2793
Sök

Volvo 740-Rullande Projekt

Tråd om min bil som jag kör dagligen i. Grejar och fixar med den så fort jag har pengar och tid :) Inga direkta framtidsplaner, bara att fortsätta hålla den i gott skick och fixa lite smågrejer med den. Vad som händer med bilen... Visa mer

365 188 Visningar
Projektet avslutat 29 mars 2014
3 292 Inlägg
23 april 2012
#541
RallyMartin skrev:
jimmzzan skrev:
RallyMartin skrev:

Jo tänkte jag skulle avfetta allt imon och spola med högtryck wink Men man ser ju kanppt nåt när grenröret och främrer röret sitter på plats... sad

Du kan inte lägga dej under o kika lite? smile är sjukt besvärligt o hitta oljeläckor..

Jo har lagt mig under och kolat men där det är som kladdigast ser man inte så mycket för grenröret och det är ivägen sad Om man skruvar av det så ser man mycket lättare.. smile

Knappast att det kommer olja från avgas eller insug.. såvida inte motorn är totalt slut och du har nån avgaspackning eller insugspackning som är pajj vill säga.. kan ju åxå vara toppackningen i och för sig men det påverkar ju bilen på andra sätt åxå så det borde du ha märkt.. sen är det bara ventilkåpspackningen kvar..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#542
Danne_1977 skrev:
RallyMartin skrev:
jimmzzan skrev:

Du kan inte lägga dej under o kika lite? smile är sjukt besvärligt o hitta oljeläckor..

Jo har lagt mig under och kolat men där det är som kladdigast ser man inte så mycket för grenröret och det är ivägen sad Om man skruvar av det så ser man mycket lättare.. smile

Knappast att det kommer olja från avgas eller insug.. såvida inte motorn är totalt slut och du har nån avgaspackning eller insugspackning som är pajj vill säga.. kan ju åxå vara toppackningen i och för sig men det påverkar ju bilen på andra sätt åxå så det borde du ha märkt.. sen är det bara ventilkåpspackningen kvar..

Jag tror inte att det kommer olja därifrån wink Bara att man kanske ser lättare varifrån det läcker olja om man skruvar ner grenröret eftersom det sitter lite i vägen och man ser inte så bra då wink Får nog testa att byta ventilkåpspackningen för att vara på den säkra sidan wink Har kört ganska så hårt med bilen i vinter så den kanske har pajjat under dessa månader eller nåt? wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

3 292 Inlägg
23 april 2012
#543
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#544
Danne_1977 skrev:
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

3 292 Inlägg
23 april 2012
#545
RallyMartin skrev:
Danne_1977 skrev:
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

296 Inlägg
23 april 2012
#546
Danne_1977 skrev:
RallyMartin skrev:
Danne_1977 skrev:
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

226 Inlägg
23 april 2012
#547
RallyMartin skrev:
Danne_1977 skrev:
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Kanske rent av är ventilkåpan smile hur ser vevhusventilationen ut?

145 744 782 965 V50

3 292 Inlägg
23 april 2012
#548
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:
RallyMartin skrev:

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

226 Inlägg
23 april 2012
#549
Danne_1977 skrev:
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men lätt att byta, spänn inte kåpan för hårt bara, gjorde jag på min 16valve, sprack sad

145 744 782 965 V50

296 Inlägg
23 april 2012
#550
Danne_1977 skrev:
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men om han har olja över hela avgassidan av motorn och hela växellådan, då är det väl ändå ingen liten läcka tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#551
Nibbor2 skrev:
RallyMartin skrev:
Danne_1977 skrev:
Plocka ner ett grenrör ska man inte göra mer än absolut nödvändigt, mycket som kan gå snett där, gängpinnar som går av, dra gängpaj osv osv sen sitter man i skiten.. du ser ju om det är olja på toppen på den sidan där stiften sitter..

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Kanske rent av är ventilkåpan smile hur ser vevhusventilationen ut?

Aa får testa att byta den packningen wink Det vet jag inte..är lite osäker på vart hur jag kollar den?

