2835
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 april 2010
#281
Det kopplar väldigt dåligt om du monterar fel tongue men du har ju inte flera så du behöver nog inte oroa dig, kan du köra den sitter det knappast fel smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

156 Inlägg
20 april 2010
#282
roligt me 140 projekt och när det görs ordentligt, har en 73a som ska totalrenoveras roligt med lite idéer

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#283
Johnsson_T skrev:
roligt me 140 projekt och när det görs ordentligt, har en 73a som ska totalrenoveras roligt med lite idéer

jodå, är ruskigt kul å hålla på!! Härligt, ska bli kul å se!!

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
20 april 2010
#284
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
Och kom ihåg att B18-sprängkåpa-med-B20-uttrampningslager-tabben får du inte göra big_smile Har du otur och det är olika lager blir det som hos en viss annan Göteborgare som skulle vara smart utan att tänka lol

Utveckla gärna de där lite mer! Hur vet jag vilket lager som sitter på nu ?!
var inget nämnvärt slitage på tryckplattan iafall!

tror det finns bla olika långa lager, Jämför att det ser ut & passa mot trycklpattan innan montering.
Du märker nog hur mycket spel du får på kopplingshävarmen när du monterat ihop.
För stort spel=fel & inget spel=fel smile

Så här ska kåpa&kopplingshävarm se ut på en 140:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/910205_j3uzlo.jpg

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#285
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
Och kom ihåg att B18-sprängkåpa-med-B20-uttrampningslager-tabben får du inte göra big_smile Har du otur och det är olika lager blir det som hos en viss annan Göteborgare som skulle vara smart utan att tänka lol

Utveckla gärna de där lite mer! Hur vet jag vilket lager som sitter på nu ?!
var inget nämnvärt slitage på tryckplattan iafall!

tror det finns bla olika långa lager, Jämför att det ser ut & passa mot trycklpattan innan montering.
Du märker nog hur mycket spel du får på kopplingshävarmen när du monterat ihop.
För stort spel=fel & inget spel=fel smile

Så här ska kåpa&kopplingshävarm se ut på en 140:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/910205_j3uzlo.jpg

Okej! Så ser inte min ut wink Jag har en annan gaffel och ett ganska långt urtrampningslager. Ska fota imorrn så får ni se.. har ett spel på 0,5cm ungefär på kopplingsarmen.
Innan jag rev ned allt så fungerade kopplingen hur fint som helst iafall.


Edit: Hittade en bild på google som visar hur min sprängkåpa och kopplingsanordning ser ut!
http://img43.imageshack.us/img43/2017/lager.gif
Senast redigerat av MrCarfreak (20 april 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
20 april 2010
#286
Ja 5mm spel på armen är nog ganska rimligt. det där är "gamla" armen det ja som är gjord för "tryckande" manövrering med stag/hydraulcylinder. (PV/Duett/Amazon med B18)

planerar du att ändå byta motor i framtiden & ditt "hembyggda" arrangemang funkar så finns det nog ingen anledning att skaffa nåt annat just nu, fixa det till motorbytet iställe. wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#287
farbrorbozze skrev:
Ja 5mm spel på armen är nog ganska rimligt. det där är "gamla" armen det ja som är gjord för "tryckande" manövrering med stag/hydraulcylinder. (PV/Duett/Amazon med B18)

planerar du att ändå byta motor i framtiden & ditt "hembyggda" arrangemang funkar så finns det nog ingen anledning att skaffa nåt annat just nu, fixa det till motorbytet iställe. wink

aa, det har ju fungerar hittills, dock har ja bara kört bilen max 6-7mil innan jag ställde in och började riva wink

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 april 2010
#288
Farbrorbozze, man ska ha polerat innuti sprängkåpan med, annars är det fusk wink

Tips Christian, vad vi gjort med våra motorer är att ha en lös axel med splines från en växellåda när kopplingen ska passas in, så slipper du problem vid monteringen sen smile Vet att det är ju inget varenda kotte har i lådorna, men är ett tips tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#289
Volvo1968 skrev:
Farbrorbozze, man ska ha polerat innuti sprängkåpan med, annars är det fusk wink

Tips Christian, vad vi gjort med våra motorer är att ha en lös axel med splines från en växellåda när kopplingen ska passas in, så slipper du problem vid monteringen sen smile Vet att det är ju inget varenda kotte har i lådorna, men är ett tips tongue

Hihi, tur man har alla möjliga centreringsdorn wink Tack för tipset!

