2638
Sök

SBPs test av K-värde (DIESEL)

Musiker
472 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#1
Godafton!

Jag har ett par frågor angående SBPs avgastest där man vrålvarvar dieselmotorn för att mäta K-värdet. Nu hade jag tur idag. Jag träffade nämligen en mkt tillmötesgående besiktningsman som helt enkelt struntade i det momentet då jag uttryckte oro över min skrikande vattenpump samt motorns "för tillfället dåliga skick" (Bilen i fråga är en tjugo år gammal mercedes 190D 2,5 sugmotor). Det han istället gjorde var att gasa lite mer "lagom" medan han tittade på avgasröret genom förardörren och uppskattade K-värdet till 1,2! roll

Hur som helst gäller min fråga: Hur "nyttigt" är det egentligen för en så här gammal mercadiesel att tokvarvas med frikopplad motor? Kanske är jag okunnig som tror att det är bättre att låta motorn arbeta under belastning!?! För säkerhets skull varvade jag ur den rejält på väg till SBP då den så gott som aldrig varvas mer än 2500-3000rpm (ifall jag inte skulle slippa avgastestet) då jag hört att det är medicinen för att få ned K-värdet. Orsakar detta möjligen större slitage än att vrålgasa när bilen står still? Kan ju vara bra att veta inför framtida besiktningar!

Högaktningsfullt
/Johan

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 mars 2010
#2
Motorn lider snarare mindre av att varvas obelastad än belastad... Varvtal upp till ca 4000 är absolut inte skadligt för dessa motorer, belastad som obelastad!

Innan besiktning så rent REKOMMENDERAR jag att ligga och pressa på höga varv (3-4000) under hög belastning! Kör som en "biltjuv" helt enkelt! Har besiktat många dieselbilar åt kunder som verkade relativt igensotade när jag tog dem, men 1.5 mil senare och fullständig stollekörning passerade de alltid avgastestet och man fick ofta beröm för väl fungerande (om än något varma) bromsar! smile


Musiker
472 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#3
Ni får försöka ha lite överseende med min okunskap då jag aldrig tidigare ägt en dieselbil...

Jag har ju fått höra skräckhistorier om gentlemän som fått sina gamla dieslar söndervarvade av SBP, och söker man på nätet finner man konspirationsteorier om att man helt enkelt VILL "gasa sönder" dessa så att de inte längre kan sota ned vårt "miljövänliga" land! Är detta kanske just teorier, uppdiktade av folk som vill skylla sina dåligt skötta motorers egenskaper på en stackars besiktningsman, eller ligger det faktiskt någonting i detta??

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

49 Inlägg
11 mars 2010
#4
det är bara att hålla gasen i botten du kommer aldrig köra sönder 250d motorn den är bergsäker bara du har olja å glykol i den som det ska=) om k värdet är för hökt så blanda dieseln med lite bensin så blir det bättre värden=) har haft en hel hög med mercedes diesel vet vad jag talar om=)

livet är för kort för att köra diesel.....

Musiker
472 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#5
Låter ju betryggande!
Saken är den att jag köpte en gammal diesel delvis p.g.a. att jag kommer snart kommer köra nästan tjugo mil om dagen till/från jobbet och då vill man ju att den ska hålla! Sen att jag råkade hitta en välhållen bil gör ju att man blir nästan lite väl rädd om den... roll

Tack för era svar!!!
Verkar ju vara ett kanonforum det här!!! smile

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

49 Inlägg
11 mars 2010
#6
om du vill veta nåt om mercedes så skicka in i www.mbsca.com/forum   där hittar du allt du behöver veta om mb=)

livet är för kort för att köra diesel.....

Bärs!
3 456 Inlägg
11 mars 2010
#7
bumpe skrev:
Motorn lider snarare mindre av att varvas obelastad än belastad... Varvtal upp till ca 4000 är absolut inte skadligt för dessa motorer, belastad som obelastad!

Innan besiktning så rent REKOMMENDERAR jag att ligga och pressa på höga varv (3-4000) under hög belastning! Kör som en "biltjuv" helt enkelt! Har besiktat många dieselbilar åt kunder som verkade relativt igensotade när jag tog dem, men 1.5 mil senare och fullständig stollekörning passerade de alltid avgastestet och man fick ofta beröm för väl fungerande (om än något varma) bromsar! smile

Och vart var det du jobbade sa du? tongue

Garaget.org peakade 2008.

Musiker
472 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#8
Aga_Diff skrev:
bumpe skrev:
Motorn lider snarare mindre av att varvas obelastad än belastad... Varvtal upp till ca 4000 är absolut inte skadligt för dessa motorer, belastad som obelastad!

Innan besiktning så rent REKOMMENDERAR jag att ligga och pressa på höga varv (3-4000) under hög belastning! Kör som en "biltjuv" helt enkelt! Har besiktat många dieselbilar åt kunder som verkade relativt igensotade när jag tog dem, men 1.5 mil senare och fullständig stollekörning passerade de alltid avgastestet och man fick ofta beröm för väl fungerande (om än något varma) bromsar! smile

Och vart var det du jobbade sa du? tongue

Jaha, här finns det tydligen lite olika åsikter om saken, smile vill min herre vara snäll att utveckla?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 mars 2010
#9
Aga_Diff skrev:
Och vart var det du jobbade sa du? tongue

Hahaha! Ser din poäng med ditt uttalande! Låter ju lite illavarslande men oftast är det just när en motor/bil belastas som många symptom uppkommer! Många kunder uppskattar att man försöker hitta och åtgärda så mycket fel som möjligt vid samma besök så man slipper åka fram o tillbaka till verkstan! sad
Att samtliga mekaniker på verkstan tilltalar kunden med för och efternamn är ett dåligt tecken liksom sad
Jobbade tidigare på en allbilsverkstad men jobbar nu på just mercedesverkstad big_smile

Ras_J skrev:
konspirationsteorier om att man helt enkelt VILL "gasa sönder" dessa

Jag kan till viss del förstå detta, många besiktningsmän är väldigt nitiska och vill göra det tydligt att "det är mycket på denna GAMLA bil som är slut, dags o åka till skroten" men även väldigt många kunder försöker mygla igenom med riktiga skithögar som dom nästan försöker sälja till besiktningsmannen i tron att dom kan lura både honom och sig själv om att den är fin!

