4335
Sök

Körkortet indraget men inga "bevis"

30 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Mindre roligt och mycket tråkigt, dock väldigt frustrerande, irriterande och omöjligt !

Körde första gången på E22 i förra veckan, och gjorde en mindre hastig omkörning tillåten hastighet är 110km/h på den sträckan, jag kör om 3 bilar var utav den första är en civilbil, som körde tok för sakta.
Efter att ha kört om dom andra två och är påväg tillbaka till högerfilen precis när jag ska blinka till höger och byta så dyker en bil upp hastigt bakom mig och blinkar snabbt med helljusen, ett par sekunder därefter åkte rotationen upp på taket. Körde av till sidan och stannade.

Att påpeka innan ni läser vidare är att under tiden jag körde om dom andra bilarna så var där ingen bil bakom mig, ingen som syntes i backspeglarna, inte förrens jag hade kört om dom andra två och var på väg tillbaka.

Hissar ner rutan, och där börjar gapas direkt och fråga efter körkortet, därefter blev det stig ut ur bilen ta mina uppgifter och meddela mig att jag hade en GENOMSNITTSHASTIGHET på 180km/h med en 10km/h felmarginal som det drogs av. Jag blev vansinnig över detta då jag vet att jag inte höll mer än 120-130km/h visades både på min mätare i bilen och digitalt på navin, min passagerare såg även det.

Körkortet omhändertogs, fick 48h på mig att köra därefter var det stopp. Meddelades också att det skulle bli domstol.

Detta hände förra veckan, idag pratade jag med polisen som handlägger ärendet och då meddelade dom mig att deras bil idag blev inlämnad för kalibrering utav fordonet för att sedan skicka iväg protokollet tillsammans med rapporten till åklagaren.

Min undringar funderingar är följande:

Hur mätte dom upp mig?  dom var ju aldrig bakom mig och dom pratade om genomsnittshastighet

Jag har tidigare, för exakt 1år sedan blivit av med kortet i 2mån fick en varning plus 4000 i böter, körde 143 på 110 sträcka, vid omkörning utav lastbil.

vad kan jag vänta mig nu? vad kan förmildra allting för mig?

jag vägrar starkt acceptera det dom påstår då det är stor skillnad på 120-130 och 180 !

vad är det värsta som kan hända ?

tacksam för alla svar!

{ R32 speed...wonderful ! }

2 271 Inlägg
15 mars 2010
Har inget riktigt svar men, att kalibrera efter och sedan använda det ihop med fallet låter lite sådär va?
Med andra ord låter det som att utrustningen inte va kalibrerat vid tillfället.
Jag skulle ifrågasätta det ganska hårt i alla fall.

30 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Jo det tyckte jag också var väldigt konstigt, skall det kalibreras så skall det väl vara gjort innan

herr
321 Inlägg
15 mars 2010
Nu kanske jag är ute och cyklar, men ska dom inte ha någon sorts kamera på instrumetbrädan som spelar in fortkörningarna. Norska polisen stannade min far vid en fortkörning och då fick han sätta sig i deras civilpolisbil för att titta på "filmsnutten" innan han skrev på papprena och blev av med kortet.

Isf kan du ju be om att få tillgång till detta "band" och se om deras bevis är hållbara eller ej.

687 Inlägg
15 mars 2010
Hastighetsöverträdelser över 51km/h på väg med rådande hastighet på 50km/h eller över går alltid till åklagaren.

De har mest troligt mätt din hastighet genom "genomsnitts h-mätare". Eller stoppur (inte så troligt) Kanske även genom efterföljande (inte så troligt).

Finns ingen skyldighet att påvisa att mätningen för dig även om det oftast görs, bevis verkar finnas då det har gått vidare och du får väl vänta dig att infinna dig vid rätten.

Mest troligt indraget körkort samt dagsböter skulle jag tro. Kanske "vårdslöshet i trafik" pga hastigheten men då faller hastighetsöverträdelsen pga TBL brott. (men nu gissar jag bara).

