2611
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
21 maj 2010
#661
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Kan fota åt dig imorgon smile

ahhh, då blire kalsongskott wink
Sen skulle du haft sån här va wink http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=611559

Hehehe :p

aa samt en trycktätad SU i början och en redig turbo wink

Nä men kanske nåt lämpligt billigt elektroniskt sprut wink inge stressfläkt inte big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
#662
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

ahhh, då blire kalsongskott wink
Sen skulle du haft sån här va wink http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=611559

Hehehe :p

aa samt en trycktätad SU i början och en redig turbo wink

Nä men kanske nåt lämpligt billigt elektroniskt sprut wink inge stressfläkt inte big_smile

Megasquirt hade vart nåt, men får bli till min B20 race maskin wink

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
22 maj 2010
#663
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Hehehe :p

aa samt en trycktätad SU i början och en redig turbo wink

Nä men kanske nåt lämpligt billigt elektroniskt sprut wink inge stressfläkt inte big_smile

Megasquirt hade vart nåt, men får bli till min B20 race maskin wink

Ja fast jag tror nästan att detta insug/spjällhus är lite för litet för en trimmad motor?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#664
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

Nä men kanske nåt lämpligt billigt elektroniskt sprut wink inge stressfläkt inte big_smile

Megasquirt hade vart nåt, men får bli till min B20 race maskin wink

Ja fast jag tror nästan att detta insug/spjällhus är lite för litet för en trimmad motor?

aa iofs.. Har suttit å funderat lite på nästa motorval, vore rätt fränt med en Bmw 6:a i bilen wink

//Carfreak

2 419 Inlägg
23 maj 2010
#665
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

Megasquirt hade vart nåt, men får bli till min B20 race maskin wink

Ja fast jag tror nästan att detta insug/spjällhus är lite för litet för en trimmad motor?

aa iofs.. Har suttit å funderat lite på nästa motorval, vore rätt fränt med en Bmw 6:a i bilen wink

Nej!!! t5a aller t6a wink


Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#666
strandberg31 skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

Ja fast jag tror nästan att detta insug/spjällhus är lite för litet för en trimmad motor?

aa iofs.. Har suttit å funderat lite på nästa motorval, vore rätt fränt med en Bmw 6:a i bilen wink

Nej!!! t5a aller t6a wink

Hade också vart nåt men är tyvärr så pass vanligt :p

Får se vad som händer!

//Carfreak

2 419 Inlägg
23 maj 2010
#667
MrCarfreak skrev:
strandberg31 skrev:
MrCarfreak skrev:

aa iofs.. Har suttit å funderat lite på nästa motorval, vore rätt fränt med en Bmw 6:a i bilen wink

Nej!!! t5a aller t6a wink

Hade också vart nåt men är tyvärr så pass vanligt :p

Får se vad som händer!

ja t5 kanske men en t6 är ju inte allt för vanligt smile


Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#668
Först och främst ska min B18 blir körduglig igen smile När den går riktigt och lämnar den effekt jag är ute efter så kommer den att säljas för att få en liten budget till nästa motorbygge smile
Har nästan bestämt mig gällande nästa maskin, antingen en B20 turbo spis alt. B23 turbo spis. Roligast hade vart en B20 med turbo samt elektroniskt sprut med MS styrning alt. civinco.

De delar som behövs just nu är följande:

Avgaspackning dubbel 67-97
Grenrörspackning B20E/F
Kolvringsats B20 0,015
Oljetrågspackning B18/20/21/23
Topplocksp.B20BD68-75 E/F 71-
Vevlagersats B18/B20 std 62-73

Ang. gängorna i blocket till topplocksbultarna, är det M12x1,75 ? Känns lika bra att rensa gängorna.

//Carfreak

Avstängd
1 714 Inlägg
23 maj 2010
#669
Naturligtvis ska du bygga på B20, en B230 låter ju som alla andra fyror,
med B20s tändföljd har du ju karaktäristiskt fränt muller.

Men lite större borr ska du väl köra? B21 ger ju en hel del gentemot den extremt lilla risken med cylinderväggarna.

Civinco verkar kunna sin sak, läste om dem i street & strip. Värt att satsa på tror jag helt klart!
Kommer förmodligen följa ett sånt bygge smile


Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#670
Emilius skrev:
Naturligtvis ska du bygga på B20, en B230 låter ju som alla andra fyror,
med B20s tändföljd har du ju karaktäristiskt fränt muller.

Men lite större borr ska du väl köra? B21 ger ju en hel del gentemot den extremt lilla risken med cylinderväggarna.

Civinco verkar kunna sin sak, läste om dem i street & strip. Värt att satsa på tror jag helt klart!
Kommer förmodligen följa ett sånt bygge smile

aa precis! ser ganska orginal ut också och kräven inga större modifieringar på motorfästen, växellåda heller..
aa, b21 alt. b22 hade vart något, dock får man ju betongfylla så man inte rasar blocket på en gång!