En frisk motor klarar att varvas så utan några skuggor alls! En igensotad, oservad, slutkörd motor gillar dock inte denna behandling...


461 Inlägg
12 mars 2010
#10
Min BMW 525tds rasade besiktningen när den gått 20 000mil, då blev motorn totalrenoverad på BMW, och SBP stod för kostnaden...

Så det händer ju att dom rasar någon motor emellanåt då!

BMW - Better Make Way

Bärs!
3 456 Inlägg
12 mars 2010
#11
Ras_J skrev:
Jaha, här finns det tydligen lite olika åsikter om saken, smile vill min herre vara snäll att utveckla?

Nejnej, ingen annan åsikt. Det jag menade var att det lät illa när "bumpe" pratade om att "busköra kundbilar"... Även om jag mkt väl förstår vad han menar om att fel ofta kommer när bilar "brukas". smile

Garaget.org peakade 2008.

1 353 Inlägg
13 mars 2010
#12
von_blad skrev:
Min BMW 525tds rasade besiktningen när den gått 20 000mil, då blev motorn totalrenoverad på BMW, och SBP stod för kostnaden...

Så det händer ju att dom rasar någon motor emellanåt då!

Jag tror ju den hade rasat inom en väldigt snar framtid isåfall ändå, Snarare tur att det hände precis på besiktningen så dom stod för kostnaderna..

There's no replacement for displacement

461 Inlägg
13 mars 2010
#13
Batta skrev:
von_blad skrev:
Min BMW 525tds rasade besiktningen när den gått 20 000mil, då blev motorn totalrenoverad på BMW, och SBP stod för kostnaden...

Så det händer ju att dom rasar någon motor emellanåt då!

Jag tror ju den hade rasat inom en väldigt snar framtid isåfall ändå, Snarare tur att det hände precis på besiktningen så dom stod för kostnaderna..

Detta var längesen, nu har bilen gått 40k mil och är 10 år äldre... Tänkte bara inflika med att det händer ju att de rasar motorer emellanåt.

BMW - Better Make Way

Smålänning
7 887 Inlägg
13 mars 2010
#14
Va o besiktade förra jobbets Citroën Jumpy med 1,9 sugdiesel.. Startade på 2 och skramlade som ett tröskverk efter typ 25k mil på mest fullgas, men den hade perfekt K-värde även jag det lät som att hela skiten skulle flyga i luften när dom varvade tongue

Sköt bilen ordentligt så ska du se att den håller smile

De som rasat har ofta varit gamla W123:or med typ 100k mil på mätarn som aldrig varvats över 3k rpm, sen stampas det fullt så gillar dom inte det och pumpen skär... Eller så skär kamaxeln.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Musiker
472 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#15
Tack för ert engagemang! smile

Förövrigt står det så här om min bil på Transportstyrelsen:

"T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION."

Vad betyder det egentligen?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

498 Inlägg
13 mars 2010
#16
Ras_J skrev:
Tack för ert engagemang! smile

Förövrigt står det så här om min bil på Transportstyrelsen:

"T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION."

Vad betyder det egentligen?

8000mila garantin på avgaset som alla biltillverkare måste ge gäller ej på din bil eftersom den antagligen är importerad.


1 071 Inlägg
14 mars 2010
#17
Ett tips om ni tror att k-värdet är högt är att säga åt bes mannen att bilen har stått länge då behöver dom  mäta eftersom det är stor risk att motorn går sönder av övervarvning. jag har gjort så på mina 3 senaste gamla mb dislar

Onödigt inlägg^^

Whatever :)
1 652 Inlägg
14 mars 2010
#18
Och detta berodde på att de " gasa " sönder den.
En diesel motor " gammal " ska man inte tokvarva..
Men de nya dieslarna kan man idag varva en aning mer, men man tokvarvar inte en rem kompmotor..
brukar sluta med motorras big_smile

von_blad skrev:
Min BMW 525tds rasade besiktningen när den gått 20 000mil, då blev motorn totalrenoverad på BMW, och SBP stod för kostnaden...

Så det händer ju att dom rasar någon motor emellanåt då!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

461 Inlägg
14 mars 2010
#19
XeptiQ skrev:
Och detta berodde på att de " gasa " sönder den.
En diesel motor " gammal " ska man inte tokvarva..
Men de nya dieslarna kan man idag varva en aning mer, men man tokvarvar inte en rem kompmotor..
brukar sluta med motorras big_smile

von_blad skrev:
Min BMW 525tds rasade besiktningen när den gått 20 000mil, då blev motorn totalrenoverad på BMW, och SBP stod för kostnaden...

Så det händer ju att dom rasar någon motor emellanåt då!


Den var ju inte så gammal när detta inträffade, och de är inte en ren kompmotor, de är en turbodiesel..

BMW - Better Make Way


Sök