4157
Sök

Ford Sierra Pinto Turbo- gatracer!

219 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Jaha då var det dags att smälla upp en tråd på sierran. Införskaffades för några måndader sen, hann begravas av en stor snö driva och där fick den stå tills det hade börjat töa. Nu har jag hunnit lägga upp lite idéer och börjat rensa lite. Tanken är att detta ska bli en renodlad gatracer. Dock så är tiden knapp och pengarna små då jag lägger störta tyngden på min tävlingsbil. Men så småningom så ska det nog kunna växa fram något brutal ur detta

MOTOR

2,9L V6 EFI INSUG
* Ligger och väntar på bättre dagar

2,0L Pinto Med EFI INSUG
* Röda Saab Spridare
* Intercooler
* GT35 TURBO AGGREGAT
* 30-40mm WG
* 6 puckad sinter
* Race kat
* ECT...

INTERIÖR
* rensad
* ancantana klädd bräda
* ombyggd växelspaks annordning
* helbur
* race stolar
* Moddad handbromsspak

EXTERIÖR
* LAGA ROST!
* rs paket
* lacka om
* Flugel Vinge.
* Lexan rutor
* ECT....

CHASSI
* Polyretan bussningar
* Bilstein runt om/ Coilover
* Skivor runt om.
* ECT...

vad jag vet just nu kommer mer
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/05ad80c5.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/b761d73b.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/ed7a32f4.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/20ccabd3.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/120e576e.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/2e5dc8d7.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/4426f7a9.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/f3e82ac0.jpg

jaha detta var lite urval. Kommer inte gå skit snabbt framåt då jag har en tävlingsbil att göra klar inför säsongen men så småningom ska det bli lite roliga grejer här

MVH Robban
Senast redigerat av Bitter_ (15 november 2010)

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

219 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#2
Söker förtillfället en hel vindruta nära nord västra skåne! har ni så hojta till. allt i broms och stötdämpar väg är även intressant. skulle vara intresserad av billiga skålade stolar också med fast rygg.

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

32 Inlägg
24 mars 2010
#3
Kommer bli as fet wink ska följas Robban.
btw så har jag inte hittat nån cossie vinge till dig än.


219 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#4
Jaha rensade sierran för ett tag sen. Blev en del skit att slänga. Kommer troligtvis dimpa iväg en beställning till Burton med lite grejer för att få motorn att gå som den ska. Sen har jag även inhandlat lite alcantana till att klä instrument brädan med. kickar nog inte gång ordentligt här på ett tag då ännu fler grejer dyker upp tråkigt men så är det. lite bilder vajrefall att roa sig med.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888651_iq7jog.jpg
rs fälgarna
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888652_lphsrd.jpg
rensad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888653_88g42n.jpg
taket
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888654_s521rz.jpg
motorn
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888655_zbwyuq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112956/888656_ypo73x.jpg

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

I got Dubs!
2 423 Inlägg
31 mars 2010
#5
finns en firma i malmö med rutor. ca 1000kr. sett den på blocket


2 788 Inlägg
31 mars 2010
#6
Kul projekt! smile Kommer att följas, lycka till wink


219 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
#7
OJ! Här var tok dött:|. Ändring på de då allt har stått stilla beträffande halvkombin inte funnits någon tid men nya planer och nya bilar

Ny plan:
3dr sierra karros.
2,9 liters esi motor
STOR Turbo
halv eller full bur
racing stolar
lite updaterad väghållning
blästrad och sedan lackad karros.
plus en massa mumsigt på vägen.

Några ider? dela gärna med er av dem

http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bildss.jpg

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

219 Inlägg
13 september 2010
Trådstartare
#8
SÅ!

Nu har man äntligen fått tummen ur till att plocka ur 2,9 motorn ur bra att ha bilen. Gick lindrigt var duktigt bakis dock vilket gjorde det hela blev lite jobbigare men ska den ut så ska den.

Rensat 3dr karossen och den är så grymt fräsh ingen rost under förhuvudtaget riktigt skönt. Har fixat en bur som ska provmonteras inom de snaraste så de hela rullar nog igång ordentligt snart smile.

http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild1.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild4.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild3.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild2.jpg

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 september 2010
#9
Grymt med fler Sierra trådar big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

219 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#10
Hände grejer igår med nu blir ni bra paffa va wink

Rev av vänster framskärm som ska på 3dr. tog ett tag då man ville ha den någorlunda hel efteråt.

Fick även tid till att få av låda och kardan.

Det som återstår att riva ut nu är.
Elsystem
framvagn
bakvagn
eventuella fästen i karossen.

Efter detta bär de iväg på 3dr karossen.

http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild2-1.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild1-1.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild-1.jpg

Har även börjat fundera på att inhandla lite motorgrejer.  När de gäller turbo hade jag tänkt böjra med någon billigare variant först. typ t70, gt 35. Några förslag eller synpunkter?

MVH

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Fordmaffian87
21 oktober 2010
#11
Inhandla en turbo från en Volvo FL6a, lagom stora lagom billiga, sen en 50mm WG från biltema... billigare kan de ju inte vara.. och sen en 40 MM bling dump.. där har du ett bra konsept.. jag har intercoolers om du vill ha de med? bland annat en Cosworth IC, sen 2 lite större..
Senast redigerat av Fordmaffian87 (21 oktober 2010)

219 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#12
Bara för att så måste jag ändra mig en sista gång innan jag drar igång ordentligt. Nu blir det den fyrcylindriga pinto motorn som sitter i sierran nu fixade grenrör igår och även en vinge. Anledningen till att jag väntar med v6an är att det kommer troligtvis innebära mer pengar för att gå ingenom den motorn än vad pinton kommer.

Håller på att få bruksbilen i schysst skick så fort det är klart så drar jag igång detta på allvar fixat n lokal som jag kan jobba relativt ostört också inför lack så det är rätt skönt.

Lite pics.

http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild1-2.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild2-2.jpg
http://i207.photobucket.com/albums/bb174/bitter_/bild-2.jpg

Inhandla en turbo från en Volvo FL6a, lagom stora lagom billiga, sen en 50mm WG från biltema... billigare kan de ju inte vara.. och sen en 40 MM bling dump.. där har du ett bra konsept.. jag har intercoolers om du vill ha de med? bland annat en Cosworth IC, sen 2 lite större..

Det blir nog en GT35:A och lite annat. Biltema är tro det eller ej för dyra tongue. Köper på annat håll istället tongue.


Frågan är bara vad jag ska göra med insuget. får troligtvis kapa lite och dona i de. EFI insug så man får i duktigt med luft.


Någon som vet om MT75 lådan bara är bolt on på Pinto Blocket?


MVH
Senast redigerat av Bitter_ (25 oktober 2010)

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Operatör
346 Inlägg
25 oktober 2010
#13
Borde vara det... Det sitter väl MT75 lådor på Cosworth? 200 blocken är ingen skillnad mot vanliga pinto har ja för mig.

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

219 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#14
pars skrev:
Borde vara det... Det sitter väl MT75 lådor på Cosworth? 200 blocken är ingen skillnad mot vanliga pinto har ja för mig.

Juste. Ja förr eller senare lär jag märka det. bara gött att vara lite förberedd på om de funkar eller ej tongue

JA blocken i sig är väll så gott som likadanna. annorlunda på insidan.

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Fordmaffian87
25 oktober 2010
#15
Nej MT-75 lådorna är inte bolt on på sett å vis... jo bult mönstret är samma... MEN urtrampning lagret är för lågt så en distans där fixar biffen.. sen måste du ju ha kardanen från mt-75 lådan, går inte med typ - 9 lådans.. sen är de väl T-5 lådor på cossina? , cossina hade föressten 205 blocket med orginal, bara de att 200 är en aningen förstärkt variant av 205an med lite tjockare cylinder väggar med mera har jag för mig.. om du vill har jag en standard topp till pinto inklusive insug, spridare, kam med mera om du vill ha en portnings ex? samt ett lättat svänghjul (inklusive koppling tror jag) nu när jag tänker på de smile så de är bara att du hör av dig så kan jag ta med de när jag ska lämna essexen..

219 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#16
Fordmaffian87 skrev:
Nej MT-75 lådorna är inte bolt on på sett å vis... jo bult mönstret är samma... MEN urtrampning lagret är för lågt så en distans där fixar biffen.. sen måste du ju ha kardanen från mt-75 lådan, går inte med typ - 9 lådans.. sen är de väl T-5 lådor på cossina? , cossina hade föressten 205 blocket med orginal, bara de att 200 är en aningen förstärkt variant av 205an med lite tjockare cylinder väggar med mera har jag för mig.. om du vill har jag en standard topp till pinto inklusive insug, spridare, kam med mera om du vill ha en portnings ex? samt ett lättat svänghjul (inklusive koppling tror jag) nu när jag tänker på de smile så de är bara att du hör av dig så kan jag ta med de när jag ska lämna essexen..

Okej där ser man men inte helt omöjligt då med andra ord. Kardanen har jag liggandes också har komplett lina från en xr4i så. T-5 då menar du Borg Warner lådan? för den satt väll i några herrejösses bilar om jag minns rätt. Burton Power har bra förklaring på alla ford lådor. Vad jag har läst mig till så satt Borg Warner lådan på vissa cossies och MT75 på de fyrhjulsdrivna och även några äldre 2wd. Jag gräver nog i det jag har tongue. Men tack ändå.