Civinco verkar vara ett mkt bra och stabilt system.

Kommer även försöka att regga bilen med B20 turbo sen så slipper man plocka ur allt till besiktning :p

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#671
Sådär, nu har jag gjort rent kolvarna.. de är 89,255mm stora, är det B18 kolvar eller B20 kolvar? Det står även 0,15", dvs. oversize kolvar.

Undrar även om jag har standard lager eller ej, står 4331, står likadant på stakarnas lagerbanor..

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
23 maj 2010
#672
lagrena brukar heta STD eller 000 som standard, 010 020 osv som överdim.

B20ns stnadrd diam på Cylinderdiam. är 88,9mm så det borde vara B20 ödim
(B18 har 84,14mm cylinderdiam)

Observera att det är cylinderdiametern inte kolv diam. som anges i boken jag har.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
23 maj 2010
#673
Hittade mer fakta smile Block öd 0,015" cylinderdiam 89,28-89,31 så då borde dina kolvar passa den överdimensionen, mät cylindrarna invändigt & kolla om dom e rätt borrade till dessa kolvar.
Senast redigerat av farbrorbozze (23 maj 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Smålänning
7 887 Inlägg
23 maj 2010
#674
Vad har hänt här yikes

Inget aluminiumskit i en 140, där ska vara gjutjärn och stötstänger smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#675
farbrorbozze skrev:
Hittade mer fakta smile Block öd 0,015" cylinderdiam 89,28-89,31 så då borde dina kolvar passa den överdimensionen, mät cylindrarna invändigt & kolla om dom e rätt borrade till dessa kolvar.

Okej, men då står allt rätt till så långt!

Frågan nu är om veven är slipad.. Står varken std eller 000, det enda som står är 4331 på vevlagren..
Bör vara standard då man sällan behöver slipa en volvo vev wink

Rätt mycket märken från spikningar iafall på koltopparna.. tror de ska klara sig endå!
Är väldigt rent vid oljeringsplatserna iafall! Kommer bli något bättre ringar sen som är en aning högre, istället för 1,75 så är de 2mm.

Kollade även kolvringsgapet på dessa ringar som satt på, 0,70mm :s Ska ligga på 0,50-0,55mm
Var inte långt ifrån vevlager ras heller, på 3:an cylinder var lagret "polerat" så man såg kopparfärgen! Tur att veven ser väldigt bra ut!

Nog fan ska motorn gå bra när jag är klar!!


Edit: Kolvarna mäter 88mm och blocket mäter 89mm.

Såg även detta, när kamdreven är nollade, dvs. markeringarna mot varandra.. Skall fördelaren stå såhär när den är nollad? Skall inte de där sträcket på fördelaren vara riktad framåt? Nu står sträcket bakåt mot växellådan... Hur står eran rotor samt fördelare med nollad motor? Kanske är så att mitt fördelar drev har kuggat över då och hela tänd tjohejsan har blivit rubbad?!?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/936332_9zh2pi.jpg

Edit: Fördelardrevet flyttad 180 grader.. förhoppningsvis kan detta vara ett utav problemet till att motorn inte gick som den skulle!
Senast redigerat av MrCarfreak (23 maj 2010)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#676
Kollade även kolvspelet i cylinder.. mellan 0,10 och 0,15 har jag vilket verkar helt korrekt!
Ringarna mätte dock 0,70 i gap vilket inte var lika bra - någon som filat upp dem lite för mkt wink Inte konstigt att det läckte lite då!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#677
Sådär, då var ventilerna till snyggade.. Blir nog att försöka mig på att slipa in dem själv istället för Mira fräsning.. Får hoppas mekonomen har kvar sitt kit med indian pinne och slippasta.

//Carfreak

1 749 Inlägg
24 maj 2010
#678
Jag vill ha fördelaren med strecket mot ettans cylinder.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
24 maj 2010
#679
MrCarfreak skrev:
Kollade även kolvspelet i cylinder.. mellan 0,10 och 0,15 har jag vilket verkar helt korrekt!
Ringarna mätte dock 0,70 i gap vilket inte var lika bra - någon som filat upp dem lite för mkt wink Inte konstigt att det läckte lite då!

kan hända dom använt orginalringar istället för 0,015" öd ? då blir ju gapet lite för stort.

när märkningen på kamdreven är mot varndra är 4ans cyl i tändläge har jag för mig, så man får vrida motorn ett varv innan man stoppar i fördelardrevet &
sträcket ska peka snett frammåt mot motorblocket (typ mot 1ans cylinder) tror jag med...
Senast redigerat av farbrorbozze (24 maj 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 524 Inlägg
24 maj 2010
#680
angånde lagrena på vevstakarna, dra ihop en vevstake med nya lager mot vevaxeln & känn efter om den glappar. , eller mät vevaxeln...
std      =  ca54,1 
0,010 = ca53,84
0,020 = ca53,59

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök