farbrorbozze skrev:
Hittade mer fakta
Block öd 0,015" cylinderdiam 89,28-89,31 så då borde dina kolvar passa den överdimensionen, mät cylindrarna invändigt & kolla om dom e rätt borrade till dessa kolvar.
Okej, men då står allt rätt till så långt!
Frågan nu är om veven är slipad.. Står varken std eller 000, det enda som står är 4331 på vevlagren..
Bör vara standard då man sällan behöver slipa en volvo vev
Rätt mycket märken från spikningar iafall på koltopparna.. tror de ska klara sig endå!
Är väldigt rent vid oljeringsplatserna iafall! Kommer bli något bättre ringar sen som är en aning högre, istället för 1,75 så är de 2mm.
Kollade även kolvringsgapet på dessa ringar som satt på, 0,70mm :s Ska ligga på 0,50-0,55mm
Var inte långt ifrån vevlager ras heller, på 3:an cylinder var lagret "polerat" så man såg kopparfärgen! Tur att veven ser väldigt bra ut!
Nog fan ska motorn gå bra när jag är klar!!
Edit: Kolvarna mäter 88mm och blocket mäter 89mm.
Såg även detta, när kamdreven är nollade, dvs. markeringarna mot varandra.. Skall fördelaren stå såhär när den är nollad? Skall inte de där sträcket på fördelaren vara riktad framåt? Nu står sträcket bakåt mot växellådan... Hur står eran rotor samt fördelare med nollad motor? Kanske är så att mitt fördelar drev har kuggat över då och hela tänd tjohejsan har blivit rubbad?!?
Edit: Fördelardrevet flyttad 180 grader.. förhoppningsvis kan detta vara ett utav problemet till att motorn inte gick som den skulle!