Lycka till.
Senast redigerat av Nehe (15 mars 2010)

30 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
på lappen står det under "Mätmetod": Efterföljande med tj. bil + reg nummer

men dom var ju aldrig bakom oss? inte förrens jag höll på att avsluta den sista omkörningen och svänga in åt högerfilen.

vad skulle det vara för bevis som finns? Jag har inte fått ens en gång en polisrapport eller brev ifrån transportstyrelsen och hur ska dom överhuvudtaget bevisa något när polismannen frågar sin kollega precis innan jag skriver på: - Erkänner du att han har kört för fort? - Jag vet inte, vet inte vad hastigheten var. Dom var alltså inte överrens, men givetvis kommer dom snacka ihop sig nu i efterhand garanterat...

vad är tbl brott vad menas med det?

efter att ha beräknat lite siffror har jag kommit fram till följande om jag skall ha kört i genomsnitt 180

Dom måste ha följt efter mig MINST 1minut i 3km för att jag ska ha den genomsnittshastigheten

följt efter! dom kom ju bakom mig precis när jag skulle avsluta den sista omkörningen, och efter att jag själv hade kört om den här civilbilen, från det ögonblicket fram tills dess att han kom bakom mig så var det inga minuter inte, sekunder !

687 Inlägg
16 mars 2010
R-32 skrev:
på lappen står det under "Mätmetod": Efterföljande med tj. bil + reg nummer

men dom var ju aldrig bakom oss? inte förrens jag höll på att avsluta den sista omkörningen och svänga in åt högerfilen.

vad skulle det vara för bevis som finns? Jag har inte fått ens en gång en polisrapport eller brev ifrån transportstyrelsen och hur ska dom överhuvudtaget bevisa något när polismannen frågar sin kollega precis innan jag skriver på: - Erkänner du att han har kört för fort? - Jag vet inte, vet inte vad hastigheten var. Dom var alltså inte överrens, men givetvis kommer dom snacka ihop sig nu i efterhand garanterat...

vad är tbl brott vad menas med det?

efter att ha beräknat lite siffror har jag kommit fram till följande om jag skall ha kört i genomsnitt 180

Dom måste ha följt efter mig MINST 1minut i 3km för att jag ska ha den genomsnittshastigheten

följt efter! dom kom ju bakom mig precis när jag skulle avsluta den sista omkörningen, och efter att jag själv hade kört om den här civilbilen, från det ögonblicket fram tills dess att han kom bakom mig så var det inga minuter inte, sekunder !

Bevisbördan ligger på åklagaren, så du får vänta tills eventuell rättegång och höra vad de säger. Du kan ju ordna ett biträde som kan föra din talan.

Varför skulle polismännen fråga varandra om de "erkänner hastigheten" =/ De torde ju fråga dig om du erkänner överträdelsen inte varandra.

TBL brott är värre än hastighetsöverträdelsen, det är något som hamnar i ditt BR. Skulle dock tro att det blir samma påföljd oavsett vilken linje de går på alltså dagsböter.

Dock så tror jag inte att de kommer yrka TBL 1§ "vårdslöshet i trafik" men man vet ju aldrig, 70km/h är en rätt bra överträdelse men sen så beror det ju på trafikintensivitet, kryssning mellan bilar, vilken slags väg det var osv osv.

Men som sagt skaffa ett biträde och prata med han/henne om detta, att det går till åklagaren är inget du kan stoppa.

EDIT: Du fick ingen ordningsbot va?
Senast redigerat av Nehe (16 mars 2010)

135 Inlägg
16 mars 2010
Skrev du under något på plats eller accepterade du deras frågor muntligt? Sånt väger in i ett beslut som överklagas. I domstol behöver polisen lägga fram bevis. Annars är det inte giltigt. Var det en polis eller fler som var vid platsen? Om han är en och ni var två har ni större chans. Hur gick mätningen till? Det ska stå i deras polisrapport och du har rätt att få ta del av den informationen. Som sagt det är stor skillnad på att åka fast i 130 eller 180 så ta reda på de ovan nämnda faktorerna!

MVH,
Mattias

401 Inlägg
16 mars 2010
men hur länge följde dom efter dig?Och vad höll dom för avstånd?Det borde stå..Om du VET att du inte körde så fort så är det inget att oroa sig över..
Bara säga som det är..man få la tro lite på rättvisan.
Senast redigerat av Saab_Diana (16 mars 2010)

498 Inlägg
16 mars 2010
Det som är relevant är ju om du kom upp i 180km/h?

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
16 mars 2010
enpatte skrev:

R-32 skrev:
Jag blev vansinnig över detta då jag vet att jag inte höll mer än 120-130km/h visades både på min mätare i bilen och digitalt på navin, min passagerare såg även det.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 mars 2010
Ta upp allt gällande kalibreringen, hastigheten (både på mätaren och digitalt i navigatorn),
att kompisen kan vittna om det, o.s.v.

Sanizz
16 mars 2010
Sheba skrev:
enpatte skrev:

R-32 skrev:
Jag blev vansinnig över detta då jag vet att jag inte höll mer än 120-130km/h visades både på min mätare i bilen och digitalt på navin, min passagerare såg även det.

