3348
Sök

S60 T5 Vs 330ci

Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2010
#41
cheffer skrev:
Rquired skrev:
cheffer skrev:

Tror jag på vad själv? Jag tror på vad trippmätaren står på och hur mycket soppa som tankats. Trippmätaren nollades vid tankning och har inte fyllts på något efter det så jag vet inte vart du vill komma? Har inte ljugit någon stans eller hittat på något. Säger inte att färddatorn stämmer, därför har jag ju sagt att jag ska räkna på tripp och mängd bränsle sedan.

Duger inte bilden som bevis eller?

Bilden i sig duger inte som ett bevis i det här fallet, den kan man utan problem nolla och sedan ta en bild när man ligger i nerförsbacke och det står 0.45L/milen på mätaren. Så en bild på 0.8L/milen är i sig inget bevis, det är lätt att ordna.

Utan det gäller ju att tro på historien bakom. Är 0.8 orimligt eller inte? Jag vet av personlig erfarenhet att det är en möjlig siffra, men om just ditt exempel är korrekt eller inte varken kan eller vill jag uttala mig om smile

Känns som jag vinner väldigt mycket på att försöka säga att en bil är snålare än vad den är. Kolla trippmätaren och hur mycket soppa som är i tanken och den är inte påfylld i efterhand och inget är nollat. Dessutom står ju bilen stilla när kortet är taget och uppenbarligen körd en liten bit också eftersom tempmätaren står på mitten smile

Vad ska man göra som enskild person för att bevisa något då när folk vill ha bevis som är överflödiga för till och med få en fällande dom i domstol... Det är ju inte direkt så jag varken vinner eller förlorar något på att visa den ärliga siffran, jag ger bara bort information till en person som vill ha mer info om två bilar, jag har tillgång till en av bilarna (iofs en kombi och inte coupé) så varför inte bjuppa på det man vet? Nä, det går ju inte för då ljuger man smile Roligt att det ifrågasätts när man till och med tagit en bild, men när en person säger att den trimmade t5 motorn på 320 häst körs på 0,74 så är det tyst, helt ärligt så förstår jag inte det. Jag vill dela med mig av min information och gärna utan att bli anklakad för något.

Är det den första bilen i historien som färddatorn visar en felande siffra på? Trodde det var ganska allmänt känt att de brukar fela lite. Kan dessutom säga att tänkmätaren felar lite, när den går under halvtank sjunker den betydligt fortare än när den är över så den är aningen missvisande på så vis. Skulle nämnt det tidigare så det är ju en miss av mig.

Kan ju dessutom säga att det är far min som sköter tankningarna på bilen och han nollar alltid trippmätaren, just för att få det möjligt att veta hur långt man kommer på en tank. (nä, har inte filmat varje gång han tankat en bil och sedan tryckt på nollställning av trippmätaren så jag ljuger ju uppenbarligen här också) smile

Nu missförstår du, utan jag tror på den siffran du skrev. Men allt jag skrev är att även med trippmätare, tempmätare eller om man kör/står stilla så kan man nolla förbrukningen och ta en bild på en lägre siffra än vad som är realistiskt.

Men som sagt, jag skriver kan och inte gjort.

Och jag tror inte riktigt på T5-historien heller, visst kan man snål köra med en sådan men kör man som folk eller som en bilintresserad/gasglad själ så vet jag av erfarenhet att de drar lite mer än vad Bmwn gör. Så stämmer den historien körde han försiktigt, och kör man försiktigt är det inga problem att få ner en 330i på 0.74 heller. Körde själv på 0.76 som sagt, och det var inte med ekonomi i första hand.

Men jag, och förmodligen övriga, tog inte upp tråden eftersom det hela åter igen riskerar i att sluta i ett stort Volvo vs. Bmw bråk. Antingen körde han försiktigt eller så ljuger han eller så har han en ovanligt snål T5.

Och varför Sandzoo anmärkte på det du skrev, får han själv stå för smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 072 Inlägg
31 mars 2010
#42
cheffer skrev:
Rquired skrev:
cheffer skrev:

Tror jag på vad själv? Jag tror på vad trippmätaren står på och hur mycket soppa som tankats. Trippmätaren nollades vid tankning och har inte fyllts på något efter det så jag vet inte vart du vill komma? Har inte ljugit någon stans eller hittat på något. Säger inte att färddatorn stämmer, därför har jag ju sagt att jag ska räkna på tripp och mängd bränsle sedan.

Duger inte bilden som bevis eller?

Bilden i sig duger inte som ett bevis i det här fallet, den kan man utan problem nolla och sedan ta en bild när man ligger i nerförsbacke och det står 0.45L/milen på mätaren. Så en bild på 0.8L/milen är i sig inget bevis, det är lätt att ordna.

Utan det gäller ju att tro på historien bakom. Är 0.8 orimligt eller inte? Jag vet av personlig erfarenhet att det är en möjlig siffra, men om just ditt exempel är korrekt eller inte varken kan eller vill jag uttala mig om smile

Känns som jag vinner väldigt mycket på att försöka säga att en bil är snålare än vad den är. Kolla trippmätaren och hur mycket soppa som är i tanken och den är inte påfylld i efterhand och inget är nollat. Dessutom står ju bilen stilla när kortet är taget och uppenbarligen körd en liten bit också eftersom tempmätaren står på mitten smile

Vad ska man göra som enskild person för att bevisa något då när folk vill ha bevis som är överflödiga för till och med få en fällande dom i domstol... Det är ju inte direkt så jag varken vinner eller förlorar något på att visa den ärliga siffran, jag ger bara bort information till en person som vill ha mer info om två bilar, jag har tillgång till en av bilarna (iofs en kombi och inte coupé) så varför inte bjuppa på det man vet? Nä, det går ju inte för då ljuger man smile Roligt att det ifrågasätts när man till och med tagit en bild, men när en person säger att den trimmade t5 motorn på 320 häst körs på 0,74 så är det tyst, helt ärligt så förstår jag inte det. Jag vill dela med mig av min information och gärna utan att bli anklakad för något.

Är det den första bilen i historien som färddatorn visar en felande siffra på? Trodde det var ganska allmänt känt att de brukar fela lite. Kan dessutom säga att tänkmätaren felar lite, när den går under halvtank sjunker den betydligt fortare än när den är över så den är aningen missvisande på så vis. Skulle nämnt det tidigare så det är ju en miss av mig.

Kan ju dessutom säga att det är far min som sköter tankningarna på bilen och han nollar alltid trippmätaren, just för att få det möjligt att veta hur långt man kommer på en tank. (nä, har inte filmat varje gång han tankat en bil och sedan tryckt på nollställning av trippmätaren så jag ljuger ju uppenbarligen här också) smile

på min bmw sjunker mätarn lika oavsätt hur mycket bränsle i tanken det är.. men men..
säg så här.. hur mycket kommer han på en tank?

Sandzoo i da house

124 Inlägg
31 mars 2010
#43
Ryktet säger att volvon kommer chippad från fabrik.

95 Inlägg
1 april 2010
#44
Rquired skrev:
Och jag tror inte riktigt på T5-historien heller, visst kan man snål köra med en sådan men kör man som folk eller som en bilintresserad/gasglad själ så vet jag av erfarenhet att de drar lite mer än vad Bmwn gör. Så stämmer den historien körde han försiktigt, och kör man försiktigt är det inga problem att få ner en 330i på 0.74 heller. Körde själv på 0.76 som sagt, och det var inte med ekonomi i första hand.

Men jag, och förmodligen övriga, tog inte upp tråden eftersom det hela åter igen riskerar i att sluta i ett stort Volvo vs. Bmw bråk. Antingen körde han försiktigt eller så ljuger han eller så har han en ovanligt snål T5.

Oj oj... så antingen ljuger jag, eller så körde jag försiktigt? Undrar vilket alternativ som ligger närmast till hands?  Särskilt när jag också skrev att den blandade förbrukningen under vintern legat mellan 0,74 och 0,95 "beroende på körsätt"

Jag reagerade själv på att förbrukningen blev så låg den gången och kommer därför också mycket väl ihåg hur körningarna såg ut. Det var totalt ca 10-12 kallstarter men av de ca 80 milen var det 3 längre körningar á 20 mil på landsväg med allt ifrån 50 till 110 km/h begränsningar. Jag hade inga fullgaskörningar, men däremot vanliga omkörningar och det är korrekt att jag körde rätt försiktigt, även om jag normalt låg över hastighetsgränsen. Resterande 20 mil var det blandade sträckor med några stadskörningar och några körningar mellan 1-5mil.

