3461
Sök

Chrysler New Yorker 1960 - köpråd

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har fått nys om en New Yorker 1960, vad tror ni om dessa bilar? Har ingen erfarenhet allas av dessa... Är de nåt att ha eller är det skräp? Nåt speciellt man ska tänka på när man kollar på/provkör en sån? Vad ska man ge, bara på ett ungefär mellan tummen och pekfingret?

Tack på förhand!
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Fd Bannad
657 Inlägg
29 mars 2010
#2
är det en tvådörrars, fyrdörrars, cabriolet? motor?
Lite lite information man får att gå på tycker jag, men det är ju en ovanligt (1960: 2d htp 2,835; conv 556; 4d htp 5,625) bil, som ser väldigt bra ut enligt mig iaf.

Märkesbög

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#3
Hedning skrev:
är det en tvådörrars, fyrdörrars, cabriolet? motor?
Lite lite information man får att gå på tycker jag, men det är ju en ovanligt (1960: 2d htp 2,835; conv 556; 4d htp 5,625) bil, som ser väldigt bra ut enligt mig iaf.

Hehe! Ja jag vet, det var lite för lite info. Dock vet jag inte mer än så i nuläget. Har ingen aning om karossen... Motorn vet jag heller inget om, men vad jag vet finns det väl bara en motor till den 1960, en 413. Vet du nåt generellt om Chryslerkärrorna från denna tidpunkt då?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

693 Inlägg
30 mars 2010
#4
Kolla om det är styr och bromsservo på den. Inte alls orginal utan extra option. Trycknapsautomat, torsionfjädring. Kolla så automat och motor funkar, kika efter rost i golv. Allt går ju köpa till dom i slitdelar.
Bör helst va 2dörrars kupe, mindre värda om det är fyrdörras bil, inte så snygga men snygg modell annars


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#5
Streetfreak skrev:
Kolla om det är styr och bromsservo på den. Inte alls orginal utan extra option. Trycknapsautomat, torsionfjädring. Kolla så automat och motor funkar, kika efter rost i golv. Allt går ju köpa till dom i slitdelar.
Bör helst va 2dörrars kupe, mindre värda om det är fyrdörras bil, inte så snygga men snygg modell annars

Tack för ditt svar! Då vet jag lite vad jag ska kika efter. Att det är tryckknappsautomat visste jag (vilket faktiskt är lite synd, då rattväxeln är lite det man vill åt på en jänk), däremot visste jag inte att det var extra option med servona där. Muskelservo på en sån kärra kan inte vara allt för roligt... smile

Tack igen! smile
MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

693 Inlägg
30 mars 2010
#6
Nä muskelservo är jobbigt men funkar, men man vill ha servo när man cruisar runt....


Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
30 mars 2010
Trådstartare
#7
Streetfreak skrev:
Nä muskelservo är jobbigt men funkar, men man vill ha servo när man cruisar runt....

Precis vad jag tänker också. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

4 682 Inlägg
30 mars 2010
#8
Bromsservo var väl standard på new yorker men inte på newport om jag minns rätt.

430 Inlägg
31 mars 2010
#9
Streetfreak skrev:
Nä muskelservo är jobbigt men funkar, men man vill ha servo när man cruisar runt....

så länge du rullar så känner du inte av muskelservon...det är bara när du står still och ska vrida över...samma med bromsservo, känns heller inte av så mycket...stirra dig inte blind på options på bilen det går alltid att uppgradera sen, delar finns ju till de...
ett tips är att du kontaktar carlo notaro i åsarp utanför falköping, han är den bäste på dessa modeller i sverige, moparguru som kan allt gällande de tidiga mopar bilarna...

Mopar or no car!

3 Inlägg
14 januari 2011
#10
Hur gick det blev det någon 60 chrysler

3 Inlägg
14 januari 2011
#11
Har själv en 60 New Yorker, och startade ett 60 register för ca 8 år sedan, intressant och veta vilken bil du isåfall köpt...
Jag vet säkert att alla NY hade full servo dvs både styr och bromsservo,de hade även elhissar, klocka och backljus som standard , resten var options. Motorn en 413 på 350hp samt tryckknappsaut.
Bilarna är väldigt driftsäkra och slitdelar är inget problem, vanligaste rostproblemen brukar vara i skuffen då bakluckan brukar läcka in..
//Roger
Senast redigerat av moparswede (14 januari 2011)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
14 januari 2011
#12
Allting till motor & låda finns att få men tänk på att priset på grejorna är högre än till tex cheva.
413 motorn är av raised block (RB) typ med andra ord ½'' bredare och högre än tex 361/383/400 blocket. Motorn är om den sköts jävligt driftsäker och mysig i gången.
Tänk på att tillbehör typ insug/fördelare och en del andra saker måste vara speciellt till RB motorerna dvs 413/440.
Det jag vet kan vara svårt är att hitta är eldetaljer typ elhissar och mätare. Letar efter en elhissmotor till min bil och det verkar inte helt skitlätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök