Volvo544special65 skrev:
Jadu. Vad skall man säga?
En del av mig blir arg då jag själv föredrar att använda cykeln sommartid när det bara rör sig om ett transportmedel som skall nyttjas...eller OK, cykeln används ju för nöjestripper också likväl som bilen men...
Fast samtidigt så förstår jag vad ni menar...
Och jag borde inte ta åt mig egentligen, man måste alltid utgå ifrån att man är mer eller mindre osynlig på ett tvåhjuligt fordon, och ALDRIG lita på bilisterna (inte att jag nu klagar på bilisternas beteende)... Men
det är helt enkelt det tänket man måste ha för att bli långlivad på två hjul.
Tyvärr har inte alla det tänket och tar sig dessutom ofta friheter som är långt större än vad de har stöd för i lagen.
Man har som cyklist RÄTTIGHETER...men det hjälper en inte mycket att man hade dem på sin sida när de får spola bort resterna av en med högtryckstvätt från fronten på en Dodge Ram... Därför måste man alltid cykla defensivt...
Men man har också SKYLDIGHETER, och följer man inte dem så är man ju än mer illa ute. Och då förstår jag varför bilister blir förbannade... Det är trots allt det BÄSTA som kan hända... Ibland slutar det med en begravning i stället för bara en förbannad bilist... Sorgligt men sant. Och den dagen är det för sent att ändra sig.
Det fokuseras mycket på cykelhjälm i debatten om trafiksäkerhet på cykel - trots allt en aning snedvridet då det första som måste förändras hos en stor del av cyklisterna inte är huvudbonaden - utan snarare kunskaper och attityd...