3849
Sök

Driftsproblem Bmw 320ik -88

33 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#21
Har kollat luftläckage överallt med startgas. Motorn reagerar inte någonting på de. Dom flesta grejjerna är nya också. Men som sagt den går ju fett motorn. Hade den tagit tjuvluft så går den väl magert? Motorn går hyfsat bra i ungefär 2-3 min tills den börjar gå dåligt. Precis när den börjar få lite temperatur. Den är långt ifrån strecket i mitten. Den har precis lämnat de blå fältet på mätaren. Jag har testat o dra ut lmm och den går betydligt sämre då. Har en teori om detta.. ska testa idag men jag tror den får för lite luft. Tomgångsmotorn öppnar o stänger ett spjäll med hjälp av spänning. De ena stiftet har ju dålig spänning så frågan är ju om den inte släpper igenom luft. Motorn behöver ju mindre soppa och mer luft när den blir varmare. Ska testa att sätta en slang istället för tomgångsmotorn och sätta en mekanisk justering istället så får vi se om de fungerar. Verkar ju som att styrboxen felar med spänningen.

Vad tror ni? =P

78 Inlägg
13 mars 2010
#22
Satt dit bränslefiltret på rätt håll? Min gick ganska dåligt när min vevhusventilation var otät. Läckte uppe vid ventilkåpan, slangen som sitter där och går bak/ner.

Köpt rätt tändstift? Min gick sämre med nya lågpris tändstift än me de gamla som satt i.

Men de låter som du har något problem med tändningen alt för dåligt bränsletryck. För är stiften sotiga så får den inte tillräckligt med bensin.

50 Inlägg
13 mars 2010
#23
Har du kollat lamdan,kolla om kontakten till lamdan sitter i.
Kontaten finns under batteriehållare i motorummet.
Kolla även luftslangar om nån kan vara klämd nånstans.
kolla även bränsleslangar, det kan vara torrsprickor i dom med tanke på bilen ålder.

33 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#24
Lite uppdatering nu. Jag har även testat med en annan tomgångsmotor nu och de gav ingen skillnad alls. Testade o köra den riktigt varm denna gången men problemet släppte inte tyvärr. Bränslefiltret sitter på rätt håll. Alla bränsleslangar är nya från pumpen o tanken. Är ju fan komiskt detta =P Slangen till vevhusventilationen är lite sprucken så sett men har satt lite tejp i bägge ändarna. Kan inte tänka mig att att den gör detta problemet men kan ju testa o byta slangen så sett. Kontakten sitter i till lambdan.. har även rengjort kontakten med elektronic cleaner samt dom flesta andra kontakter. Men de är väl tvärtom? Är dom sotiga så får den för mycket bränsle? De är fet blandning i den nu nämligen. Är stiften bleka eller kritvita så får den ingen soppa. De enda som återstår nu är bränsletrycksregulatorn om den nu får för högt tryck. Eller så är de boxen. Jag kan verkligen inte komma på något annat. Vore jättetacksam om någon kunde veta =P

50 Inlägg
14 mars 2010
#25
Du har skrivit att lamdan är bytt.
Köpte du den ny eller begagnad?. om det är begagnad, då tycker jag att du ska byta ut den

33 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#26
Ja lambdan är ny. Original bosch för 1700 så jag antar att den är okej =P Kan jag ha glömt något när jag satte ihop motorn? Finns de en jordfläta till spridarna?

50 Inlägg
14 mars 2010
#27
Nej, det gör det inte.
Har du kollat om avgassystemet är tät

33 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#28
Japp avgassystemet är tätt. Alla packningar är bytta. Enda grejjen hade väl varit om den läckt innan lambdasonden.. då hade ju den reagerat på de och ändrat bränsleblandningen. Ska göra en liten koll imorgon i kabelstammen om allt är som de ska där. Är inne på att få tag i OBD 1 felkodsläsare. Känns inte som att de går o lokalisera felet annars. Men de är ju om boxen felar då

50 Inlägg
14 mars 2010
#29
vad jag menar med om att avgassystemet är tät. om du gasar, kommer avgaserna med tryck ut genom avgasröret eller är det motstånd i avgasröret.