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#552
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:
davidburman skrev:

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men om han har olja över hela avgassidan av motorn och hela växellådan, då är det väl ändå ingen liten läcka tongue

Det har nog runnit lite grann under en lång tid wink Så läckan är inte direkt stor skulle jag tro wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#553
Nibbor2 skrev:
Danne_1977 skrev:
davidburman skrev:

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men lätt att byta, spänn inte kåpan för hårt bara, gjorde jag på min 16valve, sprack sad

Ja den är lätt att byta wink Får nog göra detta

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

296 Inlägg
23 april 2012
#554
RallyMartin skrev:
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men om han har olja över hela avgassidan av motorn och hela växellådan, då är det väl ändå ingen liten läcka tongue

Det har nog runnit lite grann under en lång tid wink Så läckan är inte direkt stor skulle jag tro wink

Då tittar du för sällan under huven wink haha

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

111 Inlägg
23 april 2012
#555
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:
RallyMartin skrev:

Ja det är en del olja där men jag vet ju inte vart den kommer nånstans ifrån wink Det är olja på hela sidan av motorn där..ändå från ventilkåan ner på tråget och så har det runnit ner på växellådan och lite överallt wink Det har runnit en del olja under oljefiltret och vid servopumpen också wink

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Det funkar hur bra som helst att köra med avfettning och högtryck...skulle inte vara så troligt att det skulle komma in så mycke vatten i motorn om det nu inte är ett hål så det sprutar ut olja...men det finns mycke mer saker att oroa sig över isf tex vatten i fördelarlock tändkablar stift givare osv men bara att köra på du troligtvis hitta ett läkage vid ventilkåpan men det är endast en gissning
:-)lycka till:-)

Full Gas Spar Tid

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#556
davidburman skrev:
RallyMartin skrev:
davidburman skrev:

Men om han har olja över hela avgassidan av motorn och hela växellådan, då är det väl ändå ingen liten läcka tongue

Det har nog runnit lite grann under en lång tid wink Så läckan är inte direkt stor skulle jag tro wink

Då tittar du för sällan under huven wink haha

Har vart medveten om att den läckt lite olja ett tag men den har börjat att läcka lite mer och jag har tröttnat på att behöva fylla på lite då och då så jag tänkte att jag skulle fixa det nu wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

3 292 Inlägg
23 april 2012
#557
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:
davidburman skrev:

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Har man en sån stor läcka att man inte kan spola av den lite hastigt med högtryck.. ja då ska man nog inte köra den tills man kollat upp och fixat läckan först.. men som jag sagt tidigare så låter det vara ventilkåpspackningen, det blir grisigt som satan när den pajjar...

Men om han har olja över hela avgassidan av motorn och hela växellådan, då är det väl ändå ingen liten läcka tongue

Jasså det säger du ? kan ju ha pågått länge, ta dig en titt på liknande motorer så ser du snart att vissa av dom har flera mm tjocka lager men olja.. även om det inte läckt mycket så har det pågått länge..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

3 292 Inlägg
23 april 2012
#558
volvo_bobban skrev:
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Det funkar hur bra som helst att köra med avfettning och högtryck...skulle inte vara så troligt att det skulle komma in så mycke vatten i motorn om det nu inte är ett hål så det sprutar ut olja...men det finns mycke mer saker att oroa sig över isf tex vatten i fördelarlock tändkablar stift givare osv men bara att köra på du troligtvis hitta ett läkage vid ventilkåpan men det är endast en gissning
:-)lycka till:-)

Ungefär nåt sånt jag vill mena åxå..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 314 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#559
volvo_bobban skrev:
davidburman skrev:
Danne_1977 skrev:

Ta o avfetta motorn och blås den med högtryck och ut o kör så ser du var det kommer ifrån.. låter som du har läkage lite var stans..

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Det funkar hur bra som helst att köra med avfettning och högtryck...skulle inte vara så troligt att det skulle komma in så mycke vatten i motorn om det nu inte är ett hål så det sprutar ut olja...men det finns mycke mer saker att oroa sig över isf tex vatten i fördelarlock tändkablar stift givare osv men bara att köra på du troligtvis hitta ett läkage vid ventilkåpan men det är endast en gissning
:-)lycka till:-)

Japp smile Ska testa detta smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

111 Inlägg
23 april 2012
#560
Danne_1977 skrev:
volvo_bobban skrev:
davidburman skrev:

Låter inte jättesmart att spola med vatten för huvud taget om man har en läcka? Kommer ju spruta hela skiten full med vatten...

Det funkar hur bra som helst att köra med avfettning och högtryck...skulle inte vara så troligt att det skulle komma in så mycke vatten i motorn om det nu inte är ett hål så det sprutar ut olja...men det finns mycke mer saker att oroa sig över isf tex vatten i fördelarlock tändkablar stift givare osv men bara att köra på du troligtvis hitta ett läkage vid ventilkåpan men det är endast en gissning
:-)lycka till:-)

Ungefär nåt sånt jag vill mena åxå..

Finns så otroligt liten chans att det kommer in så mycke vatten att det skulle göra någon skada osv och det är ju trots allt en Volvo som tål en jäkla massa stryk:-P hoppas du hittar felet..

Full Gas Spar Tid


Sök