Med samma körsätt men med 18" s-hjul (väger 4-5kg/st mer än mina v-hjul) och en utetemparatur på +20 grader hade jag inte kommit i närheten av denna snittförbrukning. Samma gäller om jag ökar på stadskörningen för där är det svårt att hålla nere förbrukningen.

2 982 Inlägg
1 april 2010
#45
_Blue_Speed_ skrev:
dawwe skrev:
Frågan är snarare: Vilken av de två är snabbast runt Nordschleife:)? Rattlås-racing klarar alla bilar av*haha*

Edit: För att Volvo folket skall känna sig hemma så kan vi ha ett alternativ till Nordschleife: Snabbast till korvmojjen:D

Och för er BMW ägare kan vi ha ett snabbast till lokala pizzerian race.

hellre pizzeria än A-kassa och soc !
smile


2 982 Inlägg
1 april 2010
#46
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
cheffer skrev:
5vxl 330 e46 varvar runt 3000 varv i ungefär 120-125km/h vilket är onödigt mycket om man tänker på hur stark motorn är. Den behöver inte varva så mycket vid de hastigheterna utan runt 2500varv vid 120-125 vore mer lämpligt.

De är förvånansvärt snåla för att vara så starka motorer, stämmer riktigt bra och riktigt mysiga motorer är det också med fint register. runt 0,9-0,93 blandat brukar det landa på med en hel del stadskörning och ett gäng kallstarter utan att vara för feg på gasen, och det med touring vintertid. Blir nog bättre siffror ändå på sommaren (om man kan hålla igen på gasen dvs.)

130km/h på mätaren i min 328i är ganska exakt 123km/h i verkligheten, antar att det är ungefär detsamma på 330i så det verkar stämma. Och klart det går att sänka, men vad jag syftade var på att "lågt kan bli lägre" smile

Jag blev överaskad då min nyinköpta s60 t5 med geartronic lådan ligger på 0,76 landsväg/motorväg Sthlm-Lkpg-Skövde, 0,87 blandad körning och ca 1-1,2 stadskörning.

Det är fasenimej bra för en relativt ung bil med stor motor och med turbo.

Ska tilläggas att bilen rullar på gislaved nordfrost 5 dubbdäck. Ska bli spännande att se hur det blir med nya michelin sommar däck.

Mvh

Otroligt med 0,76/mil, använder du jet-bränsle?
min S60 2,4T (ej chippad) med geartronic låg på 1,15-1,25/mil blandad körning & 0.9/mil på landsväg.
Hade senaste mjukvaran till lådan samt att neutralläget var borttaget.

Min bmw 525a ligger på 1,05 /mil just nu.(manuell 6 växlad låda).
Senast redigerat av Residence (1 april 2010)


Drievör
39 Inlägg
1 april 2010
Trådstartare
#47
Residence skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
130km/h på mätaren i min 328i är ganska exakt 123km/h i verkligheten, antar att det är ungefär detsamma på 330i så det verkar stämma. Och klart det går att sänka, men vad jag syftade var på att "lågt kan bli lägre" smile

Jag blev överaskad då min nyinköpta s60 t5 med geartronic lådan ligger på 0,76 landsväg/motorväg Sthlm-Lkpg-Skövde, 0,87 blandad körning och ca 1-1,2 stadskörning.

Det är fasenimej bra för en relativt ung bil med stor motor och med turbo.

Ska tilläggas att bilen rullar på gislaved nordfrost 5 dubbdäck. Ska bli spännande att se hur det blir med nya michelin sommar däck.

Mvh

Otroligt med 0,76/mil, använder du jet-bränsle?
min S60 2,4T (ej chippad) med geartronic låg på 1,15-1,25/mil blandad körning & 0.9/mil på landsväg.
Hade senaste mjukvaran till lådan samt att neutralläget var borttaget.

Min bmw 525a ligger på 1,05 /mil just nu.(manuell 6 växlad låda).

Det va väl säkert nedförsbacke där han mätte. wink


1 723 Inlägg
1 april 2010
#48
Innan tråden blir låst så är det ju rätt viktigt att ta reda på vilken som går bäst på banan?

2 982 Inlägg
1 422 Inlägg
1 april 2010
#50
sandzoo skrev:
cheffer skrev:
Rquired skrev:

Bilden i sig duger inte som ett bevis i det här fallet, den kan man utan problem nolla och sedan ta en bild när man ligger i nerförsbacke och det står 0.45L/milen på mätaren. Så en bild på 0.8L/milen är i sig inget bevis, det är lätt att ordna.