Det kan ju ha varit så att trådskaparen mycket riktigt kört 120-130. Men att polisen bakom gasat upp till 180 för att komma ikapp och sen säger att du körde i den hastigheten. Detta hände en kompis, och han slapp undan senare.

4 005 Inlägg
16 mars 2010
Sanizz skrev:
Sheba skrev:
enpatte skrev:

R-32 skrev:

Det kan ju ha varit så att trådskaparen mycket riktigt kört 120-130. Men att polisen bakom gasat upp till 180 för att komma ikapp och sen säger att du körde i den hastigheten. Detta hände en kompis, och han slapp undan senare.

Om polisen använder Trip Track systemet (som han förmodligen gjorde) så räknar datorn med det egna fordonets hastighet för att räkna ut avståndet mellan de två punkterna.

Tycker också det låter väldigt märkligt, om det nu ens går till tingsrätt så blir det väldigt intressant att höra resultatet.

Stå på dig!

2 011 Inlägg
16 mars 2010
Försök prata med en advokat så snart du kan innan du hinner få en kallelse till rätten. Synd att du skrev på och godkände, för jag antar att det är vad som stått på lappen. Kan du behålla minnet eller på något sett visa på din navigation vad du hållit vid tidpunkten så är det kanon.

Varför deras bil skickas på kalibrering är för att det styrker åklagarens sak om han kan visa att bilen var helt okej vid tidpunkten du blev tagen.

Nackdel är för dig också att du blev tagen för ett år sedan för samma sak och det talar för att böterna och 2 månader inte hjälpte för att du skulle lära dig....(I åklagarens tycker)....Du fick väl prövotid också på 2 år då eller? Jag tänker på det också att du blev tagen mindre än 1 år efter förra gången.
Har du jäkla otur rycker de det till max och då tänker jag på även ta om kortet.

Därför råder jag dig till att ta kontakt med en advokat, så snart du kan och din polare skall följa med till honom. Då kan ni förklara dels när ni har allting färskt i minnet och advokaten hinner bli insatt och ge dig tips/råd.

Lycka till

Inte farten som dödar. Det är stoppen

687 Inlägg
16 mars 2010
Clintan66 skrev:
Försök prata med en advokat så snart du kan innan du hinner få en kallelse till rätten. Synd att du skrev på och godkände, för jag antar att det är vad som stått på lappen. Kan du behålla minnet eller på något sett visa på din navigation vad du hållit vid tidpunkten så är det kanon.

Vad ska han skriva på? Delgivningen att han tagit del av brottsmisstanken? Det torde ju inte bli någon ordningsbot då det går till åklagaren vid sådana hastigheter. Bör bli en rapport om hastighetsöverträdelse eller primärrapport om de yrkar TBL 1§.

Har han fått en ordningsbot så har han erkänt överträdelsen och det är en laga kraft vunnen dom = det går inte till någon rättegång.

Clintan66 skrev:
Nackdel är för dig också att du blev tagen för ett år sedan för samma sak och det talar för att böterna och 2 månader inte hjälpte för att du skulle lära dig....(I åklagarens tycker)....Du fick väl prövotid också på 2 år då eller? Jag tänker på det också att du blev tagen mindre än 1 år efter förra gången.
Har du jäkla otur rycker de det till max och då tänker jag på även ta om kortet.

Varför skulle han ha prövotid om hans "orginal" prövotid var ute när han förlorade kortet och endast var av med det i 2månadet? Då får han ingen "ny" prövotid.

Om de väljer att återkalla körkortet i 1år eller mer så måste han ta om kortet oavsett om han har prövotid eller ej.

30 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
Tack alla för svaren, uppskattar det riktigt mycket !

Idag kontaktade jag denne polis överordnad, och fick fram mer information, men innan jag skriver om det kan jag besvara några utav frågetecknena ovan:

1. Dom var två vi var två
2. Jag kom aldrig upp i en hastighet utav 180km/h
3. Att dom har använt sig utav något system tvivlar jag på, då det står på lappen "Efterföljadnde med tj bil"
4. Min arbetskollega, kan intyga att detta inte stämmer som dom påstår, och mycket riktigt att kollegorna sins emellan inte var överrens. Men det och likaså den biten att dom ALDRIG visade någon legitimation för oss är väl absurt att ens nämna i ev domstol. Men jag tycker verkligen personligen att man måste plocka fram det...
5. Går det till rättegång finns det inte en chans i världen att jag inte kommer stå på mig, hur mycket det nu räcker. men jag kan, likaså min kollega kan bara säga så som det var.

