3882
Sök

Bilen rycker vid fullgas på 3,4,5 växlen?

105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej, har en Saab 900 -96 2.0t.
Steg 3 chippad med 3" hela vägen, 3.5bar mappsensor, gröna spridare osv.

Nu till min fråga.
När jag gasar fullt på 3,4,5 växlen så börjar bilen hacka/rycka och jag är tvungen att släppa gasen igen.
När jag gasar på 1,2 så går den som vanligt.

Har funderat om det är växellådan är kass?
En del har tankar om bränslepump/filter?

Vad är troligast?!

Tack på förhand!

5 710 Inlägg
31 mars 2010
#2
Med det du beskriver ser jag 2 tänkbara fel:

•  "fuel cut" d.v.s att stryrsystemet stänger av bränslet p.g.a högt laddtryck.
Har du graderad mätare? När inträffar isf rycken?
När fuel cut inträffar brukar det rycka till ganska regält.....

• Misständningar, brukar kännas som ryckningar och det bluddrar i avgassystemet.
Vanligaste felet brukar vara kass tändkasett eller dåliga tändstift.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............

105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#3
Runt 1bar laddtryck så börjar den rycka och jag är tvungen att släppa gasen.

5 710 Inlägg
31 mars 2010
#4
Då är det inte fuel cut.......

Jag skulle testat en annan Di-kasett, låna den från din 9000.
Hjälper inte det så testa med nya stift.

mvh jonas

MVH Jonas
..............

1 497 Inlägg
31 mars 2010
#5
Vad kör du på för soppa?

105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#6
95 oktan. Ibland även 98.

716 Inlägg
31 mars 2010
#7
Där har du felet. Din bil är optimerad att arbeta bäst med 98/99(v-power). Hade samma fel i min s40, tankade v-power och böt tändstift så va felet borta. Tro mig, i längden är det värt de att tanka v-power, du behåller motorn i bättre skick...

Mvh, Krist.


5 710 Inlägg
31 mars 2010
#8
Krist skrev:
Där har du felet. Din bil är optimerad att arbeta bäst med 98/99(v-power). Hade samma fel i min s40, tankade v-power och böt tändstift så va felet borta. Tro mig, i längden är det värt de att tanka v-power, du behåller motorn i bättre skick...

Mvh, Krist.

Det tror inte jag.....
Motorn (iaf en SAAB wink) skall klara lägre oktan  utan att få driftstörningar, dock får man räkna med nedsatt prestanda.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

1 498 Inlägg
31 mars 2010
#9
Krist skrev:
Där har du felet. Din bil är optimerad att arbeta bäst med 98/99(v-power). Hade samma fel i min s40, tankade v-power och böt tändstift så va felet borta. Tro mig, i längden är det värt de att tanka v-power, du behåller motorn i bättre skick...

Mvh, Krist.

Vad är det som säger att det inte var stiften som fela?

På saaben tror jag på kassett eller slitna stift eller ej rätt stift


1 497 Inlägg
31 mars 2010
#10
jonTe skrev:
Då är det inte fuel cut.......

Jag skulle testat en annan Di-kasett, låna den från din 9000.
Hjälper inte det så testa med nya stift.

mvh jonas

Nu vet vi ju inte vad han kör med för program heller.
95 oktan, mycket laddtryck och arg tändning kan ju ställa till det rätt ordentligt wink

Detta i kombination med dåliga stift och en DI som sjunger på sista versen gör det hela ännu värre.

716 Inlägg
31 mars 2010
#11
Ja hade iof ett stift som inte såg ut som dom andra. Felet va där, men ja ringde bsr och frågade varför den gjort så sa han att trimmade bilar är optimerade oftast för att funka bäst på 98 och uppåt. Spetsen på ett av mina stift va intryck någon mm i själva Tändstiftet. Den såg annorlunda ut från de andra.

Jag chippade bilen för ca 9månader sen och bara kört på 98 å 99, började köra me 95 ett tag för ekonomins skull, då strula det. Så i mina ögon, mitt fall va pga 95 soppa. 95 gjorde nått me stiftet som i sin tur fick motorn att rycka på.

Mvh, Krist.


105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#12
Har nu varit och köpt nya stift och monterat dem, stiftet på tvåan var tillstött (såg inte ut som de andra).
Annars så var de gyllenbruna alla fyra.

Väntar nu på mina nya däck ska bli påkrängda så jag kan testa om det som va felet.

Så ni rekommenderar att köra på 98okt då?


// Jonathan

1 498 Inlägg
31 mars 2010
#13
EkenGoesWild skrev:
Har nu varit och köpt nya stift och monterat dem, stiftet på tvåan var tillstött (såg inte ut som de andra).
Annars så var de gyllenbruna alla fyra.

Väntar nu på mina nya däck ska bli påkrängda så jag kan testa om det som va felet.

Så ni rekommenderar att köra på 98okt då?


// Jonathan

Vad för stift blev det?


500 Inlägg
31 mars 2010
#14
Är "chipet" anpassat för de större spridarna och 3-barsmapsensorn?


105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#15
Det blev NGK BCPR7ES-11.

Allt är monterat av Nordic Uhr så det skall det vara.

1 498 Inlägg
31 mars 2010
#16
Har den funkat innan eller nylige bytat grejor?


105 Inlägg
31 mars 2010
Trådstartare
#17
Nej den har funkar innan, detta uppstod för ett tag sen.
Återkommer när jag fått på fälgar och däck och provkört smile

5 710 Inlägg
31 mars 2010
#18
EkenGoesWild skrev:
Så ni rekommenderar att köra på 98okt då?

Ja!
Oftast (alltid?) byggs programvaran med 98oktanigt bränsle som förutsättning.
Det går fortfarande tanka 95 men med reducerad prestanda.
Det kan oxo vara en risk att tanka annat bränsle än vad programmet är anpassat för.
Original programvara kan hantera det och det skall man kunna kräva även av en eftermarknadsprogram men de har samtidigt inte samma resurser att testa olika driftförhållanden i olika miljörer ihop med "dåligt" bränsle.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

716 Inlägg
31 mars 2010
#19
EkenGoesWild skrev:
Har nu varit och köpt nya stift och monterat dem, stiftet på tvåan var tillstött (såg inte ut som de andra).
Annars så var de gyllenbruna alla fyra.

Väntar nu på mina nya däck ska bli påkrängda så jag kan testa om det som va felet.

Så ni rekommenderar att köra på 98okt då?


// Jonathan

Ungefär så mina såg ut oxå. Utom en som var annorlunda.

Och jaa! kör på 98, de e bäst...

Mvh, Krist.


240 Inlägg
2 april 2010
#20
kass kassett..?

Liknar problemet jag fick på min gamla 900 när Di-kassetten började ge upp.

Prov-byt med en likadan och kolla om det blir bättre, kolla dock inte med fel kassett men den visan har du väl hört förut!?

Street Knight


Sök