiden. smile

Det blir 120hk orginal först. och sen blir det turbo.. denna pinto på filmen har ju ca 350hk i motorn och den svarvar däck rätt lätt måste jag säga.. räcker nog i en LÄTT i en escort. Vet om fler som plockat 400hk med cosworthdelar i motorn och då utan att tumma för mycket på hållbarheten.. 400hk och sen ett bra inställt chassie = kung på gatan.

Har faktiskt skaffat mig en B230fk motor med grenrör, turbo, insug, kabelhärva och m90 låda  för 5 000 big_smile. Ska börja göra lite motorfästen till den nu

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..

1 051 Inlägg
11 december 2010
#178
För den pengen kanske inte allt är i det bästa skicket, eller ahr jag fel? smile


45 Inlägg
12 december 2010
#179
Måste fråga ang din svets, hur tyckr du den funkar att svetsa med? Jag va inne på att köpa en billig svets, och den du har verkar helt ok..

Tänkte köpa Esab C171 men den kostade runt 8000kr. Sen kollade jag på Esab C141 och den ligger på 4000kr, känns mer som en svets för hobbybruk.. smile


Aha, så det blir volvo spis, måste säga att det är nog ett riktigt bra val, att få MYCKET mos ur en volvo snurra är nog inte någe sproblem! Om du vill uppgradera i framtiden dvs smile

506 Inlägg
16 december 2010
Trådstartare
#180
Fredriktak skrev:
Måste fråga ang din svets, hur tyckr du den funkar att svetsa med? Jag va inne på att köpa en billig svets, och den du har verkar helt ok..

Tänkte köpa Esab C171 men den kostade runt 8000kr. Sen kollade jag på Esab C141 och den ligger på 4000kr, känns mer som en svets för hobbybruk.. smile


Aha, så det blir volvo spis, måste säga att det är nog ett riktigt bra val, att få MYCKET mos ur en volvo snurra är nog inte någe sproblem! Om du vill uppgradera i framtiden dvs smile

Jag har ju köpt en riktig 5 liters gasflaska till svetsen nu och den funkar ypperligt tycker jag. Självklart är det mer fart i en 3 fas svets men för bilplåt och lite annat upp till kanske 3mm duger den fin fint!

Ifall man ska gasa ska man ha redigt med kräm under huven annars kan det fan va!..


Sök