Jag har en golf 2a med förgasarinsprut och när jag vrider igång tändningen sätter soppa reläet å smattra jag har 8.53V på sockeln där reläet ska sitta. Har provat reläet med ett nätaggregat på 12 volt å då drar de som det ska så jag har uteslutit relät. Pumpen drar som den ska när man tvingar relät till kontakt med skruvmejsel. Det kommer också fram soppa till förgasaren och jag har gnista men tror att problemet ligger vid givaren vid ingående ledning på förgasaren då när jag tar bort den så tystnar relät. Dock så vet jag inte hur man ska mäta upp den... det sitter 4 pinnar i kontakten... Alla som kan ha en idé så skriv gärna då jag är i VÄLDIGT stort behov av bilen.
Hörde nu också att det smattrade om tryckvakten till spridaren. Vi lyckades få den att starta lite men gick väldigt ojämt och till sist sj dog. och reläet smattrade också fortfarande.
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka
Förklara gärna mer vad det är som låter på insprutningen. Någon tryckvakt finns inte vad jag minns. Om 30 är säkrat eller inte kan vara lite olika men jag tror bränslepumpen är det.
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka
NU har jag mätt samtliga kablage 85, 86, 30 urdraget relä mot 87. om du mäter mot direkt jord (Cassi) är det ca 2V mer än mot 87. Dvs mät chassi mot 30matning 11.9V, 87mot 30 9,9V. Alla +värden är lika dant skiljer 2V.
30 är ingång och där skall det råda batterispänning. Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.
mitt mäter 9,9V var är gränsen
batteriet 11,9
nu satte jag hängsäkrin jor chassi till nr 18 säkring bränslepump tillhörande 87. Säkringen gick sönder trots att det var jord innan. Fundering kan det vara säkringshållaren som har kajkat ur ,väldigt tacksam för svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka
min knackar bara i relät , men undra om mi säkringshållare är hel?
Spänning på 30 till pump 87. 85 och 86 är styrning av relä och en av dom går med säkerhet till motorstyrdonet. Kollade ett schema och 86 skall det vara 15 spänning på (batteri spänning med tändning på). 85 till motorstyrdonet.
Spänning på 30 till pump 87. 85 och 86 är styrning av relä och en av dom går med säkerhet till motorstyrdonet. Kollade ett schema och 86 skall det vara 15 spänning på (batteri spänning med tändning på). 85 till motorstyrdonet.
jag har letat efter elsceman till monotronic hittar endast till kjtronic. 87 går till pumpen, vilken är jord för att dra reläet jag har 9,9V 30, 9,9V15 matning om man mäter mot 87. Men om man mäter mot stolpen (jord) mot 30, 15 får jag 11,9V. Är pumpen förankrad i jord ena kontakten, den andra till säkring+relä? Kan det vara ett jordfel på det kablaget? Har du något elschema? (styrenhetens) signal ökar också med 2V när jag mäter på sammma sätt.OM jag sätter en 30+ från batteriet till 87med relä i slutar det att kalppra.
Jag hittade på min bil att den hade tappat jorden jag drog en kabel från 87 tror jag de va direkt ut i karossen så slutade att smattra. men dock är det jorden som bryter och får ha pumpen igång hela tiden men tror jag har fått en smäll i säkringscentralen och ska byta den