2847
Sök

Honda Civic V-TEC

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#1
hellu, som ni kommer märka när ni har läst frågorna här nere så kan jag 0 om bilar fast jag är villig o lära mig och vill verkligen lära mig ! så jag börjar me den bilen jag tänker köpa smile

1. vad är v-tec?
2. skillnad mellan V-tec och turbo?
3. går det snabbare med V-tec ?
4. hur stor skillnad är det mellan Vtec och en icke vtec bil?
5. Vad gör V-tec ?
6. Går det att chippa honda civic v-tec?
7. Hur snabbt går dom då?
8. Vad menas med chip steg 1 ,2 ,3 ?
9. Vad menas med Slutsteg när det gäller bilstereo?
10. Är det en kul bil?

fler frågor komme nog .. tongue om jag kommer på något.



hoppas det finns någon här som e ganska pro på bilar o kan svara på frågorna smile tack på förhand
Senast redigerat av Danymateen (18 mars 2010)

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 mars 2010
#2
9. Slutsteg är förstärkaren man har för t.ex. basar, eller för att få lite mer effekt till framsystem. Med andra ord, driva högtalare i bilen


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
18 mars 2010
#3
http://www.youtube.com/watch?v=_YRM_gD_tkQ

Liten film om hur V-tec funkar!

Men kort och gott så är Vtec variabel ventilstyrning. Dvs, den ändrar sig efter varvtalet.

Ja det går att chippa dom, men ger tyvärr ingen större effekt pga att det är en sugmotor.
Senast redigerat av THEBADGUY (18 mars 2010)

Allt för den där jävla hatten!

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#4
okej sad de låter ju inge vidare

Öpc designchef
163 Inlägg
18 mars 2010
#5
10. Jävligt kul. De flesta Honda är väldigt körglada.

hej hopp

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#6
men hur är det med accleration och topphastighet och så, jag vill ha en snabb pch pigg bil, då kommer detta vara min första bil smile vad säger ni grabbar ?

R1 driver!
5 128 Inlägg
18 mars 2010
#7
Du kommer nog inte bli missnöjd! För dom flesta som kör honda, både med och utan v-tech brukar va väldigt nöjda!


ClubJDM.se
1 608 Inlägg
18 mars 2010
#8
Danymateen skrev:
men hur är det med accleration och topphastighet och så, jag vill ha en snabb pch pigg bil, då kommer detta vara min första bil smile vad säger ni grabbar ?
Jag säger Honda Civic Ek9 (type-r) 1,6 liter vtec 185hk smile


39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#9
hhahha låter jävligt nice big_smile !! .. tack så jävla mycket för att ni hjälper mig!! .. vill gärna ha svår på dom andra frågorna också om det är möjligt smile) ha de fett grabbar!!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 mars 2010
#10
Där är ett jävla ryt i V-tec motorerna och det är roliga bilar, du kommer garanterat inte bli missnöjd!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Öpc designchef
163 Inlägg
18 mars 2010
#11
Då kan jag försöka svara lite lätt på alla dina frågor så gott jag kan.. tongue

1. vad är v-tec? variabel ventilstyrning, dvs effektivare förbränning = mer effekt och bränslesnålare.
2. skillnad mellan V-tec och turbo? turbo=överladdning, vtec=sugmotor
3. går det snabbare med V-tec ? än icke-vtec? ja.
4. hur stor skillnad är det mellan Vtec och en icke vtec bil? stor skillnad..
5. Vad gör V-tec ? att motorn är varvvilligare och starkare på högre varvtal.
6. Går det att chippa honda civic v-tec? Ja, dock inte lika givande som att chippa en turbobil.
7. Hur snabbt går dom då? det beror väl på vilken bil/motor det är.. Men mer än tillräckligt för en förstabil!
8. Vad menas med chip steg 1 ,2 ,3 ? låter jag vara osagt
9. Vad menas med Slutsteg när det gäller bilstereo? Se svar ovan..
10. Är det en kul bil? som sagt ja.

Hoppas det hjälper nåt.. nån annan som kan mer får ju gärna ge utförligare svar.
mvh

hej hopp

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#12
tack så jättemycket ''halvfull'' !! och ni andra också smile riktigt snällt av er att ni tog tid att svara !! fast har en sista fråga !  Honda civic turbo 2.0 L  , eller Honda Civic 1,8 V-tec ? vilket är roligare / snabbare smile ?? TACK SOM FAN än gång till smile

Öpc designchef
163 Inlägg
18 mars 2010
#13
Inga problem, har inget annat för mig, haha.. smile

Eftersom Honda ej använder turbo, så lär ju civic turbon vara ett hemmabygge, och som förstabil råder jag dig att inte välja den om du inte har så mycket mek-kunskap.. (dvs. det  KAN bli problem med driftsäkerhet etc...)

