3434
Sök

Vad sitter här under luftburken (bild) citroen xantia turbo -98

E.T phone home...
212 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#1
http://i413.photobucket.com/albums/pp214/Teljemo/stuff/SAM_079811.jpg

Styrningen trög.. fyllde upp Hydral oljan o alla annan hydralik funkar fint.. har reglaget i högläge och bilen blir hög som ett hus.. så det fungerar... kände på ratten.. men fortfarande trög... så det funkar inte..
hörde ett pysande ljud som när nåt jobbar... kollade framför bilen o där låg en liter olja utsprutad på backen..

fick hjälp att lokalisera var ifrån det sprayar.. och det är under bilen under luftburken ovanifrån.. sitter ett rör där kände jag.. men vad är det.. vad har pajjat.. kan de va en klocka eller nån slags cylinder eller högtrycksreulatorn eller???

help??
Senast redigerat av Teljemo (14 mars 2010)


164 Inlägg
14 mars 2010
#2
ackumulator klockan sitter väl där har jag för mig... en liten aluminium grej med massa rör med en grön gasklocka (samma som sitter vid hjulhusen.

men den påverkar inte höjden på bilen... de gör regulatorerna som sitter på krängningshämmarna. och att bägge kärvar verkar konstigt? vilket läge har du spaken i på mittkonsolen som är till fjädringen?


E.T phone home...
212 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#3
Höjden påverkas inte.. det jag menar är att den funkar bra.. jag har bilen i högläge för jag fyllde i olja..
så de funkade bra..
jag som uttryckte mig fel..
Bilen hög.. men det är för att reglaget är i högläge..

så.. den här ackumulator klockan.. den kan göra så att min styrning är trög om det är den det läcker ut asså?

är det en sån här? "Broms.Tryckackumulator" den hette visserligen broms.. men de va allt ja hittade...
http://www.laga.se/resultat.aspx?delkod … ilkod=1720
Senast redigerat av Teljemo (14 mars 2010)


164 Inlägg
14 mars 2010
#4
jo de är den jag menar, men risken är ju att de är nåt av alla rör vid den som läcker, hydraulpumpen pumpar upp tryck som ackumulator klockan matas med som sedan delas ut till bromsar fjädring servo... i fallande ordning, så blir du av med hydraulolja som i detta fall tappar du servo först... sedan börjar arslet (oftast) skrapa i backen sen om du mot allförmodan fortsätter köra med underredet skrapandes i backen kommer färdbromsarna försvinna, jag gissar utan att ha sett något på din bil att läckaget gör att servostyrningen inte får hydraultryck så börja med att hitta och fixa läckaget


E.T phone home...
212 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
#5
riktigt nyttig hjälp.. tackar..
ja när jag kom hem från den kilometer långa resa jag var ute på när det hände så va arslet lite lägre än resten av bilen faktiskt.. så det låte väldigt troligt..
Får ta och ringa verkstan imorn o höra lite med dom...


164 Inlägg
14 mars 2010
#6
varsego

äntligen hade jag nån nytta av att farsan är cittrafreak smile

Mvh


E.T phone home...
212 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#7
Kollat under nu.. första gången jag är o tittar på dom här grejjerna på cittran... bilden är tagen när jag ligger under bilen in rullad framifrån... (vilket kanske är ganska tydligt men ingen behöver undra iaf)
Den slangen markerad med röd pil är ju oljig som f*n o skaver en aning mot en plåt.. så min gissning är att det är den som läcker... det ser ut att vara en hydral slang.. ingen vanlig gummislang allstå.. så om det är den jag behöver antar jag att jag bör ringa citoen?..

är det den slangen ni gissar på också??..
BILDEN blev för stor.. här är den i länk format http://i413.photobucket.com/albums/pp21 … ronblo.jpg


2 024 Inlägg
15 mars 2010
#8
Nu är det längesen jag kikade på en Xantia men det där ser mer ut som en slang till AC:n.
Ett tips är att ställa din fråga på www.citroenakuten.se istället. Där finns massor med folk som har stenkoll.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

E.T phone home...
212 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#9
Snackar där oxå.. smile
Men du tror asså att slangen med röd pil inte innehåller olja..
den dryper av olja.. men de kan vara sprut från nåt annat såklart..
En polare kanske skulle komma förbi i eftermiddag.. då ska jag lägga mig under med regnkläder medans han vrider på ratten så kan jag kanske se var det duschar från.. tongue


164 Inlägg
15 mars 2010
#10
brukar bli kladdigt överallt så kan nog rekommendera de du själv tänker att ha bilen igång och se själv exakt vart det läcker, är de vid ackklockan behöver du inte styra eller bromsa föratt det ska läcka utan det är konstant system tryck vid den


