3284
Sök

S60 T5 Vs 330ci

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2010
#21
Mange_GVe skrev:
Rquired skrev:
Timmyboy skrev:
de är ju fan olika 0-100 siffror på alla som skriver ^^
Volvon är snabbare vid högre hastigheter, men det är då alla turbo hästarna verkligen gör nytta, dock väger den mer.  (kollar på inlägget som Mange_GVe skrev)
Det är snarare som så att i högre fart tar Volvos 19 extra hästar, 30 extra Nm och lägre drivhjulsförlust i och med FWD ut sin rätt. Trots det är skillnaden minimal, 0.2sek till 200. Dessutom är vikten väldigt olika beroende på ex. utrustning, kolla Steifans inlägg tex. där väger inte S60 några 1650kg. Så att säga att S60 väger mer är inte rätt, det kan variera.

Men åter igen, alla möjliga sorters kombinationer av Volvo och Bmw har redan gåtts igenom i tråden som jag länkade till ovan. Varför göra det en gång till?
Nee mitt inlägg var en V70 t5a inte en s60 därav den högre vikten.
Ber om ursäkt, det såg jag inte smile

Men jag tror exemplet fortfarande gäller; Man hittar förmodligen inte två S60 T5 (eller Bmw) som väger exakt lika mycket.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
28 mars 2010
#22
hugget som stucket. bmwn är väl mindre i lastutrymme samt tränger innuti.
skulle själv satsat på en 330CI då ci'n har en annan status än vanliga 4dörrars E46an.
har redan haft en S60 2,4T och jag var INTE missnöjd.


hellaflush!
1 266 Inlägg
28 mars 2010
#23
som sagt, minimal skillnad. Och vad som står på papper stämmer inte alltid i verkligheten. Sen är det ju skillnad på bil, S60 är lite mer familje bil än 330ci. Så vilken man köper beror ju på vad man är ute efter smile


1 422 Inlägg
28 mars 2010
#24
330in har ju bättre väghållning och är ju en sportigare bil medans volvon är mer en svensson bil med bra prestanda. Eftersom du har ci som plan så lutar ju det mot att du vill ha en lite sportigare bil och då är ju bmwn valet för dig helt klart. Riktigt stark motor i den som drar fint över hela registret utan att tappa ork på toppen.

Är det e46 eller e90 som du har tänkt dig? Är det e46 innan facelift så är det bara en grej jag kan komma på och det är att 5an är lite högt växlad och varvar därför mer än motorn skulle behöva vid högre hastigheter men det är ju en liten grej iofs. Det är ju inga tokhöga varv det handlar om och skiljer sig väl inte nämnvärt från andra bilar i samma klass. Hur den 6växlade är på samma punkt vet jag inte så kan inte uttala mig där, formodligen lite bättre iaf.

Bmwn är roligare även om den saknar lite effekt mot volvon i höga hastigheter. Den är ju mycket snyggare enligt mitt tycke och speciellt med m-paket!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2010
#25
cheffer skrev:
330in har ju bättre väghållning och är ju en sportigare bil medans volvon är mer en svensson bil med bra prestanda. Eftersom du har ci som plan så lutar ju det mot att du vill ha en lite sportigare bil och då är ju bmwn valet för dig helt klart. Riktigt stark motor i den som drar fint över hela registret utan att tappa ork på toppen.

Är det e46 eller e90 som du har tänkt dig? Är det e46 innan facelift så är det bara en grej jag kan komma på och det är att 5an är lite högt växlad och varvar därför mer än motorn skulle behöva vid högre hastigheter men det är ju en liten grej iofs. Det är ju inga tokhöga varv det handlar om och skiljer sig väl inte nämnvärt från andra bilar i samma klass. Hur den 6växlade är på samma punkt vet jag inte så kan inte uttala mig där, formodligen lite bättre iaf.

Bmwn är roligare även om den saknar lite effekt mot volvon i höga hastigheter. Den är ju mycket snyggare enligt mitt tycke och speciellt med m-paket!
En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.