Gällande samtalet med polisens överordnad eller komissarie? så förklarade jag till honom hur allt gick till , han kunde givetvis inte ta ställning eller säga något då han inte hade rapporten men lovade att ringa upp inom en timme, och det gjorde han.
Christian som den här polisen heter som har skrivit omhändertagandet, har i sin primärrapport skrivit att jag blivit efterföljd i 1km och vid stoppandet att jag inte hade en aning om hur mycket jag hade kört.
Jag gav svar på tal direkt om att detta inte kan stämma då dom inte syntes i backspeglarna förrens jag skulle köra tillbaka till högerfilen efter att kört om ett par andra bilar, och vid själva stoppandet så blev jag först chockad då den första frågan var Vad håller du på med, hit med körkortet nu blir det domstol !
Men att jag efter detta förklarat att jag inte körde mer än 130km/h, min kollega blev endast legitimerad och hänvisades till att ställa sig åt sidan, han fick inget att säga till om likaså jag.

När jag pratade med polischefen i ett samtal tidigare och han slog mig i datorn, då var allting grönt jag hade körkortsbehörighet etc. Skall dom inte inom 48h ha lämnat ifrån sig allt som behövs. Körkortet har inte kommit in till Transportstyrelsen, ingen rapport likaså. Detta hände i Torsdags förra veckan, och om två dygn är det exakt 1 vecka sedan, utan några som helst besked!

Edit: Polisbilen, civilbilen i sig, var en Golf 1.6 multifuel årsmod 2010
Senast redigerat av R-32 (16 mars 2010)

30 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
ville bara upplysa er om vad som har hänt ifrån senaste inlägget jag skrev

Fick inga papper eller någon polisrapport, fick yttra mig till transportstyrelsen utan några som helst underlag. Blev uppringd en gång för att få informationen om att dom egentligen har rätt att återkalla mitt körkort i inväntan på slutgiltig dom, men efter att jag berättar om händelseförloppet muntligt och så som jag skrivit i mitt yttrande bad hon om att få återkomma. Hon ringde tillbaka efter 30min och bekräftade " jag har pratat med mina kollegor och vi har bestämt att du ska få ditt körkort tillbaka, då det är ytterst osäkert om ditt körkort kommer att återkallas vid slutgiltig dom".

Glad som jag var men ändå inte, hade ju redan då varit utan körkortet i strax 1månad. Hämtade ut mitt körkort 3dygn senare, dagen efter dimper det ner papper ifrån tingsrätten där det står att jag blir stämd till tingsrätten för hastighetsöverträdelse. Att jag skall ha kört 175km/h, observera här att vid omhändertagandet på plats skrev polisen 180km/h men sa att jag körde en genomsnittshastighet utav 190km/h och därefter skriver dom ifrån tingsrätten att jag kört 175. 3 olika hastigheter, deras fordon blev kallibrerat i efterhand och visade 3km/h fel.

Bevisning som läggs fram är
Inspektörens egna iaktagelse och förhör med mig ( men det var aldrig han som förhörde mig utan hans kollega som man fortfarande inte vet namnet på, och om hon nu ens var polis)
Kallibrering utav tjänstefordonet

Dom faller redan här enligt mig på det att deras bil kallibrerats, då dom aldrig var efterföljande som dom påstår

Jag blev aldrig föhörd utav honom utan utav henne, om man nu ska kalla det förhör

Varför är du påväg till (ort)
Vem är ägaren utav bilen
Vad har du för adress, mobil osv.
När är du anträffbar imorgon? Jag är anträffbar efter kl 22.
Bra, då ringer jag dig då eftersom jag börjar på kvällen.

Tror ni hon ringde? NEJ!

Ett yttrande fick dom, och det besvarades inom 3dygn ! 3dygn och jag fick vänta 1månad på att ens få besked, där var dom allt snabba. Det skall bli ytters intressant om hur detta slutar, och hur man kan ta till maktmissbruk är bara skrämmande. Polisens kollega, den kvinnliga, nämns inte ens i rapporten eller i papprena ifrån åklagaren.

687 Inlägg
28 april 2010
Vem skrev rapporten? Den kvinnliga eller manliga polisen?.

I övrigt går det inte kommentera det du skriver för det vet endast du och de på plats.

224 Inlägg
28 april 2010
första reglen SKRIV ALLLDRIG UNDER NÅTT på plats va bara artig mot dem.
Det kommer gå vidare till domstol och det kommer allrig kosta dig något mer än att om du blir dömd så får du böterna där 4000:-
sen kan jag säga att till 99.9% så litar dommaren på vad polisen har för bevis så att vinna ett sådant här mål är inte lätt det krävs mycket bra bevis isf.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

Sök