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 oktober 2010
#17
"Nej, det är inte en Ford. Det är en Sierra!"

;-)

Lycka till!

R1 driver!
5 128 Inlägg
25 oktober 2010
#18
Kul projekt! Ska följas! smile


Fordmaffian87
25 oktober 2010
#19
Bitter_ skrev:
Fordmaffian87 skrev:
Nej MT-75 lådorna är inte bolt on på sett å vis... jo bult mönstret är samma... MEN urtrampning lagret är för lågt så en distans där fixar biffen.. sen måste du ju ha kardanen från mt-75 lådan, går inte med typ - 9 lådans.. sen är de väl T-5 lådor på cossina? , cossina hade föressten 205 blocket med orginal, bara de att 200 är en aningen förstärkt variant av 205an med lite tjockare cylinder väggar med mera har jag för mig.. om du vill har jag en standard topp till pinto inklusive insug, spridare, kam med mera om du vill ha en portnings ex? samt ett lättat svänghjul (inklusive koppling tror jag) nu när jag tänker på de smile så de är bara att du hör av dig så kan jag ta med de när jag ska lämna essexen..

Okej där ser man men inte helt omöjligt då med andra ord. Kardanen har jag liggandes också har komplett lina från en xr4i så. T-5 då menar du Borg Warner lådan? för den satt väll i några herrejösses bilar om jag minns rätt. Burton Power har bra förklaring på alla ford lådor. Vad jag har läst mig till så satt Borg Warner lådan på vissa cossies och MT75 på de fyrhjulsdrivna och även några äldre 2wd. Jag gräver nog i det jag har tongue. Men tack ändå.

Japp borg warner lådan.. nu får jag be om ursäkt men jag hade visst fel angående lådorna.. så här är de..

MT75
5 växlad ersatte Typ 9 lådan (Fanns med 4x4)
Monterad i:
Sierra 2wd 12/88 och framåt
Scorpio 2wd 12/88 och framåt
Scorpio 2,9 4x4
Sierra XR4x4 2,9
Sierra Cosworth (4x4)
Escort Cosworth
Oljemängd 2wd: 1,2 liter
Oljemängd 4wd: 1,2 liter + 0,5 liter

Borg Warner T5
5 växlad
Monterad i:
Sierra RS Cosworth RWD
Oljemängd: 2,55 liter

nåja man lär sig så länge man lever.. hmmwink

219 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
#20
Fordmaffian87 skrev:
Bitter_ skrev:
Fordmaffian87 skrev:
Nej MT-75 lådorna är inte bolt on på sett å vis... jo bult mönstret är samma... MEN urtrampning lagret är för lågt så en distans där fixar biffen.. sen måste du ju ha kardanen från mt-75 lådan, går inte med typ - 9 lådans.. sen är de väl T-5 lådor på cossina? , cossina hade föressten 205 blocket med orginal, bara de att 200 är en aningen förstärkt variant av 205an med lite tjockare cylinder väggar med mera har jag för mig.. om du vill har jag en standard topp till pinto inklusive insug, spridare, kam med mera om du vill ha en portnings ex? samt ett lättat svänghjul (inklusive koppling tror jag) nu när jag tänker på de smile så de är bara att du hör av dig så kan jag ta med de när jag ska lämna essexen..

Okej där ser man men inte helt omöjligt då med andra ord. Kardanen har jag liggandes också har komplett lina från en xr4i så. T-5 då menar du Borg Warner lådan? för den satt väll i några herrejösses bilar om jag minns rätt. Burton Power har bra förklaring på alla ford lådor. Vad jag har läst mig till så satt Borg Warner lådan på vissa cossies och MT75 på de fyrhjulsdrivna och även några äldre 2wd. Jag gräver nog i det jag har tongue. Men tack ändå.

Japp borg warner lådan.. nu får jag be om ursäkt men jag hade visst fel angående lådorna.. så här är de..

MT75
5 växlad ersatte Typ 9 lådan (Fanns med 4x4)
Monterad i:
Sierra 2wd 12/88 och framåt
Scorpio 2wd 12/88 och framåt
Scorpio 2,9 4x4
Sierra XR4x4 2,9
Sierra Cosworth (4x4)
Escort Cosworth
Oljemängd 2wd: 1,2 liter
Oljemängd 4wd: 1,2 liter + 0,5 liter

Borg Warner T5
5 växlad
Monterad i:
Sierra RS Cosworth RWD
Oljemängd: 2,55 liter

nåja man lär sig så länge man lever.. hmmwink

Precis. Men de med spacern och de du snackade om stämmer fortfarande eller?



UPDATERAT LITE I LISTORNA PÅ FÖRSTA LISTAN.

mvh
Senast redigerat av Bitter_ (25 oktober 2010)

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare


Sök