Och det tycker jag är kanon, om det sedan blir bättre med 6vxl. vore det super. Men varken varvtal, motorljud eller förbrukning tycker jag man kan klaga på smile
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
28 mars 2010
#26
Rquired skrev:
En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.)
->

tobee skrev:
[2009-07-30 21:06:05]
Kör min S60 AWD 2.5T med närapå exakt samma förbrukning som min tidigare bil 330Ci dvs 0.7 landsväg. Normalkörning 1,1---> till och från jobbet, lite tukt på motorväg, stadskörning etc etc... BMWs 3 liters sexa är imponerande snål men är minst lika imponerad av volvos 2.5T eftersom den har 100 kg mer vikti, 4wd och 250 turbohästar(tuned)
Från http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=2

"Skoj" wink


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2010
#27
steifan skrev:
Rquired skrev:
En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.)
->

tobee skrev:
[2009-07-30 21:06:05]
Kör min S60 AWD 2.5T med närapå exakt samma förbrukning som min tidigare bil 330Ci dvs 0.7 landsväg. Normalkörning 1,1---> till och från jobbet, lite tukt på motorväg, stadskörning etc etc... BMWs 3 liters sexa är imponerande snål men är minst lika imponerad av volvos 2.5T eftersom den har 100 kg mer vikti, 4wd och 250 turbohästar(tuned)
Från http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=2

"Skoj" wink
"Ok, så de drar lika mycket?"

Nej, det roliga med mitt inlägg var att mina siffror stämde överens med ex. Teknikens Världs men S60 drar redan som 250hp FWD mer än vad "Tobee" angav (Och 330i uppmättes till). Skrev ett längre inlägg om detta, firefox havererade och allt försvann. Så vill du ha några källor? Glöm det! wink



*Eller om man så vill, källor kommer när jag får tillgång till testen igen*
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
29 mars 2010
#28
Rquired skrev:
cheffer skrev:
330in har ju bättre väghållning och är ju en sportigare bil medans volvon är mer en svensson bil med bra prestanda. Eftersom du har ci som plan så lutar ju det mot att du vill ha en lite sportigare bil och då är ju bmwn valet för dig helt klart. Riktigt stark motor i den som drar fint över hela registret utan att tappa ork på toppen.

Är det e46 eller e90 som du har tänkt dig? Är det e46 innan facelift så är det bara en grej jag kan komma på och det är att 5an är lite högt växlad och varvar därför mer än motorn skulle behöva vid högre hastigheter men det är ju en liten grej iofs. Det är ju inga tokhöga varv det handlar om och skiljer sig väl inte nämnvärt från andra bilar i samma klass. Hur den 6växlade är på samma punkt vet jag inte så kan inte uttala mig där, formodligen lite bättre iaf.

Bmwn är roligare även om den saknar lite effekt mot volvon i höga hastigheter. Den är ju mycket snyggare enligt mitt tycke och speciellt med m-paket!
En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.

Och det tycker jag är kanon, om det sedan blir bättre med 6vxl. vore det super. Men varken varvtal, motorljud eller förbrukning tycker jag man kan klaga på smile
5vxl 330 e46 varvar runt 3000 varv i ungefär 120-125km/h vilket är onödigt mycket om man tänker på hur stark motorn är. Den behöver inte varva så mycket vid de hastigheterna utan runt 2500varv vid 120-125 vore mer lämpligt.

De är förvånansvärt snåla för att vara så starka motorer, stämmer riktigt bra och riktigt mysiga motorer är det också med fint register. runt 0,9-0,93 blandat brukar det landa på med en hel del stadskörning och ett gäng kallstarter utan att vara för feg på gasen, och det med touring vintertid. Blir nog bättre siffror ändå på sommaren (om man kan hålla igen på gasen dvs.)


95 Inlägg
29 mars 2010
#29
cheffer skrev:
De är förvånansvärt snåla för att vara så starka motorer, stämmer riktigt bra och riktigt mysiga motorer är det också med fint register. runt 0,9-0,93 blandat brukar det landa på med en hel del stadskörning och ett gäng kallstarter utan att vara för feg på gasen, och det med touring vintertid. Blir nog bättre siffror ändå på sommaren (om man kan hålla igen på gasen dvs.)
Bmw:s motorer har ju varit rätt snåla sett till storlek och effektuttag. T5an är som turbomotorer är generellt. De kan köras rätt snålt så länge det inte gasas mycket, för då kan förbrukningen dra iväg rejält. Jag har under vintern haft koll förbrukningen och jämfört från tankning till tankning och det har varit stora skillnader beroende på körsätt. Har haft en blandad förbrukning på allt ifrån från 0,74l/mil till 0,95l/mil per tankning, vilket jag tycker ändå är rätt snålt för +320hk. På sommaren med tyngre 18" hjul tror jag att den ökar med ca 0,1l/milen.

