3448
Sök

Hjälp med lådbygge!

39 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Tjena!
Jag har köpt 2 JBL p1222 basar som jag har tänkt bygga en portad låda till.
Jag har gjort en ritning i CAD http://rapidshare.com/files/362219446/BASL__DA.dwg.html Men jag tycker den ser lite för liten ut? men ändå har jag gått efter JBL's rekommendationer som jag hitta på deras hemsida http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl … _27_06.pdf nån som kan ta en titt på ritningen och säga vad ni tror om lådan? Den ska byggas i 22mm Spån.
Räcker det med 2st http://www.blekingebilradio.se/?categor … %C3%B61952 till portarna?

Edit: Ska det sitta en vägg mellan basarna?
Senast redigerat av Jomma (12 mars 2010)

4 693 Inlägg
12 mars 2010
Jag byggde den lådan som JBL rekomenderar. Den vart inte för liten, men hade nog inte skadat om den hade vart runt 60 liter istället.

Borde räcka med en 4" port till varje bas.
Och någon vägg emellan basarna skulle inte jag använda.

Vad ska du driva dom med?

Booyakasha!

39 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Jag byggde den lådan som JBL rekomenderar. Den vart inte för liten, men hade nog inte skadat om den hade vart runt 60 liter istället.

Borde räcka med en 4" port till varje bas.
Och någon vägg emellan basarna skulle inte jag använda.

Vad ska du driva dom med?

Okey, så då bygger Jag en låda som är 120 liter för båda basarna? jag ska driva dom med ett GTO 14001e smile

4 693 Inlägg
12 mars 2010
Precis smile Då blir dock portlängden en annan en vad JBL rekomenderar till sin låda.
Får se om det finns någon vänlig själv här som kan räkna på en låda åt dig.

Har hört 2 av dessa i en CRX och den spelade 148 db, det tycker jag är rätt bra om man ser till priset smile

Tror det steget kommer trycka på fint

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 mars 2010
Alltså du kan inte ändra lådvolymen utan att anpassa portarna efter den...

Om du har räknat fram en låda för en bas så går det inte att bara dubbla volymen och port antalet för att få fram en låda till två basar.

120L är rätt stort så jag hade nog valt att bygga två lådor för att göra det stabilare.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
12 mars 2010
ExtraKim skrev:

Om du har räknat fram en låda för en bas så går det inte att bara dubbla volymen och port antalet för att få fram en låda till två basar.

120L är rätt stort så jag hade nog valt att bygga två lådor för att göra det stabilare.

Det var ju det jag skrev smile

Booyakasha!

39 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Precis smile Då blir dock portlängden en annan en vad JBL rekomenderar till sin låda.
Får se om det finns någon vänlig själv här som kan räkna på en låda åt dig.

Har hört 2 av dessa i en CRX och den spelade 148 db, det tycker jag är rätt bra om man ser till priset smile

Tror det steget kommer trycka på fint

Jag är inte så insatt i det här, så du får nog förklara hur du menar med att "portlängden blir en annan" tongue

Jag hade tänkt mig att bygga 1 avskärmad låda (en vägg mellan basarna)  som har typ två "rum" om du förstår hur jag mernar. tongue Så det blir som att han 2 separata lådor, eftersom jag bara har informationen från JBl att gå på.  Men softis kom med förslaget att skippa avskärmningen (väggen mellan basarna), så om jag skulle göra en låda utan avskärmning så skulle jag behöva räkna om allting? Volymen, Storlek på portarna  osv? smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 mars 2010
Om du skippar mellanväggen (vilket leder till en ostabilare låda) så måste längden på basrören justeras.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
13 mars 2010
Om du inte ska ha någon vägg emellan (vilket inte jag skulle ha) så går det lätt att sätta en rundstav eller 2 som stag.

Sen hur stor och lång port du ska ha vet jag inte, det måste någon som har ett uträkningsprogram räkna ut.
Jag har ett, men är inte så haj på det än och vill inte att det ska bli fel för dig.

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 mars 2010
Softis, vad är fördelen med att inte ha två lådor?

Jag kan ge ett flertal fördelar med att ha två, så jag skulle vilja höra vad du har för argument.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2010
Varför inte en mellanvägg då Softis? Den stabiliserar lådan och räddar basarna ifall den ena skulle gå sönder då den andra fortfarande får jobba i rätt lådvolym. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
13 mars 2010
Därför att det spelar högre med en stor låda istället för en delad, därav att jag personligen inte skulle ha skiljevägg.

Sen får TS ha vilket han vill så klart smile Men jag ser som sagt inga fördelar med skiljevägg

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2010
Och hur stor är den skillnaden då? wink Går möjligtvis att mäta men inget du direkt hör, om man är noga så kompenserar man ju för den volym som mittväggen tar upp.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 466 Inlägg
13 mars 2010
Softis skrev:
Därför att det spelar högre med en stor låda istället för en delad, därav att jag personligen inte skulle ha skiljevägg.

Sen får TS ha vilket han vill så klart smile Men jag ser som sagt inga fördelar med skiljevägg

Vad jag vet finns det inget bevis på att man spelar högre med båda basarna i samma kammare. Du får gärna lägga upp bevis om du har.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
13 mars 2010
Softis skrev:

Du gör en generalisering som inte alltid är sanningen. Med tanken på vad man tjänar i stbilitet så anser jag att skiljevägg är bättre, om man inte tokar ut med stagningen (som i t.ex min egna låda).

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
13 mars 2010
M_icke_ skrev:
Softis skrev:

Vad jag vet finns det inget bevis på att man spelar högre med båda basarna i samma kammare. Du får gärna lägga upp bevis om du har.

Det ska tydligen finnas tester på detta. Hör med Dröni, det var han som sa det.

Sen räcker det inte med att kompensera för skiljeväggen i lådan, det är inte därför det blir högre.
Har inte en aning om varför, vet bara att det blir det.

Dock tydligen inte med RE SR hmm

Booyakasha!

Sök