Tycker du ska välja en civic 1,8 vtec då. Driftsäkra och jävligt roliga bilar!

hej hopp

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#14
Ringde precis en snubben och han berättade att mellan 97 och 98 och 99 så tillverkades det Civic bilar med Turbo i England, så det var tydligen inget hemma bygge, jag är ganska sugen på den, Vad är fördelarna / nackdelarna med Honda Civic Turbo ? om någon kan svara på det !!

Tack så jättemycket för alla svar

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 mars 2010
#15
Danymateen skrev:
Ringde precis en snubben och han berättade att mellan 97 och 98 och 99 så tillverkades det Civic bilar med Turbo i England, så det var tydligen inget hemma bygge, jag är ganska sugen på den, Vad är fördelarna / nackdelarna med Honda Civic Turbo ? om någon kan svara på det !!

Tack så jättemycket för alla svar
Honda Civic turbo, orginal?
Njaa, jag är ingen höjdare på Honda. Men är ganska bra på bil-modeller rent allmänt.
Har då aldrig hört talas som en Civic med turbo orginal?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
18 mars 2010
#16
JDMy00 skrev:
Danymateen skrev:
men hur är det med accleration och topphastighet och så, jag vill ha en snabb pch pigg bil, då kommer detta vara min första bil smile vad säger ni grabbar ?
Jag säger Honda Civic Ek9 (type-r) 1,6 liter vtec 185hk smile
Haha, lycka till att få tag i en sån, är ju nästan ett samlarobjekt tongue

Var själv väldigt "anti-Honda" innan jag hade bil, men när jag fick köra en så blev jag helt såld. Sjukt rolig bil i svängarna och även de "mesigaste" motorerna låter härligt... smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
18 mars 2010
#17
supersupra87 skrev:
JDMy00 skrev:
Danymateen skrev:
men hur är det med accleration och topphastighet och så, jag vill ha en snabb pch pigg bil, då kommer detta vara min första bil smile vad säger ni grabbar ?
Jag säger Honda Civic Ek9 (type-r) 1,6 liter vtec 185hk smile
Haha, lycka till att få tag i en sån, är ju nästan ett samlarobjekt tongue

Var själv väldigt "anti-Honda" innan jag hade bil, men när jag fick köra en så blev jag helt såld. Sjukt rolig bil i svängarna och även de "mesigaste" motorerna låter härligt... smile
Man får väl ta och importera tongue
Senast redigerat av JDMy00 (18 mars 2010)


I <3 my Honda
483 Inlägg
18 mars 2010
#18
Danymateen skrev:
Ringde precis en snubben och han berättade att mellan 97 och 98 och 99 så tillverkades det Civic bilar med Turbo i England, så det var tydligen inget hemma bygge, jag är ganska sugen på den, Vad är fördelarna / nackdelarna med Honda Civic Turbo ? om någon kan svara på det !!

Tack så jättemycket för alla svar
Finns inga civic med turbo från fabrik med bensin motor.

En EK9 dvs Civic Type R som finns bara i Japan. Tyvärr de är ganska dyra. Finns en här i Sverige:
http://www.garaget.org/?car=118104

39 Inlägg
18 mars 2010
Trådstartare
#19
Jag har läst lite på wiki och jag hittade att det finns en Civi på 2,0 med diesel, men det stod inte något om turbo ?? är detta en riktigt jävla unik modell eller har ägaren gjort något med den? jag har kollat kollat reg nummret på den också och den har klarat sig genom alla besiktningar och aldrig omregistrerats , det måste den väl göra om det läggs in en turbo ?? Och den klarade besiktningarna utan ett enda problem , och den har gått igenom 4 besiktningar och haft 4 ägare, jävla skumt faktiskt, någon som kan hjälpa ?? och tack en gång till för era svar, riktigt tacksam!

I <3 my Honda
483 Inlägg
18 mars 2010
#20
Denna menar du? Civic 2.0 turbo med dieselmotor.

http://www.blocket.se/vastmanland/Honda … amp;last=1


Sök