1 422 Inlägg
29 mars 2010
#30
Det är ju riktigt bra med 320 häst det. Fast det blir ju helt annat när man utnyttjar dem men det visar ju att motorn är effektiv iaf smile Bmw har ju lyckats riktigt bra med prestanda/bränsleekonomi vad det gäller deras motorer, speciellt de nyare. Bra att volvo kommer igen någon gång de också! Fast din verkar ju nästan gå billigare med 0,74 än en original t5 så är väl inte volvos förtjänst wink

Här är den aktuella tanken i farsans bil:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/98629/large/887549_3ev3ui.jpg

Det är väl typ 70-75% landsväg där iofs (sundsvall - umeå fram och tillbaka) men den landsvägsresan var fullpackad bil och 3 vuxna män i bilen(jag var inte med). På vägen upp hade bilen dragit 0,75 tyckte jag farsan sa, sedan blev det en hel del tomgångskörning där uppe då det hade regnat som satan samtidigt som det var minusgrader så bilen var täckt av ett islager och ingen motorvärmare. Resterande mil är körda i stadstempo mer eller mindre och lite hit och dit. Notera gärna vart tänkmätaren står (~60l tank) och nästan halva kvar. Blir att räkna på trippmätaren sedan så man får den riktiga bränsleförbrukningen. Går ju att köra snålare om man vill men tycker det är imponerande för en 6 cylindersmotor med 3 liters volym.


Avstängd
1 557 Inlägg
29 mars 2010
#31
steifan skrev:
Visserligen 330xi, men alltid nåt:
http://www.forumbilder.se/images/cb8201015142Pd6cc.jpg
Inte det en 4krafs BMW? Ganska lika tider på km annars smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

1 422 Inlägg
29 mars 2010
#32
MrKerm skrev:
steifan skrev:
Visserligen 330xi, men alltid nåt:
http://www.forumbilder.se/images/cb8201015142Pd6cc.jpg
Inte det en 4krafs BMW? Ganska lika tider på km annars smile
Jo det är det smile Bättre tider ändå med rwd. Går iofs att korta ner 0-100 tiden med ix mer om man varvar och dumpar koppling bara men det är inte vad som står på papper.


Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
29 mars 2010
#33
dawwe skrev:
Frågan är snarare: Vilken av de två är snabbast runt Nordschleife:)? Rattlås-racing klarar alla bilar av*haha*

Edit: För att Volvo folket skall känna sig hemma så kan vi ha ett alternativ till Nordschleife: Snabbast till korvmojjen:D
Och för er BMW ägare kan vi ha ett snabbast till lokala pizzerian race.
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (29 mars 2010)

Nöjeskör närproducerat

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2010
#34
cheffer skrev:
Rquired skrev:
cheffer skrev:
330in har ju bättre väghållning och är ju en sportigare bil medans volvon är mer en svensson bil med bra prestanda. Eftersom du har ci som plan så lutar ju det mot att du vill ha en lite sportigare bil och då är ju bmwn valet för dig helt klart. Riktigt stark motor i den som drar fint över hela registret utan att tappa ork på toppen.

Är det e46 eller e90 som du har tänkt dig? Är det e46 innan facelift så är det bara en grej jag kan komma på och det är att 5an är lite högt växlad och varvar därför mer än motorn skulle behöva vid högre hastigheter men det är ju en liten grej iofs. Det är ju inga tokhöga varv det handlar om och skiljer sig väl inte nämnvärt från andra bilar i samma klass. Hur den 6växlade är på samma punkt vet jag inte så kan inte uttala mig där, formodligen lite bättre iaf.

Bmwn är roligare även om den saknar lite effekt mot volvon i höga hastigheter. Den är ju mycket snyggare enligt mitt tycke och speciellt med m-paket!
En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.