Utan det gäller ju att tro på historien bakom. Är 0.8 orimligt eller inte? Jag vet av personlig erfarenhet att det är en möjlig siffra, men om just ditt exempel är korrekt eller inte varken kan eller vill jag uttala mig om smile

Känns som jag vinner väldigt mycket på att försöka säga att en bil är snålare än vad den är. Kolla trippmätaren och hur mycket soppa som är i tanken och den är inte påfylld i efterhand och inget är nollat. Dessutom står ju bilen stilla när kortet är taget och uppenbarligen körd en liten bit också eftersom tempmätaren står på mitten smile

Vad ska man göra som enskild person för att bevisa något då när folk vill ha bevis som är överflödiga för till och med få en fällande dom i domstol... Det är ju inte direkt så jag varken vinner eller förlorar något på att visa den ärliga siffran, jag ger bara bort information till en person som vill ha mer info om två bilar, jag har tillgång till en av bilarna (iofs en kombi och inte coupé) så varför inte bjuppa på det man vet? Nä, det går ju inte för då ljuger man smile Roligt att det ifrågasätts när man till och med tagit en bild, men när en person säger att den trimmade t5 motorn på 320 häst körs på 0,74 så är det tyst, helt ärligt så förstår jag inte det. Jag vill dela med mig av min information och gärna utan att bli anklakad för något.

Är det den första bilen i historien som färddatorn visar en felande siffra på? Trodde det var ganska allmänt känt att de brukar fela lite. Kan dessutom säga att tänkmätaren felar lite, när den går under halvtank sjunker den betydligt fortare än när den är över så den är aningen missvisande på så vis. Skulle nämnt det tidigare så det är ju en miss av mig.

Kan ju dessutom säga att det är far min som sköter tankningarna på bilen och han nollar alltid trippmätaren, just för att få det möjligt att veta hur långt man kommer på en tank. (nä, har inte filmat varje gång han tankat en bil och sedan tryckt på nollställning av trippmätaren så jag ljuger ju uppenbarligen här också) smile

på min bmw sjunker mätarn lika oavsätt hur mycket bränsle i tanken det är.. men men..
säg så här.. hur mycket kommer han på en tank?

Ja, det är ju så det ska vara och därför säger jag ju att den är missvisande.

Tankade idag och det gick i 60 liter (Senaste tanken gick det i 60l också) och han kom 75 mil, alltså 0,8 i snitt.

Måste ta och byta givaren till tanken då den visade att det fanns rätt bra med soppa kvar (tanklampan hade inte börjat lysa än) och ändå gick det i 60L. Så det är ju något fel där men 0,8 i snitt blir det iaf.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2010
#51
Sotam skrev:
Rquired skrev:
Och jag tror inte riktigt på T5-historien heller, visst kan man snål köra med en sådan men kör man som folk eller som en bilintresserad/gasglad själ så vet jag av erfarenhet att de drar lite mer än vad Bmwn gör. Så stämmer den historien körde han försiktigt, och kör man försiktigt är det inga problem att få ner en 330i på 0.74 heller. Körde själv på 0.76 som sagt, och det var inte med ekonomi i första hand.

Men jag, och förmodligen övriga, tog inte upp tråden eftersom det hela åter igen riskerar i att sluta i ett stort Volvo vs. Bmw bråk. Antingen körde han försiktigt eller så ljuger han eller så har han en ovanligt snål T5.

Oj oj... så antingen ljuger jag, eller så körde jag försiktigt? Undrar vilket alternativ som ligger närmast till hands?  Särskilt när jag också skrev att den blandade förbrukningen under vintern legat mellan 0,74 och 0,95 "beroende på körsätt"

Jag reagerade själv på att förbrukningen blev så låg den gången och kommer därför också mycket väl ihåg hur körningarna såg ut. Det var totalt ca 10-12 kallstarter men av de ca 80 milen var det 3 längre körningar á 20 mil på landsväg med allt ifrån 50 till 110 km/h begränsningar. Jag hade inga fullgaskörningar, men däremot vanliga omkörningar och det är korrekt att jag körde rätt försiktigt, även om jag normalt låg över hastighetsgränsen. Resterande 20 mil var det blandade sträckor med några stadskörningar och några körningar mellan 1-5mil.