Bmw-4-ever
107 Inlägg
15 mars 2010
#30
Om det är något du behöver så har jag en massa bildelar och har e30 som jag håller på att slaktar nu hör av dig isåfall.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

33 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#31
Ja de är väl lagom tryck antar jag. Avgaserna är normalvarma. Vet ju inte exakt hur de ska vara men de känns ju om man håller handen framför. Okej tack fredrik.. ska göra detta;) tack allihopa för hjälpen. Ska riva insug o hela skiten idag o kolla om jag glömt något. De är en box jag behöver isåfall. Men de måste ju vara till 320.

50 Inlägg
15 mars 2010
#32
jag har en 320 box från en 89 eller en 90

1 482 Inlägg
15 mars 2010
#33
Vid kallstart så går den på kallstartsprogram. När den blir varm börjar boxen annvända sig ordentligt av samtliga givare.

Jag tror fortfarande din LMM är pajj.
Min gick pissdåligt med min ena LMM, men den hade bra värden och gjorde precis som den skulle enligt tester. Men den fungerade fortf dåligt. Bytte sen gick den mkt bättre.

Jag har 2-3 st M20b20 boxar. tror dock bara 1 funkar. men den är chippad ( finns inge varvstopp ).

BLT Service
Theracords Music Label

Bmw-4-ever
107 Inlägg
19 mars 2010
#34
Jo en box har jag med kolla upp dina nummer på boxen, så kan vi fixa ett bra pris om dom stämmer.
Ja tror inte det har något med tomgångs motorn att göra men visst kan det var den som spökar.
När jag hade problem så byte jag LMM 3 gånger och det gjorde ingen skillnad.

Du skrev att du hade bytt tänd stift, vad heter dom? jag köpte ett par billiga på mekonomen och med dom gick den skit, så det måste någ nästan vara org för att va på den säkra sidan.

Den drar ingen olja??

Vad fick du för värden på stiftena till tomgångs motorn?? jag kan kolla på min och kolla om det e samma på den.



Skall bli roligt å se vad det e för fel.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw-4-ever
107 Inlägg
19 mars 2010
#35
En fråga bara går den på alla 6 cyl??

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

33 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#36
Japp de gör den. Den får gnista på alla stift.. den går ju bra när den är varm om du håller ständig gas på en 2000 varv.. då märker du inga misständningar eller något sådant

33 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#37
Nej den drar ingen olja heller. Tomgånsmotorns motstånd ska ligga på 40 ohm ungefär mellan dom yttersta stiften hade jag för mig. De stämmer på båda dom jag testat. Men de är ju lite skumt de där med spänningen till den.. de stämmer inte exakt. Jag har rivit isär insuget nu iallafall. Och de finns ett rör som går från blocket till insuget. Antar att de är vevhusventilationen. De läckte där iallafall.. och har beställt nya oringar och ny slang som går från ventilkåpan till gasspjället. Har även kollat att de kommer spänning till alla givare när jag ändå hade de nere. Men jag menar om nu spänningen inte stämmer så kan jag inte tänka mig att felet ligger i kabelhärvan. Måste ju vara styrboxen i slutändan om detta inte heller gör någon skillnad. Börjar med o få tätt i vevhusventilationen så får jag se hur den går. Jaa de kommer verkligen vara spännande detta. Har inte sett någon på autopowers forum som har liknande problem.

Bmw-4-ever
107 Inlägg
23 mars 2010
#38
Hur går det har du fått någon ordning på den??

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

33 Inlägg
24 mars 2010
Trådstartare
#39
Fick delarna idag. Har bytt pulsgivare till vevaxeln nu med. Och vevhusventilationsslang. Har inte hunnit provstarta än.. men har styrboxen här hemma nu iallafall. Finns lite olika nummer på den.

0 261 200 152 är ett nummer som står under bosch

Sen är de en vit lapp där de står 1714997 001 810

Ett testat styrdon på skroten kostar ca 700.

Bmw-4-ever
107 Inlägg
25 mars 2010
#40
okej jag skall kolla över min box och kolla om dom stämmer.
Jag var och bes idag me min den grå bmw e30 och fick på alla avgas värden va tror ni det kan va?
har du testa och gjort ett avgas test me din ??

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."


Sök