Och det tycker jag är kanon, om det sedan blir bättre med 6vxl. vore det super. Men varken varvtal, motorljud eller förbrukning tycker jag man kan klaga på smile
5vxl 330 e46 varvar runt 3000 varv i ungefär 120-125km/h vilket är onödigt mycket om man tänker på hur stark motorn är. Den behöver inte varva så mycket vid de hastigheterna utan runt 2500varv vid 120-125 vore mer lämpligt.

De är förvånansvärt snåla för att vara så starka motorer, stämmer riktigt bra och riktigt mysiga motorer är det också med fint register. runt 0,9-0,93 blandat brukar det landa på med en hel del stadskörning och ett gäng kallstarter utan att vara för feg på gasen, och det med touring vintertid. Blir nog bättre siffror ändå på sommaren (om man kan hålla igen på gasen dvs.)
130km/h på mätaren i min 328i är ganska exakt 123km/h i verkligheten, antar att det är ungefär detsamma på 330i så det verkar stämma. Och klart det går att sänka, men vad jag syftade var på att "lågt kan bli lägre" smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
29 mars 2010
#35
Rquired skrev:
cheffer skrev:
Rquired skrev:

En 5-vxl 330i varvar ~3000rpm i 130km/h på mätaren, inga oroväckande siffror tycker jag. Körde själv en 330i förra veckan en runda, 30 mil med motorväg i 130km/h, landsväg i varierande hastighet och lite stadskörning inne i Göteborg slutade på 0.76 L/milen på färddatorn vilket visade sig stämma bra med verkligheten vid tankning. Och ett resultat som stämmer väl överens med vad Teknikens Värld mätt upp att en 330i skall dra i de farterna.

Och det tycker jag är kanon, om det sedan blir bättre med 6vxl. vore det super. Men varken varvtal, motorljud eller förbrukning tycker jag man kan klaga på smile
5vxl 330 e46 varvar runt 3000 varv i ungefär 120-125km/h vilket är onödigt mycket om man tänker på hur stark motorn är. Den behöver inte varva så mycket vid de hastigheterna utan runt 2500varv vid 120-125 vore mer lämpligt.

De är förvånansvärt snåla för att vara så starka motorer, stämmer riktigt bra och riktigt mysiga motorer är det också med fint register. runt 0,9-0,93 blandat brukar det landa på med en hel del stadskörning och ett gäng kallstarter utan att vara för feg på gasen, och det med touring vintertid. Blir nog bättre siffror ändå på sommaren (om man kan hålla igen på gasen dvs.)
130km/h på mätaren i min 328i är ganska exakt 123km/h i verkligheten, antar att det är ungefär detsamma på 330i så det verkar stämma. Och klart det går att sänka, men vad jag syftade var på att "lågt kan bli lägre" smile
Jag blev överaskad då min nyinköpta s60 t5 med geartronic lådan ligger på 0,76 landsväg/motorväg Sthlm-Lkpg-Skövde, 0,87 blandad körning och ca 1-1,2 stadskörning.

Det är fasenimej bra för en relativt ung bil med stor motor och med turbo.

Ska tilläggas att bilen rullar på gislaved nordfrost 5 dubbdäck. Ska bli spännande att se hur det blir med nya michelin sommar däck.

Mvh

806 Inlägg
30 mars 2010
#36
jag avvaktar tills tråden blir låst^^


2 072 Inlägg
30 mars 2010
#37
cheffer skrev:
Det är ju riktigt bra med 320 häst det. Fast det blir ju helt annat när man utnyttjar dem men det visar ju att motorn är effektiv iaf smile Bmw har ju lyckats riktigt bra med prestanda/bränsleekonomi vad det gäller deras motorer, speciellt de nyare. Bra att volvo kommer igen någon gång de också! Fast din verkar ju nästan gå billigare med 0,74 än en original t5 så är väl inte volvos förtjänst wink

Här är den aktuella tanken i farsans bil:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3ev3ui.jpg