Med samma körsätt men med 18" s-hjul (väger 4-5kg/st mer än mina v-hjul) och en utetemparatur på +20 grader hade jag inte kommit i närheten av denna snittförbrukning. Samma gäller om jag ökar på stadskörningen för där är det svårt att hålla nere förbrukningen.

Med tanke på det fetstilade, så vad är det vi diskuterar egentligen?
Senast redigerat av Rquired (1 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

95 Inlägg
1 april 2010
#52
Rquired skrev:
Med tanke på det fetstilade, så vad är det vi diskuterar egentligen?

Ja, du kan väl förklara varför du drar in sublima antydningar om att mitt inlägg möjligtvis skulle vara en lögn..

Eller rättare sagt, bättre att du låter bli för det har inget att göra med topic för denna  tråden.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 april 2010
#53
min T5a drog ungefär 0,8 - 0,9 landsväg under det var svårt.. men det var ju iof en 850.. vilket igentligen inte kanske hör hit tongue


2 072 Inlägg
1 april 2010
#54
cheffer skrev:
sandzoo skrev:
cheffer skrev:

Känns som jag vinner väldigt mycket på att försöka säga att en bil är snålare än vad den är. Kolla trippmätaren och hur mycket soppa som är i tanken och den är inte påfylld i efterhand och inget är nollat. Dessutom står ju bilen stilla när kortet är taget och uppenbarligen körd en liten bit också eftersom tempmätaren står på mitten smile

Vad ska man göra som enskild person för att bevisa något då när folk vill ha bevis som är överflödiga för till och med få en fällande dom i domstol... Det är ju inte direkt så jag varken vinner eller förlorar något på att visa den ärliga siffran, jag ger bara bort information till en person som vill ha mer info om två bilar, jag har tillgång till en av bilarna (iofs en kombi och inte coupé) så varför inte bjuppa på det man vet? Nä, det går ju inte för då ljuger man smile Roligt att det ifrågasätts när man till och med tagit en bild, men när en person säger att den trimmade t5 motorn på 320 häst körs på 0,74 så är det tyst, helt ärligt så förstår jag inte det. Jag vill dela med mig av min information och gärna utan att bli anklakad för något.

Är det den första bilen i historien som färddatorn visar en felande siffra på? Trodde det var ganska allmänt känt att de brukar fela lite. Kan dessutom säga att tänkmätaren felar lite, när den går under halvtank sjunker den betydligt fortare än när den är över så den är aningen missvisande på så vis. Skulle nämnt det tidigare så det är ju en miss av mig.

Kan ju dessutom säga att det är far min som sköter tankningarna på bilen och han nollar alltid trippmätaren, just för att få det möjligt att veta hur långt man kommer på en tank. (nä, har inte filmat varje gång han tankat en bil och sedan tryckt på nollställning av trippmätaren så jag ljuger ju uppenbarligen här också) smile

på min bmw sjunker mätarn lika oavsätt hur mycket bränsle i tanken det är.. men men..
säg så här.. hur mycket kommer han på en tank?

Ja, det är ju så det ska vara och därför säger jag ju att den är missvisande.

Tankade idag och det gick i 60 liter (Senaste tanken gick det i 60l också) och han kom 75 mil, alltså 0,8 i snitt.

Måste ta och byta givaren till tanken då den visade att det fanns rätt bra med soppa kvar (tanklampan hade inte börjat lysa än) och ändå gick det i 60L. Så det är ju något fel där men 0,8 i snitt blir det iaf.

ja då va vi på rätt väg.. blev helt paff när jag såg trippmätarn och antal bränsle kvar i tanken.. då skulle förbrukningen vara runt 0,5l om ens de:P

Sandzoo i da house

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 april 2010
#55
Sotam skrev:
Rquired skrev:
Med tanke på det fetstilade, så vad är det vi diskuterar egentligen?

Ja, du kan väl förklara varför du drar in sublima antydningar om att mitt inlägg möjligtvis skulle vara en lögn..

Eller rättare sagt, bättre att du låter bli för det har inget att göra med topic för denna  tråden.

Jag har aldrig sagt att ditt inlägg var en lögn för det första, inte ens antytt det. Jag skrev att:

Antigen körde du försiktigt eller så överdrev du, för 0.74 är inte en rimlig siffra med den bilen om den är trimmad och körs av en gasglad själ.

Sedan kommer du för det första och skriver att du körde försiktigt, det vill säga bekräftar det ena alternativet. Och sedan börjar du klaga över att någon inte tyckte det du skrev var rimligt.

