3431
Sök

Problem slukande ström?

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#1
hejsan jag har ett mindre roligt problem.. när bilen står över natten så är strömmen slut i batteriet :s
jag har ett mds slutsteg på 1300watt (om jag inte minns fel) och två stycken kicker solo 12 or och kopplade in en kondensator på en farad. 21mm2 kablar te allt men igår när jag kopplade in kondensatorn så blev jag tvungen att stänga av sterion och fräkten trots att bilen var avstängd:s hoppas någon kan hjälpa mej och att det går o förstå min beskrivning
Senast redigerat av jeppe393 (11 mars 2010)

10 287 Inlägg
11 mars 2010
#2
Hur har du kopplat remoten till slutsteget?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

173 Inlägg
11 mars 2010
#3
Remoten är den (oftast) blåa tunna kabeln som ska gå från slutsteget till stereon (ofta mellan ström och jord ingågarna) Ibland sitter den fast i lågnivå kablarna, annars får du dra en separat. Den ser till att steget inte drar ström hela tiden, utan den väcker steget när stereon är igång.
Senast redigerat av grena (11 mars 2010)


12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#4
jo det har jag men det kan kanske vara som så att jag har dålig kontakt eller? ska kolla nu återkommer sen

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#5
har kollat det nu och där är det kontakt.. fast jag har tjockare rem. kabel till kondensatorn än vad jag har mellan kondensatorn och slutsteget vet inte om det har någon betydelse?

4 693 Inlägg
11 mars 2010
#6
Har du 2 st Solo X 12 eller 2 st Solo Baric 12? Nu blev jag nyfiken smile

Hade samma problem själv och, batterivattnet var slut och batterier vart förstört.
Sen är det inte så bra att basa som fan, sen stänga av bilen direkt om man har ett steg som drar mycket ström.
Nu vet jag inte hur du har kopplat eller hur mycket ström steget drar. Bara ett tips

Booyakasha!

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#7
Solo Baric 12 är det om jag inte har helt fel för mej :p
jag kan dra hela kopplingen ..
21mm2 pluss kabel från batteriet dragit den längs trösklen sedan en säkring på 80a i bagaget och sen i kondensatorn och från den till steget.
21mm2 jordkabel jordad i resärvhjulsbaljan sedan till kondensatorn i te steget
och sedan enfas kabel bara ena då ju från sterion bak te kondensatorn o te steget.
jag tror att man ska "programera" kondensatorn ska få hjälp av en kompis sen för de står ju på engelska:s
tror att det ät däför den drar ström?

2 024 Inlägg
11 mars 2010
#8
jeppe393 skrev:
Solo Baric 12 är det om jag inte har helt fel för mej :p
jag kan dra hela kopplingen ..
21mm2 pluss kabel från batteriet dragit den längs trösklen sedan en säkring på 80a i bagaget och sen i kondensatorn och från den till steget.
21mm2 jordkabel jordad i resärvhjulsbaljan sedan till kondensatorn i te steget
och sedan enfas kabel bara ena då ju från sterion bak te kondensatorn o te steget.
jag tror att man ska "programera" kondensatorn ska få hjälp av en kompis sen för de står ju på engelska:s
tror att det ät däför den drar ström?

Du har väl en säkring framme vid batteriet oxå hoppas jag?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#9
nej har inte blivit så ännu men ska sätta dit en i det närmaste

214 Inlägg
11 mars 2010
#10
jeppe393 skrev:
Solo Baric 12 är det om jag inte har helt fel för mej :p
jag kan dra hela kopplingen ..
21mm2 pluss kabel från batteriet dragit den längs trösklen sedan en säkring på 80a i bagaget och sen i kondensatorn och från den till steget.
21mm2 jordkabel jordad i resärvhjulsbaljan sedan till kondensatorn i te steget
och sedan enfas kabel bara ena då ju från sterion bak te kondensatorn o te steget.
jag tror att man ska "programera" kondensatorn ska få hjälp av en kompis sen för de står ju på engelska:s
tror att det ät däför den drar ström?

En kabel från stereon, bak till kondensatorn och sedan till slutsteget? vad är detta för kabel? Låter ju nästan som att du dragit remote kabeln från stereon till plus på kondensatorn och då är det inte konstigt om den slukar ström..
Senast redigerat av Torgny (11 mars 2010)


12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#11
remote kabeln har jag dragit från sterion till kondensatorn o sen till steget.. det är inte plussen på kondensatorn är det tre ingångar pluss och jord och imellan dom så antar jag att remote kabeln ska vara kopplad?
eller det ska inte vara någon remote kabe till kondensatorn utan till steget direkt??

matt_black_90
11 mars 2010
#12
va gör säkringen för nytta i bagagen? en regel är att säkringen ska sitta MAX 30cm från batteriet (ju närmare batteriet desto säkrare)
såg för några år sen en V40 som stod och brann för att någon hade slarvat med säkringen till slutsteget.
om ja inte mins fel så täcker inte försäkringen kabelbrand om inte 30cm regeln uppfylls.

men åter till ditt problem så låter de som att du har fått in konstant 12v till din remotekabel. du får kolla över dina kopplingar lite extra.

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#13
okej tack för "påpekningen" detta ska ordnas i det snaraste
okej men remoten fungerade riktigt när jag bara hade slutsteg det fungerade som det skulle då med tändingen på osv men nu funkar de när som:s

214 Inlägg
11 mars 2010
#14
jeppe393 skrev:
remote kabeln har jag dragit från sterion till kondensatorn o sen till steget.. det är inte plussen på kondensatorn är det tre ingångar pluss och jord och imellan dom så antar jag att remote kabeln ska vara kopplad?
eller det ska inte vara någon remote kabe till kondensatorn utan till steget direkt??

Remotekabeln ska gå från stereon till slutsteget direkt för annars har remoten på slutsteget ström hela tiden vilket resulterar i att slutsteget alltid är på


12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#15
okej tack så mycket då ska jag inte ha remote kabel mellan kondensatorn o steget alltså då ska jag gå ut ögonaböj och koppla remote kabeln till steget i stället:p

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#16
tuseeen tack för alla tips!!! nu är det fixat och fungerar som det ska tack tack :d nu har man iaf lärt sig något nytt ( att de är inte så roligt att rulla igång en 945 i lösgrus:p)

12 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#17
någon som kanske har ett tipps för och få bättre strömförsörjning? kanske tjockare kablar mellan generator och batteri ett batteri med fler ah och större generator? kan de vara något?

21 761 Inlägg
11 mars 2010
#18
Vad har du för storlek på generator och batteri, 80 A generator och 55-60 Ah batteri eller liknande?

Oavsett om man har en stor stereoanläggning eller ingen alls så bör man se över hela strömförsörjningsbiten, speciellt om bilen har några år på nacken. I just ditt fall så har ju batteriet blivit urdraget, då gäller det att ladda upp det så snart som möjligt med en batteriladdare och inte bara köra "en lång stund" eftersom den "långa stunden" inte alls räcker för att ladda upp batteriet.

Det finns flera trådar som handlar om hur man kan fräscha upp bilens strömförsörjning, sök gärna i forumet. Jag tänker inte dra upp såna saker just nu, men kan ändå ge rådet att sätta så stort batteri som ryms på batterihyllan ifall du vill byta ut batteriet. Är batteriet gammalt eller har råkat ut för flera ordentliga urladdningar så är det bäst att byta. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 mars 2010)


Sök