Det är väl typ 70-75% landsväg där iofs (sundsvall - umeå fram och tillbaka) men den landsvägsresan var fullpackad bil och 3 vuxna män i bilen(jag var inte med). På vägen upp hade bilen dragit 0,75 tyckte jag farsan sa, sedan blev det en hel del tomgångskörning där uppe då det hade regnat som satan samtidigt som det var minusgrader så bilen var täckt av ett islager och ingen motorvärmare. Resterande mil är körda i stadstempo mer eller mindre och lite hit och dit. Notera gärna vart tänkmätaren står (~60l tank) och nästan halva kvar. Blir att räkna på trippmätaren sedan så man får den riktiga bränsleförbrukningen. Går ju att köra snålare om man vill men tycker det är imponerande för en 6 cylindersmotor med 3 liters volym.
tror du på de själv?
om den nu ska dra 0,8l så ska den på 60l tank klara av 750km..
och du har ca 25l kvar?
hmm...

Sandzoo i da house

1 422 Inlägg
31 mars 2010
#38
sandzoo skrev:
cheffer skrev:
Det är ju riktigt bra med 320 häst det. Fast det blir ju helt annat när man utnyttjar dem men det visar ju att motorn är effektiv iaf smile Bmw har ju lyckats riktigt bra med prestanda/bränsleekonomi vad det gäller deras motorer, speciellt de nyare. Bra att volvo kommer igen någon gång de också! Fast din verkar ju nästan gå billigare med 0,74 än en original t5 så är väl inte volvos förtjänst wink

Här är den aktuella tanken i farsans bil:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3ev3ui.jpg

Det är väl typ 70-75% landsväg där iofs (sundsvall - umeå fram och tillbaka) men den landsvägsresan var fullpackad bil och 3 vuxna män i bilen(jag var inte med). På vägen upp hade bilen dragit 0,75 tyckte jag farsan sa, sedan blev det en hel del tomgångskörning där uppe då det hade regnat som satan samtidigt som det var minusgrader så bilen var täckt av ett islager och ingen motorvärmare. Resterande mil är körda i stadstempo mer eller mindre och lite hit och dit. Notera gärna vart tänkmätaren står (~60l tank) och nästan halva kvar. Blir att räkna på trippmätaren sedan så man får den riktiga bränsleförbrukningen. Går ju att köra snålare om man vill men tycker det är imponerande för en 6 cylindersmotor med 3 liters volym.
tror du på de själv?
om den nu ska dra 0,8l så ska den på 60l tank klara av 750km..
och du har ca 25l kvar?
hmm...
Tror jag på vad själv? Jag tror på vad trippmätaren står på och hur mycket soppa som tankats. Trippmätaren nollades vid tankning och har inte fyllts på något efter det så jag vet inte vart du vill komma? Har inte ljugit någon stans eller hittat på något. Säger inte att färddatorn stämmer, därför har jag ju sagt att jag ska räkna på tripp och mängd bränsle sedan.

Duger inte bilden som bevis eller?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2010
#39
cheffer skrev:
sandzoo skrev:
cheffer skrev:
Det är ju riktigt bra med 320 häst det. Fast det blir ju helt annat när man utnyttjar dem men det visar ju att motorn är effektiv iaf smile Bmw har ju lyckats riktigt bra med prestanda/bränsleekonomi vad det gäller deras motorer, speciellt de nyare. Bra att volvo kommer igen någon gång de också! Fast din verkar ju nästan gå billigare med 0,74 än en original t5 så är väl inte volvos förtjänst wink

Här är den aktuella tanken i farsans bil:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … 3ev3ui.jpg

Det är väl typ 70-75% landsväg där iofs (sundsvall - umeå fram och tillbaka) men den landsvägsresan var fullpackad bil och 3 vuxna män i bilen(jag var inte med). På vägen upp hade bilen dragit 0,75 tyckte jag farsan sa, sedan blev det en hel del tomgångskörning där uppe då det hade regnat som satan samtidigt som det var minusgrader så bilen var täckt av ett islager och ingen motorvärmare. Resterande mil är körda i stadstempo mer eller mindre och lite hit och dit. Notera gärna vart tänkmätaren står (~60l tank) och nästan halva kvar. Blir att räkna på trippmätaren sedan så man får den riktiga bränsleförbrukningen. Går ju att köra snålare om man vill men tycker det är imponerande för en 6 cylindersmotor med 3 liters volym.
tror du på de själv?
om den nu ska dra 0,8l så ska den på 60l tank klara av 750km..
och du har ca 25l kvar?
hmm...
Tror jag på vad själv? Jag tror på vad trippmätaren står på och hur mycket soppa som tankats. Trippmätaren nollades vid tankning och har inte fyllts på något efter det så jag vet inte vart du vill komma? Har inte ljugit någon stans eller hittat på något. Säger inte att färddatorn stämmer, därför har jag ju sagt att jag ska räkna på tripp och mängd bränsle sedan.

