3531
Sök

Plana & porta, extraktor b230fb

28 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
#1
Som sagt, har lite planer på att plana & porta och sätta dit ett extraktor grenrör på min 940.
Det är en vanlig 940 gl med motor är en b230fb och jag undra om någon vet hur stor skillnad det blir ?
blir det någon skillnad ? behövs det något mer för att kanske få ut nått mer ?

edit : Har fått tips på att byta till 940 turbo orginal spridare & större llm, men de spridarna ligger väll på högre spänning eller ohm eller vad man ska säga, någon som vet hur man ska göra för att koppla om det ? smile


Tacksam för alla svar ! big_smile

mvh olle smile
Senast redigerat av OlleSvensson (19 april 2010)


4 001 Inlägg
16 mars 2010
#2
klart att det blir skillnad, gör du fel kan du tappa effekt men gör du rätt kan du vinna en hel del på det.

Du har ju Kenneths Motor i Motala, ta kontakt med honom så kanske han kan ge dig lite tips eller har kanske nåt liggande till en bra peng

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

28 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#3
okej smile plana & porta gör jag ju inte själv, bara montering av sakerna. men du vet inte hur mkt det på ett ungerfär kan ge? smile
Kenneths motor tack för tipset ! smile


4 001 Inlägg
16 mars 2010
#4
Voc har ca 170hk och dom är ganska hårt begränsade i vad dom får göra såsom t.ex max 1mm planing och ingen portning m.m så den effekten ska du kunna nå utan några större bekymmer

Kenneths Motor
Vräknebrovägen 11
Motala
Telefon: 0141-57898

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

28 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#5
okej tack  smile


28 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#6
vet inget mer som som kanske skulle kunna göra någon liten effekt ? smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 mars 2010
#7
annan mappning förstås wink

Din motorn kommer nog gå ganska illa om du inte gör de dessutom. En kompis gjorde ungefär samma med sin 230fb och den gick illa, sura igen och hade sig. Räcker inte med att bara ställa på soppan tydligen =/


28 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
#8
okej smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 mars 2010
#9
förresten, 2,5 liter vev, större ventiler och en värre kam ger extra kräm också wink


28 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#10
har inte planer på att riva isär botten delen, har tänkt lite på större ventiler men vet inte riktigt vad jag ska ha, storkel, material ??..


136 Inlägg
19 april 2010
#11
är det inte åtta ventilers topp på den du har ? I så fall är väl steg ett att skaffa 16 ventilers ;P

28 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#12
Menar du att ta toppen från 16 ventilaren ?? isåfall så nej utan jag vill ha den här toppen jag har men som sagt byta ventiler till större eller annat material på ventilerna, jag vet inte riktigt vad man kan  göra för att få den bästa prestandan ? smile


4 001 Inlägg
20 april 2010
#13
OlleSvensson skrev:
Menar du att ta toppen från 16 ventilaren ?? isåfall så nej utan jag vill ha den här toppen jag har men som sagt byta ventiler till större eller annat material på ventilerna, jag vet inte riktigt vad man kan  göra för att få den bästa prestandan ? smile

Du kommer ju ifrån Motala, där har du ju Kenneths Motor, han är duktig på dom motorerna, annars har du Motordesign Sweden eller Bengans Racing osv. som kan det där med att få effekt ur dom maskinerna.

Jag vet inte vad du har budget eller effektmål så det är svårt att säga nåt men om du ska sätta i större ventiler så är 46/38 en rätt lagom storlek för då slipper man byta ventilsäten

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

28 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#14
okej smile hade tänkt att lämna in toppen hos en som får göra iordning den åt mig smile
vad är det för ventiler i toppen orginal ? smile


136 Inlägg
20 april 2010
#15
OlleSvensson skrev:
Menar du att ta toppen från 16 ventilaren ?? isåfall så nej utan jag vill ha den här toppen jag har men som sagt byta ventiler till större eller annat material på ventilerna, jag vet inte riktigt vad man kan  göra för att få den bästa prestandan ? smile

du kan göra mycket för att förändra motorns prestanda, men steg ett är väl fräsa upp miran och byta ventiler porta, matchporta, plana kanske om du hittar någon duktig motormekaniker som kan svetsa i förbränningsutrymmet smile vassare kammar byta till hårdare ventilfjädrar dra dit ett lättare kamdrev och så smile sen finns det ju massor med annat smile

28 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#16
okej smile
tack för de intressanta tipsen ! smile

nu bara vill jag ha lite nogran förklaring det där med spridarna om någon vill hjälpa till smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 april 2010
#17
för det första är turbospridarna lågohm så dom fungerar inte utan ett motstånd, sen kan du inte bara slänga på ett par och hoppas det ska funka, för det gör det inte...får den för lite soppa kan du spika sönder motorn, får den för mycket blir den tokslö och slukar mer soppa än vad en b230 brukar göra.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

136 Inlägg
20 april 2010
#18
OlleSvensson skrev:
okej smile
tack för de intressanta tipsen ! smile

nu bara vill jag ha lite nogran förklaring det där med spridarna om någon vill hjälpa till smile

det finns en bra tråd skriven av admins där jag tror de står hur du räknar ut vad du ska använda om du planerat att byta eller syftar du på att mappa? , ett tips på ventiler är titan och gärna natriumfyllda då dom leder bort värmen bättre wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 april 2010
#19
allexx skrev:
OlleSvensson skrev:
okej smile
tack för de intressanta tipsen ! smile

nu bara vill jag ha lite nogran förklaring det där med spridarna om någon vill hjälpa till smile

det finns en bra tråd skriven av admins där jag tror de står hur du räknar ut vad du ska använda om du planerat att byta eller syftar du på att mappa? , ett tips på ventiler är titan och gärna natriumfyllda då dom leder bort värmen bättre wink

Titanventiler suger wink Dom knäcks väldigt fort medan stålventiler flexar om dom får de tufft.


136 Inlägg
22 april 2010
#20
Bensinskallen skrev:
allexx skrev:
OlleSvensson skrev:
okej smile
tack för de intressanta tipsen ! smile

nu bara vill jag ha lite nogran förklaring det där med spridarna om någon vill hjälpa till smile

det finns en bra tråd skriven av admins där jag tror de står hur du räknar ut vad du ska använda om du planerat att byta eller syftar du på att mappa? , ett tips på ventiler är titan och gärna natriumfyllda då dom leder bort värmen bättre wink

Titanventiler suger wink Dom knäcks väldigt fort medan stålventiler flexar om dom får de tufft.

Tack de ska jag komma ihåg wink Är lite inne på att åka och kolla på en nissan 200 sx i helgen ;P å vet man väl kanske vad man ska ha till den då tongue säljer dalhems natriumfyllda förresten?


Sök