Hallå, är det första gången andra forumanvändare har en annan åsikt än dig? Det händer ju hela tiden för alla, varför tror du det förekommer diskussioner överhuvud taget här?

Ber om ursäkt om du tog illa upp däremot, det var inte meningen att kalla dig en lögnare om det var så du uppfattade det.  smile
Senast redigerat av Rquired (1 april 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
1 april 2010
#56
Bmw är mycket bättre , och mer ekonomisk, och snyggare, och roligare, och skönare, klart slut !

-utan 940
1 728 Inlägg
1 april 2010
#57
kolsyra skrev:
Vem vinner?

Min 940.

5 Inlägg
1 april 2010
#58
Jag har haft nere min på 0,83 och det är jag definitvt nöjd med iallafall ! big_smile


Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
1 april 2010
#59
Residence skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:

130km/h på mätaren i min 328i är ganska exakt 123km/h i verkligheten, antar att det är ungefär detsamma på 330i så det verkar stämma. Och klart det går att sänka, men vad jag syftade var på att "lågt kan bli lägre" smile

Jag blev överaskad då min nyinköpta s60 t5 med geartronic lådan ligger på 0,76 landsväg/motorväg Sthlm-Lkpg-Skövde, 0,87 blandad körning och ca 1-1,2 stadskörning.

Det är fasenimej bra för en relativt ung bil med stor motor och med turbo.

Ska tilläggas att bilen rullar på gislaved nordfrost 5 dubbdäck. Ska bli spännande att se hur det blir med nya michelin sommar däck.

Mvh

Otroligt med 0,76/mil, använder du jet-bränsle?
min S60 2,4T (ej chippad) med geartronic låg på 1,15-1,25/mil blandad körning & 0.9/mil på landsväg.
Hade senaste mjukvaran till lådan samt att neutralläget var borttaget.

Min bmw 525a ligger på 1,05 /mil just nu.(manuell 6 växlad låda).

Vanlig soppa ska du se, men då kör jag med ekonomi i åtanke, inga onödiga omkörningar, inget onödigt gaspådrag, minimera gångerna då man laddar på med turbo osv. Visst inget kul att köra så men ska man ända köra landsväg så. Nu på senaste då jag kört med på "mitt sätt" så ligger snittet på 1,2 blandad körning men då är det väldigt mycket stadskörning.

Sen hur du får den förbrukningen på en 525 är ju ett mysterium då en 530 bensinare går lätt att ligga på 0,9 blandad körning, med lite bus och automat.

2 638 Inlägg
1 april 2010
#60
Turbomatte skrev:
Residence skrev:
Turbomatte skrev:
Jag blev överaskad då min nyinköpta s60 t5 med geartronic lådan ligger på 0,76 landsväg/motorväg Sthlm-Lkpg-Skövde, 0,87 blandad körning och ca 1-1,2 stadskörning.

Det är fasenimej bra för en relativt ung bil med stor motor och med turbo.

Ska tilläggas att bilen rullar på gislaved nordfrost 5 dubbdäck. Ska bli spännande att se hur det blir med nya michelin sommar däck.

Mvh

Otroligt med 0,76/mil, använder du jet-bränsle?
min S60 2,4T (ej chippad) med geartronic låg på 1,15-1,25/mil blandad körning & 0.9/mil på landsväg.
Hade senaste mjukvaran till lådan samt att neutralläget var borttaget.

Min bmw 525a ligger på 1,05 /mil just nu.(manuell 6 växlad låda).

Vanlig soppa ska du se, men då kör jag med ekonomi i åtanke, inga onödiga omkörningar, inget onödigt gaspådrag, minimera gångerna då man laddar på med turbo osv. Visst inget kul att köra så men ska man ända köra landsväg så. Nu på senaste då jag kört med på "mitt sätt" så ligger snittet på 1,2 blandad körning men då är det väldigt mycket stadskörning.

Sen hur du får den förbrukningen på en 525 är ju ett mysterium då en 530 bensinare går lätt att ligga på 0,9 blandad körning, med lite bus och automat.

Det går att köra billigt om man verkligen vill, tankade idag och min s60 2,5t automat hade dragit 0,77L/mil då jag kört pendlarmil. Kör man lagom inspirerat så är 1L/mil inga problem, så allt beror på körsätt wink


Sök