Duger inte bilden som bevis eller?
Bilden i sig duger inte som ett bevis i det här fallet, den kan man utan problem nolla och sedan ta en bild när man ligger i nerförsbacke och det står 0.45L/milen på mätaren. Så en bild på 0.8L/milen är i sig inget bevis, det är lätt att ordna.

Utan det gäller ju att tro på historien bakom. Är 0.8 orimligt eller inte? Jag vet av personlig erfarenhet att det är en möjlig siffra, men om just ditt exempel är korrekt eller inte varken kan eller vill jag uttala mig om smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 422 Inlägg
31 mars 2010
#40
Rquired skrev:
cheffer skrev:
sandzoo skrev:
tror du på de själv?
om den nu ska dra 0,8l så ska den på 60l tank klara av 750km..
och du har ca 25l kvar?
hmm...
Tror jag på vad själv? Jag tror på vad trippmätaren står på och hur mycket soppa som tankats. Trippmätaren nollades vid tankning och har inte fyllts på något efter det så jag vet inte vart du vill komma? Har inte ljugit någon stans eller hittat på något. Säger inte att färddatorn stämmer, därför har jag ju sagt att jag ska räkna på tripp och mängd bränsle sedan.

Duger inte bilden som bevis eller?
Bilden i sig duger inte som ett bevis i det här fallet, den kan man utan problem nolla och sedan ta en bild när man ligger i nerförsbacke och det står 0.45L/milen på mätaren. Så en bild på 0.8L/milen är i sig inget bevis, det är lätt att ordna.

Utan det gäller ju att tro på historien bakom. Är 0.8 orimligt eller inte? Jag vet av personlig erfarenhet att det är en möjlig siffra, men om just ditt exempel är korrekt eller inte varken kan eller vill jag uttala mig om smile
Känns som jag vinner väldigt mycket på att försöka säga att en bil är snålare än vad den är. Kolla trippmätaren och hur mycket soppa som är i tanken och den är inte påfylld i efterhand och inget är nollat. Dessutom står ju bilen stilla när kortet är taget och uppenbarligen körd en liten bit också eftersom tempmätaren står på mitten smile

Vad ska man göra som enskild person för att bevisa något då när folk vill ha bevis som är överflödiga för till och med få en fällande dom i domstol... Det är ju inte direkt så jag varken vinner eller förlorar något på att visa den ärliga siffran, jag ger bara bort information till en person som vill ha mer info om två bilar, jag har tillgång till en av bilarna (iofs en kombi och inte coupé) så varför inte bjuppa på det man vet? Nä, det går ju inte för då ljuger man smile Roligt att det ifrågasätts när man till och med tagit en bild, men när en person säger att den trimmade t5 motorn på 320 häst körs på 0,74 så är det tyst, helt ärligt så förstår jag inte det. Jag vill dela med mig av min information och gärna utan att bli anklakad för något.

Är det den första bilen i historien som färddatorn visar en felande siffra på? Trodde det var ganska allmänt känt att de brukar fela lite. Kan dessutom säga att tänkmätaren felar lite, när den går under halvtank sjunker den betydligt fortare än när den är över så den är aningen missvisande på så vis. Skulle nämnt det tidigare så det är ju en miss av mig.

Kan ju dessutom säga att det är far min som sköter tankningarna på bilen och han nollar alltid trippmätaren, just för att få det möjligt att veta hur långt man kommer på en tank. (nä, har inte filmat varje gång han tankat en bil och sedan tryckt på nollställning av trippmätaren så jag ljuger ju uppenbarligen här också) smile
Senast redigerat av cheffer (31 mars 2010)



Sök