Hmm, är de vanligt att växellådan läcker olja om den står med ingående axel nedåt mot golvet?

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
20 april 2010
#290
MrCarfreak skrev:
Volvo1968 skrev:
Farbrorbozze, man ska ha polerat innuti sprängkåpan med, annars är det fusk wink

Tips Christian, vad vi gjort med våra motorer är att ha en lös axel med splines från en växellåda när kopplingen ska passas in, så slipper du problem vid monteringen sen smile Vet att det är ju inget varenda kotte har i lådorna, men är ett tips tongue

Hihi, tur man har alla möjliga centreringsdorn wink Tack för tipset!

Hmm, är de vanligt att växellådan läcker olja om den står med ingående axel nedåt mot golvet?

Oja, fullt normalt, tätningen är inte egjord för att ha 2 liter olja på sig wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
20 april 2010
#292
Volvo1968 skrev:
Farbrorbozze, man ska ha polerat innuti sprängkåpan med, annars är det fusk wink

Tips Christian, vad vi gjort med våra motorer är att ha en lös axel med splines från en växellåda när kopplingen ska passas in, så slipper du problem vid monteringen sen smile Vet att det är ju inget varenda kotte har i lådorna, men är ett tips tongue

Varför ska man ha polerat i sprängkåpan på en skrotväxellåda som ligger slängd bredvid uthuset??  wink wink wink wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#293
twin_cam: Öhh, 2l ???? Har max 1l olja i min låda... Ska det verkligen vara 2l olja i M40 ?

farbrorbozze: okej det är så pass :p Hmm, vad krävs för att tex. montera en m46-m47 låda??
Senast redigerat av MrCarfreak (20 april 2010)

//Carfreak

Smålänning
7 887 Inlägg
20 april 2010
#294
MrCarfreak skrev:
twin_cam: Öhh, 2l ???? Har max 1l olja i min låda... Ska det verkligen vara 2l olja i M40 ?

farbrorbozze: okej det är så pass :p Hmm, vad krävs för att tex. montera en m46-m47 låda??

Va ett exempel wink Har ingen aning om hur mö olja de går i en M40 wink Bara drog till med nått som kändes rimligt smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gasglad
3 244 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#295
twin_cam skrev:
MrCarfreak skrev:
twin_cam: Öhh, 2l ???? Har max 1l olja i min låda... Ska det verkligen vara 2l olja i M40 ?

farbrorbozze: okej det är så pass :p Hmm, vad krävs för att tex. montera en m46-m47 låda??

Va ett exempel wink Har ingen aning om hur mö olja de går i en M40 wink Bara drog till med nått som kändes rimligt smile

Okej, lugnande wink

Kollade upp detta, 0,75l ska de va.. Mineral olja!

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 525 Inlägg
20 april 2010
#296
MrCarfreak skrev:
twin_cam: Öhh, 2l ???? Har max 1l olja i min låda... Ska det verkligen vara 2l olja i M40 ?

farbrorbozze: okej det är så pass :p Hmm, vad krävs för att tex. montera en m46-m47 låda??

Sprängkåpa från en volvo 240 1975-76 med B20motor & M45 låda (dom är inte allt för vanliga) wink
är nog 0,75-1.Liter olja nånting om jag inte minns fel.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
20 april 2010
#297
kåporna till dem går för 1000-1500kr på blocket vanligtvis, är inte billigt hmm bättre att hitta nån skrot som har en liggandes/en bil med det, men somsagt, då ska man leta runt..

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Gasglad
3 244 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#298
Sådär, nu har jag lyckats pressa ur de gamla spindellederna!! Bussningarna är däremot bra mkt svårare..

//Carfreak

leg. dödsklant
128 Inlägg
21 april 2010
#299
kniv att skära gummi med, 5-56 att spraya med, skruvstäd och hammare. jag drog ut mina bussningar på 45min så. kan vara bra att ha en rörtång. om du kan få bussningen att snurra så är den lättare att slå ut. smile

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

Gasglad
3 244 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#300
frisedel skrev:
kniv att skära gummi med, 5-56 att spraya med, skruvstäd och hammare. jag drog ut mina bussningar på 45min så. kan vara bra att ha en rörtång. om du kan få bussningen att snurra så är den lättare att slå ut. smile

får prova mig fram.. problemet är inte att pressa utan från vilket håll de ska ut..

//Carfreak


Sök