3432
Sök

För höga avgasvärden Subaru impreza WRX STi - 97

Livsnjutare
17 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, jag har för höga värden på besiktning och undrar vad som kan vara fel?!

Värderna jag har är:

CO 0,7 (0,5)
HC 123 (100)
Förhöjd CO 0,6 (0,3)
Lambda: 1,01 (0,9-1,10)

Jag har kollat LMM och den verkar vara hel, gjort tester med special rök för att leta läckage, testat med annan lambdasond

NI får verkligen hjälpa mig för jag vet inte mer som kan vara fel.

MVH

Daniel

AWD och en turbo på det skall det vara!

642 Inlägg
15 mars 2010
#2
DnL_nolife skrev:
Som rubriken lyder, jag har för höga värden på besiktning och undrar vad som kan vara fel?!

Värderna jag har är:

CO 0,7 (0,5)
HC 123 (100)
Förhöjd CO 0,6 (0,3)
Lambda: 1,01 (0,9-1,10)

Jag har kollat LMM och den verkar vara hel, gjort tester med special rök för att leta läckage, testat med annan lambdasond

NI får verkligen hjälpa mig för jag vet inte mer som kan vara fel.

MVH

Daniel

Lambdavärdet är ju bra så motorn verkar inte gå för fett, körde du katten ordentligt varm för med de där värdena ser det ut som att katten inte riktigt orkar med längre, kika på katalysatorn är mitt tips.


4 823 Inlägg
15 mars 2010
#3
DnL_nolife skrev:
Som rubriken lyder, jag har för höga värden på besiktning och undrar vad som kan vara fel?!

Värderna jag har är:

CO 0,7 (0,5)
HC 123 (100)
Förhöjd CO 0,6 (0,3)
Lambda: 1,01 (0,9-1,10)

Jag har kollat LMM och den verkar vara hel, gjort tester med special rök för att leta läckage, testat med annan lambdasond

NI får verkligen hjälpa mig för jag vet inte mer som kan vara fel.

MVH

Daniel

om man kollar på specen på din bil så har du skrivit att du inte har nån kat och isåfall är det inte konstigt om du har för höga värden.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 011 Inlägg
15 mars 2010
#4
Hade samma problem på min gamla Bmw E36.
När det var dags för besiktning hade jag c:a 20 liter i baljan. Fyllde på med 5 - 10 liter etanol på macken.
Körde en liten runda för att få det gå runt. Körde och besiktigade och värdena rasade. Gjorde så i 3 års tid och aldrig problem.

Pröva om du vill. Kanske hjälper dig också.

Niklas

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Snickarjävel
554 Inlägg
15 mars 2010
#5
Christian S skrev:
DnL_nolife skrev:
Som rubriken lyder, jag har för höga värden på besiktning och undrar vad som kan vara fel?!

Värderna jag har är:

CO 0,7 (0,5)
HC 123 (100)
Förhöjd CO 0,6 (0,3)
Lambda: 1,01 (0,9-1,10)

Jag har kollat LMM och den verkar vara hel, gjort tester med special rök för att leta läckage, testat med annan lambdasond

NI får verkligen hjälpa mig för jag vet inte mer som kan vara fel.

MVH

Daniel

om man kollar på specen på din bil så har du skrivit att du inte har nån kat och isåfall är det inte konstigt om du har för höga värden.

de står ju tillochmed på din sidaq att du kör 3" från turbon UTAN katt tongue då e de inte konstigt hah

Livsnjutare
17 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#6
Jo dom varmkörde den rejält och jag körde en vända likaså på besiktningen.

Jag fann ett läckage vid ena ljuddämparen, det kan tänkas vara felet.

Angående etanol så var det ingen mirakel effekt, kör på halv tank etanol och har gjort tester men dom rasade inte som jag hade hoppats på.

Angående det med ingen kat så måste ja skrivit infon på lyset för det sitter en race kat på som INTE är rensad, kollade den senast för ca 1 timme sen.

Så med denna nya info vad mer kan det vara? Fick tips om bränsletrycksregulator att man skulle köpa en ställbar och ställa ner ända tills värderna är bra på besiktning.

