4017
Sök

GOLF MK2 91a Smattrar i soppa reläet

17 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#1
Jag har en golf 2a med förgasarinsprut och när jag vrider igång tändningen sätter soppa reläet å smattra jag har 8.53V på sockeln där reläet ska sitta. Har provat reläet med ett nätaggregat på 12 volt å då drar de som det ska så jag har uteslutit relät. Pumpen drar som den ska när man tvingar relät till kontakt med skruvmejsel. Det kommer också fram soppa till förgasaren och jag har gnista men tror att problemet ligger vid givaren vid ingående ledning på förgasaren då när jag tar bort den så tystnar relät. Dock så vet jag inte hur man ska mäta upp den... det sitter 4 pinnar i kontakten... Alla som kan ha en idé så skriv gärna då jag är i VÄLDIGT stort behov av bilen.

146 Inlägg
27 mars 2010
#2
8.53 V i vilken kontakt?
30, 87, 85, 86???
Relä som fladdrar tyder på ev. jordfel.
Ingående ledning?
Det finns inte bara en anslutning.
Senast redigerat av bearz (27 mars 2010)

Vcds

17 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#3
Jag har mätt mellan 87 och 30
(dom stora stiften på relät)
vet dock inte vilken som är ingående ledning

146 Inlägg
27 mars 2010
#4
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

Vcds

17 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#5
Hörde nu också att det smattrade om tryckvakten till spridaren. Vi lyckades få den att starta lite men gick väldigt ojämt och till sist sj dog. och reläet smattrade också fortfarande.

23 Inlägg
27 mars 2010
#6
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

Hur mycket skall v vara ,samma problem


23 Inlägg
27 mars 2010
#7
djurart skrev:
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

Hur mycket skall v vara ,samma problem

Spänningsfallet, är det löst kablage kontakt, etc?
Finns det någon som har ett elschema över bränslets upp byggnad mono insprutare 1,8 RP?


23 Inlägg
27 mars 2010
#8
djurart skrev:
djurart skrev:
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

Hur mycket skall v vara ,samma problem

Spänningsfallet, är det löst kablage kontakt, etc?
Finns det någon som har ett elschema över bränslets upp byggnad mono insprutare 1,8 RP?

30 + en är den direktström, MEN AVSÄKRAT? SKULLE DET GÅ ATT SÄTTA ETT AVSÄKRAT KABLAGE DIREKT TILL RELÄT KONTRA BATTERIET


17 Inlägg
27 mars 2010
Trådstartare
#9
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka

146 Inlägg
27 mars 2010
#10
Förklara gärna mer vad det är som låter på insprutningen.
Någon tryckvakt finns inte vad jag minns.
Om 30 är säkrat eller inte kan vara lite olika men jag tror bränslepumpen är det.
Senast redigerat av bearz (27 mars 2010)

Vcds

23 Inlägg
27 mars 2010
#11
Centron skrev:
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka

NU har jag mätt samtliga kablage 85, 86, 30 urdraget relä mot 87. om du mäter mot direkt jord (Cassi) är det ca 2V mer än mot 87. Dvs mät  chassi mot 30matning 11.9V, 87mot 30 9,9V. Alla +värden är lika dant skiljer 2V.


23 Inlägg
27 mars 2010
#12
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

mitt mäter 9,9V var är gränsen


23 Inlägg
27 mars 2010
#13
djurart skrev:
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

mitt mäter 9,9V var är gränsen

batteriet 11,9


23 Inlägg
27 mars 2010
#14
djurart skrev:
djurart skrev:
bearz skrev:
30 är ingång och där skall det råda batterispänning.
Har du 8,53V där så är det till att leta efter spänningsfallet.

mitt mäter 9,9V var är gränsen

batteriet 11,9

nu satte jag hängsäkrin jor chassi till nr 18 säkring bränslepump tillhörande 87. Säkringen gick sönder trots att det var jord innan. Fundering kan det vara säkringshållaren som har kajkat ur ,väldigt tacksam för svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


23 Inlägg
27 mars 2010
#15
Centron skrev:
Ja du jag är väldigt osäker hur det är men ett vanligt fel som jag har hört så är det själva elboxen som brukar få sig en omgång men jag vet inte.... jag har mkt klåpmeck till eldragningar som en äldre ägare har gjort jag vet inte om det kan vara nått av det... man jag hör som sagt att det knäpper om tryckvakten till spridaren i förgasaren också men det skulle kunna vara ett symtom på att just reläet knackar för då borde tryckvakten också knacka

min knackar bara i relät , men undra om mi säkringshållare är hel?


146 Inlägg
28 mars 2010
#16
Spänning på 30 till pump 87.
85 och 86 är styrning av relä och en av dom går med säkerhet till motorstyrdonet.
Kollade ett schema och 86 skall det vara 15 spänning på (batteri spänning med tändning på).
85 till motorstyrdonet.
Senast redigerat av bearz (28 mars 2010)

Vcds

23 Inlägg
28 mars 2010
#17
bearz skrev:
Spänning på 30 till pump 87.
85 och 86 är styrning av relä och en av dom går med säkerhet till motorstyrdonet.
Kollade ett schema och 86 skall det vara 15 spänning på (batteri spänning med tändning på).
85 till motorstyrdonet.

jag har letat efter elsceman till monotronic hittar endast till kjtronic. 87 går till pumpen, vilken är jord för att dra reläet jag har 9,9V 30, 9,9V15 matning om man mäter mot 87. Men om man mäter mot stolpen (jord) mot 30, 15 får jag 11,9V. Är pumpen förankrad i jord ena kontakten, den andra till säkring+relä? Kan det vara ett jordfel på det kablaget? Har du något elschema? (styrenhetens) signal ökar också med 2V när jag mäter på sammma sätt.OM jag sätter en 30+ från batteriet till 87med relä i slutar det att kalppra.
Senast redigerat av djurart (28 mars 2010)


Jajjemen!
1 512 Inlägg
28 mars 2010
#18
Jag hade samma problem på 242an med m50motor.. de lät som fan från bränslereläet. å bilen ville inte starta. Då var de batteriet som var kasst!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

23 Inlägg
28 mars 2010
#19
Manne skrev:
Jag hade samma problem på 242an med m50motor.. de lät som fan från bränslereläet. å bilen ville inte starta. Då var de batteriet som var kasst!

okej men mätte du spänningen in till reläet?


17 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#20
Jag hittade på min bil att den hade tappat jorden jag drog en kabel från 87 tror jag de va direkt ut i karossen så slutade att smattra. men dock är det jorden som bryter och får ha pumpen igång hela tiden men tror jag har fått en smäll i säkringscentralen och ska byta den


Sök