2 024 Inlägg
15 mars 2010
#11
Teljemo skrev:
Snackar där oxå.. smile
Men du tror asså att slangen med röd pil inte innehåller olja..
den dryper av olja.. men de kan vara sprut från nåt annat såklart..
En polare kanske skulle komma förbi i eftermiddag.. då ska jag lägga mig under med regnkläder medans han vrider på ratten så kan jag kanske se var det duschar från.. tongue

Vad du än gör, lägg dig inte under en upphissad Citroen utan att använda pallbockar, särskilt inte om det redan är oljeläcka på den. Skulle fel rör brista så rasar den ner i bottenläge väldigt fort, fortare än man hinner reagera. Bara som ett litet tips då......

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

164 Inlägg
15 mars 2010
#12
Expoze skrev:
Teljemo skrev:
Snackar där oxå.. smile
Men du tror asså att slangen med röd pil inte innehåller olja..
den dryper av olja.. men de kan vara sprut från nåt annat såklart..
En polare kanske skulle komma förbi i eftermiddag.. då ska jag lägga mig under med regnkläder medans han vrider på ratten så kan jag kanske se var det duschar från.. tongue

Vad du än gör, lägg dig inte under en upphissad Citroen utan att använda pallbockar, särskilt inte om det redan är oljeläcka på den. Skulle fel rör brista så rasar den ner i bottenläge väldigt fort, fortare än man hinner reagera. Bara som ett litet tips då......

har du sett detta själv? menar min far och jag åkte 10 mil åt gången med spräckt matarledning.....

samt somsagt rasar arslet alltid först, men som Expoze säger är det en jävligt bra livförsäkring att palla under

Mvh


2 024 Inlägg
15 mars 2010
#13
titum skrev:
Expoze skrev:
Teljemo skrev:
Snackar där oxå.. smile
Men du tror asså att slangen med röd pil inte innehåller olja..
den dryper av olja.. men de kan vara sprut från nåt annat såklart..
En polare kanske skulle komma förbi i eftermiddag.. då ska jag lägga mig under med regnkläder medans han vrider på ratten så kan jag kanske se var det duschar från.. tongue

Vad du än gör, lägg dig inte under en upphissad Citroen utan att använda pallbockar, särskilt inte om det redan är oljeläcka på den. Skulle fel rör brista så rasar den ner i bottenläge väldigt fort, fortare än man hinner reagera. Bara som ett litet tips då......

har du sett detta själv? menar min far och jag åkte 10 mil åt gången med spräckt matarledning.....

samt somsagt rasar arslet alltid först, men som Expoze säger är det en jävligt bra livförsäkring att palla under

Mvh

På min BX jag hade en gång small en tryckslang till ena benet fram i samband med att jag hade bilen upphissad. Tog max 2 sekunder innan den var helt nedsjunken i nosen. Vad som rasar först och hur snabbt det går beror helt och hållet på vad som brister. Har oxå åkt många långa mil med småläckor ibland men förr eller senare ger det sig och då kan det gå illa om man har otur. Dumt att att chansa.
Vill minnas att det var någon medlem på citroenakuten som klämdes ihjäl för ett par år sen av just nåt sånt här.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

164 Inlägg
15 mars 2010
#14
jo somsagt dumt å chansa, men jag har tex sett en kille ta bort en av de främre fjäderbens klockorna med bilen fullt upphöjd......

den föll inte så fort men fyfan va hydrauloljan kom långt... och massor... haha


E.T phone home...
212 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#15
Lägger mig aldrig under en bil utan pallbockar.. bilen står på pallbock + hjulen som e i backen e klossade...!!.. smile

fick nyss reda på att slangen jag ska byta kostar 1800:- kul jul!!!....


2 024 Inlägg
15 mars 2010
#16
Om du plockar bort slangen och åker förbi nån firma som pressar hydraulslangar så är chansen stor att du kan komma betydligt billigare undan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

E.T phone home...
212 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#17
https://www1.garaget.org/gallery/archive/81852/880819_uc3vpi.jpg

Ny pressad slang.. smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 mars 2010
#18
Och nu är det tätt och fint? smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

E.T phone home...
212 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
#19
Nej..
Läcker från nya slangen.. inte bra pressad.. men de ska bara va o lämna in den så får dom pressa på lite till eller göra om eller va dom nu gör... ganska irriterande iaf.. nu e hela motorrummet täckt av ett fint olje damm!!!...


Försöker iaf
12 819 Inlägg

Sök