Onsdag morgon ska jag få en mätning gjord på katen, visar det sig att den är slut så är ju jobbet löst, men om det skulle visa sig att den fungerar som den ska, vad mer kan det vara då? tempgivaren?

MVH

Danne

AWD och en turbo på det skall det vara!

301 Inlägg
15 mars 2010
#7
eftersom det är så lite värderna felar på så kanske du skulle testa med ett oljebyte..
kan göra mirakel i fall det var längesedan eller om du kört med mycket gas korta perioder..
mycket bensin mm i oljan blir höga världen.
bara ett tips

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Livsnjutare
17 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#8
jag gjorde service för mindre än ett år sen och har kört blandad körning, men visst det kanske kan funka!

AWD och en turbo på det skall det vara!

583 Inlägg
16 mars 2010
#9
En bra länk för att felsöka avgasvärden.
http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Gör test på din katalysator är ett bra tips då du kanske får ditt svar direkt iome att dina lambdavärden ser bra ut.

Hål i ljuddämparen ger inte högre HC värden då det är oförbrända kolväten (brännsle).
Hål i avgassystemet i övrigt ger höga O2 värden & högre ljud. (Ifall lekaget är innan lambdasonden så kan det ge problem då lambdasonden tror att motorn går för magert).

Jag är dåligt påläst om katalysatorer, Men är inte en "Fullflödes katalysator" sämre när det kommer till rena avgaser ifall man jämför med en "sport katalysator".

En fråga dock, har du lyckats med besiktningen innan med exakt samma uppsättning som du har nu eller är den ändrad sedan förra besiktningen? Samt är katalysatorn lämpad för bilen?.

MVH
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 mars 2010
#10
DnL_nolife skrev:
jag gjorde service för mindre än ett år sen och har kört blandad körning, men visst det kanske kan funka!

Mindre än ett år sedan säger inte mycket, hur många mil har bilen rullat och om den gjort många kallstarter på samma olja är mer relevant.
Byttes stiften vid förra servicen annars kolla på dom med.

Autotech

2 011 Inlägg
16 mars 2010
#11
Funderade lite på vad ajonasson skrev. Om jag läst rätt i din skrivelse tidigare att du köpte bilen 2009, så har du kanske inte besiktigat den förr.

Pröva att få tag i förra ägaren och hör om han gjorde något innan besiktning eller ändrat något efter förra gången den besiktigades

Inte farten som dödar. Det är stoppen

2 011 Inlägg
16 mars 2010
#12
Kan vara något som han eller hon mixtrade med innan den skulle in.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

Livsnjutare
17 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#13
Den har gått ca 2000 mil och det har ju varit ganska kallt ute så en och en annan kallstart har det varit.

Jag har även bytt vattenpump på den och den är remdriven, tänkte på att den kanske har fel värden för att den står en kugg fel? jag är inte så hajj på detta men har vetat om folk som haft bilen ställd en kugg fel från fabrik och då har avgasvärderna varit för höga, men i detta fall kanske värderna skulle ha varit högre om den stått fel?

Jag har inte fått igenom den på besiktning i min ägo än. Men jag ska se över katen imorgon så då får man veta om den är funktionell eller ej.

MVH

Danne

AWD och en turbo på det skall det vara!

2 011 Inlägg
19 mars 2010
#14
Hur har det gått för dig? Fick du rätt på det?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

583 Inlägg
19 mars 2010
#15
Är med nyfiken på hur det hela spelade ut sig.

Clintan66 skrev:
Funderade lite på vad ajonasson skrev. Om jag läst rätt i din skrivelse tidigare att du köpte bilen 2009, så har du kanske inte besiktigat den förr.

Pröva att få tag i förra ägaren och hör om han gjorde något innan besiktning eller ändrat något efter förra gången den besiktigades

Hänvisa till den biten då jag i all hast måste missat den och ber isåfall om ursäkt.
Jag försöker ta den information som skrivs för att hjälpa till med problemet och hitta ledtrådar till felorsaken.

mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (19 mars 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
20 mars 2010
#16
skulle säga, serva bilen samt låna en org. katalysator, sportkattarna måste vara TOKvarma för att fungera, räcker att du står några minuter i kön så svalnar de och du får kassa värden... (talar av egen erfarenhet)



Sök